Tammy(e-pony) middendraf filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olijkje

Tammy(e-pony) middendraf filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:01

Hoi, vandaag na een week niet kunnen rijden mede te wijten aan de vorst toch weer gereden in de bak (het is niet mijn bak, daar woon ik niet)
En ik wou graag tips en commentaar op onze middendraf.
Het ging nogal slecht en ik zie nu dus terug dat mijn handen veel te vast op de schouders zitten. Dit komt omdat ik haar actief wil laten lopen maar haar ook bij me houden.
Iemand tips hoe ik dit beter kan doen? En wat vinden jullie van de middendraf zoals hij nu gaat?
Liever geen commentaar op de houding van mijn rug en benen, hier ben ik me van bewust, ik zat niet zo lekker vandaag. En het blijven moment opnames, vooral de foto aan het einde.

We zijn nu B+4 dressuur.
Ik heb muziek onder het filmpje gezet zodat het commentaar van de filmster niet te horen is, (ik weet niet of die zou willen dat ze op internet staat).
De vertraagde stukjes zijn de stukjes middendraf. De stukjes arbeidsdraf zijn heel pixelig geworden, dat is gekomen met het uploaden, sorry hiervoor.
Ik hoop op tips, ik heb 7/8 feb wedstrijd namelijk! Lachen

Het filmpje :

Ohja, dat ze zou met haar mond open loopt heeft niks met mijn rijstijl te maken of het bit dat ik gebruik, ze loopt gewoon altijd te kauwen..
Laatst bijgewerkt door Olijkje op 04-01-09 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Es_ther

Re: Tammy middendraf filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:03

Tenen naar binnen als je middendraf doet Knipoog

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:10

Ja Lachen Dit weet ik, ik heb altijd een beetje overeenkomsten met charly chaplin Tong uitsteken Maar als ik erop let lukt dat wel..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:16

Je paard strekt wel mooi maar verder is het beeld erg onrustig..ze is erg onrustig met haar hoofd, probeer deze verbinding constanter te krijgen en probeer vanuit daar kleine stukjes weg te rijden!

Olijkje

Re: Tammy(e-pony) middendraf filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:19

Ja klopt, dat gaat erg rommelig, ik verlies (dat is buiten de middendraf weinig) bij de middendraf steeds contact en dan probeer ik het weer op te pakken. Ik ga er aan werken!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:23

Ik zou graag ook eens een stukje middendraf in normaal beeld zien. Zo'n vertraagd beeld geeft vaak een vertekend beeld. Wat ik hierop kan zien is dat ze teveel op de voorhand komt tijdens de middendraf en dat de middendraf niet genoeg van achter uit komt. Ze moet eigenlijk vooraan omhoog kunnen komen zodat ze de beweging mooi kan afmaken, nu duikt ze wat in de grond en stuwt ze te weinig achteraan waardoor het beeld nog niet zo mooi is. Natuurlijk kan je dit in een B-proefje nog niet verwachten, maar je kan beter van in het begin naar het goeie einddoel trainen Knipoog Vooral de overgangen naar middendraf en terug naar arbeidsdraf/verzamelde draf moet je goed verzorgen dat hij/zij op de achterhand blijft, hier wordt je paard echt sterker van. En dan komt dat bergopwaartse vanzelf.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:31

Okee bedankt, haar achterhand doet inderdaad nog al weinig, hoe kan ik haar daar actiever krijgen? Ik ben trouwens ook even een filmpje aan het uploaden waarin er niks vertraagd is.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:48

Hier het onvertraagde filmpje: -doet het niet, ik ga het opnieuw proberen-

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:55

Vooral korte stukken middendraf doen, maar 2 of 3 goeie passen, en heel veel overgangen rijden, ook van arbeidsdraf naar verzamelde draf, naar middendraf, ook overgangen naar stap of galop zijn goed. Laat de overgangen kort op elkaar volgen, dan wordt ze sterker achteraan. En haar zeker niet op de hand laten hangen, dan verlies je alle energie. Dus bijvoorbeeld ook op een diagonaal niet heel de diagonaal middendraf doen, maar enkele passen, terug verzamelen, weer enkele passen, ...

