Zitten, zitten, zitten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Zitten, zitten, zitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:19

Beetje rare titel misschien maar ik heb een probleem waar 'k me dood aan erger!
Ik kan niet meer degelijk gaan zitten, zelfs doorzitten is een ramp geworden.
dit doordat ik eerst heel fel vanachter in m'n zadel ging zitten, maar nu ik van m'n instructrice meer IN het zadel moet gaan zitten ipv tegen, heb 'k het toch moeilijk.
ik probeer dus zo te zitten: poep in het zadel, bovenlichaam licht naar achteren hangend.
Met als gevolg dat ik niet meer kan doorzitten. (of 'k moet m'n paard super traag laten draven in kleine pasjes, wat niet ideaal is voor een paard van 1m74)
Als ik dan wél goed zit in stap & ik maak een overgang naar draf wordt 'k naar voren 'gekatapulteerd', verlies 'k m'n evenwicht & hang weer naar voren met m'n bovenlichaam.
heeft iemand tips om deftig te gaan zitten?
een zitles lijkt me wel handig maar die geven ze niet in de manege.
groetjes!

moislief

Re: Zitten, zitten, zitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:21

ik zou je aanraden om regelmatig zonder beugels te rijden Knipoog .

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:22

het probleem dan is, dat 'k naar voren val & weer van voorafaan kan beginnen (m'n paard loopt ook ruim & ik rij normaal op paarden van 1m65 Tong uitsteken), ben het totaal niet gewoon & m'n houding is belabberd

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:23

Zonder beugels aan de longe.. Vraag je instructrice of ze je even aan de longe wil nemen, beugels uit, teugels los en zitten maar Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:23

ik denk dat de pasvorm van je zadel niet klopt bij je paard... heb je een foto van het zadel op het paard, beugels los, zonder iemand erop en een foto hoe je eerst zat en nu zit?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:24

als de pasvorm wel klopt inderdaad zitles nemen, het liefst nog BB, met een BBpad of een longeersingel en dekje

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:25

MLoeser schreef:
ik denk dat de pasvorm van je zadel niet klopt bij je paard... heb je een foto van het zadel op het paard, beugels los, zonder iemand erop en een foto hoe je eerst zat en nu zit?

Nee Clown
wat vraag je me nou, haha Haha!
wat me wel opvalt is dat ik op kleine paarden duidelijk veel beter zit dan zo'n grote knol Tong uitsteken
& wat is BB Verward

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:27

ik denk persoonlijk dat het wel aan de pasvorm zou kunnen liggen... Ik denk dat je betere zit op kleine paarden is af te schrijven naar een goed passend zadel op die paarden... Rijd je welleens BareBack op je eigen paard? (zonder zadel Tong uitsteken )

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:29

die kleinere paarden waren manege paarden, waar de zadels niet pasten & ze er een dikke pad op legde met daaronder nog een mouche. dus aan de pasvorm voor het paard zou het niet zo snel liggen, hij is misschien wel te groot voor mijn poep?
zonder zadel? ja dat deed 'k op een paardje van 1m64 Tong uitsteken
Da's 10 cm verschil & al helemaal kwa bouw

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:30

SETEFURII_ schreef:
die kleinere paarden waren manege paarden, waar de zadels niet pasten & ze er een dikke pad op legde met daaronder nog een mouche.
zonder zadel? ja dat deed 'k
op een paardje van 1m64 Tong uitsteken

De balans v/d ruiter wordt ook bepaald door de manier van niet passen: een te breed of te smal zadel dat aal alle kanten wordt gecorrigeerd door pads kan voor de ruiter wel in balans liggen. Daarom zijn foto's ook handig Knipoog kun je zien of het zadel in balans ligt.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:37

dit is een foto hoe 'k vroeger zat:
heel fel tegen de rand, hakken in het paard,(niet goed) ...(ben overigens geen bitloze ruiter Tong uitsteken)
Afbeelding
Hoe 'k nu zit:
helemaal verkeerd(nog slechter!), het geeft me ook geen goed gevoel, gewoon door er naar te kijken Clown
Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:43

met die foto's kan ik niet zo veel, misschien een keer nieuwe foto's maken als je les neemt? vooral hij zijaanzicht is handig, en dan ook paard met zadel, beugels los, zonder ruiter.

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:02

kan je niet zonder zadel rijden ? of zitlessen nemen

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:08

zonder stijgbeugels Ja

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:09

ja inderdaad.

Sjiell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:33

Vraag aan iemand of ze je eens aan de longe wil nemen, een vriendin, of nog beter, je lesgever.
Zonder stijgbeugels en beginnen draven. Goed je bekken meekantelen met de bewegingen van je paard en ontspannen.
Het kan zijn omdat je paard ruimer loopt dan de andere paarden waar je vroeger mee gereden hebt, je de ruimere passen 'gewoon' moet worden.
Succes !

