Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sammie schreef:Nee dat 'moet' niet.
De meningen over het (veelvuldig) longeren zijn ook sterk verdeeld.
Je geeft een paard al kracht en uithoudings vermogen, je maakt het dus sterker. Iets dat tegen je kan werken.
Je leert ze een zadel kennen.. Nou dat hoeft dus niet persé aan de longe en ook niet 2-3 maanden ervoor. Je leert ze dan eerst een zadel.. zijn ze dat gewicht gewend.. Komt er iets nieuws waarvan ze direct van slag 'kunnen' zijn. Jouw gewicht. Waarom niet zadel d'r op en zelf ook maar gaan hangen?
Longeren is een eenzijdige belasting die continue is. Dat is sterk belastend
Zo maar een paar theorieen/opvattingen over longeren.
Jeanine84 schreef:Mindfield; dan hebben jullie vast een binnenbak? Die van mij ging de eerste keer keihard aan de kletter recht op de omheining af namelijk (we hebben alleen een buitenbak) en dat wil ik echt niet nog een keer mee maken..straks springt ze wel namelijk!
wizewo schreef:Aan de ene kant vind ik het erg handig als ze al wat commando's kennen ed. en wat sterker zijn, maar het is soms ook erg handig als ze nog wat conditie missen.
suleilitha schreef:Ik longeer eigenlijk elk onbeleerd paard eerst gedurende een periode en leer ze aan de longe niet alleen stap, draf, galop maar ook zodra ze er aan toe zijn, nageeflijk lopen. Het voordeel is dat je op een gegeven moment vaak zo kunt opstappen en wegrijden... en natuurlijk eerst opbouwen en inderdaad vind ik een kwartier ook wel lang genoeg.