Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Yess schreef:Haha, dit is een stouterd! Hij kijkt hoe bang jij wordt als hij 'woest' doet. Je moet hier een keer doorheen, en das wel een beetje moeilijk want hij heeft je al wel waar die je wil.
Ik zou er ook op gaan aan de longeerlijn (of iemand anders die misschien net wat dapperder is) en m flink naar voren rijden. Dit is geen dommerik, dus denk dat je met 2 keer zeer consequent rijden hier al doorheen bent.
En.. naar voren met tikjes van de zweep is helemaal niet erg. Er wordt bijna geen 1 paard geboren die snapt dat als ie 3 is en er gaat iemand opzitten dat ie moet lopen als diegene met zijn benen aandrijft
Succes, en straks genieten van deze slimmerik!
Katja schreef:Ik zou even een flinke stap terugdoen en iemand hem aan de longe laten houden als je erop zit tot je weer een normale reactie op de teugel hebt.
Daarna gaan rijden met iemand met een zweep in het midden van de baan die hem goed voorwaarts houden.
Verder even nakijken of hij geen last heeft van het zadel.
troi schreef:Jeetje als ik lees dat dit paardje werd aangedreven door constant tikken met de zweep ipv leren reageren op het been ga ik me ernstig zorgen maken! Misschien begrijp ik het verkeerd hoor maar dit klinkt alsof je paard echt niet ok is ingereden, als dat klopt zou ik hem alsnog goed laten inrijden door een prof die wel weet waar hij/zij mee bezig is...
Yess schreef:Haha, dit is een stouterd! Hij kijkt hoe bang jij wordt als hij 'woest' doet. Je moet hier een keer doorheen, en das wel een beetje moeilijk want hij heeft je al wel waar die je wil.
Ik zou er ook op gaan aan de longeerlijn (of iemand anders die misschien net wat dapperder is) en m flink naar voren rijden. Dit is geen dommerik, dus denk dat je met 2 keer zeer consequent rijden hier al doorheen bent.
En.. naar voren met tikjes van de zweep is helemaal niet erg. Er wordt bijna geen 1 paard geboren die snapt dat als ie 3 is en er gaat iemand opzitten dat ie moet lopen als diegene met zijn benen aandrijft

Vero83 schreef:ja dat is een handelsstal die 100 paarden staan hebben om in te rijden, en die doet niks anders dan dat maar op 3 weken zijn ze daar zadelmak maar dan zit de eigenaar met de gebakken peren want dat komt erna eruit he die man dwingt (met slaan) tot het paard doet wat hij vraagt maar ik doe dat niet dus die weet dat hij van mij gaan slaag krijgt ook omdat hij te groot te sterk en hard kan bokken, het paard is niet van mij dus die man laat ze allemaal daar zadelmak maken.
ja hij reed met constant lichtjes tikken vooruit achter op de bil en dat ging bij mij goed tot de 3de keer (miss doe ik het minder en minder hard?) en toen kreeg ik een serieuze bok en vloog een meter uit het zadel. en weigerd hij nog een stap naar voor te doen.
troi schreef:Vero83 schreef:ja dat is een handelsstal die 100 paarden staan hebben om in te rijden, en die doet niks anders dan dat maar op 3 weken zijn ze daar zadelmak maar dan zit de eigenaar met de gebakken peren want dat komt erna eruit he die man dwingt (met slaan) tot het paard doet wat hij vraagt maar ik doe dat niet dus die weet dat hij van mij gaan slaag krijgt ook omdat hij te groot te sterk en hard kan bokken, het paard is niet van mij dus die man laat ze allemaal daar zadelmak maken.
ja hij reed met constant lichtjes tikken vooruit achter op de bil en dat ging bij mij goed tot de 3de keer (miss doe ik het minder en minder hard?) en toen kreeg ik een serieuze bok en vloog een meter uit het zadel. en weigerd hij nog een stap naar voor te doen.
