paar problemen nog..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

paar problemen nog..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 23:41

Hey iedereen
bedankt om de moeite te nemen dit topic door te lezen.

Ik heb al 2 topic geplaats over het protest en daar zijn veel tips op binnen gekomen en het heeft ook
best gewerkt.
Toen ik de vorige topic's had geplaatst ging het op mijn verzorg paard, Inmiddels wouden de eigenaren van het paard 'af' omdat hun geen zin meer hadden in het dominante gedrag en heb ik besloten dr over te nemen. Het is nu dus officeel mijn eigen paard.

Ze is klinische & rontge (ofzo) gekeurt en nogmaals helemaal na gekeken door osteopaat en tandarts ,de zadelmaker is weer langs geweest, dit keer een ander om dit echt uit te sluiten en alles was wederom helemaal in orde.
medische is het paard in orde!

Het gaat om een 9 jarige merrie. Ze is vanaf dr 4de jaar in het bezit geweest van de vorige eigenaar en daarvoor bij de fokker geweest. Wel weet ik inmiddels wel dat de fokker dit paard heeft verkocht omdat het 'niet te houden was' en ze was te vroeg beleerd.
Ik rij dr nu ruim anderhalf jaar bijna dagelijks. De vorige eigenaar reed dr met slof of tiedeman en ik heb dit enkele keren gedaan en hij is nu dus voorgoed uit de kast verbannen Clown .

Onze problemen zijn nog steeds het staken, Dit gaat wel al een stuk beter voorheen ging ze gewoon stil staan en steigeren en 'lomp'doen, Nu hoor ik dr al denken wanneer ze het ongeveer wilt doen, Denk dus dat we dit probleem hebben overwonnen.
Nu zit ik alleen nog met me galop, Ik kan dus soms gewoon echt een week niet galopperen omdat als ik dr hulpen geef voor galop mevrouw gewoon begint te bokken en raar begint te doen, Of ze springt 1 pas aan en dan gaat ze weer terug naar de draf , Als ik me benen dr aan hou doet gaan ze ook gewoon terug naar de draf. En vandaag sprong ze goed aan en na 3 passen staat ze ineens stil en komt ze omhoog.

Verder als ik dr eenmaal in galop heb , springt ze constant over en begint ze op de plaats te galopperen,geef ik me handen dan naar voren doet ze het nog even , galopperd ze naar voren en begint ze schouderbinnen waard te lopen, of travers Verdrietig .
K heb nu zelf dagen dat ik niet eens aan de galop wil beginnen omdat k bang ben dat dan alles weer verziekt is. Dr hebben verschillende mensen opgezetten om ze kijken of het niet aan mijn houding ligt maar bij deze mensen deed ze het zelfde.

En ze bijt en trapt Bloos . En dan vooral als ik me deken op en af wil doen. Als ik me deken op leg begint ze als een idioot te happen, Heb dr ook al een paar keer een knal voor gegeven maar dat maakt niet veel indruk Clown .

bedankt voor het lezen van deze hele lap tekst , en tips, graag!!

edit; We hebben les , 3 keer in de week een uur prive.
Heb merdere instructuurs gehad en niets lijkt te werken op het galop probleem, Ze heeft dr lijkt het wel 'lak' aan.
Laatst bijgewerkt door Specials op 05-01-09 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Re: paar problemen nog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:45

heb je ook les? lijkt me handig om er samen met iemand wat aan te gaan doen...

deken op doen vind mijn pony ook niet zo leuk maar hij zou t niet moeten proberen om te bijten of alleen al te denken aan schoppen

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 23:47

Mjay schreef:
heb je ook les? lijkt me handig om er samen met iemand wat aan te gaan doen...

deken op doen vind mijn pony ook niet zo leuk maar hij zou t niet moeten proberen om te bijten of alleen al te denken aan schoppen

vergeten te melden, Ik heb 3 keer in de week een uur prive les en dan doet ze het ook!
Heb merdere mensen geprobeert maar het werkt niet zo allemaal, Ze heb dr gewoon lak aan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:05

Hoe galoppeert ze aan de longe?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 00:10

poes schreef:
Hoe galoppeert ze aan de longe?

het zelfde Verdrietig .
En we hebben het met dubbele lijnen gedaan en met gewoon alleen het hooftstel en 1 lijn dr aan en geen verschil.

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:13

misschien een ostheopaat naar laten kijken? misschien zit er het een en ander vast? ik zou het ook niet weten anders.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 00:18

liekatchu schreef:
misschien een ostheopaat naar laten kijken? misschien zit er het een en ander vast? ik zou het ook niet weten anders.