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 20:04

Okee, heel erg bedankt! Hier uiteindelijk toch het filmpje:

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:07

Het begin is er al, maar ze lijkt nog onregelmatige passen te maken tijdens het strekken en daarbij op de voorhand te vallen en ze versnelt soms ook te veel. Probeer door maar enkele passen (2 of 3) dit te voorkomen zodat je elke keer kan belonen als ze die passen juist doet en dat ze daarin sterk wordt. Probeer ook meer op je eigen houding te letten zodat je haar niet uit balans brengt. Nog veel succes!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:45

Hmm, ik ga toch commentaar geven op je houding, want daar begint het.
Stel, jij bent aan het autorijden, en je geeft ZELF gas, val je dan ook achterover? Je remt, val jij dan voorover? Nee.. want je doet het zelf, dus ben je er op voorbereid.
Dat is precies wat ik hier dus niet zie Knipoog

Jij geeft 'gas', je paard vertrekt en floppa, jouw evenwicht is pleitos! Probeer zelf rechtop, in balans, in evenwicht te zitten, meer 'in' je paard, dan 'op' je paard, probeer je paard te voelen, probeer je bewust te worden van jouw hulpen die je geeft, creeër een onafhankelijke zit, waarbij het onnodig is om je evenwicht aan de teugels of je benen te corrigeren....
Je paard kijkt bijzonder chagrijnig als jij op dr rug aan het bonken bent...
Probeer eens wat meer op de voorkant van je bovenbenen te gaan zitten: doe je beugels uit, haal je linkerbeen van het zadel, en leg hem zover mogelijk achterin het zadel weer terug. Vervolgens schuif je m over je zadel weer naar voren. Hetzelfde doe je met rechts.
Zo zit je al stukken meer in balans en zitten jouw hakken onder je heupen, zodat je je hulpen gedoseerder kunt geven en dus ook niet uit evenwicht vliegt als jijzelf de hulp tot middendraf geeft Knipoog

Succes!

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:02

Ik vind het er niet netjes uitzien, het is heel onrustig en ze overhaast zich, ze kan als het ware haar eigen benen niet bijhouden. Ik heb het idee dat je haar been geeft zodat ze mag gaan en ze het verder maar uit moet zoeken hoe ze het doet.

Probeer contact in de mond te houden en JIJ bebaalt haar passen, niet de pony.

Succes!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:26

vind dat ze op sommige momenten erg haar best doet, maar je gaat van (in auto termen) 50 km/h naar 100 km/h dat kan je paardje niet goed aan en valt meteen op haar voorhand, je moet echt schakelen met je "paard". van 2de vitess naar 3de naar 4e ect, niet van 2de naar 5de want dan ben je de controle kwijt.

maar doe zo door

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 17:06

Heel erg bedankt allemaal, ik ga het zeker proberen!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:45

ziet er qua beenwerk lekker uit! zou iets meer ontspanning in ogen en let op dat de nageeflijkheid constant blijft ook in middendraf Knipoog ( al mag je dan natuurlijk wel iets meegeven Knipoog)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:32

Moderatoropmerking:
Bericht wat niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:34

Ik vind het er ook onrustig uitzien.
Het begin is er al, maar ze maakt veel taktfouten. Ze valt ook best op de voorhand, en valt oook ietsje uit elkaar lijkt wel. Wat ik altijd moet doen, is in de middendraf overgangen maken, om de paar passen.

En in je wedstrijd moet je altijd pas wegrijden als je pony helemaal recht igesteld is (als je bv moet van hand veranderen) Ook wil je oppeens echt héél snel, terwijl de middendraf eigenlijk niet eens 2x zo snel moet zijn (ben der nu ook mee bezig met mijn pony, en in de buitenbak lukt dat al aardig) en ook meot je niet klikken in je proef!! Ik ken iemand die hierdoor de 2de plek had in een hele belangrijke wedstrijd, ipv 1ste! Mischien moet je om te oefenen wat langzamer gaan draven als je uitgestrekte draf rijdt. Dus niet zo hard, dat vind ik zelf veel moeilijker omdat ze dan veel keer taktfouten maken en op de voorhand komen. Ze komen dan ook meer omhoog en worden sterker zodat jij meer spanning uit en de paarden uit elkaar vallen (niet door die spanning, maar in zijn geheel!) En het is ook belangrijk dat ze stopt wanneer jij het wil (en dat ze weg gaat wanneer jij het wil) En probeer de overgang tot de middendraf, en van de middendraf naar arbeidsdraf wat netter te rijden, niet dat je het puur doet om de uitgestrekte draf, en daarna weer slordig rijdt. En zeg in je proef ook geen 'hooooooo'

Ga zo door! Ik vind het er wel leuk uit zien!

(en eht is niet zo dat ik het beter weer ofzo hoor, ben er zelf ook mee aan het werk! En het lukte mij eerst ook niet, maar nu best wel, dus ga zo door!)

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 17:18

Geryon schreef:
Ik vind het er ook onrustig uitzien.
Het begin is er al, maar ze maakt veel taktfouten. Ze valt ook best op de voorhand, en valt oook ietsje uit elkaar lijkt wel. Wat ik altijd moet doen, is in de middendraf overgangen maken, om de paar passen.

