Manegepaard Halloween @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Manegepaard Halloween @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 11:49

Hallo!
Hierbij mijn 2e HAW-topic Haha!
Welliswaar op een ander paard, maar toch.

Even een paspoortje:
Halloween is een 17-jarige Welsh-cob ruin en is een manegepaard. Hij staat bij manege de Blijde Ruiters.
Dit is een manege waar vooral gehandicapten rijden. Wij 'normale ruiters' mogen de paarden ook rijden in de lessen om ze lekker soepel te houden. Halloween kan de oefeningen uit de L en sommige uit de M. Hij beheerst o.a. wijken, schouderbinnen/buiten en een stukje travers.

Ik rij zelf ongeveer op hetzelfde niveau.

Mijn werkpunten met hem zijn:
- op mijn houding letten
- hem wat meer ingebogen krijgen in de wendingen
- achterhand erbij

Hier de foto's!

1. Even voorstellen: Halloween! (alias Spekkie gezien zijn niet al te kleine billen Bloos )
Afbeelding

2. Loswerken op de volte
Afbeelding

3. Nog meer loswerken op de volte Vork
Afbeelding

4. Kort even iets meer instellen naar binnen
Afbeelding

5. Loswerk galopje, ik zet mijn handen bewust iets breder om hem te helpen (hij is natuurlijk niet zo soepel als een eigen paard)
Afbeelding

6. Nog een stukje galop, treed hier al beter onder
Afbeelding

7. Opgepakt in stap, treed lekker onder voor zijn doen
Afbeelding

8. Lekker drafje. Vind dat mijn houding wel vooruit is gegaan als ik deze foto zie Haha!
Afbeelding

9. Iets meer instellen naar binnen, richting schoudervoor
Afbeelding

10. Schouderbinnenwaarts, jammer dat het beenwerk er niet opstaat Rolleyes
Afbeelding

11. Achterhand naar binnen plaatsen (voorbereiding travers)
Afbeelding

12. En nog even een leuke afsluitfoto Haha!
Afbeelding

Dat waren ze, brand maar los! Wees wel een beetje lief voor ons, het is een manegepaard en we doen ons best Knipoog Ik heb zelf ook wel commentaar maar dat laat ik aan jullie over.

Vinden jullie trouwens dat mijn houding verbeterd is? Hier mijn vorige HAW-topic ter vergelijking
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1004185

Groetjes, Sara&Halloween

Marrjjollein

Re: Manegepaard Halloween @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:59

Leuk paard!
Op foto 2 heb je je benen heel ver naar achteren en je moet erop letten om naar voren te kijken.

Knap om toch nog zoveel te doen met een paard die veel gehandicapten rijd! Ik neem aan dat die namelijk nu nog geen travers gaan doen Knipoog

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Marrjjollein op 02-01-09 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:59

ziet er wel leuk maar probeer (op sommige fotos) wat meer lengte in zijn hals te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:03

Wat een leukerd!
Je zou van mij wat meer lengte in de hals mogen bewaken, vooral in de oefeningen. Moeilijkere oefeningen terwijl het paard nog niet fijn in de basis is hebben imo niet heel veel zin. Kijk hierbij bv naar de foto waarbij je aangeeft voor te bereiden op travers. Het geheel mag wat "luchtiger" van mij.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:04

@jade_love: Dankjewel voor je berichtje Lachen Klopt, de gehandicapten doen geen travers met hem Haha! sommige gehandicapten kunnen wel gewoon los galopperen, stukjes schoudervoor met wat hulp en kleine stukjes wijken, maar dat verschilt dus heel erg per ruiter.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:05

@hunter: klopt, als hij nageeflijk wordt kropt hij zich soms wat op. Hij is heel moeilijk om lang/laag te rijden.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:06

Je houding is zeker vooruit gegaan!!! Top!!
Ik mis op veel foto's wel wat lengte in de hals, het ziet er wat opgekropt uit. Verder netjes hoor!

edit: lees je eigen commentaar net Lachen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:07

Ik zie spanning. Probeer tijdens het loswerken je teugels een stukje langer te laten. Het enige dat je je op dat moment moet op concentreren is dat je paard actief loopt en ontspant. Denk nog maar even niet aan het aan de teugel lopen ofzo. Probeer hem wat meer vwnw in te stellen. Je drijft wat aan en vangt dit dan vooraan zachtjes op met je handen. Dan gaat hij normaal zijn hoofd laten zakken. Maar het belangrijkste is toch dat je paard actief is. Dus eerst goed voorwaarts rijden en dan pas beginnen met aan de teugel rijden.

Op de foto's zie ik namelijk een paard dat niet echt van achter naar voor gereden is.

veel succes ermee!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:07

@Sonja: Ik ben het wel met je eens, maar toch zijn de wat 'hogere' oefeningen bij hem wel van nut. Hij kan ze namelijk wel, en hij wordt er vaak een stuk losser van. Het is en blijft een manegepaard die vaak wat stugger is en juist voor hem is het belangrijk dat de soepelheid in de buiging erin blijft. Qua basis is er weinig mis met hem Lachen Hij vindt het wel moeilijk om lang/laag te blijven in zijn hals, dat klopt.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:09