Die is in een jaar tijd 2 keer geweest en 3 weken geleden toen ik dr 'overkocht' ook nog en niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:23

Wat doet ze als je er een andere ruiter op zet? En wat doet ze als je haar mee naar buiten neemt, een zandpad zoekt en daar gaat galopperen met haar?
Het klinkt als een niet goed doorgereden paard en voor wat betreft het dekenverhaal, niet goed opgevoed. Om makkelijk een deken op te doen, pak die bijelkaar en leg het op de schoft en trek de deken van daar af over de kont heen, als je je niet vertrouwt even iemand het dier laten vasthouden.
Oh, dus drie weken geleden was er niks aan de hand???? Gun het dan even de tijd en ga af op je instructeur.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:32

Zou zeggen vergeet de galop eens tijdje en ga je eens verdiepen in het rechtrichtengymmen , vooral veel aan de hand werken om het dier soepel te maken en echt de galop de komende maanden vergeten tot het er wel aan toe is.
Neem les van iemand die jou echt kan helpen.
Laat er ook geen ander erop die wel eens even willen laten zien dat ze het wel kunnen, want meestal gaat dat toch niet lukken.
Denk dat het dier misschien ook wel blokkades in het lijf heeft , du slaat het nakijken, past het zadel enz enz.
Ja en nogmaals zoek iemand die jou echt kan helpen,
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 00:32

suleilitha schreef:
Wat doet ze als je er een andere ruiter op zet? En wat doet ze als je haar mee naar buiten neemt, een zandpad zoekt en daar gaat galopperen met haar?
Het klinkt als een niet goed doorgereden paard en voor wat betreft het dekenverhaal, niet goed opgevoed. Om makkelijk een deken op te doen, pak die bijelkaar en leg het op de schoft en trek de deken van daar af over de kont heen, als je je niet vertrouwt even iemand het dier laten vasthouden.
Oh, dus drie weken geleden was er niks aan de hand???? Gun het dan even de tijd en ga af op je instructeur.

Bij een andere ruiter het zelfde verhaal.
K kan niet naar buiten, Totaal niet verkeersmak Verdrietig .
Zoals je uitlegt over die deken doe ik het al maar als ik dan die dingen onder d buik vast maak dan begint ze te trappen en als ik die dingen voor de borst doe probeert ze in me rug te happen.
3 weken geleden heb ik dr ongeveer over gekocht ik heb dr al anderhalf jaar verzorgt en zolang speelt dit dus al. Bij de vorige eigenaren dus de mensen voor wie ik dr reed deed ze dit ook.
Ze is idd niet goed opgevoed en door gereden en ook veel te vroeg ingereden en altijd met slof bereden maar dan op de foute manier en is nu dus zonder slof niet te rijden.
Zodra ik de slof dr omheen hang loopt ze geweldig en kan ik alles doen maar zonder de slof word het een ramp.
En ik wil toch echt normaal zonder slof kunnen rijden dus die gebruik ik al een jaar ofzo niet meer en het word dr niet minder op de problemen.
Ze is trouwens wel echt vanaf dr 3,5 jaar tot aan de 8ste met slof gereden bijna dagelijks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:35

En wat denk je van een draai om de oren, zodra ze weer hapt en trapt???
Wanneer is ze ingereden? Hoe oud was ze toen?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 00:39

suleilitha schreef:

Die draai om dr oren heeft ze behoorlijk hard gehad en dan doet stopt ze dr ook mee maar als ik hem na het rijden of dr voor dr weer op of af haal doet ze het weer.

Ze is was ik begrepen heb van het meisje dat dr inreed bij de fokker voor het eerst gereden rond de leeftijd van 2,5 en op de 3de reden ze dr gewoon al helemaal mee , En op de 4de werd ze voor hun 'te link' en is ze de verkoop ingegaan.
Behoorlijk vroeg dus!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:40

suleilitha schreef:

Een draai om de oren ?? wat is dat voor techniek??
Je kan het ook oplossen door grondwerk te doen , het paard zal niet voor niets happen en trappen en lijkt me niet eerlijk om dan maar een draai om de oren te geven, een goeie leider hoeft geen draai om de oren te geven , dus denk dat het probleem niet bij het paard ligt maar bij de ruiter.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:42

SamSter schreef:
suleilitha schreef:

Die draai om dr oren heeft ze behoorlijk hard gehad en dan doet stopt ze dr ook mee maar als ik hem na het rijden of dr voor dr weer op of af haal doet ze het weer.

Ze is was ik begrepen heb van het meisje dat dr inreed bij de fokker voor het eerst gereden rond de leeftijd van 2,5 en op de 3de reden ze dr gewoon al helemaal mee , En op de 4de werd ze voor hun 'te link' en is ze de verkoop ingegaan.
Behoorlijk vroeg dus!