Tja, ik ben geloof ik zo'n beetje de enige, maar ik zou juist proberen dit patroon van meppen ipv aandrijven met het been te doorbreken (en volgens mij zit er nogal wat verschil tussen de zweep gebruiken als hulpmiddel tijdens het inrijden, wat ik volkomen logisch vind, en de zweep gebruiken als voornaamste aandrijfinstrument). Volgens mij gaan dit soort dingen van kwaad tot erger.. Maar goed, ik ben altijd al meer het type geweest van met een paard rijden dan van tegen een paard rijden..

troi schreef:[/quote]Het is al van kwaad tot erger gegaan, doordat het paard de baas is geworden ipv de ruiter
Klinkt mij in de oren als angst, afwachten en gebrek aan ervaring.
Als de ruiter meer conseqent had gereden in het begin en begeleiding/tips had gehad
van hoe het paard te rijden van de zadelmakmaker was het niet zover gekomen.
Nu heeft het paard door niet conseqent optreden van de ruiter een pak op zijn donder nodig.
Het is een hengst begreep ik, zo'n dier moet je helemaal laten weten wie de baas is,
anders kan dat nog gevaarlijke situaties opleveren.
Sommige paarden zijn nu eenmaal geen brave speelkameraadjes
Het paard moet respect voor je hebben, als een paard in de wei
op zijn plek gezet wordt door een ander paard dan krijgt hij toch ook een flinke klap?
Dat heet duidelijkheid en conseqentie, daar is niets zieligs aan.
troi schreef:Ik heb het woord zielig volgens mij niet gebruikt en ben het zeker met je eens dat hier een fiks dominantieprobleem ontstaan is. Vraag is alleen hoe je dat het beste kan oplossen. Ik gok dat het dominantie probleem veel breder speelt (maar kan me natuurlijk vergissen), hoe gaat het met poetsen, lopen aan het halster? Als dit ook problematisch is zou ik dit eerst proberen op te lossen. Waarschijnlijk zal dat alleen al een deel van het rijprobleem oplossen. Verder ben ik echt niet tegen zweepgebruik (had ik ook al gezegd) maar niet als standaard rijmethode, volgens mij is het altijd nog een correctie middel. Ik denk dat als je probeert je paard door dit probleem heen te meppen het heel lastig wordt om later je paard wel correct (dwz op beenhulp) te gaan rijden. Maar goed, ieder heeft een andere rijstijl natuurlijk...
mariettek schreef:Ik geloof niet echt in dominante paarden. Ik zie dit probleem dan ook eerder als een communicatie probleem. Het paard heeft werkelijk geen flauw idee wat de ruiter van hem wilt. Constant tikken krijgen is natuurlijk geen manier van inrijden en maakt niet duidelijk naar het paard toe wat er nu eigenlijk verwacht wordt.
Mijn advies (maar blijkbaar ben ik de enige): Laat het rijden even zitten en ga alleen maar longeren. Zorg dat er een goede zadelmaker komt kijken naar eventuele zadelproblemen.
Op het moment dat de stemhulpen er goed inzitten kun je jouw paard opnieuw laten/gaan inrijden. Begin weer alsof het paard nog nooit een ruiter heeft gehad en zorg ervoor dat de zweep alleen nodig is als extra hulp en niet als hoofdcommunicatie middel. Zoek begeleiding en veel succes!
mariettek schreef:Ik geloof niet echt in dominante paarden. Ik zie dit probleem dan ook eerder als een communicatie probleem. Het paard heeft werkelijk geen flauw idee wat de ruiter van hem wilt. Constant tikken krijgen is natuurlijk geen manier van inrijden en maakt niet duidelijk naar het paard toe wat er nu eigenlijk verwacht wordt.
Mijn advies (maar blijkbaar ben ik de enige): Laat het rijden even zitten en ga alleen maar longeren. Zorg dat er een goede zadelmaker komt kijken naar eventuele zadelproblemen.
Op het moment dat de stemhulpen er goed inzitten kun je jouw paard opnieuw laten/gaan inrijden. Begin weer alsof het paard nog nooit een ruiter heeft gehad en zorg ervoor dat de zweep alleen nodig is als extra hulp en niet als hoofdcommunicatie middel. Zoek begeleiding en veel succes!