Niet zo snel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Niet zo snel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 20:28

Hallo,

Ik vroeg me af wat jullie deden. Mijn (verzorg) tinker in niet de snelste. Hij heeft ook niet zo een goede conditie en vindt het moeilijk om te buigenn, maar daar zijn we mee bezig. en een galopje?? dat hoeft van hem niet zo, waardoor hij niet eens een heel rondje maakt door de bak. Ik probeer een lange zijde te galloperen en dan meteen te stoppen VOORDAT hij terug valt en hem te belonen..

Maar hoe laten jullie je paard voorwaard lopen? een zweepje helpt wel maar soms vindt ie daar niets aan, en met sporen lukt het wel (een beetje)(eerst been dan zweep dan spoor).. maar dat vind ik niet echt een leuke manier om mee te rijden. Ik wil gewoon rijden (voorwaards) zonder t paard tegen zijn zin in te rijden, waardoor hij gaat klieren en ik hem ook nie meer rondkrijgen krijg enzo..

StillAngel

Re: Niet zo snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:28

Euh, veel overgangen rijden? Daar wordt je paard actiever van en maak je hem oplettend voor het been.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:39

Voor sommige tinkers is galop best lastig; het is goed dat je dat rustig opbouwt.

Laat de spoortjes maar, maar rijd hem consequent met een zweep. Zorg dat je hem aan het been krijgt. Dat betekent dat je niet klakkeloos continu drijft. Juist niet. Alleen drijven als je een reactie wenst! Denk dus over elke beenhulp van tevoren goed na hoe je het gaat doen en hoe je gaat reageren als hij geen reactie geeft. Want hier geldt: hoe sneller, hoe beter, bij voorkeur binnen een halve seconde!
Consequent eerst een kleine beenhulp geven, geeft hij geen reactie, dan geef je meteen een tik met de zweep. Geeft hij dan nog geen reactie, dan weet je dat je tik met de zweep te weinig was.
Geef je de volgende beenhulp, en reageert hij weer niet, dan geef je hem een steviger tik.
Consequent = dus na elke kleine beenhulp waarop je geen reactie krijgt, meteen een lel met de zweep, die zo hard is, dat je zeker weet dat je reactie krijgt. Voor het ene paard is dat een subtiel tikje achter de kuit, voor het andere paard een keiharde lel op zijn kont. Hoort jouw paard bij de laatste categorie, begin dan niet met een subtiel tikje maar geef meteen die lel.
En laat je niet verleiden tot het geven van grove beenhulpen of het drijven bij elke pas. Als jij fluistert, spitst hij zijn oren. Als je schreeuwt, houdt hij zijn oren dicht.

Verder; rijd niet 1 rondje zonder iets - wat dan ook - te doen.
Overgangen, schijnovergangen (dus bijv. van draf terugnemen tot hij bijna gaat stappen en dan weer vlot doordraven) en tempowisselingen zijn goed om hem beter aan het been te krijgen.
Biedt hem verder afwisseling in zijn werk. Train niet te lang en varieer, bijv. eens balkjes lopen of een sprongetje.

Bouw de galop rustig op. Het is heel verstandig dat je zelf het initiatief neemt om hem terug te nemen in draf. Rijd op de letter, bijv. eerst van H tot K. Doe dit twee keer op elke hand, met telkens even 5 of 10 minuten ertussen in elke training. En dan elke week een paar meter, bijv. een letter erbij. Galop kan je daarnaast, als je de mogelijkheid hebt, opbouwen in een buitenritje. Dat vindt bijna elk paard leuk en hij wil sowieso bij de groep blijven!

Mijn eerste tinker had ik ook moeite mee in het begin om een heel rondje te galopperen maar uiteindelijk is het op bovenbeschreven manier wel gelukt. Ze was zeer goed aan het been. En wel zodanig dat zij en ik het zonder moeite (en zonder constant drijven!) tijden vol konden houden.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 01-01-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 20:48

Een afwisseling naar stap gaat aardig goed (en snel), ook probeer ik mn stem erbij te gebruiken als ik hem aanspoor, maar dit kan natuurlijk niet in een wedstrijd.. een afwisseling van stap naar draf gaat moeizaam, eerst been, dan harder en dan zweep.. als ik met de zweep dreig dan gaat het wel. Maar zodra hij eenmaal in draf zit is hij bijna niet vooruit te branden en kan je op je dooie gemak doorzitten..

Sprongetjes vindt hij niets, hij stopt en dan val je erbijna vanaf..

Ik probeer veel figuurtjes te rijden, ook is hij een beetje lomp met een mooie ''ronde'' volte te maken..

