Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessiel22

Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:53

Hallo,

Ik zit erg te twijfelen wat ik met mijn paardje moet doen, ze staat sinds een maand op stalling ( opfok) want ze wordt in maart 3 jaar ,ik zou haar dus in februari overzetten op gewone pensionstalling, maar nu blijkt, na het goed in de gaten te hebben gehouden dat ze nog volop in de groei is en ook vrij ''iel'' aan het worden is.

Graag zou ik hier advies van willen ,wat de beste voor haar is, kan ik haar beter nog de tijd geven of kan ik haar gewoon gaan beleren ??

Haha!

Arabesk

Re: Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:10

Nee dat is geen goed idee. Je kunt beter wachten tot het paard ouder dan vier jaar oud is.

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Citaat:
Wel, het mag misschien een schok voor je zijn, maar Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.

stap je te vroeg op je paard van veroorzaak je schade aan de rug!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:13

Ik ga volledig mee met arabesk: gooi het beest desnoods nog een flink half jaar in de opfok, ga er dan wat grondwerk meedoen, en tegen de 4e verjaardag mag je denken aan eventueel opstappen na voorbereidend longeerwerk. Het eerste jaar zoek je heel basic naar een gas, rem en een stuur, vanaf het jaar daarop ga je aan de slag Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:17

jessiel22 schreef:
Hallo,

Ik zit erg te twijfelen wat ik met mijn paardje moet doen, ze staat sinds een maand op stalling ( opfok) want ze wordt in maart 3 jaar ,ik zou haar dus in februari overzetten op gewone pensionstalling, maar nu blijkt, na het goed in de gaten te hebben gehouden dat ze nog volop in de groei is en ook vrij ''iel'' aan het worden is.

Graag zou ik hier advies van willen ,wat de beste voor haar is, kan ik haar beter nog de tijd geven of kan ik haar gewoon gaan beleren ??

Haha!

Geef haar lekker nog een jaartje in de opfok en ga der dan lekker naar kijken, ga zien wat je doet, maar geef haar vooral de kans om nog groter te worden, om een beetje steviger te worden en om volwassener te worden

Arabesk

Re: Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te belere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:17

elk jaar dat je wacht met rijden (tot en met het 8e jaar) krijg je er aan het eind dubbel bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:19

Ik kan zonder het paard te hebben gezien geen zinnige uitspraak doen. Het is afhankelijk van het paard op zich. Zowiezo vind ik het niks om een jong ding meteen intensief door te rijden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:19

+ ik merk in de praktijk dat het hele 'pubergebeuren' prima te omzeilen valt door het paard ook in het kopje eerst volwassen te laten worden. Rustig je paard leren balans te vinden en vertrouwen te krijgen zonder belasting eerst helpt echt om een zelfzeker en rustig paard onder je te krijgen. De meeste 'vrolijke bok en rensessies' zijn imo te wijten aan onzekerheid en tekort aan balans van het paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:21

suleilitha schreef:
Ik kan zonder het paard te hebben gezien geen zinnige uitspraak doen. Het is afhankelijk van het paard op zich. Zowiezo vind ik het niks om een jong ding meteen intensief door te rijden.

"geen enkel ras, geen enkel geslacht, geen enkel paard... half jaartje meer of minder misschien..."

zie eerdere post Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:23

Een dressuurproef stelt niks voor, dat duurt maar een minuut of zes. Een driejarige kan in het najaar best een B proef aan mits het een goed ontwikkeld dier is maar overdrijven is nooit goed, natuurlijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:25

Ik ben het daar niet mee eens, ik vind dat echt nog heel jong...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:27

suleilitha schreef:
Een dressuurproef stelt niks voor, dat duurt maar een minuut of zes. Een driejarige kan in het najaar best een B proef aan mits het een goed ontwikkeld dier is maar overdrijven is nooit goed, natuurlijk.

ja probleem is niet de proef zelf, maar de training er aan vooraf gaand....

mensen gaan toch al snel enkele keren per week in de bak rijden

met drie jaar zijn de groeischijven in de rug nog niet gesloten, of je nou wel of niet dressuur rijdt en of je nou vijf min rijdt of een uur, ze blijven 'nog niet gesloten'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:28

Mwah, een driejarige rij je niet meer dan drie keer per week, hooguit twintig minuten en daar kan niet veel mee fout gaan. Alles waar "te" voor staat is niet goed maar met mate kan het, mits je een normaal gebouwd en normaal ontwikkeld dier hebt. De training hoeft het dier ook niet de das om te doen, ik heb wel eens een paard uitgebracht waar ik nog geen tien keer op had gezeten en geloof me, ik ben niet de enige, die zijn er meer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:50

Ik ben ook voor het laten staan , op een 3 jarige hoor je nog niet te zitten.
Je kunt al wel voor bereidend werk gaan doen, lekker wandelen, verkeersmak maken, hand en grondwerk, lekker het dier leren kennen en een band op bouwen , , maar erop zou ik nog zeker mee wachten.
3 jaar is zoals eerder al gezegt voor elk ras te jong, maakt niet uit hoe grof hij eruit ziet 3 is 3 en nog in de groei en geestelijk ook helemaal nog een puppie.

