paard actiever maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

paard actiever maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 12:50

al jullie tips zijn welkom!
De laatste tijd is het veel verbeterd nu ik elke dag probeer te rijden
en veel wandelingen maak, longeer, maar hij gaat nog altijd niet snel genoeg om in de snelle les die ik volg mee te kunnen.
Ik rijd met zweep, maar niet met sporen.
Ik wil vooral zen achterhand actiever.
Hij is een echt sporttype die deze zomer nog wedstrijden heeft gewonnen, maar door het vele schoolwerk reed ik hem niet meer elke dag
dus hij is veel van zen conditie verloren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: paard actiever maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 12:51

Ik zou zelf heel veel overgangen rijden om zijn achterhand er beter bij te krijgen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:55

Is hij niet snel genoeg omdat hij 'lui' is of is hij niet snel genoeg omdat hij het gewoon niet bij kán houden vanwege zijn slechte conditie?
Als het het laatste is zul je die toch gewoon moeten opbouwen en het paard niet met de zweep achter de vodden aanzitten (niet dat ik denk dat je dat doet).

Voor een sterke achterhand inderdaad veel overgangen. Van stap naar galop of van halthouden naar draf en vice versa natuurlijk. Bergop-en afwaarts wandelen en tijdens het rijden stukjes achterwaarts meenemen. Cavaletti's lopen in stap is ook een goede oefening.

cd_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:36

veel overgangen rijden. eerst een beetje been geven niet reageren dan een mep met de zweep

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:30

cd_muis schreef:
veel overgangen rijden. eerst een beetje been geven niet reageren dan een mep met de zweep

En jij rijd M1??
Heel dom advies, sorry

@TS , zou eerst eens gaan werken aan het voorwaartse , dan komt het tempo ook vanzelf wel,
Ga eens lekker aan de gang met grondwerk, ernaast lopen en handwerk doen.
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl
Een zweep is in elk geval niet om te meppen, jammer dat sommige ruiters dat wel denken Huilen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:32

veel schakelen om de achterhand wakker te maken...

niet te veel omstellen in een wending.. proberen iets rechter te houden zodat ze uit het spronggewricht gaan werken..

veel overgangen..

en als het zijn conditie is, zou ik hem 2x per dag eruit halen..
2x per dag is beter dan 1x lang, zie het als een interval training..

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:00

Probeer veel te schakelen en overgangen rijden

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:46

Veel overgangen maken en tempowisselingen, zodat hij wat scherper gaat staan op je hulpen.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 09:02

Dani62 schreef:
Is hij niet snel genoeg omdat hij 'lui' is of is hij niet snel genoeg omdat hij het gewoon niet bij kán houden vanwege zijn slechte conditie?
Als het het laatste is zul je die toch gewoon moeten opbouwen en het paard niet met de zweep achter de vodden aanzitten (niet dat ik denk dat je dat doet).

Voor een sterke achterhand inderdaad veel overgangen. Van stap naar galop of van halthouden naar draf en vice versa natuurlijk. Bergop-en afwaarts wandelen en tijdens het rijden stukjes achterwaarts meenemen. Cavaletti's lopen in stap is ook een goede oefening.

het ligt vooral aan zijn conditie, soms negeerde hij mijn beenhulpen wel eens omdat hij met sporen werd gereden vroeger, maar dat heb ik er nu al uitgekregen. Bedankt voor de tips:)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:14

Zorg dan voor meer conditie. Zet hem eens echt goed aan het werk en ga, indien mogelijk, ook lekker buitenrijden.
Hoe meer conditie ze hebben, hoe meer energie ze krijgen.

Mijn paard is aan het eind van het endurance seizoen knettergek omdat hij barst van de energie. Terwijl hij normaal gesproken heel rustig is.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:16

jou paard is in principe dus actief genoeg, alleen kan hij het niet opbrengen omdat hij geen conditie heeft (energie)

Dat is een heel ander verhaal...

Ik blijf nog steeds bij mn eigen opmerking.. 2 x per dag kort eruit halen is beter dan 1x lang..
lekker wandelen.. molen..longeren..rijden...buitenritje noem maar op..

Niet in 1x kihard aan het werk gaan zoals lenneke zegt.. als een paard geen goede conditie heeft moet je dit opbouwen.. en niet in 1x teveel vragen, zo rij je je paard naar de kl*ote

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:08

veel overgangen rijden, of bijvoorbeeld middendraf/stap/gelop. of juist heel langzaam draven ofzo. en gewoon je paard heel de tijd bezig houden.

cd_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:33

midgie schreef:
cd_muis schreef:

En jij rijd M1??
Heel dom advies, sorry

@TS , zou eerst eens gaan werken aan het voorwaartse , dan komt het tempo ook vanzelf wel,
Ga eens lekker aan de gang met grondwerk, ernaast lopen en handwerk doen.
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl
Een zweep is in elk geval niet om te meppen, jammer dat sommige ruiters dat wel denken Huilen

Ik rijd M2 en een zweep is er voor om hem bij te tikken het is zielliger om een paard 10 zachte tikken te geven dan 1 harde. je paard hoort te luisteren naar je been als hij dit niet doet en er zit geen rede achter waarom hij dit doet dan mag je een paard best daarvoor straffen, jammer dat sommige mensen denken dat paarden niet tegen een stootje kunnen en dat het meteen zielig is als ze een tik krijgen met de zweep.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:00

Paarden kunnen zeker tegen een stootje.
Maar straffen voor wat je zelf fout doet is nooit eerlijk , bij geen mens of welk dier dan ook en dat is vaak het probleem, er word geen alternatief bedacht,maar er word maar gelijk vanuit gegaan dat met straf alles bereikt kan worden.
Heel veel ruiters maken fouten en sraffen hun paarden daarvoor, maar wanneer word de ruiter bestraft??

