Het ene probleem naar het andere. Hebben jullie nog tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf2008

Het ene probleem naar het andere. Hebben jullie nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 11:14

Ik heb bij medisch ook al topic geopent, maar nu blijkt dat hij nergens last van heeft wil ik het hier neer zetten (DUS VOOR HET HELE VERHAAL ZIE http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1044760 )

Eerst dacht ik dat het misschien iets medisch was, maar dat is niet het geval. Dus het ligt aan het paard zelf dat die zo gek doet. Hij is trouwens 5 jaar.
Zolang je met een lange teugel op de hoefslag rijd doet die niks.
Hij luisterd echt naar niks niet naar je been enz (hoe hard je ook drukt hij heeft geen gevoel en ook totaal geen gevoel in zijn mond). Hij wil niet op de binnenhoefslag. Enige wat die wil is galoperen soort van stuiterd dus geen vloeiende galop. Als je hem naar voren wil en je tuigels op maat neemt enige wat die dan weer doet is met zijn hoofd omhoog gooien of stil staan en een soort van stijgeren, maar nog niet zo hoog.
Dit was dus voor die drie maanden ook en had toen zelfs 2x per week les. Er kwam gewoon geen verbetering in. Hij is er vorige maand namelijk drie maanden uit gegaan aangezien er iets was met zijn hoef, maar daar heeft daar geen last meer van was alleen een stuk toen afgebroken waardoor er geen hoefijzer meer onder kon.

We hadden juist een wat duurder paard gekozen, omdat ik nog een hoop samen wilde leren en wedstrijden wilde gaan rijden nou dat allebei zit er totaal niet in. Ik zal maar niet zeggen wat die gekost heeft, maar achteraf is hij dat echt niet waard geweest.

Ik weet inmiddels niet meer wat ik moet doen.

Alicia2u

Re: Het ene probleem naar het andere. Hebben jullie nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:13

Is er inmiddels iemand geweest die naar de rug van je paard heeft gekeken? (Osteopaat, fysiotherapeut, chiropractor?) Ik denk toch dat er iets niet helemaal klopt in de bovenlijn of kaak.

Heeft de DA de gevoeligheid van de lagen onderzocht? Het je een bloedonderzoek gedaan?

Ik zo met een paard als dit eerst eens met grondwerk aan de gang gaan om het vertrouwen te herstellen en als dat weer goed zit bitloos aan de slag gaan.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:49

En met longeren met touwtje of pessoa, gaat dat wel goed?
Luisterd hij dan wel naar jou?

Lise81

Re: Het ene probleem naar het andere. Hebben jullie nog tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:52

Naar wat ik lees (eerdere post) heb je alle medische mogelijkheden uit laten sluiten. Een osteopaat zou je er bij kunnen halen, maar als ik het zo lees deed hij op het andere adres normaal ook toen jullie terug zijn geweest. Vroeg met dus af: doet hij dit alleen bij jou of ook bij verschillende andere ruiters??

Professioneel ingereden werkt niet voor ieder paard en al helemaal niet voor iedere ruiter!
Misschien is het bij hem allemaal te snel gegaan het aanrijden? En heeft hij stress omdat hij het niet begrijpt??
Dat je er in het begin naast gelegen hebt kweekt ook niet echt vertrouwen. Omdat hij braaf is aan de longe zou je misschien kunnen proberen om hem door iemand te laten longeren terwijl jij er op zit. Om beide vertrouwen te kweken.
Ik vroeg me ook af, het ging beter met les - heb je nu ook les? en wat moet je van de instructeur doen om het gedrag te verminderen?

Grondwerk vind ik een goede manier, maar ik heb zelf gemerkt dat paarden het soms moeilijk vinden om te beseffen dat ze leiding vanaf hun rug krijgen ipv naast zich. Dan gaat dus het grondwerk goed, maar er op gaat nog steeds bagger.

Verder kan je bijvoorbeeld de onderstaande opties kiezen als je paard alleen maar wilt galopperen
1. Afleiding geven en vooral erg veel kleine voltes, steeds terug naar het halthouden : rustig = belonen
2. Een schepje er bovenop doen om het paard toch in jou tempo te krijgen.

