'Opnieuw inrijden'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

'Opnieuw inrijden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:41

Hallo !

Ik heb sinds 3 jaar een pony, Valesca.
Ze is nu 8, dus net 5 toen ik haar kocht.
Ze was toen ingereden, maar erg minimaal.
Zadelmak + gas, rem & stuur laat maar zeggen.
Ik was toen nog best jong, nog steeds (16 :o ) en reed lekker met haar buiten enzo.
Lekker springen, af & toe een lesje dressuur, dat was het.

Maaar.
Achteraf heb ik haar rug dus naar de kloten gereden,
door een niet goed passend zadel, en ik denk ook doordat ze altijd sterren liep te kijken.

Een maand of 2 geleden is de ostheopaat geweest, heeft haar rug gekraakt, die zat aardig vast.
Hebben zoals het hoort 3 dagen rustig aan gedaan, daarna begonnen met longeren.
Nu heb ik sinds 2 dagen ook een zadel die wél goed op haar ligt,
dus alles is lichamelijk weer in orde.

Nu ik weer ga beginnen met rijden, wil ik eigenlijk gelijk hélemaal overnieuw beginnen.
Dat wil zeggen, terug bij af, en de basis er opnieuw/duidelijker inzetten.
F de knopjes installeren.
Druk op de teugel ? Hand volgen
Langere teugel? Hals strekken en hetzelfde contact met de teugel & mijn hand houden.
Druk op 1 teugel ? Opzij met je hoofd.
Been ? Voorwaartser.
Ga ik dieper zitten? Langzamer
Ze hoeft niet gelijk nageeflijk te lopen, maar wel laag. Niet dat ze haar hoofd de lucht in gooit, dan gaat ze haar rug weg drukken.
Met andere woorden, Valesca moet gaan leren anders te lopen, en ik moet leren anders te zitten/rijden.

Vanaf daaruit wil ik verder gaan werken, en een manier van rijden vinden die haar rug niet belast, en waardoor ze haar gewicht goed verdeelt, enz.

Nu heb ik een paar vraagjes.

1) Valesca is erg gespannen, altijd. Of tenminste, snél gespannen. Dus erg kijkerig in de rijbak, schiet snel weg als ze iets engs ziet. Waardoor ik in 1 klap alle ontspanning kwijt ben, en ze haar hoofd omhoog gooit. Ik wil dat ze iig met haar hoofd laag loopt, met haar nek recht laat maar zeggen.
Kan het kwaad om een Thiedemann te gebruiken ?
(eigenlijk heb ik het niet op hulpteugels, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Maar nu begin ik te twijfelen. Of is dit luiheid van mij ?)

2) Met springen is madame best bang, ook hieraan wil ik wat gaan doen. Weer beginnen bij de basis, balkjes lopen. Omdat balkjes lopen ook goed voor haar rug is, wilde ik het eerst gelijk bij de 'basis-er-op-nieuw-aanleren' meenemen. Maar omdat balkjes lopen al heeel wat is voor haar, is het misschien slimmer om éerst de hulpen goed aan te leren, en dan pas balkjes te gaan lopen ?
(nu gaat ze springen over de balkjes. Leg 3 drafbalkjes achter elkaar, ze springt er in 1 keer overheen. En ja, ik ben met 1 begonnen ;). Ik denk dat als ik haar met me zit/kneepjes goed terug kan nemen, ze met balkjes ook makkelijker in draf te houden is.)

Ik hoor graag tips/kritiek.
Vorderingen zullen jullie hier ook horen, en verwijzingen naar foto topics.
Met andere woorden, Project Paard gaat van start !

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:26

Ben benieuwd naar de vorderingen ! Neem je wel goed les er bij ?! Zodat je samen haar opnieuw alles kunt leren ;)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:36

Ik denk dat je juist moet beginnen met heel licht contact op de teugels en absoluut géén druk, zodat het paardje vertrouwen krijgt in je hand. Ze wordt vanzelf nageeflijk als jij haar goed rijdt en oefeningen doet zodat haar achterhand sterker wordt. Zoek een goede instructeur/instructrice die jou kan en wil helpen hiermee. Veel succes ;) !