En in je wedstrijd moet je altijd pas wegrijden als je pony helemaal recht igesteld is (als je bv moet van hand veranderen) Ook wil je oppeens echt héél snel, terwijl de middendraf eigenlijk niet eens 2x zo snel moet zijn (ben der nu ook mee bezig met mijn pony, en in de buitenbak lukt dat al aardig) en ook meot je niet klikken in je proef!! Ik ken iemand die hierdoor de 2de plek had in een hele belangrijke wedstrijd, ipv 1ste! Mischien moet je om te oefenen wat langzamer gaan draven als je uitgestrekte draf rijdt. Dus niet zo hard, dat vind ik zelf veel moeilijker omdat ze dan veel keer taktfouten maken en op de voorhand komen. Ze komen dan ook meer omhoog en worden sterker zodat jij meer spanning uit en de paarden uit elkaar vallen (niet door die spanning, maar in zijn geheel!) En het is ook belangrijk dat ze stopt wanneer jij het wil (en dat ze weg gaat wanneer jij het wil) En probeer de overgang tot de middendraf, en van de middendraf naar arbeidsdraf wat netter te rijden, niet dat je het puur doet om de uitgestrekte draf, en daarna weer slordig rijdt. En zeg in je proef ook geen 'hooooooo'

Ga zo door! Ik vind het er wel leuk uit zien!

(en eht is niet zo dat ik het beter weer ofzo hoor, ben er zelf ook mee aan het werk! En het lukte mij eerst ook niet, maar nu best wel, dus ga zo door!)

Bedankt, ja in mijn proefje maak ik meestal weinig geluid hoor, maar hier had ik al een paar keer geprobeerd middendraf te doen en dan gaat ze steeds opnieuw zegmaar.
Maar ik zie ook wel dat haar achterhand echt weinig doet, haar achterbenen nemen zomaar kleine pasjes. Maar ik maak ook de fout dat ik actief met snel verwar, want op mijn protocol staat altijd dat het actiever mag..
Ik zal veel overgangen gaan rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:35

Oke, want ik gun je niet dat je minpunten krijgt ofzo! En ja, ik ging ook heel erg hard met middendraf, en me paard helemaal uit elkaar, maar ik heb er van geleerd! En jij dus ook! Wat je ook kan doen is je paard heel rustig laten lopen en dan steeds achterelkaar (om de seconde, dus gewoon achter elkaar door gaan) een heel klein tikje met je zweep geven, maar hem alsnog langzaam laten lopen, en loshouden in de kaak en hals. Dat moet ik altijd doen!

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:49

Wat jij laat zien is een vorm van uitgestrekte draf en daar moet je eigenlijk helemaal nog niet over spreken. Waar het in de B om gaat is dat jij verschil in tempo kan laten zien, dat jij die handeling zelf beheerst en dat je paard daar bij de tact behoud en berijdbaar blijft. Jou pony heeft de balans en vaardigheid nog niet om een middendraf te lopen en daarbij te strekken. Je moet je eerst gaan richting op het rechtrichten, het zelf beheersen van de hulpen en vooral een goede basis ondergrond.
Wanneer je een middendraf rijd, rijd je je paard enkele passen weg op de lange zijde. Dit bereid je voor door het tempo langzaam op te bouwen en daarna ook langzaam weer af te bouwen. Thuis kan je dit trainen doormiddel van het rijden van KORTE stukjes, om hem daarmee in zijn achterhand te versterken. Wanneer je voelt dat hij gaat zitten wanneer je een middendraf van 2 a 3 passen rijdt, ben je op de goede maar nog lange weg naar de strekkende draf. Richt je dus eerst op de doelen die dichtbij zijn en sla vooral geen stukjes over!
succes

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:52

hmm ik schrik een beetje.. Meisje ik weet dat je het niet graag wil horen, maar als jij het goed wil hebben moet je eerst wat aan je eigen houding gaan doen.
Je gooit je tenen naar buiten met rijden.. Als je gaat door zitten gaat je onderbeen spontaan naar voren... En je handen houd je erg laag en vast.. Probeer meer te ontspannen anders kan je paard nooit haar/zijn ontspanning vinden..
Laat je benen hangen en steun niet zo giga veel op je beugels.. hierdoor krijg je dat je je benen niet zo naar voren afsteekt en je voeten netjes onder je houd (rechtuit Knipoog ) En ga je handen dragen.. Losse polsen, losse ellebogen!

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 17:11

Bedankt Lachen
Ja, ik doe mijn best, en doorzitten is bij mij nog nooit echt netjes geweest. Ik vind het zelf ook slordig hoor als ik dit zie en het vergelijk met anderen. Maar hier heb ik wel wat aan!

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:14

Zelf zit je een beetje achterover in de middendraf en hup, je benen schieten naar voren.

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:24

ik vind je pony een beetje onrustig in z'n hoofdhouding vooral in 't begin. wees niet te hard in je handen.

waar heb je wedstrijd 7/8 februarie? want dan heb ik ok wedstrijd in de B.