Verder zou je je moeten afvragen of je nog steeds door wil gaan in de tijd en moeite in je eigen houding (fysiek en psyche) en in die van het paard wil steken of dat je misschien op zoek moet gaan naar een paard die echt bij jou past.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:06

Ik heb natuurlijk geen idee van jouw rijden en de instructie die je nu krijgt, maar een gevoelig paard wat netjes professioneel gereden is kan heel erg braaf zijn, maar ondertussen helemaal niet makkelijk voor een ruiter met wat minder ervaring.
Als je nog het idee hebt dat jullie er uit gaan komen zou het misschien een idee zijn om hem elke dag eerst te longeren tot hij fijn in de ontspanning loopt en er dan nog even op te gaan zodat jij en het paard daar een goed gevoel bij hebben, misschien dan ook eens iets heel anders gaan doen, balkjes lopen of een stukje naar buiten met een braaf paard.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 19:22

Nou net is de zadelmaker geweest.
Iemand anders die vaker op mijn paard rijd heeft hem voor mij gereden. Weer het zelfde verhaal. Stijgeren, galoperen, hoofd omhoog ect.
Toevallig reed mijn instructrice ook paard dus die kon mooi tips geven. Mijn zadel lag veel te dicht op zijn schoft en aan de zeikant veel te veel ruimte over wat normaal niet hoort dat hoort aan te sluiten en dat deed het totaal niet.
Dus die zadelmaker pakte een ander zadel top dressage of hoe dat ook heet. In het begin deed die nog wat raar mijn paard, maar daarna liep die al heel anders. Alleen dit type zadel heb ik eerder gehad en dat vind ik totaal niet lekker zitten. Dus mijn zadelmaker komt volgende week met een ander zadel aan wat er erg op lijkt. Tot die tijd mag ik dit zadel houden.
Mijn instructrice zegt dat er totaal geen kwaad in zit in mijn paard, maar dat hij dit doet omdat hij pijn heeft.
Ik heb vrijdag weer les, maar als het aan het zadel zou liggen zou hij hier dan wat aan overgehouden kunnen hebben aan ze rug? Dus zou ik zijn rug moeten laten na kijken door de dierenarts?
Over hoeveel tijd zou je verschil moeten zien of het idd aan het zadel heeft gelegen? Je zal niet gelijk al een heel groot verschil neem ik aan? Aangezien er dus een maand waarschijnlijk met een zadel gereden is wat veel te krap was rond de schoft en bij de zweetbladen veel te veel ruimte tussen zat.

Echt een rare zadelmaker. Iedereen zag dat hij heel anders liep bij het nieuwe zadel en hij zei maar ja je ziet iets verschil en ook bij de schot zei die nee hoor dat is niet waar. Echt een slechte zadelmaker, maar probleem is bij ons in de buurt is geen een echte goed zadelmaker.

Los daarvan is hij harstikke gevoelloos om het zo ong te noemen als je been geeft nou dat ken die niet en in zijn mond daar is hij heel taai om het zo zeggen. Als je hem wil stil zetten dat lukt gewoon niet.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 19:23

Hij is trouwens ook totaal niet verkeersmak. Dus naar buiten gaan werkt helaas ook niet. Had dit namelijk graag gedaan zeker voor de afwisseling. Ook om eerlijk te zijn ik ben gewoon bang om er nu op te gaan. Hij doet zo enorm raar. Zelfs met het nieuwe zadel. Dat kan je natuurlijk niet gelijk zeggen.
Vandaag zeiden mensen tegen van zo wat een stout paard is dat geworden hij lijkt er echt totaal niet meer op hoe die eerst was.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:27

Weet je toevalig ook waar hij is ingereden zou ik daar is gaan kijken. Als ik dit zo lees lijkt het of ie niet goed is ingereden.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 19:31

ukje schreef:
Weet je toevalig ook waar hij is ingereden zou ik daar is gaan kijken. Als ik dit zo lees lijkt het of ie niet goed is ingereden.