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:40

Inderdaad, een goede instructeur/instructrice is erg belangrijk.
Die kan je altijd helpen met jou problemen en altijd jou vragen beantwoorden.

Dus ik zou zeggen, ga op zoek naar een goede instructeur/trice die les geeft
op de manier die jij en je paard fijn vinden, en doe gewoon lekker rustig aan.

Ik vind het erg goed van je dat je een nieuwe start wil maken, en wens je
er ook veel succes/plezier mee. Ik blijf dit topic zeker volgen!

Edit: In je profiel staat trouwens dat je 14 bent, en je zegt net dat je 16 bent :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:29

Weet waar je aan begint. Als je het echt goed wil doen dan kan het je zo 2 jaar gaan kosten!
En makkelijk is het al helemaal niet.

Als je zoals je hier beschrijft alles opnieuw wilt 'programeren' (voor deze benaming ben ik niet zo eigenlijk... je maakt een computer van je paard) zul je dus eerst alle aangeleerde dingen terug moeten draaien.
Dat houd in dat je net als met het inrijden van een paard op de grond zult moeten beginnen. Aan dehand de rangorde duiedlijk maken en gaan longeren. Bij het longeren zul je al aan de ontspanning moeten werken. Als de ontspanning er is kun je gaan werken aan de beginselen van verzameling. Dat houd in dat je begint met het 'elastische contact' (hand volgen, niet tegenwerken). Pas als je dat hebt kun je er eigenlijk op.
De ontspanning bereik je door het paard zijn eigen tempo te laten vinden en op zijn eigen benen te laten lopen. Zorg daarom dat je in eerste instantie een afgezette longeerring hebt van ongeveer 15 meter in doorsnee. Dit kun je doen door middel van prikpaaltjes en lint (b.v. dat rood witte plastic lint). Longeer in eerste instantie aan een enkele longe en dan het liefst aan een ring boven op de neus. Dit kun je ook doen door een groot bitstukje (van leer) in plaats van onder de kin over de neus te leggen.
Het gebruik van een ring boven op de neus bevorderd het op eigen benen lopen van het paard en zorgt er voor dat het minder kracht kan zetten op de longeerlijn.
Laat het paard in eerste instantie lopen in de gang en het tempo dat het zelf het liefste loopt. Als het paard daar in gaat ontspannen kun je verder tempo en gang gaan regelen. Je kunt nu ook gaan werken met balkjes op de cirkel. Je begint met enkele balkjes en op den duur kun je zelfs de halve cirkel of zelfs meer vol gaan leggen.
Ik kan je aan raden om ook te leren om te werken met de dubbele longe. Dan kun je vanaf de grond al aan het contact werken. Je hand laten volgen en gaan werken aan de stelling.
Met al deze grondoefeningen kun je jezelf en het paard al goed voor bereiden op het rijden.

Zorg dat je voor je echt verder gaat met rijden je vooral werkt aan je eigen manier van rijden. Je zit en je hulpen zijn heel belangrijk. Zorg er voor dat je daarom in het begin hulp hebt. Je zult waarschijnlijk veel hebben aan staplessen en zitlessen.

Ik zou geen thiedeman gebruiken tenzij dit om medische redenen of veiligheid verstandig is.
De balkjes kun je toe passen zoals ik hier boven schreef. In principe moet elk paard het dan kunnen doen.

Maar vooral; Doe vooral alles stapje voor stapje!

Waves

Re: 'Opnieuw inrijden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:40

Ik had vroeger hetzelfde probleem, kreeg heel lang geleden een sterrekijkende manegepony die alleen een stuur en gas had, de rem zat er niet eens op. Nageeflijkheid had pony nooit van gehoord. Ikzelf trouwens ook niet toen.

