Friesje @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

worteltjj

Friesje @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 20:55

Hallo,

Dit is mijn eerste topic hier met Kay dus ik zal hem even voorstellen Bloos
Kay is een friese ruin van nu 6 jaar oud, er word met hem gement en ik rijd hem ongeveer 5 dagen in de week bij. We hebben iedere woensdag prive les en zijn nu ongeveer een half jaartje bezig.

Toen ik met Kay begon kon hij nog vrijwel niks, er werd wel eens op hem gereden maar dat was niet meer als een beetje rondhobbelen. In de les zijn we druk bezig met zijn achterhad versterken en vooral de ontspanning erin krijgen en dan vanuit die ontspanning hem lang in zijn hals krijgen.

Hier de foto's! (staan niet op volgorde

1. Afbeelding

een beetje stelling vragen
2. Afbeelding

en de andere kant stelling
3. Afbeelding

4. Afbeelding

drafje, nog erg tegen de hand
5. Afbeelding

HEELLUUP!! een flitsboxje!
6. Afbeelding

7. Afbeelding

BLUBBER!:Y)
8. Afbeelding

en.. Klaar!!
9. Afbeelding

dekentje op vlechtje uit en eten maar Duivel
10. Afbeelding

Ik zie net dat er geen foto's van de galop tussen zitten, dit hebben we wel geoefend. Het ging best lekker als ik kijk naar hoelang we nu bezig zijn en de hoeveelheid blubber in de bak. Ik weet dat we er nog lang niet zijn maar er is een begin!

Ik ben trouwens nog opzoek naar een ander veelzijdigheidszadel dus als iemand nog iets heeft liggen met een normale tot brede boom en 17.5 inch hoor ik het graag!

Eigen verbeterpunten:

- benen niet zo afsteken
- niet zo naar beneden staren (zoooo moeilijk Clown )
- niet trekken als Kay trekt

Ik wil graag commentaar ontvangen maar hou het wel gezellig!

X_mareitje_x

Re: Friesje @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:10

He, ik vind het er leuk uit zien hoor. Mooie Fries.
Probeer je handen iets dichter bij elkaar te houden en je handen te dragen / iets hoger houden. ( bij foto 8 bijvoorbeeld staan ze wel goed) En heel misschien je beugels 1 gaatje langer, maar dat moet je gewoon zelf aanvoelen, en in der daad de punten wat je zelf al aangeeft
verder wel erg netjes, succes er mee!

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:13

Bedankt! ik zal erop letten!

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:13

Ziet er goed uit al hoor!
Kijk alleen niet tever naar beneden, deed ik eerder ook en ga je later last van krijgen Bloos

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:04

Ziet er op zich al goed uit, probeer idd op je eigen houding te letten. Het naar beneden kijken stoor het beeld heel erg en je maakt een wat ronde rug. Als je erop let dat je je schouders goed naar achteren houdt dan wordt het al een stuk lastiger om naar beneden te blijven kijken.
Verder lijk hij zich wat op te kroppen en mag hij langer en ronder in zijn hals worden, maar ik las dat je daar aan werkt met je instructrice. Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:09

Leuk paard, het rijden ziet er zo best leuk uit.

Wil nog even wat zeggen over foto 3: Jij vraagt stelling naar links en je hele buitenteugel hangt er los aan!! Erbij houden die buitenteugel met het stelling vragen!

Verder stoor ik me heel erg aan je houding. Je kijkt alleen maar naar beneden, probeer echt voor je uit te kijken, kijken waar je heen gaat. En je handen kun je wat meer rechtop houden.

Het paard loopt nog niet zo heel ontspannen, maar daar kun je wel aan werken. Probeer met losstappen, losdraven en losgalopperen die hals te laten zakken, lekker voorwaarts neerwaarts. Ik weet dat dat aardig lastig is met een fries en ze zeer goed die hals erop kunnen zetten en dan sterk zijn. Maar gewoon rustig blijven vragen tot ze wat na wil geven. Desnoods hulp oid erbij vragen.

