Krijg ik wel goed les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Aranka

Krijg ik wel goed les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 17:21

Ik heb de laatste maanden steeds les gehad van iemand, maar ik vraag me af of ik wel goed les krijg.
Want ik ben vaak met vriendinnen mee geweest naar een manege en daar deden ze dingen als stelling geven. De instructrice daar zei dat dat heel belangrijk is, en degene waarvan ik les krijgt leert me dat niet. De laatste tijd liet ze me alleen rondjes draven en wat afwenden en soms met losse beugels laten rijden, en zonder teugels rijden voor het evenwicht.
Ze vraagt €15 per keer priveles, is zelf M dressuur en M springen geweest.
Over een paar maanden wil ik weer beginnen met lessen, maar is dat dan wel de moeite waard?

hadjewat

Re: Krijg ik wel goed les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:24

als je altijd maar hetzelfde doet zou ik het niet doen
of je zegt gewoon tegen je instructtrice dat je verder wil gaan (meer wil leren) of hoe zeg je dat

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:24

vraag eens aan haar hoe zij les krijgt Knipoog
en dat je ook stelling wilt leren etc.

misschien ( ik ken je niet namelijk) heb je het niveau er nog niet voor, en is jou evenwicht te snel verloren.

Even vragen aan je instructrice!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:25

de eerste basis is in mijn ogen de zit, zonder dingen van het paard te vragen, en daarna komen dingen zoals sturen en zelf leren om in draf e.d. te gaan, maar daarna komen dingen als stelling vragen pas.

verder staat je topic verkeerd, dus ik TEM even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:27

ik zou vragen wat haar doel is.....

en of ze uit leg wilt geven waarom ze je niks anders leer....
misschien is er een reden voor.....

_Aranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 17:36

EngeltjeS schreef:
vraag eens aan haar hoe zij les krijgt Knipoog
en dat je ook stelling wilt leren etc.

misschien ( ik ken je niet namelijk) heb je het niveau er nog niet voor, en is jou evenwicht te snel verloren.

Even vragen aan je instructrice!

Mijn instructrice krijgt nu zelf niet meer les, vroeger heeft ze wedstrijden gereden en rijdt nu recreatie

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:38

Verstandig om te gaan overleggen met je instructrice. Vraag ook 'huiswerk' mee waar je zelf mee verder kan, zodat de voorderingen sneller gaan.

Ben je niet te vreden over je instr. dan kan je verder zoeken. Maar eerst goed gesprek hebben over wat jij wil leren, en wat zij jou te bieden heeft.

groetjes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:41

Lang niet elke GP ruiter kan les geven, dus dat ze ooit M heeft gereden zegt niet zoveel. Jij moet je er goed bij voelen en elke keer dat je hebt gereden denken...weer wat geleerd!
Als je iets niet snapt dus vragen hebt, stel ze dan tijdens je les zodat je instructrice er ook direkt iets mee kan.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:42

Ook al heeft je instructrice geen wedstrijdervaring het gaat erom, dat je het goed met haar kan vinden.
En dat je op dezelfde lijn zit met haar.
En als je de click niet hebt, dan moet je naar een andere zoeken waarmee je wel de click heb!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:45

Het ligt er aan wat voor niveau je zelf rijd natuurlijk, hoe zit het daar mee?

_Aranka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 18:03

Ik denk niet vaak na de les van weer wat geleerd, eerder van 'het was wel een leuke les' (ik heb ook wel les gehad die niet zo leuk was)

@ moonfish13, Ik zou zelf niet weten wat voor niveau ik nu rijd, ik rijd sinds begin 2002, maar dat zegt denk ik niet zoveel over mijn niveau

Siepje_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:21

had je voor die les al rijervaring? anders dan is het logisch dat ze rustig aandoet

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:54

VSW-->RT-P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:02

Mijn beginnende lesklanten krijgen eerst longe les en evenwichts oefeningen, als ze lekker kunnen zitten en het paardrijden een beetje door beginnen te krijgen, dan gaan we pas over op netjes de hoeken in rijden en daar komt ook stelling bij kijken!

Legt je instructrice uit waarom je iets moet doen en hoe je dat precies moet doen met de hulpen? Want het is wel heel makkelijk als ze je alleen maar rondjes laat lopen, zonder verder wat uit te leggen. Enne, zoals iemand hiervoor al zei, dat ze wedstrijden heeft gereden hoeft niets te zeggen over haar kundigheid als instructrice. Je moet wat leren van je lessen en als je het idee hebt dat je blijft hangen en niet gemotiveerd/gestimuleerd word in het rijden, is het misschien handig om eens verder te kijken, naar andere instructrices.

RenGalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:06

Ik heb ook les van een of andere oude heks!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:09

ZOOO...rengalop welkom op bokt! En nu maar hopen dat je instructrice ook niet op bokt zit anders moet je denk ik op zoek gaan naar een ander.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:12

hoe lang heb je al les?

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:42

als je al 6 jaar rijdt, zou ik toch eens verder gaan dan alleen afwenden en zonder beugels rijden... mr idd even met haar overleggen en anders een ander zoeken, er zijn er zat die (goed) lesgeven, dus als je niet tevreden bent moet je gwoon verder gaan, is helemaal niet erg.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:46

Dat ze zelf M dress en springen is, zegt ten eerste niks concreets over de rijkwaliteit, maar ten tweede al helemaal niks over de kennis en kwaliteiten om les te geven.
Zelf goed kunnen rijden is 1
Het goed kunnen overbrengen op anderen is 2 !!

Ik zou niet bij haar blijven rijden, maar een andere kiezen,
een instructie hoort je uitdagingen te geven, elke les iets nieuws mee te geven, of in elk geval problemen van dat moment op te lossen etc.

wennny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:23

Ik ben het eens met Crosmonster Knipoog ..
Goed ''rijden'' En Goed lesgeven is een wereld van verschil !

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:40

Er zijn ZOVEEL mensen die misschien wel Z dressuur zijn.
In mijn ogen ben je pas echt goed als je ook daadwerkelijk "regelmatig" bij de eerste 3 eindigd op wedstrijd. Wat Crossmonster ook al zegt; het is belangrijk dat het goed wordt overgebracht (met rijtechnische resultaten) en dat er een klik is met je instructeur.
Als TS al twijfelt, en zich afvraagt OF er wel goed les gegeven wordt, heb je eigenlijk HET antwoord al. Lachen

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:41

ik ben het daar ook mee eens...

je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou iemand anders zoeken om les te nemen...

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:49

als je altijd maar hetzelfde doet zou ik het niet doen
of je zegt gewoon tegen je instructtrice dat je verder wil gaan (meer wil leren) of hoe zeg je dat

Mee eens Ja

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:56

Het nadeel is dat sommige mensen het niet eens DURVEN om hun huidige instructeur te bedanken voor de lessen en dat ze het nu bij een andere instructeur willen zoeken/lessen.
Je hebt een band opgebouwd en vaak wordt er dan gedacht dat die band er niet meer is als je niet meer bij hun gaat lessen. Of angst hebben dat je met de nek wordt aangekeken door andere leerlingen van de betreffende instructeur....

ALS dat laatste al het geval zou zijn, heb je dus eigenlijk NIET een band opgebouwd en moet je blij zijn dat je weg bent bij je instructeur!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:35

Vraag haar gewoon een x van wil je me dit en dit leren ?
En anders ga gewoon op zoek naar een andere als je hier geen goed gevoel bij hebt.