Stijfheid, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dianne1010

Stijfheid, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 22:04

Hoi !

Nu hebben wij dus een paard op de manege, die nogal stijf is. Slapen
Mijn voornemen voor 2009 is dus dit paard het hele jaar door te rijden, en hem aan het einde van 2009 misschien te gaan verzorgen. Het paard is erg lang en heeft ook een lange nek. Ik denk dat hij ongeveer 1.70/1.73 meter hoog is. Als ik dit paard losrijdt, wat ik al 3 dagen achter elkaar gedaan heb, merk ik dat hij na een uur losjes gereden te hebben, hij nog steeds niet los is in zijn buitenkant. Toch wil ik hem nu wat meer lang aan de voorkant rijden, dat hij zijn achterhand meer gaat gebruiken, omdat hij deze nooit meeneemt. Maar toch, als ik dat voor elkaar heb wil ik proberen hem meer los in zijn voorkant te krijgen, dus voor de zekerheid, wie tips heeft, graag!

Groetjes ! Haha!

dianne1010

Re: Stijfheid, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 22:29

nobody knows what i have to do ? Bloos

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:33

Een goede ostheopaat laten komen om eerst alles los te maken en te controleren...Daarna rustig aan aan de slag met wat grondwerk en rustig opbouwen en goed bijhouden waar het goed gaat, wat hem goed doet edm... Knipoog

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 22:41

Ja ik dacht daar ook al aan, misschien eens even aan de eigenaar vragen of dat misschien mag [ ostheopaat ]. ik dacht zelf ook aan grondwerk, hij is in stal nogal wat schuw, als je onzeker bent moet je echt niet voor hem gaan staan want heeft die je zo beet in je jas, maar doet mij alleen dreigen,
denk dat met grondwerk dat ook zal verdwijnen met hem. In ieder geval bedankt Chikiboy !
x

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:48

Volgens mij heb je het niet over aangespannen rijden.

En zit je hier in het verkeerde gedeelte van bokt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:18

Omdat ik ook vermoed dat het hier niet om mennen gaat:
AR---> RT-P

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 18:17

jagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:12

vaker rijden
worde ze niet stijf

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:21

@jagreni ; je kan een paard ook best stijf rijden. Alleen meer rijden heeft niet zoveel zin. Zeker niet als het paard last heeft van zijn lichaam, slecht passend tuig of niet zo soepele, handige ruiters.

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 20:15

Zn hoofdstel en zadel passen perfect, en ik rij maar 1x per week en het paard word misschien 3 uurtjes per week in de manege gereden.
x

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 20:15

en dit paard wordt trouwens alleen gepakt door mensen die meer rijervaring hebben, beginners vinden hem eng.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 00:51

Door blijven rijden niks vast gaan houden niet extra op die moeilijke kant gaan rijden ofzo. Alles meenemen want een paard dat links moeilijk is kan je soms juist op de rechter hand rechter krijgen. wendingen blijven rijden recht stellen... eigenlijk alles blijven oefenen. Ook op de binnen hoefslag gaan rijden zodat er geen steun te krijgen is van de bak rand.
Ik denk dat je dat ook allemaal wel weet, maar dat is het enige wat je kan doen. natuurlijk kan je allemaal dingetjes erbij halen, masage therapie, een ostheopaat, allemaal mensjes. Maar als oefeningen voor je zelf. Gewoon slange voltes, grote voltes, kleine voltes, achtjes rijden veel van hand veranderen en diagonalen over steken en recht houden. En niet te veel van voor gaan sjorren. Maar dat doe je voglens mij ook niet blijkt uit je verhaal Knipoog

Renekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:21

probeer veel te gaan longeren met bijv. bijzetjes, ook voordat je er op gaat. een pony die ik ken die ook super stijf was heeft het super veel geholpen! Knipoog

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:18

@Femke16: Heel erg bedankt, ik heb zaterdag veel van jouw hulpen opgevolgd, en nog wat extra losrijd oefeningen gedaan, na 3 kwartier was hij zo los als wat, en deed vrijwel alles top ! Heel erg bedankt, ik ga binnenkort eerst maar weer beginnen met het goed eronder krijgen van de achterhand, en als ik dat voor elkaar heb kyken of hij alles dan tegelijkertijd in 1 les doet, maar dat zal pas over een half jaar zijn, eerst lekker alles globaal proberen, en daarna uitwerken tot in de puntjes Haha!

