Wat doen jullie met je paard/pony??met dit vervelende weer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koe_x

Wat doen jullie met je paard/pony??met dit vervelende weer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:25

Ik had een vraagje, omdat ik bijna ieder dag naar Lierop toe ga en dat is 40 min. rijden.
Doen jullie dat ook?

Wat doen jullie met dit vervelende weer??

-Rijden jullie?
-Gaan jullie nu op wedstrijd??
-Of longeren jullie nu?
-Of zetten jullie ze in de wei??
-Of rijden jullie nu minder/meer dan normaal?
-Of doen jullie helemaal niks?

Als jullie wel wat doen;

-Is dat thuis?
-Of is het ver van jullie vandaan?? (hoelang jullie er over doen om daar te komen.)

Of doen jullie nog iets anders??
Ik wil eigenlijk gewoon weten wat jullie doen met dit vervelende weer.....
Alvast bedankt voor de reacties!!
Laatst bijgewerkt door koe_x op 06-01-09 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Re: Wat doen jullie met dit vervelende weer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:46

Ik heb de laatste weken eigenlijk helemaal niets gedaan met mijn paard qua training en rijden, we hadden ook geen les ivm Kerst en Oud en Nieuw.

Hij heeft tot na Kerst nog wel dagelijks een paar uur in de wei gestaan, maar meestal stond hij me aan te kijken van "ja en nu???" en stond hij een kwartier later al voor de uitgang op en neer te lopen en te hinniken.

Dit was dus niet zo'n succes en heb hem daarna maar in de bak gelaten als ik zijn stal moest uitmesten en hem daar een tijdje laten lopen.

Helaas is nu de wei geen optie en de bak ook niet, beide door de regen die bevroren is, te glad.

Gistermiddag met hem naar een vriendin met een binnenbak geweest en hem daar even lekker laten uitleven, lekker los en ook even lekker laten rollen zonder deken.

Woensdag weer naar les en ik hoop tijd te vinden om wat vaker met hem in de binnenbak van die vriendin te rijden.
Maar dat valt niet mee ivm werken, kids en een eigen bedrijf.

Conclusie, e.e.a. maar op een laag pitje en de lat niet te hoog leggen tijdens de les en zo deze vorstperiode doorkomen.
Ik rij geen wedstrijden dus die drijfveer heb ik niet, maar ik kan me voorstellen dat de fanatieke wedstrijdrijders onder ons niet erg blij zijn met dit weer.

PBA_

Re: Wat doen jullie met je paard/pony??met dit vervelende weer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:49

ik kan niks doen met haar kan het erf niet eens af, ik zet haar op de verharding als deze ijsvrij is. verder heeft ze pech. zo;n rot weer is het niet hoor de paarden vinden het heerlijk en een lekker zonnetje erbij.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:53

koe_x schreef:
Ik had een vraagje, omdat ik bijna ieder dag naar Lierop toe ga en dat is 40 min. rijden.
Doen jullie dat ook?

-Rijden jullie? #nee.
-Gaan jullie nu op wedstrijd?? #nee
-Of longeren jullie nu? # nee
-Of zetten jullie ze in de wei?? # ja
-Of rijden jullie nu minder/meer dan normaal? # minder
-Of doen jullie helemaal niks? # precies. Knipoog

Als jullie wel wat doen;

-Is dat thuis? # ja
-Of is het ver van jullie vandaan?? (hoelang jullie er over doen om daar te komen.)

Of doen jullie nog iets anders??
Ik wil eigenlijk gewoon weten wat jullie doen met dit vervelende weer..... # heel veeeeeeeeeeeel water sjouwen. Bloos Haha!
Alvast bedankt voor de reacties!!
# graag gedaan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:55

Ik heb het geluk dat mijn paard graag opstal staat, hij vindt er met dit weer geen klap aan om buiten te lopen.
Hij wordt ook niet vervelend of veel drukker, hij is altijd vrij rustig en koel en dat is hij ook als een tijdje binnen heeft moeten staan of veel minder gereden is.