Succes verder Knipoog

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:43

Hee, grappig net alsof ik mezelf zie rijden met dat paard met de hals erop. Ik heb misschien wel wat tips voor je, ik rijd een stevig voorwaartse dame die vaak ook zo haar hals erop zet en daarbij haar achterhand en rug wegdrukt.

Allereerst zou ik beginnen met veel overgangen rijden in een behoorlijk tempo. Zo zet hij zijn achterhand er sneller onder. Wat me verder op viel bij foto 2, dat wanneer je stelling vraagt, ook zelf helemaal scheef gaat hangen. Probeer gewoon rechtop te blijven zitten. Hand richting je knie is goed, zo kan je hem lekker inbuigen en losmaken in zijn hals, kijk alleen uit dat je het niet overdrijft.

Ik zie ook dat je onderaan hebt gezet ''niet trekken als Kay trekt'' als je paard trekt, blijf gewoon rechtop zitten (niet voorover meegaan!) en span je buikspieren goed aan. Zo bied je weerstand op een vriendelijk manier, want je trekt niet aan het bit in eerste instantie maar het paard voelt wel weerstand om niet te trekken. (ook grappig doet die van mij dus ook precies hetzelfde zo trekken)

Hoop dat je dr wat mee kan Lachen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:46

Leuke Fries!
Alleen stelling is maar een klein beetje, niet de hele hals ombuigen Knipoog

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 18:13

Bedankt voor de reacties! wat de stelling betreft die vraag ik juist iets meer door omdat hij anders alleen vanuit zijn schouder buigt en niet alleen zijn hoofd.. wat ons doel is.

romytjuuh: ja het is in putten!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:09

Ten eerst wat me meten op valt is dat je onwijs veel naar benenden kijkt. Mijn problem is niet perse naar het naar beneden kijken zelf maar hoe je dat doet lijkt vreselijk veel op vast zetten in een verkeerde houding en echt daar kan je problemen mee krijgen; bijvoorbeeld elke week fisio:P ... Ik vind iets van je handen. Het klopt neit helemmaal, ik denk dat ze wel iets hoger mogen en een klein beetje naar voren. En daarbij nog een tip. Je paard is nogal tegen de hadn in draf zeg je? nou ik heb ook een fries en heb ook die probleem GEHAD Haha!:P toen moest ik haar veel naar voren rijden en voor los. EN echt niet een beetje naar voren rijden maag gewoon ongeveer 2 rondes. En eerst ging dit altijd vet bagger maar op een gegeven moment steeds beter. Daarbij natuurlijk ook veel overganger rijden om het achterhand sterker te krijgen, maar dat naar voren gaan is volgens mij eerder iets van loslatenheid want de bedoeling is ook dat ze het dan van voor omdat jij dit wat lsoser heb ze het zelf meer opzoeken. Zo word hji echt losser en krijg je ook meer swung in de draf.

Succes!

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:19

Helemaal met femke eens:P komt nog bij je hoeft niet naar beneden te kijken!! gewoon kijken waar je heen wil, nadenken bij wat je doet, alles wat onder je gebeurd kan je voelen!!!

succes verder!!

cd_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:14

op foto 3 heb je staan een beetje stelling vragen maar je buiten teugel hangt helemaal slap, veder let er op dat je je tenen naar binnen draaid en je handen iets dichter bij elkaar plaatsen, veder ziet het er netjes uit

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:04

Moderatoropmerking:
Er zijn diverse berichten verwijderd, die niet aan de regels van HAW voldoen.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:10

leuk paard. vind alleen dat hij erg hoog loopt.
probeer hem misschien wat met het losrijden wat laag en rond te krijgen.

verder vind ik jullie een leuke combinatie:)

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:20

Bedankt voor alle tips! we zijn er druk mee bezig maar het is en het blijft een tuiger dus die zijn wat lastiger los te rijden van voren. we zijn nu in de les druk bezig met voorwaarts neerwaards rijden. Het is een erg voorwaarts paardje dus dan scheuren we echt door de bak in draf. Clown

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:46

persoonlijk zou ik eens met slof rijden, niet te vaak gewoon een paar keer om hem een beetje over zijn rug te krijgen en hem het gevoel te krijgen dat dat fijner is voor hem. wel onder begeleiding als je geen ervaring hebt met een slofteugel. Veel bokkers zijn het hier niet mee eens, maar daar gaat het niet om!! gaat er in dit geval om wat worteltjj hier van vind. Dus geen commentaar a.u.b.