xxxx

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:29

dianne1010 schreef:
@Femke16: Heel erg bedankt, ik heb zaterdag veel van jouw hulpen opgevolgd, en nog wat extra losrijd oefeningen gedaan, na 3 kwartier was hij zo los als wat, en deed vrijwel alles top ! Heel erg bedankt, ik ga binnenkort eerst maar weer beginnen met het goed eronder krijgen van de achterhand, en als ik dat voor elkaar heb kyken of hij alles dan tegelijkertijd in 1 les doet, maar dat zal pas over een half jaar zijn, eerst lekker alles globaal proberen, en daarna uitwerken tot in de puntjes Haha!

xxxx

Knipoog met alle plezier, fijn dat het helpt:D
en erg veel succes verder Knipoog

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:03

een paard gaat zijn achterhand niet meer gebruiken wanneer je hem aan de voorkant korter pakt, daardoor breekt hij juist af. als de achterkant goed geactiveerd is wordt het paard vanzelf losser en gaat aan de voorkant beter lopen. dit bereik je alleen mr door m goed aan de achterkant te rijden, trekken aan de voorkant heeft echt geen zin!

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:17

Sportmassage ter ondersteuning?

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 20:01

@lail : Voor de duidelijkheid, ik trek NOOIT aan paarden [waarmee dan ook]. Dat vind ik nou echt vreselijk. Verdrietig
& Ik ben nu juist aan het proberen hem lekker wat overgangen te rijden, zodat hij meer zijn achterhand gaat gebruiken, en zoals ik al reageerde op Femke16, daarna pas dit erbij wil brengen, maar graag alvast wat tips wilde.

dianne1010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 16:34

schopt topic omhoog ^^

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:43

Mijn vz paard is ook vaak heel stijf. Wij laten altijd als we hem gepoetst hebben hem even 'wortelhappen' om zijn nek soepel te houden. we doen zit nu een paar maandjes, en hij blijft echt een stuk soepeler.
en idd met rijden veel voltes slangenvoltes etc. Misschien zou je ook kleine stukjes schouder voor kunnen vragen om hem losser te krijgen.

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:56

goed dat je al veel overgangen rijd! longeren kan idd ook wel eens helpen! misschien bijzetten met longeren!
maar is moeilijker als het een manege paard is omdat er verschillende mensen op rijden en iedereen rijd toch weer anders..
hoop dat het niks medisch is.. succes

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:55

Ik zou hem ook vaker rijden/longeren. Want hij staat nu wel heel veel stil.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:27

misschien met pessoa longeren? ostheopaat laten komen, vaker de wei op (weet niet hoe vaak ze er nu op staat) mee rijden lang en laag rijden?

edit 500e berichtje *\o/*

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:18

Femke16 schreef:
Door blijven rijden niks vast gaan houden niet extra op die moeilijke kant gaan rijden ofzo. Alles meenemen want een paard dat links moeilijk is kan je soms juist op de rechter hand rechter krijgen. wendingen blijven rijden recht stellen... eigenlijk alles blijven oefenen. Ook op de binnen hoefslag gaan rijden zodat er geen steun te krijgen is van de bak rand.
Ik denk dat je dat ook allemaal wel weet, maar dat is het enige wat je kan doen. natuurlijk kan je allemaal dingetjes erbij halen, masage therapie, een ostheopaat, allemaal mensjes. Maar als oefeningen voor je zelf. Gewoon slange voltes, grote voltes, kleine voltes, achtjes rijden veel van hand veranderen en diagonalen over steken en recht houden. En niet te veel van voor gaan sjorren. Maar dat doe je voglens mij ook niet blijkt uit je verhaal ;)

Goed plan, je kan deze oefeningen ook verzwaren door balken neer te leggen waardoor hij dan ook nog eens zijn benen hoger moet optillen, vaak sloffen dit soort paarden nogal eens.

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:11

Lang losstappen, veel wendingen maken en voltes. Op beide kanten. En ook genoeg tijd nemen voor het uitstappen. Bij elkaar... veel stappen dus.