@Laura24: Dankjewel! Is flink aan gewerkt, en dat mocht ook wel Bloos

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:12

@Senzafine: Ik snap wat je bedoelt. Hij was wel redelijk ontspannen (veel briesen en flapoortjes) maar het blijft een werkpunt aan hem. Hij is (wat ik van hem ken) niet het paard dat uit een heel los vwnw ontspannen aan de teugel komt. Het is een manegepaard en hij wordt dus niet elke dag heel secuur gereden. Hij heeft iets meer druk nodig en een langere loswerkperiode dan een eigen paard. Halloween komt wel nageeflijk en ontspant maar dat komt voort uit veel buigingsoefeningen zoals schouderbinnen en voltewerk. Hij is wel vlot en actief met rijden Lachen denk dat het geheel er wat opgekropt uitziet doordat hij inderdaad lengte in de hals mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:33

Saarie ik bedoel ook niet de basis van het paard. Sorry, ik leg het niet duidelijk genoeg uit.
Ik bedoel het teruggrijpen naar je basis op het moment dat je in een oefening teveel stugheid gaat krijgen. Ik zie dan liever dat je 'm eruit rijdt, de spanning weer af kunt laten vloeien, hem los laat laten in de kaak, en dán weer opnieuw de oefening in rijden. En niet een moeilijkere oefening ingaan zodat 'ie alleen maar meer vast gaat pakken. Gewoon ff teruggrijpen naar je basis in zo'n geval, zéker bij een paard dat toch al een beetje de neiging tot vastzetten heeft. Blijf aan je oefeningen denken als middel, niet als doel.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:37

Denk aan je onderbeen, en misschien je beugels wat langer maken.
Overigens heb ik niet het idee dat het recente foto's zijn, gezien de kleding van een van je bakgenoten (alleen een topje ... Haha! )

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:42

Blijf gewoon proberen of hij wat meer naar de hand toe wil komen, je hand wat meer opzoeken. Die van mij heeft daar ook best veel moeite mee maar als je gewoon telkens stukjes je hand meegeeft en kijken of hij je hand mee wil nemen naar beneden, om op die manier iets meer lengte in de hals te creeren, hij kropt zich te veel op. Probeer je handen ook iets minder vast te zetten, daar lijkt het een beetje op. Ook ziet je binnenhand er vrij streng uit maar foto's zijn natuurlijk maar momentopnames. Succes Lachen leuk paardje om te zien trouwens, mooi kleurtje!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:48

@Sonja: ah, nu snap ik wat je bedoelt, dat is inderdaad een goeie tip Lachen ik ga eraan werken!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:49

@Patsy: haha, het zijn wel degelijk recente foto's (3 weken geleden). Dat is Floor, en Floor is gek wat kou betreft.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:49

@Loveable: dankjewel voor je tips, ik zal erop letten Lachen

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:15

Probeer lekker de ontspanning te zoeken, dus niet alleen opgepakt en in positie.
Maar ook lekker veel laag instellen en hals lekker laten strekken.

Verder zie ik dat je op foto 2 je been naar achter legt, gewoon lekker op de plaats houden Ja!
Probeer ook je handen netjes bij elkaar te houden, nou heb je ze ontzettend breed en ben je veel sterker dan als je ze netjes bij elkaar houd, en das natuurlijk minder goed.
Verder leuke combi!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 13:24

@Gipsylover: bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt, dit is erg moeilijk met hem. Ook moet je niet vergeten dat ik hem af en toe in de les rij en dus niet altijd de mogelijkheid heb om te doen wat ik wil op dat moment Knipoog mijn handen zijn inderdaad een aandachtspuntje. Ik heb soms de neiging ze wat breder te zetten, niet om sterker in te werken maar meer om hem wat te helpen de hand op te zoeken en wat te zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:49

Vind ik persoonlijk geen enkel probleem hoor, een wat bredere, lage hand. Zolang die niet te star wordt en/of terugwerkt kan het juist heel fijn en duidelijk voor het paard zijn om hem te begeleiden in de richting waar 'ie heen moet; naar voren en beneden.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:15

Wat is hij leuk geschoren zeg, een pompoentje van halloween op zijn kont of niet? Leuk zeg!

Let er inderdaad op dat hij niet te diep gaat lopen, er mag wat meer ruimte van voren komen. Let ook op je handen, laat hem je hand volgen zodat hij lekker soepel wordt in zijn hals, het lijkt erop dat hij een beetje in een bepaalde houding blijft lopen.

Succes

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:33

@Mowoah: klopt, dat is een pompoentje Tong uitsteken alle manegepaarden hebben bij ons een apart icoontje wat bij hen past op de kont geschoren. Ik ga eraan werken, dankjewel voor je tip!

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:38

je zegt loswerken ,, maar daaronder versta ik het paard met wat lengte in de hals laten lopen... maar ja dat is iedereens eigen mening natuurlijk;) ik vind dat je je handen véél te laag heb je moet ze véél meer dragen, verder onwijs leuk paardje die laatste foto is erg mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:40

Miss_Minnie schreef:
je zegt loswerken ,, maar daaronder versta ik het paard met wat lengte in de hals laten lopen... maar ja dat is iedereens eigen mening natuurlijk;) ik vind dat je je handen véél te laag heb je moet ze véél meer dragen, verder onwijs leuk paardje die laatste foto is erg mooi!

Kun je hier een rijtechnische onderbouwing op geven? Ben ik benieuwd naar.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 15:40

@Miss_Minnie: handhouding wordt aan gewerkt, maar soms zet ik ze expres iets lager om hem te helpen (zie ook eerder commentaar). Met loswerken bedoelde ik niet instappen ofzo, maar juist het wat extra vragen en doorbuigen om het lijf los te werken Lachen