Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dav schreef:Het zout/zweet van het paard trekt nu in je zadel en is erg slecht voor het leer.
Ikzelf hou ervan om met dekje te rijden,niet omdat het zoveel zachter is voor het paard (pff die 2cm stof) maar het is schoon,droog en neemt het zweet op

KCgirl schreef:Hallo,
Ik hoor dat veel mensen het niet over eens zijn of je nou wel of niet met sjabrak moet rijden.
Ik zelf rij zonder sjabrak. En hoor vaak dat het moet en dat als je zonder sjabrak rijd dat het slecht of zielig is.
Wat vinden jullie nou eigenlijk?
luf_horses schreef:als je het aankan om zonder setje te rijden, dan kan je best zonder dekje..
Ik heb het nog niet gedurfd omdat mijn bandages dan nergens bij matchen
luf_horses schreef:als je het aankan om zonder setje te rijden, dan kan je best zonder dekje..
Ik heb het nog niet gedurfd omdat mijn bandages dan nergens bij matchen

belle1 schreef:Nee het is inderdaad niet zielig voor je paard!
Maar als je met rijdt scheelt het wel een hoop schoonmaken...
AnneKi schreef:belle1 schreef:Nee het is inderdaad niet zielig voor je paard!
Maar als je met rijdt scheelt het wel een hoop schoonmaken...
Een dekje moet je natuurlijk ook wel eens schoonmaken
Lusitana schreef:Een schabrak/dekje is er idd in de eerste plaats om het leer van je zadel te beschermen. Als je je zadel goed onderhoudt is er geen probleem.
Betekent dus wel dat je het zadel goed schoon moet houden door regelmatig een vochtige spons met zadelzeep er over moet halen, want aangekoekt huidvet/haar/zweet kan ruwe pukkeltjes aan de onderkant van de kussens van het zadel veroorzaken, die natuurlijk niet prettig aanvoelen voor het rijdier. Daar dus wel voor oppassen.
. (ik zelf ook
)
tis alleen handiger om er wat onder te doen (vind zelf zonder wel een heel stuk mooier overgens)