Als ik na zo'n periode er weer opstap laat ik hem wel eerst even los in de bak of ik longeer hem eerst even, zodat hij even gek kan doen als hij dat wil, ik zit er dan nl. liever niet op Bloos

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:57

Ze staan bij mij heerlijk in 't weiland met een hoeveelheid hooi ter beschikking. Als ik qua tijd de mogelijkheid heb ben ik ook nog gewoon lekker buiten aan 't rijden. Heerlijk met dit weer!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:09

het lijkt me wel lekker om te rijden met dit weer maar hoe doe je dat dan?

bak?( ligt daar geen ijs in en is die niet bevroren)?
of buiten?? maar is toch glad?? en er ligt ijzel? of bij jullie niet?
en heb je er dan ijzers onder? wand die van mij niet. Ze staan gewoon dag en nacht op wei. Maar buiten rijden is toch niet zo`n groot succes omdat het glad is en de grond hard ( Loopt niet graag op hobbelige grond dat bevroren is)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:19

Citaat:

- Rijden jullie? Ja hoor, op het moment loopt die wat onregelmatig maar wat stappen ohz doen we gewoon Ja
-Gaan jullie nu op wedstrijd? Nee
-Of longeren jullie nu? Als die regelmatig liep, ja hoor.
-Of zetten jullie ze in de wei? Hmm, ze hebben hem een keer buiten gezet, waarna hij vreselijk uit zijn dak is gegaan. Hierdoor is die wat onregelmatig gaan lopen, dus op het moment even niet..
-Of rijden jullie nu minder/meer dan normaal? Ja, door die onregelmatigheid, maar anders gewoon elke dag lekker trainen hoor Ja
-Of doen jullie helemaal niks? Nee, beweging heeft die áltijd, oke nu door zijn onregelmatigheid wat dagen rust, maar anders komt die elke dag van zijn hokkie. Ja

Als jullie wel wat doen:

-Is dat thuis? Nee, hij staat op een stalling. Hier heb ik alles overdekt, ideaal!
-Of is het ver van jullie vandaan? Met de fiets doe ik er 30 minuten heen en terug over, nu doordat het glad is 40/45 minuten. Met de auto 15 minuten heen en terug Lachen

Of doen jullie nog iets anders? Bij ons is een tijdje de kapschuur bevroren geweest, de waterleidingen zeg maar. Dus heeel veel met emmers sjouwen. Ook de opfok staat nu binnen, met een bevroren waterleiding, dus daar zit zo een half uur per keer (zo'n 6/7 keer per dag ong?) tijd in (hele grote bak met water). Voor de rest heeft die nu dus even rust, maar de andere paarden gaan ook gewoon de stapmolen in. Wij strooien ook altijd om gladheid te voorkomen, verder paarden extra dik in het stro zetten, genoeg hooi zodat ze zich niet vervelen en toch proberen alles eruit te krijgen Lachen. Moet er wel bij zeggen dat ik ook nog help in mijn vrije tijd op deze stal, dus ik ben er heel wat uurtjes en ik liever wat minder vriesgedoe wil hebben, dan kunnen ze zonder al te veel gevaar naar buiten..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:21

Op het moment heeft het gesneeuwt
en het is spiegelglad buiten
We hebben geen binnenbak
dustja ik kan eigenlijk niksdoen
Op z'n minst kan ik een deken opdoen in de wei en erop gaan zitten wat rondstappen :p

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:23

Vervelend weer????
Man, het is prachtig weer, lekker droog, vorstig en zonnig. Tenminste hier in het Noorden.
We zijn in de vakantie elke dag lekker aan het schaatsen geweest.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat wij een binnenbakje hebben van 30 x 20...dus we zijn errug verwend..
De paarden komen daar overdag lekker los in en als we willen trainen dan doen we dat 's avonds. Das dan wel iets koud maar ik klaag niet Clown

Ik kan me voorstellen dat het zonder binnenbak lastig weer is. En de paarden zijn door de kou ook ritselig dus stappen op de weg zal vaak ook moeilijk zijn.

edit: passen jullie wel op met het buitenstappen in de sneeuw e.d.
een aantal jaren geleden is een paard van een kennis van me verongelukt omdat hij uitgleed in spagaat. Na lang dokteren heeft hij uiteindelijk de strijd verloren..

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:28

Paard staat thuis in een verharde paddock.
De bak is vanaf maandag een ijsbaan geworden. Boos!
Dus kan ik nu niet meer rijden en mest ik alleen de stallen uit en sjouw ik 3 keer per dag met emmers water.
Dus ga ik overdag maar schaatsen met de kinderen Pling

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:29

We hebben een binnenbak dus ik kan gewoon rijden Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:30

Ben een buitenrit wezen maken. Zonder ijzers kun je prima stappen door het bos, over de weg en langs de landerijen. De enige plekken die ik echt eng vind zijn aangevroren wegen. Dus waar de sneeuw op platgereden is en weer bevroren.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:37