jessiel22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 11:40

poes schreef:
Ik ga volledig mee met arabesk: gooi het beest desnoods nog een flink half jaar in de opfok, ga er dan wat grondwerk meedoen, en tegen de 4e verjaardag mag je denken aan eventueel opstappen na voorbereidend longeerwerk. Het eerste jaar zoek je heel basic naar een gas, rem en een stuur, vanaf het jaar daarop ga je aan de slag Lachen

dankje Haha! maar waar kan ik haar vanaf 3 jaar nog in de opfok gooien , dit leek me zelf ook de beste maar op de stal waar ze nu staat mogen ze tot drie jaar in de opfok en dan moeten ze over op pensionstalling en betaal je dus de volle pond.

jessiel22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 11:42

suleilitha schreef:

ik ga dit weekend foto s maken ,misschien kunnen we allemaal dan beter oordelen.

thanks...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:44

suleilitha schreef:
Mwah, een driejarige rij je niet meer dan drie keer per week, hooguit twintig minuten en daar kan niet veel mee fout gaan. Alles waar "te" voor staat is niet goed maar met mate kan het, mits je een normaal gebouwd en normaal ontwikkeld dier hebt. De training hoeft het dier ook niet de das om te doen, ik heb wel eens een paard uitgebracht waar ik nog geen tien keer op had gezeten en geloof me, ik ben niet de enige, die zijn er meer.

Helemaal mee eens..
Alleen zegt TS dat ze nu iel begint te worden, in dat geval zou ik haar toch even bij laten trekken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:46

Ik denk dat met foto`s ook niet veel te zien is, het feit blijft dat een 3 jarige ten alle tijden te jong is voor een ruiter hoe hij er ook uitziet, hij is nog in de groie tot zeker 6 jaar.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:55

dus jij begint pas met 6?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:02

Mijn paardje was ook nog te jong als diejarige dus ik heb toen nog een dik half jaar gewacht en ben dan heel rustig aan begonnen. Met vooral korte stukjes en dit maar 2x per week.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:08

Laat het paard gewoon nog een paar maanden staan waar ze staat, in het voorjaar gewoon nog voor een half jaar de wei op, in het najaar kijk je dan wel weer hoe ze zich ontwikkeld heeft.

Wij hebben al verschillende paarden {door omstandigheden} pas op 4-jarige leeftijd zadelmak laten maken, is ons erg goed bevallen, de laatste is 1.5 week geleden zadelmak gemaakt...bijna 5-jarig en dat gaat super zie onderschrift.

jessiel22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:10

midgie

zeker groeien paarden tot een jaar of 6 maar is toch niet gezegd dat je er dan pas op mag, ik wou ook eerst met die van mij beginnen, ze was een paar maand geleden ,lekker vol ,niet overbouwd, ze zeggen bij mij op stal, je kan er gerust mee beginnen ,rustig aan opbouwen , het kan geen kwaad.
Nu ik zelf heb gezien hoe veel ze nog groeit , lijkt me dit niet verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:13

Arabesk schreef:
elk jaar dat je wacht met rijden (tot en met het 8e jaar) krijg je er aan het eind dubbel bij

Kun je dat garanderen?

TarkanIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:18

Normaal gezien kun je je paard voor zijn derde wel al rustig aan zadelmak maken. In belgië doen ze het soms wel al vanaf 2. Wees er wel op gerust dat je niet te snel gaat met wat hij moet leren dan zal het wel goed komen!

Groet

jessiel22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:23

krackertje schreef:
Laat het paard gewoon nog een paar maanden staan waar ze staat, in het voorjaar gewoon nog voor een half jaar de wei op, in het najaar kijk je dan wel weer hoe ze zich ontwikkeld heeft.

Wij hebben al verschillende paarden {door omstandigheden} pas op 4-jarige leeftijd zadelmak laten maken, is ons erg goed bevallen, de laatste is 1.5 week geleden zadelmak gemaakt...bijna 5-jarig en dat gaat super zie onderschrift.

krackertje bedankt voor je advies Haha!

als het kon had ik haar daar het alleliefst laten staan, want het is voor een paard ook niet goed om elke keer van plek te verwisselen. die van mij staat er nu anderhalve maand en ook nog steeds behoorlijk stressig,daardoor ook veel afgevallen maar nu zeggen ze op stal dat een paard die nog groeit niet te vol moet zijn want dat kan de een belemmering voor het groeien geven, ik wil mijn paard lekker vol hebben ,(normale dikte) dat is toch logisch ?
maar ze wordt in maart 3 en mag ze niet meer in de opfok staan , is dat dan overal zo ?

jessiel22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 12:26

TarkanIris schreef:
Normaal gezien kun je je paard voor zijn derde wel al rustig aan zadelmak maken. In belgië doen ze het soms wel al vanaf 2. Wees er wel op gerust dat je niet te snel gaat met wat hij moet leren dan zal het wel goed komen!

Groet

met 2 jaar vindt ik het wel erg vroeg ,ze zijn dan nog baby's lijkt me.