Ja daar heb ik hem zelfs nog naar toegebracht voor een week toen hij 3 maanden niks had mogen doen. Ik heb over degene tot nu toe alleen maar goede reacties gelezen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:56

Toch denk ik ook dat het inrijden nog een beetje meer ingeoefend moet worden , dus dat er in die stal een paar dingen overgeslagen zijn, die je dan nu nog zult moeten instaleren.
Ook jij moet natuurlijk een beetje mee les krijgen om te kunnen aansluiten op de manier waarop hij dan getraind is.
Als het aan het zadel zou liggen dan zie je die verandering eigenlijk onmiddelijk en is er dus verder gewoon extra trainingswerk maar niks meer aantrekken dus van die voorbije maand met een niet echt passend zadel.
Eerst weer grondwerk doen, en van daaruit ook verder opbouwen.
En heel veel aandacht besteden aan het nageeflijk en bereidwillig meewerken van je paard, maar jij moet ook opletten da je dus niet begint met iets harder te trekken aan de teugels want daar maak je hem alleen maar harder mee.
Zorg ervoor dat hij nageeflijk wordt ( dus het paard mag onder geen beding het bit vast nemen )

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 19:58

aeolusnr1 schreef:
Toch denk ik ook dat het inrijden nog een beetje meer ingeoefend moet worden , dus dat er in die stal een paar dingen overgeslagen zijn, die je dan nu nog zult moeten instaleren.
Ook jij moet natuurlijk een beetje mee les krijgen om te kunnen aansluiten op de manier waarop hij dan getraind is.
Als het aan het zadel zou liggen dan zie je die verandering eigenlijk onmiddelijk en is er dus verder gewoon extra trainingswerk maar niks meer aantrekken dus van die voorbije maand met een niet echt passend zadel.
Eerst weer grondwerk doen, en van daaruit ook verder opbouwen.
En heel veel aandacht besteden aan het nageeflijk en bereidwillig meewerken van je paard, maar jij moet ook opletten da je dus niet begint met iets harder te trekken aan de teugels want daar maak je hem alleen maar harder mee.
Zorg ervoor dat hij nageeflijk wordt ( dus het paard mag onder geen beding het bit vast nemen )

Ik kreeg mijn paard gewoon bijna niet meer nageeflijk. Al neem je je teugels al iets korter dan gaat hij gelijk protesteren. Door het bit vast te nemen en hoofd omhoog te gooien enz..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:05

Als het met inrijden niet goed was gegaan had je er de eerste tijd ook niet fijn mee kunnen rijden, de eerste tijd rijd je juist op de africhting van je voorganger, na een tijdje moet je het zelf gaan doen.
Ik zou wel kijken voor een goede zadelmaker!
Herman van de Country Mill heeft zijn paard bij ons op stal en staat heel goed bekend! hij heeft ook een pad die je onder een zadel legt bij het zadel passen en dan zie je op de computer hoe de drukverdeling is, als het zadel ergens drukt of knijpt zie je dat meteen!

Als iemand jou te kleine schoenen aan zou trekken en dan gaat dwingen te lopen zou je ook niet vrolijk huppelend mee komen, als dat zadel het paard echt pijn heeft gedaan moet je eerst zorgen dat het paard je weer gaat vertrouwen en weer echt durft te gaan lopen met zadel op!
Jammer dat hij niet verkeersmak is, maar probeer ook andere "leuke" dingen te bedenken zodat hij er naar uit kijkt dat je komt en benieuwd is wat jullie gaan ondernemen.

Verder, als een paard niet aan het been is komt hij ook niet nageeflijk, als hij weer lekker voorwaarts is zal hij ook weer fijn in de mond zijn, dat heeft niks met een stugge mond te maken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:54

Het klinkt alsof die paard nog goed moet worden doorgereden. Je zegt dat je paard ongevoelig is, dat is nooit zo, een paard voelt een vlieg landen. Hij reageert niet op je been omdat hij of dat niet wil of omdat hij dat niet goed doorheeft. Dat is dus een kwestie van trainen, en in geen geval harder schoppen. Hetzelfde met het bit, kwestie van trainen (scherper bit is dus ook echt af te raden..). Het klinkt een beetje alsof jij als ruiter gewoon nog niet toe bent aan een paard dat nog zo groen (en waarschijnlijk vrij eigenwijs) is.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 11:57

troi schreef:
Het klinkt alsof die paard nog goed moet worden doorgereden. Je zegt dat je paard ongevoelig is, dat is nooit zo, een paard voelt een vlieg landen. Hij reageert niet op je been omdat hij of dat niet wil of omdat hij dat niet goed doorheeft. Dat is dus een kwestie van trainen, en in geen geval harder schoppen. Hetzelfde met het bit, kwestie van trainen (scherper bit is dus ook echt af te raden..). Het klinkt een beetje alsof jij als ruiter gewoon nog niet toe bent aan een paard dat nog zo groen (en waarschijnlijk vrij eigenwijs) is.