Waarom begin je niet gewoon helemaal bij de basis??
Het paard gewoon helemaal opnieuw vertrouwen geven, want denk dat dat ook een beetje het probleem is,
het is te vroeg en waarschijnlijk helemaal fout ingereden en krijgt nu een draai om zijn oren voor iets wat hem is aangeleerd , erg onrechtvaardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:43

Grondwerk, daar hoort een draai om de oren ook bij, moet je eens bij een groep paarden gaan kijken hoe die elkaar afstraffen!!!
Het is erg makkelijk van je om het probleem op de ruiter af te schuiven maar het paard in kwestie is door haar voorgangers ook niet opgevoed dus iemand zal dat toch moeten doen.
Verder gaat een twee en een half jarige er doorgaans niet dood van als ie licht zadelmak wordt gemaakt en kun je normaal rijden op een paard van drie jaar, mits die je makkelijk gaat dragen, al doe ik dat zelf niet vaker en langer dan drie keer per week twintig minuten.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 00:46

suleilitha schreef:
Grondwerk, daar hoort een draai om de oren ook bij, moet je eens bij een groep paarden gaan kijken hoe die elkaar afstraffen!!!
Het is erg makkelijk van je om het probleem op de ruiter af te schuiven maar het paard in kwestie is door haar voorgangers ook niet opgevoed dus iemand zal dat toch moeten doen.
Verder gaat een twee en een half jarige er doorgaans niet dood van als ie licht zadelmak wordt gemaakt en kun je normaal rijden op een paard van drie jaar, mits die je makkelijk gaat dragen, al doe ik dat zelf niet vaker en langer dan drie keer per week twintig minuten.

Het was echt 3 jaar en al meteen een uur anderhalf uur gewoon 'vol gas' trainen dus in de krul , wijken alles meteen. Maarja inmiddels is ze 9 en lijkt ze nog steeds de problemen van toen bij zich te dragen ofzo

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 00:49

midgie schreef:
suleilitha schreef:

Een draai om de oren ?? wat is dat voor techniek??
Je kan het ook oplossen door grondwerk te doen , het paard zal niet voor niets happen en trappen en lijkt me niet eerlijk om dan maar een draai om de oren te geven, een goeie leider hoeft geen draai om de oren te geven , dus denk dat het probleem niet bij het paard ligt maar bij de ruiter.

K wil niet arrogant over komen of als anky klinken, Maar denk toch dat een groot deel bij het paard zit, Ze doet het niet alleen bij mij, en aan de longe laat ze het zelfde gedrag zie.
Verder denk ik dat een draai om de oren soms best kan werken, Het is altijd een steigeraar geweest , ook vanalles geprobeert en 1 keer een flinke knal gegeven toen het me te gevaarlijk werd en dat was meteen voor een groot deel afgelopen.
Het is een merrie van 1.82 m en k ben gewoon bang als ik te 'zacht' tegen dr ga doen ze dalijk helemaal over me heen loopt en dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:50

Tja, ik was er niet bij maar of dat nou zo fout is, kan ik niet zeggen.
Heb eentje van vier en een half op stal die na het inrijden gelijk is getraind op L nivo en zelfs niet in de B is uitgebracht, maar gelijk in de L1 en hij doet het als een zonnetje. Dis dat zegt niet alles maar dat je beweert dat er mensen zijn die een driejarige anderhalf uur trainen, geloof ik domweg niet. Zal wel aan mij liggen maar goed. Zelfs iemand die Z en hoger rijdt, traint geen anderhalf uur aan één stuk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:54

Lastig hoor, ik had haar niet gekocht...
Misschien is het het beste als je inderdaad eerst weer de basis erin probeert te werken. En dan met name het omgangsgedrag, je staat er meer naast dan dat je erop zit namelijk Knipoog
Galopperen zou ik, als dat zoveel problemen geeft, zeker voorlopig overslaan. Probeer te trainen vanuit het positieve, en niet het negatieve. Ik wens je veel succes, ik vrees dat je een lange weg te gaan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:56

Als het een goed paard is had ik haar wel gekocht.....
Ik vermoed dat je verder komt met, als ze erom vraagt, een gerichte mep, zoals bij trappen en bijten. Even hard zijn en flink consequent, mits je timing goed is is daar niks mis mee en twijfel je, dan niet zelf doen maar het aan een ervaren iemand overlaten en dat galop probleem? Mits je zeker weet dat het dier niks mankeert, er doorheen rijden.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 00:57

suleilitha schreef:
Tja, ik was er niet bij maar of dat nou zo fout is, kan ik niet zeggen.
Heb eentje van vier en een half op stal die na het inrijden gelijk is getraind op L nivo en zelfs niet in de B is uitgebracht, maar gelijk in de L1 en hij doet het als een zonnetje. Dis dat zegt niet alles maar dat je beweert dat er mensen zijn die een driejarige anderhalf uur trainen, geloof ik domweg niet. Zal wel aan mij liggen maar goed. Zelfs iemand die Z en hoger rijdt, traint geen anderhalf uur aan één stuk.