Wat versta jij onder niet te lang trainen? en hoelang train jij ongeveer? Aangezien de tink weinig conditie heeft vindt ik het goed als hij 3 kwartier rijd.. is dat dan teveel?

Ik ga het proberen wat je zegt, je hoort nog!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:00

Hoe oud is je tink?
Als jij hem zonder in- en uitstappen zo'n 15-20 minuutjes flink aanpakt, is dat al best veel hoor. Met in- en uitstappen erbij ben je dan al een minuut of 35-40 bezig. En da's zat, als hij geen conditie heeft. (Stap je inderdaad 10 minuten los? Da's best lang hoor, houd de tijd maar eens bij!)

Trouwens, ook het instappen kan je heel goed actief gebruiken om hem subtiel aan de hulpen te krijgen. Rijd lekker met lange teugel, ook met losstappen moet hij actief zijn en reageren op het been. Probeer eens een wending met je gewichtshulpen te maken, stap los op de binnenhoefslag. En het in- en uitstappen is ook uitstekend om eens kritisch aan je eigen houding te werken.

Als hij die sprongetjes niets vind, dan laat je die toch lekker zitten? Maar 1 losse balk kan erg verfrissend werken; ze moeten dan toch uitkijken.

Ik zou veel middendrafjes rijden, probeer eens een paar rondjes continu van hand veranderen en dan op de diagonaal een middendraf. Of steeds dezelfde lange zijde middendraf. Binnen no time weet hij wat de bedoeling is, ook omdat je het steeds op de zelfde plek doet. Maar dat is in dit stadium juist helemaal niet erg! Later kan je steeds op een andere plek middendraf gaan doen.
Je kunt dan op de andere lange zijde een schijnovergang doen. Erg effectief! Hij moet dan op jouw been toch wat anders doen dan hij eerst had verwacht. Daar wordt hij oplettend van.

Tenslotte zijn stemhulpen nu nog niet erg; dat krijg je er straks heus wel weer uit. Gewoon doen!

O ja, die figuurtjes; maak ze niet te klein. Eerst voorwaarts zien te krijgen! Een mooie ronde grote volte is al heel wat. Ga je nu kleine dingen, doen, dan vertraagt dat.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:31

conditie opbouwen, doe dat eerst maar eens zou ik zeggen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 21:58

To Beantsje;
De tink is ongeveer 8 en heeft een hele tijd weinig gedaan..

Ik rijd best wel lang los (uitstappen trouwens ook goed). Ik probeer dan met lange teugel figuurtjes te rijden en versnellingen te maken, maar dit gaat moeizaam. De staf is ook niet erg snel, en zodra ik hem aandrijf totdat hij bijna gaat draven en dan terug neem dan loopt hij nog geen minuut wat harder en valt dan weer terug.

Wel is het zo dat als ik ook maar een klein stukje heb gegalopeerd dat hij dan wel wat voorwaardser is.. maar valt daarna weer terug in zijn zelfde patroon..

Vorige week heb ik gereden zonder zadel en met een lange teugel, veel bochtjes in draf en stap, en dan alleen met de benen sturen (dus absoluut niet met teugel, behalve als hij bijna de bak uitloopt omdat hij t niet snapt/of niet wil snappen)..

Ik probeer altijd de volle bak te gebruiken en ga kris kras door de bak (ook om hem wat soepeler te maken). Maar om hem nu continu aan te sporen omdat hij harder moet lopen lijkt mij ook geen goed idee.. (?)

Dus veel figuurtje, verschillende gangen en veel wendingen?...

Ik doe mee aan die (onofficele)wedstrijd in Leusden (tinekrdag).. dus hoop dat hij tegen die tijd wel wat sneller is.. Haha! Tong uitsteken . Alvast bedankt!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:12

ch_ntii123 schreef:
To Beantsje;
De tink is ongeveer 8 en heeft een hele tijd weinig gedaan..

Ik rijd best wel lang los (uitstappen trouwens ook goed). Ik probeer dan met lange teugel figuurtjes te rijden en versnellingen te maken, maar dit gaat moeizaam. De staf is ook niet erg snel, en zodra ik hem aandrijf totdat hij bijna gaat draven en dan terug neem dan loopt hij nog geen minuut wat harder en valt dan weer terug.

Wel is het zo dat als ik ook maar een klein stukje heb gegalopeerd dat hij dan wel wat voorwaardser is.. maar valt daarna weer terug in zijn zelfde patroon..