Mij werd verteld toen ik hem kocht dat hij helemaal door gereden was en al op wedstrijden uitgebracht was enz... Daar is niks van terug te zien achteraf. Ik had van te voren aangegeven toen ik ging kijken bij de stal waar ik hem gekocht had dat ik een braaf, rustig en goed ingereden en vooral door gereden paard zoek. Toen kwamen ze hem uit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:03

Tja, Wat is je eigen gevoel hierbij eigenlijk?? Heb je nog zin om met dit paard aan de slag te gaan?? Want het klinkt een beetje alsof dit nog een flinke klus wordt om echt een goede combi te worden..

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 12:06

troi schreef:
Tja, Wat is je eigen gevoel hierbij eigenlijk?? Heb je nog zin om met dit paard aan de slag te gaan?? Want het klinkt een beetje alsof dit nog een flinke klus wordt om echt een goede combi te worden..

Om eerlijk te zeggen ben ik nu gewoon elke keer bang om te rijden. Hij is zo anders geworden.
We hadden dit keer juist voor wat duurder en echt door gereden paard gekozen. Wat hij gekost heeft dat is die achteraf en nu gezien totaal niet waard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:53

Voor jou niet nee, dat kan ik me heel goed voorstellen. Maar de prijs van een paard wordt natuurlijk ook bepaald door de mogelijkheden. Beetje vervelend misschien maar soms klikt het gewoon niet tussen ruiter en paard. Wellicht kan een ruiter met een andere aanpak/meer ervaring wel de sterren van de hemel rijden en dan zou dit paard misschien zijn prijs meer dan waard zijn..
Maar goed, wat wil je nu gaan doen? Doorgaan of dit paard verkopen en een ander (ouder/ervarener) paard kopen?? Ikzelf zou geloof ik liever voor de tweede optie gaan. ALs je echt een leerpaard zoekt (en ik meen me te herinneren dat ik dat las in 1 van je berichten) dan zou ik een 10-12 jarige zoeken die al aardig wat wedstrijden heeft gelopen. Op deze manier verlies je flink de lol van het rijden en als je bang bent wordt het alleen maar slechter met het rijden want dat voelt hij/zij! Wat vinden je ouders er eigenlijk van?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:02

Nergens lees ik wat jouw ervaring met rijden is, je wilt graag wedstrijd rijden, maar heb je dat ook al gedaan met een ander paard?

Wist je precies waar je aan begon( jong paard doorijden, africhten) Of is dit je eerste eigen paard.

Mij is in ieder geval duidelijk dat er overal een oorzaak wordt gezocht, maar dat de oorzaak heel goed bij jou kan liggen. Als dat zo is dan is dit geen paard voor jou.
Jij zoekt dan een paard waar je veel van kan leren en niet een paard wat jij alles moet leren.
Zie ook de post van Troi, ik denk langs dezelfde lijnen, dit lijkt me niet jouw paard... Denk daar eens over na.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:08

Nanneke,bij de KNHS kun je standen opvragen.En zo controleren of hij op wedstrijd is geweest.
Hoe ging het rijden toen je hem ging kijken en proefrijden?
Daar zal hij dan wel goed aan het been zijn geweest,anders had je hem niet gekocht?
Zo te horen zou ik toch gaan kijken bij wat er bij jou anders is gegaan,niet de schuld zoeken bij de voorganger.
Ga ook eens op zoek naar een andere instructeur,dat kan ook veel verschil maken.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:09

ik zal je alvast uit 1 droom helpen, een duur paard hoeft niet altijd goed te zijn dus te betekenen dat je niet tegen "grote " problemen aan loopt.

je paard is 5, hij is ingereden er is mee gewerkt dus de prijs wordt duurder logisch, maar hoe is ie ingereden?...

ik neem aan dat hij toen jij hem ging proberen wel aan je voorkeuren voldeed. en op het begin was er thuis ook nog niks aan de hand.... denk eens terug waar het mis is gegaan... waarschijnlijk erin geslopen allemaal.
bij de vorige eigenaar werd er misschien consequenter mee gereden, mss meer mee gereden.... en bij veranderd er iets en het paard veranderd mee...