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:36

Bij het draven zonder beugels moet je zelf wel ontspannen zijn, je rug ook ontspannen houden en meeveren, als je daar met beugels al moeite mee hebt zal ik niet meteen maar zonder beugels hetzelfde proberen, tenzij je heel graag wilt weten hoe het zand smaakt Knipoog maar misschien met een longeer/voltigesingel of barebackpad met handvat is het makkelijker omdat je dan ook houvast hebt. Alleen moet je je dan niet krampachtig vasthouden, dan ben je niet ontspannen.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:45

Voor je zit is het belangrijk dat je een lijn kunt trekken van je oren, naar je schouders, naar je heupen, naar je enkels. Niet achterover zitten en ook niet voorover. bij doorzitten is het niet handig om achterover te gaan zitten omdat je dan de beweging niet goed kunt volgen.
Ontspanning bij jezelf en je paard is belangrijk, vaak is het een wisselwerking en word je allebei gespannen. Ga daarom eerst twee passen zitten, dan drie en breid het langzaam uit.
Mij heeft het geholpen om aan het lichtrijden te denken terwijl ik doorzit, dan kun je de beweging gemakkelijker volgen.
Tijdens het stappen kun je al voelen of je gewrichten los zijn en alle kanten meedraaien.
Zonder beugels kan helpen, maar als je beiden gespannen bent, kun je beter het doorzitten langzaam opbouwen.
succes

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 20:57

mijn gewrichten zijn zo los dat ze alle kanten op flapperen.
aan een voltige singel lijkt me een goed idee, maar die heb 'k zelf niet Tong uitsteken
& als ik nou een stijgbeugelriem rond de hals doe, in geval van evenwichtsverlies.
wat ook mijn probleem is, is dat ze soms heel frisjes is & alles wil doen, ik ga dan lekker tegenwerken & er een beetje boos op zitten hobbelen, dan voel 'k dr ook gelijk gespannen worden Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:31

Ik heb een hele korte tip...
Probeer niet te bewust bezig te zijn met je bovenlichaam. Je bekken, daar draait het om, en de positie van je zitbeenknobbels. Probeer jezelf daar bewuster van te maken! Maak jezelf lang, benen naar beneden en hoofd omhoog, en span je buikspieren licht aan. Lachen

Is het nu juist een manegepaard of een eigen paard dat je rijd, dat mis ik even...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:45

probeer te ademen naar je buik, en goed de bewegingen te volgen van je paard in draf. Als je ze goed voelt en kunt volgen zit je niet meer heel strak op je paard en gaat het makkelijker. Je paard beweegt als het goed is heen en weer, op en neer van voor naar achter en het is links en rechts om de beurt precies andersom.
plus de bovenstaande tips moet je er toch uiteindelijk wel komen toch? Eerst kleine stukjes bijvoorbeeld 4 passen doorzitten, 4 passen lichtrijden, 4 passen verlichte zit, 4 passen doorzitten, etc, etc

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:01

De laatste twee tips vind ik erg goed Ja
Heb zelf voor mijn zit veel gehad aan een cursus centered riding, er is in Belgisch Limburg ook iemand die dat aanbiedt: zie http://www.centeredriding.org/listinstr ... mit=Search
Stel eens voor op de manege dat ze zo'n dagje organiseren Knipoog

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:05

toevallig is"zitten" na een hele lange tijd niet meer gereden te hebben ook mijn probleem geworden.
Ik heb afgelopen week zonder beugels gereden en toen dat goed ging ook nog eens het zadel eraf gehaald Haha! * ik held Haha!

Ik vind het moeilijk om echt op mijn derriere te gaan zitten, dus om mijn bekken te kantelen ... zonder zadel gaat het wel en zonder beugels ook redelijk. Maar zodra ik op het zadel + beugels zit, ga ik te evr naar achteren in het zadel zitten (op de lepel) waardoor ik mijn bekken niet kan kantelen.

Anyway ik heb veel aan de tip gehad om meer achterover te "leunen" en helemaal ontspannen ...

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:52

Ik heb het idee dat je helemaal niet lekker in het zadel zit, al kan ik dat vanaf de foto's natuurlijk niet helemaal goed bekijken. Allereerst zou ik mijn beugels 2 á 3 gaatjes langer doen, als je je been namelijk lang maakt maak je je bovenlichaam namelijk ook automatisch lang waardoor je meer in balans gaat zitten. Probeer (al klinkt dat vreemd) je kontspieren aan te spannen (dus net alsof je moet poepen maar dat inhouden) dit helpt je ook om rechterop te blijven zitten. Daarnaast bovenbenen ontspannen en kuit lichtjes eraan houden. Probeer je armen losjes te houden en je vooral niet teveel spannen. Relaxed! Het komt allemaal goed. En inderdaad zonder beugels rijden is een heeeel goede optie!

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 02:11

ga leren rijden zonder zadel, dan leer je goed/stevig op je kont zitten en moet je wel door ditten je bent het gevoel kwijt, als je met het paard mee beweegt.