Is helemaal niet erg hoor, zodra hij terugvalt, 1 x drijven en zo nodig tik. Als hij meteen terugvalt, alleen een tik. Hij moet leren dat hij netjes doorloopt.
Citaat:
Vorige week heb ik gereden zonder zadel en met een lange teugel, veel bochtjes in draf en stap, en dan alleen met de benen sturen (dus absoluut niet met teugel, behalve als hij bijna de bak uitloopt omdat hij t niet snapt/of niet wil snappen)..
Dat is dus een uitstekende manier om los te stappen. maar ook met losstappen moet het tempo correct zijn!
Citaat:
Ik probeer altijd de volle bak te gebruiken en ga kris kras door de bak (ook om hem wat soepeler te maken). Maar om hem nu continu aan te sporen omdat hij harder moet lopen lijkt mij ook geen goed idee.. (?)
helemaal mee eens, dan stompt hij juist af. Als je drijft en hij reageert, maar valt binnen enkele stappen weer terug, dan moet je meteen een tik met de zweep geven want hij moet leren dat hij in het zelfde tempo doorloopt tot jij wat anders wil. Maar het is dan wel belangrijk dat er veel wisselingen volgen!
Citaat:
Dus veel figuurtje, verschillende gangen en veel wendingen?..
Ja, maar ook tempowisselingen binnen 1 gang. Vooral binnen de draf! en houd het nog een beetje simpel met de figuren, lekker grote wendingen, want anders maak je het nog moeilijker om tempo te houden.
Citaat:
.

Ik doe mee aan die (onofficele)wedstrijd in Leusden (tinekrdag).. dus hoop dat hij tegen die tijd wel wat sneller is.. Haha! Tong uitsteken . Alvast bedankt!

Succes!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 22:27

Superr ik ga het allemaal proberen zaterdag! Knipoog

Ook ga ik kijken of ik wat grondwerk (parelli/nhs) kan doen, want volgens mij vindt hij dat geweldi.. Als ik hem namelijk ga rijden en opzadel enzo is hij altijd chagerijnig, maar als ik er naast loop en hem steeds roep en soort van ''western'' rijd (losse teugel enz) gaan zijn oortjes steeds verder naar voren...

Bedankt voor alle tips! Haha!

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:29

heeft hij genoeg energie om te galloperen?
anders kan je misschien een energie boostende spuit geven

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:49

Mijn tinker was ook heel erg sloom en slechte conditie toen ik haar kocht. Steeds enorm bezweet, zelfs al na kleine stukjes stappen.
De DA kon niets concreets ontdekken. Zou het karakter van het paard zijn.. Ik ben dus verder gaan zoeken. In het verleden had ik erg goede ervaringen met Gerrit Zomer (paardenhomeopaat) Hij heeft Maan helemaal onderzocht. Hij vond dat haar hart niet optimaal werkte. Functioneerd wel, maar pompt het bloed redelijk langzaam rond. Hierdoor heeft ze een slechte doorbloeding. Ik kreeg medicijnen voor een betere doorbloeding. Als de kuur klaar zou zijn, zou ik een ander paard hebben..
En.. ONGELOFELIJK! Ik herken maan niet meer terug. Ze is gigantisch voorwaarts, heeft energie voor 10 en zweet nauwelijks meer. Ik kan nu makkelijk 3 kwartier stevig rijden. Hiervoor was 15 tot 20 min rijden (met maar enkele rondjes draf, en zeker geen galop) echt het maximum.
Wonderbaarlijk verschil.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:55

als je geinteresseerd bent in parelli (wat ik hierboven lees) kan je ook point to point doen.
je neemt twee punten en als het paard bij dat punt is vindt hij daar of iets lekkers of even rust... zo krijgt het paard het idee van hmm als ik met jou mee ga vind ik iets lekkers goed idee!
het heeft bij mijn haflinger en ook bij mijn tinker enorm geholpen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 08:58

Heb je les? Ik ben namelijk heel benieuwd wat jouw juf in dit geval adviseerd. Met mijn tinker heb ik dit probleem helemaal niet, maar ik hoor het wel meer om mij heen.

Het allerbelangrijkst, met welk paard dan ook, is m.i. afwisseling. Wat ik denk ik zou doen met dit paard is regelmatig buitenrijden. En hem dan daarin fijn aan mijn been maken door overgangen en schijnovergangen te rijden. Heel veel schakelen. Als ie daarin buiten fijner wordt wordt ie het in de bak ook wel.

Verder vraag ik me af wat je hem voert en of hij (te) dik/dun is...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:21

TI -> RT-P

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:36

Probeer inderdaad veel overgangen te rijden.