Een goede instructrice plukte mij en de pony letterlijk van de straat en zei, kom jij maar eens een paar privélesjes doen. Ze bleek klassieke dressuur te geven en binnen 2 lessen (!) had ik een supernageeflijke, redelijk soepele pony.

Dus mijn advies: zoek een goede instructeur. In je eentje blijft het toch maar een beetje aanmodderen terwijl het met les zo gefikst is.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:46

In 2 lessen is wel heel erg snel, meestal is er meer tijd nodig, dus verkijk je hier niet op!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:49

Dat is waar, ik wilde alleen aangeven dat les dus erg behulpzaam kan zijn ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:58

Een heel goede uitleg " Malenka "
Das een heel goed idée opnieuw te starten, en idd doe het niet alleen, af en toe een lesgever, en voor de rest veeeeeelllll oefenen.
succes

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:07

sikrit schreef:
In 2 lessen is wel heel erg snel, meestal is er meer tijd nodig, dus verkijk je hier niet op!

Dat is absoluut niet waar. Als de ruiter de juiste hulpen leert geven gaat ELK PAARD/PONY correct lopen. Dat kan al binnen 10 minuten. Als je het daarna consequent kunt als ruiter blijft dat ook zo, als je een beetje rekening wil houden met spierpijn die er bij komt kijken en niet teveel tegelijk wil.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:15

Citaat:
Valesca is erg gespannen, altijd. Of tenminste, snél gespannen. Dus erg kijkerig in de rijbak, schiet snel weg als ze iets engs ziet. Waardoor ik in 1 klap alle ontspanning kwijt ben

Oke, met het risico op veel kritiek van andere Bokkers -en ik ben echt niet van de gooi-er-maar-supplementen-in - maar hier mijn advies...

Als je paard echt constant gespannen en echt bang is en/of vluchtgedrag vertoont terwijl er geen absolute aanleiding voor is, kan er soms een supplement als EquiNervo of Pavo NervControl wel helpen. Mijn 13 jarige schimmel is er echt een ander - veel meer ontspannen, blijer, losser, nieuwschieriger en leuker - paard van geworden! Let wel, dit helpt alleen tegen het overmatig schrikachtige gedrag, voor de rest blijven ze natuurlijk gewoon zichzelf.

Andere eerder en hierna gegeven rijtechnische, grondwerk en opvoedkundige adviezen blijven hierbij natuurlijk van kracht.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 16-01-09 01:39, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:18

Als je een onbedorven paard hebt ja, TS rijd het paard al 5 jaar dus alles wat het paard doet(sterrenkijken, stressen) is gewoonte geworden, dat krijg je er in 10 minuten niet uit.

Ik zou er een goede instructeur bij zoeken en zeker niet zelf gaan klooien, veel succes iig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:30

Ik zou adviseren om grondwerk te gaan doen. Dit met name om vanaf de grond de soepelheid, de rust, en de gehoorzaamheid op druk/wijken voor druk voor elkaar te krijgen.
Grondwerk is meer dan longeren, het is vanaf de grond je paard naar voren, naar achteren, naar links of naar rechts te laten gaan, en daarbij iedere kleinste poging te belonen. De soepelheid, de energie en lenigheid die je met dit bereikt, kan je later in het zadel zoveel verder helpen. Maar dat betekend een stap terug. Stap niet in het zadel voordat het op de grond in orde is, en trek daar 3 maanden voor uit.

Ik zou Parelli adviseren voor grondwerk. Het lijkt in eerste instantie compleet anders dan wat je op dit moment doet, maar de basis Parelli weerhoudt je er niet van om later weer te gaan dressuren.

Zie voor filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=AdHclsls ... re=channel

http://www.youtube.com/watch?v=CWHYLPFj ... annel_page

Wat je hier ziet is volgens het programma van Clinton Anderson: Downunder Horsemanship. Parelli is ongeveer hetzelfde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:57

aeolusnr1 schreef:
en voor de rest veeeeeelllll oefenen.

Even een quote van Parelli.

Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect. Als jij oefent maar je oefent verkeerd, gaat het nooit wat worden.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:28

Ik ben ook van plan om terug opnieuw te beginnen inrijden van mijn 5jarige haflingermerrie. Door blessure van mezelf én weinig tijd door studies is het allemaal een beetje verwaterd. Mijn plan is om ze terug goed te krijgen en dan zie ik wel weer. Ik weet niet of ik ze ga kunnen houden, Frauke is een paardje dat elke dag gewerkt moet worden en daar heb ik de tijd niet voor.
Ik ga dit wel in samenspraak doen met de africhter van Frauke, goede instructrice trouwens...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:35

we drukken de CNTR ALT DELETE in en programmeren de boel opnieuw.............

zo werkt het helaas niet......

Peerd is niet kapot gereden door slecht zadel, peerd is kapot gereden door onkunde ruiter!!!! dat voorop gesteld!!

het enige wat TS moet doen is er een goede instructeur bijhalen en voorlopig niet rijden ZONDER instructie...... dus gewoon 3 keer per week half uur priveles....... Misschien dat het dan nog wat word.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:02

Sodeletuut schreef:
Edit: In je profiel staat trouwens dat je 14 bent, en je zegt net dat je 16 bent :=

Oo, ik hou mijn profiel nooit bij :+
Maar ik ben 16, in april 17 :).

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:29

Nexus schreef:
Citaat:
Valesca is erg gespannen, altijd. Of tenminste, snél gespannen. Dus erg kijkerig in de rijbak, schiet snel weg als ze iets engs ziet. Waardoor ik in 1 klap alle ontspanning kwijt ben

Oke, met het risico op veel kritiek van andere Bokkers -en ik ben echt niet van de gooi-er-maar-supplementen-in - maar hier mijn advies...

Als je paard echt constant gespannen en echt bang is en/of vluchtgedrag vertoont terwijl er geen absolute aanleiding voor is, kan er soms een supplement als EquiNervo of Pavo NervControl wel helpen. Mijn 13 jarige schimmel is er echt een ander - veel meer ontspannen, blijer, losser, nieuwschieriger en leuker - paard van geworden! Let wel, dit helpt alleen tegen het overmatig schrikachtige gedrag, voor de rest blijven ze natuurlijk gewoon zichzelf.

Andere eerder en hierna gegeven rijtechnische, grondwerk en opvoedkundige adviezen blijven hierbij natuurlijk van kracht.

Ik snap goed dat je dit hebt gedaan, en iedereen moet het zelf weten.
Bedankt voor het advies, maar hier wil ik liever niet aan beginnen.
Ik merk dat Valesca een goede vertrouwensband met mij heeft, want zodra iemand anders met haar loopt is ze stúkken drukker en gespannener.

Dat ze altijd gespannen is, bedoel ik meer dat ze altijd oplet op alles, en als er een eend wegvliegt ze gelijk schrikt.
Zal het arabieren bloed wel zijn :o

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:32

anneliesdj schreef:
Als je een onbedorven paard hebt ja, TS rijd het paard al 5 jaar dus alles wat het paard doet(sterrenkijken, stressen) is gewoonte geworden, dat krijg je er in 10 minuten niet uit.

Ik zou er een goede instructeur bij zoeken en zeker niet zelf gaan klooien, veel succes iig!

Wil je alsjeblieft mijn post goed lezen voordat je mijn paardje bedorven gaat noemen, gaat zeggen dat ik 5 jaar op haar rijd, en dat ik klooi :) ?

Ik word nogal aangevallen. :+

Als je de post doorleest, zal je lezen dat ik haar 3 jaar rijd, ik les heb gehad, en dat het zadel de oorzaak was.
Ik heb geen stressend bokkend paard hoor, het is een schatje.
Alleen een arabier, waars daardoor gewoon gespannen, druk.
Maar ik kan rustig zonder zadel met haar een buitenritje maken, als ik maar rustig doe.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:40

KiWiKo schreef:
we drukken de CNTR ALT DELETE in en programmeren de boel opnieuw.............

zo werkt het helaas niet......