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:03

Hier probeer ik zelf ook altijd aan te werken in de les, de achterhand eronder. Bij mijn pony werkt het vaak op de volte mvb een zweepje en stelling naar buiten zijn achterbenen eronder te rijden, maar bij elk paard is dit natuurlijk weer anders. Lachen Overgangen werken in mijn geval iig niet.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:18

Ik vind het een beetje jammer dat zulke vragen worden gebruikt om elkaars aanpak af te kraken.. Iedereen doet 't op zijn eigen manier, de ene manier is misschien beter dan de ander.. maar over een zweep?? Je kunt niet zomaar dingen gaan aannemen, dat de 1 een tikje geeft en de andere mep, wil niet zeggen dat er veel verschil in zit!
Sorry, maar dat moest ik even kwijt Knipoog

Voor de rest, conditie idd opbouwen. Veel toevoeging heb ik hier niet aan: longeren, rijden, losgooien met een beetje afwisseling houd je 't voor jezelf en 't paard leuk.

Heel veel succes!!!! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:48

Bedenk ook dat je pas conditie opbouwt als je ook tijd geeft voor herstel. Dus je kunt beter één dag echt goed trainen en de volgende dag alleen wat weidegang of wandelen ofzo, dan iedere dag iets doen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:41

Inderdaad veel overgangen rijden..
Ook van draf naar stap, maar net voordat het paard wilt gaan stappen weer wegdraven: hierdoor wordt de achterhand actiever van.
Ook binnen de gangen zelf overgangen rijden, bijv. van (normale) galop naar middengalop naar galop naar verzamelde galop etc.
Wat je ook kunt doen is 2x achter elkaar aandrijven, een kort 'tikje' met je been, maar dan snel achter elkaar.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:44

ik snap niet waarom er gepraat wordt over de achterhand actiever maken..

het paard heeft geen conditie...
zonder energie kan je niet veel..

eerst conditie opbouwen.,.. en dan pas aan het werk..

lekker basis dingen rijden..

Overgangen zijn wel goed.. om hem bezig te houden.. ik zou per definitie nog niet op de achterhand gaan werken...basis principe kan wel.. maar niet te veel... eerst meer conditie krijgen..

Wat voor brok krijgt tie???

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 09:11

veel overgangen rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:27

Don_Zhivago schreef:

Overgangen zijn wel goed.. om hem bezig te houden.. ik zou per definitie nog niet op de achterhand gaan werken...basis principe kan wel.. maar niet te veel... eerst meer conditie krijgen..

Is met de achterhand werken/rechtrichten niet de basis dan?
Denk juist dat de spieren trainen belangrijker is dan de conditie , want als je paard elke dag lekker buiten staat zou de conditie in orden moeten zijn en die zou met een juiste training mee moeten groeien .

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:12

heel veel overgangen rijden, zelfs in je figuren. dit werkt bij mijn pony heel goed! je moet de overgangen ook echt overdreven maken. eerst heel erg vooruit, en dan (als het in draf is) bijna tegen het stappen aan en dan weer helemaal vooruit en zo verder. om de achterbenen sterker te maken kan je met het longeren ook balkjes gaan draven (kan natuurlijk ook als je erop zit)

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:41

veel overgangen gaan rijden, helpt meestal wel.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:09

Don_Zhivago schreef:
jou paard is in principe dus actief genoeg, alleen kan hij het niet opbrengen omdat hij geen conditie heeft (energie)

Dat is een heel ander verhaal...

Ik blijf nog steeds bij mn eigen opmerking.. 2 x per dag kort eruit halen is beter dan 1x lang..
lekker wandelen.. molen..longeren..rijden...buitenritje noem maar op..

Niet in 1x kihard aan het werk gaan zoals lenneke zegt.. als een paard geen goede conditie heeft moet je dit opbouwen.. en niet in 1x teveel vragen, zo rij je je paard naar de kl*ote

was zijn conditie aan het opbouwen, elke dag half uur longeren + veel wandelingen maken, elke dag van de vakantie (soms rustdag)
kon niet echt rijden met het slechte weer, piste volledig bevroren.
maar nu met men school (kom thuis als het donker word) en de gladde wegen gaat dat niet, al men werk gaat nu een beetje verloren Boos!

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:10

Don_Zhivago schreef:

ik zou niet spreken van geen conditie dat heeft hij wel hoor, het kan alleen beter
+ hij krijgt cavalor perfomix