Enne.. worteltje ik bedoel natuurlijk niet dat de slofteugel een dwangteugel moet worden;) (om dat eventuele misverstand maar uit de wereld te hebben)

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 17:31

AnneMaaike17 schreef:
persoonlijk zou ik eens met slof rijden, niet te vaak gewoon een paar keer om hem een beetje over zijn rug te krijgen en hem het gevoel te krijgen dat dat fijner is voor hem. wel onder begeleiding als je geen ervaring hebt met een slofteugel. Veel bokkers zijn het hier niet mee eens, maar daar gaat het niet om!! gaat er in dit geval om wat worteltjj hier van vind. Dus geen commentaar a.u.b.

Enne.. worteltje ik bedoel natuurlijk niet dat de slofteugel een dwangteugel moet worden;) (om dat eventuele misverstand maar uit de wereld te hebben)

Ik vind dit persoonlijk niet zon goed idee omdat ik het belangrijker vind dat hij op zijn eigenbenen loopt dan dat hij in de krul loopt.. ik ben van mening dat dit vanzelf komt als hij wat beter zijn balans heeft gevonden. Op dit moment gaat dat trouwens al steeds beter, om het aan dat gevoel te laten wennen heb ik ook een pessoa gekocht voor longeren om hem met lang en laag lopen kennis te laten maken.

Maar toch bedankt voor het meedenken! Knipoog

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:44

super:P ik ben ook fan van de pessoa!! vooral omdat hij dan ook van achter wordt geactiveerd:) ik zou ook denken om je handen ze hadden wat meer naast elkaar gemogen en duim het hoogste punt (dat is vriendellijker voor je paard, platte hand zorgt automatisch voor meer druk op de paardenmond) en je hand het liefst bijna overdreven omhoog (dit mag niet op wedstrijd) maar hoe hoger de hand hoe vriendellijker voor de paardenmond:P

succes met rijden verder!!

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:22

Ow wat leuk!! Ik heb ook een 6 jarige friese ruin die Kay heet!!
Lijken wel beetje op elkaar.

Ben trouwens ook een pessoa fan! Doet mijn kay het veel beter van!!
Dus op naar laag en rond!!
kay's rule the world, gaat wel goed komen met jullie!!
Succes!!

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 16:36

Wat leuk naamgenootjes !!:D

bedankt voor de leuke reactie!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:26

Leuk paard en zo te zien zijn jullie goed bezig.
Fijn om een paard te zien wat de ruimte krijgt voor en niet met zijn neus tussen zijn voorbenen loopt.
Geef hem lekker de ruimte en laat hem op zijn eigen benen zijn balans vinden en niet op jouw handen.
Achterhand versterken én vanuit ontspanning werken én elke week les.
Veel plezier samen, op deze manier komen jullie er wel. :-)

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:55

leuk hoor zon fries! Ontspanning is altijd het belangrijkste bij zulke paarden... als ze niet ontspannen willen ze ook niet naar beneden komen. Maar ziet er leuk uit hoor!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:01

Wat een gave fries zeg! Jullie zijn al goed op weg, let wel op die houding: handen niet te breed (valt op de meeste foto's wel mee hoor!) en niet naar beneden kijken. Ik vind jullie een mooie combinatie :)

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:03

Jullie zijn idd een leuke combi!.
Stelling vragen is minder met de hals inbuigen en je buitenteugel erbij houden,maar dat heb je nu al een paar keer gelezen! HAHAHA.
Juist omdat hij voor de koets loopt moet je iets meer proberen hals laag en over de rug. Bij de mijne ging het in het begin aan de longeerlijn met touwtje beter dan onder het zadel!
Daarna waren haar rugspieren al wat sterker en ging het onder het zadel haast vanzelf.

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:04

Bedank voor alle leuke reacties en tips!