Een lange zijde in één tempo is voor een paard al saai.
Rijd bijvoorbeeld eens een lange zijde arbeidstempo, een tandje terug en weer arbeidstempo. Of juist voorruit of een combinatie ervan.

Ook bijvoorbeeld een gebroken lijn hoeft niet in één tempo daar kun je ook tempowisselingen in rijden.

En zoals hierboven algezegd consequent blijven.
Voorruit is voorruit en niet eerst 4 rondes laten doormodderen.

amonatjuh60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:45

Ik zou proberen met hem heel veel overgangen te rijden stap draf galop halthouden enz.
Als het dan nog niet over is haar mischien bijvoeren of wat anders er bij gaan voeren!

Succes

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:26

@ wenK;

Ik heb nog geen les, maar ben dit aan het overwegen... ben nog aan het twijfelen waar.. ik probeer afwisselingen te maken, maar ik denk niet genoeg?

Buitenrijden doe ik niet zo heel vaak, ook omdat ik niet alleen naar buiten kan/mag, nieuw paard en drukke polder weggetjes.

Als ik zo naar zn buikje kijk krijgt hij voldoende, hij krijgt volgens mij 2 of 3 keer per dag wat musli van pavo, en 2 keer per dag hooi.. dun is hij zeker niet

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:30

3 keer per dag hooi en geen brok zou beter zijn als je het mij vraagt. Bijvoeren? nee..Maar dat is een geheel ander topic.

Ik sluit me aan bij de tips die Beantje heeft gegeven. Voorwaarts rijden is zo belangrijk, veel belangrijker dan een ronde volte rijden of kijjken wat je wel of niet mag doen tijdens een proef. Je bent namelijk nog lang niet aan een wedstrijd toe vrees ik. Eerst tempo controle, dan rechtrichten.. dat is een begin.

Tinker zijn vaak snel verveeld, ik dnek dat ze vreselijk slim zijn. Spring maar eens drie keer in dezelfde hoek aan in draf en maak de vierde keer een schijnovergang. ALs je hulpen ( en de consequentheid daarin) goed zijn zul je een heel actief paardje onder je hebben. Die 'liever slim dan moe' instelling van je tinker kun je gebruiken!

Succes

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 21:03

Ik heb helaas nog niet kunnen rijden, omdat de buitenbak net een schaats baan is.. het wordt tijd dat het weer gaat doooien! Lachen

belle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:12

Ik rijd nu ook het paard van een stal genootje van mij en hij is ook niet zo snel.
Ik los het op door heel veel overgangen te rijden en ook snel achter elkaar. Het is ook belangrijk dat je consequent bent met je been dus tik been : weg! En je moet dus alleen aansproren als je reactie wilt. Anders dan weet hij ook niet meer wanneer hij echt moet reageren en wanneer niet
Veel succes! Haha!

Ps. Het is lastig he als de bak bevroren is
Wij hebben hier hetzelfde probleem Boos!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:18

nou dan ist'ie als ht dooit, lekker fris!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:27

ik heb dat ook met de tinker die ik rijd, hij vind het nog moeilijk om in de bak te galloperen, in het bos gaat het al steeds beter maar ook dan heeft hij moeite om het "lang" vol te houden.
in de bak vindt hij het nog erg moeilijk om de bocht door te galloperen. meestal doe ik het op dezelfde manier als de ts. terugpakken voordat hij terugvalt en dan belonen maar zo kom je natuurlijk ook niet veel verder.
ik ga dus op mijn gemak even alle antwoorden aan ts doorlezen en bekijken of ik er ook wat aan heb. want ik herken je verhaal wel

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:42

Kan je hem niet een paar keer haver voeren?

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:20

wow je hebt al veeeel reacties
maar ben het met hun eens dat je misschien eerst beter aan de conditie kan werken, misschien aan de longe ook de galop laten doen zodat ie ook leert in wendingen te galopperen en probeer zelf toch eens gewoon door de wending te galopperen want ze zin slim, en hebben snel genoeg door elke keer alleen een recht stukje te hoeven en elke keer voor de wending te mogen stoppen! (waardoor ze dat vaak al snel uit zichzelf gaan doen)
laat het dier ook aan volte galopperen en niet te lang achter elkaar (maar niet elke keer hetzelfde stukje)
succes
groetjesss

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:38

meestal sping ik ook aan in een hoek en dan vraag ik 1 lange zijde maar dat red ie al niet,

Dinsdag weer voor het eerst gereden (ivm de gladheid), er was nog een paard in de bak, dus hij had het veelste druk om zich op mij te concentreren, HEEEEL irritant, dat wordt wat met die wedstrijd!