Ik rijd buiten want in de wei en in de bak is het geen doen! Ik heb er geen ijzers onder, maar wel vaak hoefschoenen ivm. veeeeel te snel slijtende hoefjes. Dit gaat prima, ik doe het natuurlijk wel rustig aan.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:44

De paarden blijven bij ons helaas binnen, aangezien mijn paardje maandag op hakjes aan het rondrennen was Verward Verward
Maar gelukkig hebben we een mega grote rijhal (30 x 80) ik in kan rijden en als er niemand is ook mag loslaten, vandaag mijn paardje toch nog maar voor het rijden even gelongeerd voor de grootste frisheid eraf te halen. Hoop dat ie morgenavond even kan rondrennen, het is even behelpen maar gelukkig komt het niet zo vaak voor.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:49

Met dit weer rijd ik in de binnenbak.
Dat is 5-10 minuutjes lopen over de weg.
de paarden staan wel even buiten s'middags. Knipoog

coradv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:51

Onze longeerbak is gezout dus wij kunnen gewoon longeren. Ik longeer haar ook 4 a 5 keer in de week. 1 a 2 keer aan de dubbele longe, 2 keer aan de passoa en meestal 1 keer los. Ik stap altijd uit op een harde ondergrond dus dat betekent rondjes lopen op het beginstuk van het erf. (daar is het niet glad) De overige 2 dagen poets ik haar lekker lang en loop ik altijd een klein stukje op het erf. Heel saai maar ik ga dan stil staan en weer lopen dat ze op mij moet letten.

Bij ons op stal staan de paarden 's ochtends buiten want dan word er uitgemest. 's middags gaat die van mij meestal ook maar doordat alles bevroren is blijft zij binnen. Het lijkt mijzelf ook niet zo lekker om als alles hard is onder je voeten 'lekker' naar buiten te gaan, je kan dan niet lekker rennen en dergelijke.

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:52

Mijn paard staat 24/7 buiten in een kudde dus kan hij zich eens uitleven. Voor het begon te sneeuwen kon ik nog gewoon rijden want de grond lag hier eigenlijk supergoed.
Verder ga ik met hem wandelen aan de lijn, wat grondwerk, massage..

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:52

Ik rijd in de binnebak, kan gewoon binnendoor dus mijn paard hoeft niet eens sneeuw te zien haha. Ook hij blijft gewoon binnen nu. Longeer hem nu wel voordat ik ga rijden, hij is echt onwijs fris, tot ergernis aan toe! Maarja het wordt wel weer warmer! Lachen

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:03

Kon ik maar rijden mijn paard gaat overdag lekker na buiten van 9 tot 7 ong...

Ik heb al ruim 2 weken niks meer kunnen doen. Geen binnenbak in de buurt geen bos dus verdoemt om te wachten dat de zon weer gaat schijnen. De (buiten)bak was bevroren erg nat en nu ook nog een dikke laag sneeuw.

Ivm scheiding zijn wij van ons eigen stukje grond verhuisd met bos erachter en in het bos een mooie binnenbak...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:05

Hij blijft lekker op de wei! Knipoog Ik stap er niet op nu, bak is bevroren en buiten is ook alles kei hard, dus kan toch niks meer doen dan stappen.
Laatst bijgewerkt door Joonsel op 06-01-09 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:07

paar uur in de wei en sinds vandaag is de longeerbak en rijbak te hard dus vriendje lief mag buiten rijden.ik zelf kan voorlopig nier rijden

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:09

Die van mij staat lekker op de wei overdag. Ze kan helaas nu niks doen wegens een blessure. Ik stap met haar nu om de dag een rondje in het bos.
Ik vind het trouwens opvallen dat die paarden zelf merken dat ze niet kunnen gaan hollen op de bevroren wei. Normaal spurten ze 's ochtends de wei op en nu lopen ze heel bedeesd de weide in! Knipoog

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:10

Ik ga er ook niet op nu, overal is de weg bevroren en de ruiterpaden zijn ook te hard, er is geen binnenbak hier in de buurt, dus madame mag lekker op de wei blijven staan en ik ga slepen met hooi,water en poep scheppen Haha!

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:09

Onze buitenbak is nu een paar dagen enorm glad geworden doordat de regen is opgevroren. Ook in het land liggen bevroren plassen. Bij ons wordt op de weg niet gestrooid, dus daar kunnen we ook niet langs met de paarden. Al met al staan ze nu 3 dagen op stal en ga ik vandaag maar weer eens kijken of ik ergens naar een manege kan.... Laat dat vriesweer voor mij maar zitten... Bah niks aan!