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 18:54

Ik weet nog niet wat ik precies wil. Heb nu een ander zadel dus wil het daar eerst mee proberen. Toen ik hem net had in mei dus ben ik er wel een keer afgevallen wat ik verteld had, maar heb zeker toen denk 1 a 2 maanden super gereden. Mijn instructrice zegt dat er geen kwaad in zit en dat hij dit gedrag alleen vertroond omdat hij pijn heeft door het zadel.
Ik krijg volgende week een ander nieuw zadel teminste de zadelmaker komt dan met een ander zadel. Moet het dan nog wel passen en kijken of dat wel goed zit en als het goed zit dan wil ik eerst even aan kijken hoe hij daar op reageerd. Dan zie ik gelijk of het aan het zadel ligt of niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:37

Vind ik erg verstandig, stap voor stap..

Tytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:38

Dit is heel herkenbaar bij mijn paard, maar we zitten nu op de goede weg. Hij is professioneel ingereden, maar ik kwam alle problemen tegen tijdens het rijden. Toch wist ik dat het een fijn paard was en dat er veel inzat! Ik heb heel lang 2 keer per week les gehad, daarnaast longeerde ik hem. Toen het iets beter ging, reed ik ook zonder les, maar ik deed wel dezelfde oefeningen als tijdens de les. Mijn instructrice reed hem ook regelmatig bij. Ik denk dat het voor sommige paarden allemaal te snel gaat en mijn paard moest het gewoon verwerken.
Ook al krijg je een goed zadel, dan nog kan het probleem tussen de oren van je paard zitten. Het heeft nog niet zoveel vertrouwen gekregen. Ik hoop dat alles goed komt tussen jullie.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:11

Vandaag les gehad nou wat een hel was dat:

Begin ging nog redelijk. Al hoewel ik was nog aan het stappen of hij draaide zich uit het niks om en hoofd omhoog.
Toen na 15min ging het helemaal mis. Bokken, uit het niks omkeren en weer echt gemeen bokken en stil staan en soort van stijgeren. Opeens nam die een vaart en hij luisterde naar niks meer en toen verloor ik dus mijn beugels. Ik zat er nog maar voor de helft in het zadel gelukkig kreeg ik hem nog redelijk op de volte en kon daardoor mijn voeten weer in de beugels doen. Elke keer als ik hem op de hoefslag wilde zetten flipte die door te bokken en de zich om te draaien.
Uiteindelijk kreeg ik hem zo ver om hem terug te zetten in stap op de hoefslag. Mijn instructrice die liep naast hem om hem nageeflijk te krijgen, want hij is zo taai als ik weet niet wat in zijn mond en hij luisterd totaal niet naar beenhulpen en opeens duwde die mijn instructrice zowat omver en ze lag er bijna onder. Een maand terug kon ik hem er nog wel door heen rijden, maar nu lukt dat totaal niet meer zelfs niet tijdens mijn les echt om te janken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:22

Dat lijkt me heel eerlijk gezegd nou niet de manier om een paard nageeflijk te krijgen...

Wat is jouw niveau van rijden (geweest) eigenlijk? Wat zeggen ze op zijn vorige stal hiervan? Het kan gewoon zijn dat een professionele handelsruiter je paard mee heeft gehad op wedstrijd, die zijn vaak zo handig dat ze een relatief groen paard wel netjes rond krijgen, en dan heeft ie wedstrijdervaring. Voor hen is dat dan gewoon echt een braaf paard, maar het kan zijn dat ie in minder ervaren handen gewoon even de weg kwijt is geraakt.

Rijd je nu met je nieuwe zadel? En is dat zadel dan aangemeten door die zadelmaker die niet zo kundig was?