Peerd is niet kapot gereden door slecht zadel, peerd is kapot gereden door onkunde ruiter!!!! dat voorop gesteld!!

het enige wat TS moet doen is er een goede instructeur bijhalen en voorlopig niet rijden ZONDER instructie...... dus gewoon 3 keer per week half uur priveles....... Misschien dat het dan nog wat word.

Wacht, hier gaat wat verkeerd :).
Je hebt PB ;)

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:44

Cassidy schreef:
Ik zou adviseren om grondwerk te gaan doen. Dit met name om vanaf de grond de soepelheid, de rust, en de gehoorzaamheid op druk/wijken voor druk voor elkaar te krijgen.
Grondwerk is meer dan longeren, het is vanaf de grond je paard naar voren, naar achteren, naar links of naar rechts te laten gaan, en daarbij iedere kleinste poging te belonen. De soepelheid, de energie en lenigheid die je met dit bereikt, kan je later in het zadel zoveel verder helpen. Maar dat betekend een stap terug. Stap niet in het zadel voordat het op de grond in orde is, en trek daar 3 maanden voor uit.

Ik zou Parelli adviseren voor grondwerk. Het lijkt in eerste instantie compleet anders dan wat je op dit moment doet, maar de basis Parelli weerhoudt je er niet van om later weer te gaan dressuren.

Zie voor filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=AdHclsls ... re=channel

http://www.youtube.com/watch?v=CWHYLPFj ... annel_page

Wat je hier ziet is volgens het programma van Clinton Anderson: Downunder Horsemanship. Parelli is ongeveer hetzelfde.

Hoo!
Ik ben geen dressuurruiter, verre van dat :+ .
Ik ga nooit een wedstrijd starten, en rijd meer buiten dan in de bak 8-)
Als ik moet kiezen, vind ik mezelf meer Parelli dan Dressuur,
omdat ik al enigzins met grondwerk bezig ben.
DWZ voorwaartser / langzamer laten gaan door mijn positie tegenover haar,
en idd het wijken voor heel lichte druk.

Ik heb nu weinig tijd, uitgebreide reactie op enkele posts komen nog :9

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:48

Hihihi, ik heb een zelfde soort situatie, alleen mijn paard is niet zo schrikachtig.

Ik heb er dus wel een thiedemann bij.
Op de "zachtste" stand zeg maar.
Zodra ik dat ding eraan hang, probeert hij al niet eens meer met zijn hoofd in de lucht te lopen, waardoor dat een hoop scheelt.

Ik ga ook weer terug naar de basis.
O.a. oefenen op reactie op het been.
Vanuit daar borduur ik weer verder.

(grondwerk doe ik ook regelmatig (dat vind hij ook leuk en dan zijn mijn hulpen ook duidelijk en volgt hij ze op.
Hij lijkt er ook echt wel lol in te hebben, evenals ik trouwens)

Ik ben geen sterruiter, rij echt voor de lol/recreatie, maar herkende mijzelf wel in jouw verhaal.
Daarom wilde ik even laten weten dat ik absoluut baat heb bij de thiedemann.

Veel succes in ieder geval !!
Laatst bijgewerkt door Valina op 16-01-09 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:49

Idd, instructrice laten komen en ga naar een zadelmaker voor een goed passend zadel. Wat ik wel hartstikke goed van je vind is dat je zelf zegt; ik hem hem verkloot, het is mijn schuld. Dat zouden vele nooit zeggen. Succes het komt allemaal wel!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:51

[quote="Juangi"]Idd, instructrice laten komen en ga naar een zadelmaker voor een goed passend zadel. quote]

Ze had nu toch een goed passend zadel?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 17:46

Valina schreef:
Juangi schreef:
Idd, instructrice laten komen en ga naar een zadelmaker voor een goed passend zadel.

Ze had nu toch een goed passend zadel?

Jaa, dat is na de ostheopaat het eerste wat ik heb gedaan :).