Hihi, Bloos Moet eerlijk zeggen bij ons trainen ze bijna allemaal anderhalf uur met 10 minuten lange teugel tussen door. Het meisje/vrouw die dr inreed heeft dit zelf tegen mij verteld. ken dr persoonlijk niet , dt vertelde ze via de mail.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 00:59

PattyOosten schreef:
Lastig hoor, ik had haar niet gekocht...
Misschien is het het beste als je inderdaad eerst weer de basis erin probeert te werken. En dan met name het omgangsgedrag, je staat er meer naast dan dat je erop zit namelijk Knipoog
Galopperen zou ik, als dat zoveel problemen geeft, zeker voorlopig overslaan. Probeer te trainen vanuit het positieve, en niet het negatieve. Ik wens je veel succes, ik vrees dat je een lange weg te gaan hebt.

k vind dit geen reden om dr niet te hebben gekocht. ik reed het paard al voordat het in de verkoop ging en me vorige paard weg gedaan omdat die een ernstige peesblesure had dus wou graag weer een eigen paard. Kon het niet over me hard krijgen om te zien dat ze ergens anders heen zou gaan en dan maar afwachten wat dr dan met dr gebeurt.
K denk ook dat ik een lange weg te gaan heeft maar soms laat ze echt wel zien dat ze het inzich heeft en dan vertrouw ik daar maar op.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 01:01

suleilitha schreef:
Als het een goed paard is had ik haar wel gekocht.....
Ik vermoed dat je verder komt met, als ze erom vraagt, een gerichte mep, zoals bij trappen en bijten. Even hard zijn en flink consequent, mits je timing goed is is daar niks mis mee en twijfel je, dan niet zelf doen maar het aan een ervaren iemand overlaten en dat galop probleem? Mits je zeker weet dat het dier niks mankeert, er doorheen rijden.

Ik weet 100 % zeker dat het niets medisch is.
K denk ook zelf wel dat ik gewoon wat 'strenger'moet zijn voor dr. Het is niet zo dat ze me bijt en dat ik dan foei roep ofzo ze krijgt dr wel echt een tik voor maar soms is ze zo donders snel dat ik alleen maar op een boze toon dr naam kan roepen en die tik vergeet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:03

Maar als het puntje bij paaltje komt, kun je haar dus niet de baas, SamSter.
Ik denk (ongezien) ook wel dat het paard het in zich heeft, ik betwijfel het alleen sterk of jij in staat bent om het eruit te halen.
Het antwoord heb je zelf nu inmiddels al gegeven, je bent niet rap genoeg dus je houdt haar niet goed genoeg in de gaten en grijpt niet op tijd in als je dingen signaleert in haar lichaamstaal.
Advies: wegbrengen naar een africhtingsstal of een "prof" die het dier corrigeert, en anders verkopen.
Het komt vaker voor dat een paard terecht komt bij een ruiter die het beest niet aankan en daar hoef je je niet voor te schamen.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 01:07

suleilitha schreef:
Maar als het puntje bij paaltje komt, kun je haar dus niet de baas, SamSter.
Ik denk (ongezien) ook wel dat het paard het in zich heeft, ik betwijfel het alleen sterk of jij in staat bent om het eruit te halen.
Het antwoord heb je zelf nu inmiddels al gegeven, je bent niet rap genoeg dus je houdt haar niet goed genoeg in de gaten en grijpt niet op tijd in als je dingen signaleert in haar lichaamstaal.
Advies: wegbrengen naar een africhtingsstal of een "prof" die het dier corrigeert, en anders verkopen.
Het komt vaker voor dat een paard terecht komt bij een ruiter die het beest niet aankan en daar hoef je je niet voor te schamen.

Kijk het zit alleen zo, ik wil het gewoon niet opgeven omdat ik een jaar geleden helemaal niets met dr kon niet eens een rondje drafen. En dat heeft ook best veel tijd gekost en moeite maar dat is dr nu wel uit. En het was zoveel erger in het begin we lopen nu alleen heel erg tegen de laatste dingen aan te hikken en dan vooral die galop. Ze zeggen wel eens; de laatste loodjes wegen het zwaards. En zo'n gevoel krijg ik nu gewoon.