3,5 jarige A.M.C. Mexx @ work (wit) in winterzonnetje (B/L1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

3,5 jarige A.M.C. Mexx @ work (wit) in winterzonnetje (B/L1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:06

Kleine meisjes worden groot...
eerst had ik een klein onderdanig heet paardje onder me kont, maar nu heb ik mijn handen vol aan een bijna 4 jarige project dat alles uitgeprobeerd!
Maar dat mag de pret niet drukken!

Mexx is dus een bijna 4 jarige, die op B/L1 niveau loopt, er zijn nog hééééél wat verbeterpunten, vooral het opstappen (he cin!? Clown ) en haar rustig houden, want het is een hittepetit, doordat ze zo heet wordt kropt ze zich op, waardoor ik weer moet proberen lengte in 't beestje te houden... het valt allemaal niet mee, maar ik heb de tijd!
In januari gaat ze mee naar de les, en eind januari hebben we dan ook ons B debuut, dat makkelijk moet lukken als mevrouw haar koppie erbij houdt ! Bloos

Stap:
Afbeelding

Drafje.. moet veel meer lengte in..
Afbeelding

stuk beter..
Afbeelding

Stukjes rechtstellen:
Afbeelding

Netjes!
Afbeelding

Galopje rechts om..
Afbeelding

Mooi!
Afbeelding

Drafje tussendoor...
Afbeelding

Galop links om..
Wat een sprong! Bloos
Afbeelding

Ahhh ik zie iets engsssss! Wow! Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding

Afbeelding

Close up van mooie knotten die cin gemaakt heeft! Pling
Afbeelding

En helemaal op de foto:
Afbeelding

En mooie Klene, waar ik Z1 mee rij. Pling Haha!
(ook een bewijsje dat ik wél netjes kan zitten, ik zit op Mexx iets voorover)
Afbeelding

Galopje:
Afbeelding

Eigenlijk was het de bedoeling om Mexx te verkopen... maar als ik haar hier zo zie lopen.. Huilen Denk ik dat ik er toch maar een jaar tegen aan ga! Vork
Nou dit waren ze, als ik goed geteld heb precies 15 foto's! Lachen
Brand los, maar wees aardig, aangezien we nog een combi moeten vormen.
Maar alle goed onderbouwende tips zijn uiteraard welkom! Haha!

Beaminde

Re: 3,5 jarige A.M.C. Mexx @ work (wit) in winterzonnetje (B/L1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:10

Ik vind dat je goed zit hoor! alleen af en toe je handen Knipoog maar ik zie dat het bij de laatste foto's een stukje beter is;)
gewoon super:D

Charlottte

Leuke paardjes heb je !!

Ik zou het eerste paardje soms net wat minder strak in de buiging willen zien, ook ziet he er op sommige foto's uit dat je veel in je handen hebt.
Voor de rest, je houding weet je al, heb ik niet veel op of aan te merken Lachen
Leuk paardje en dat Bdebuut gaat goed komen Lachen

johanna84

ziet er netjes uit! kritiek hen je zelf al gegeven. ze mag idd iets langer in de hals zijn. veel succes verder!!
(erg leuk paard)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:15

Leuke pony's

Vooral die eerste, wat een stoer dier joh.
Zonde van je handgebruik, maar daar valt aan te werken Knipoog

IK zou zeker met die eerste doorgaan, daar zit lekker wat beweging in!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:16

Leuk beestje, probeer zo als eerder al gezegt is meer de lengte in de hals te rijden zo loopt hij onder de LL.
Mooie knotten trouwens, succes ermee.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:20

crossmonster schreef:
Leuke pony's

Vooral die eerste, wat een stoer dier joh.
Zonde van je handgebruik, maar daar valt aan te werken Knipoog

IK zou zeker met die eerste doorgaan, daar zit lekker wat beweging in!

Clown
De 2e is een paard van 1.65,
de 1e valt waarschijnlijk wel onder pony maat, 1.57.
Bloos

Ja de lengte in de hals is nog ver te zoeken, maar het is ook echt zo'n snelle, waardoor ik té snel alles vast pak, maar ook hier les ik voor, en mijn handen.. grrrr... met s&t heb ik ze al wat beter, maar dat blijft een drama!! Boos!

edit: Mexx heeft trouwens een Andalusische vader en een KWPN moeder. Lachen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:30

ik vind t een mooi dier, rij de neus er meer uit, maar dat zei je zelf al, ook aan zon heethoofd goed met je been aanblijven rijden (je hebt zelf been genoeg Knipoog ) maar je handen?? je knikt in in je pols, in ieder geval is je hand heel statisch. zo kun je nooit mooi de mond van je paard in een zachte elastische aanleuning voelen, werk hieraan, want als je 1 deel van je lijf vastzet, kun je met de rest niet meer ontspannen succes!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:35

kim1207 schreef:
ik vind t een mooi dier, rij de neus er meer uit, maar dat zei je zelf al, ook aan zon heethoofd goed met je been aanblijven rijden (je hebt zelf been genoeg Knipoog ) maar je handen?? je knikt in in je pols, in ieder geval is je hand heel statisch. zo kun je nooit mooi de mond van je paard in een zachte elastische aanleuning voelen, werk hieraan, want als je 1 deel van je lijf vastzet, kun je met de rest niet meer ontspannen succes!

Daar zijn we hard mee bezig, het probleem is dat mexx niet een beetje hard gaat, maar echt voluit gaat rennen als ik haar lucht geef, ze is zo fél, en loperig.
Daarom probeer ik beetje bij beetje met wat meer lucht en lengte te rijden, aan het eind kan ik haar al fijn met het neusje over de grond rijden, maar dat durf ik de eerste 15 min. niet aan....
Kortom: er wordt hard gewerkt om het paard ontspannender te krijgen, er zit geen haast achter, paard hoeft niet als 6 jarige straks in de Z-ring, dus we doen het allemaal rustig aan en op onze eigen tempo. Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:35

Oke de tweede had ik niet zo goed bekeken Clown

Maar de eerste oogt echt als een pony.
Maar dat zou mij niet weerhouden hem bij de paarden te starten.
Dat andalusische zie ik er gelukkig ook niet teveel in terug, vaak vind ik kruisingen net niet de een en net niet de ander en net niet een geheel.
Dit vind ik een plaatje om te zien Ja

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:37

Bedankt voor het compliment crossmonster!
Het is eigen fok, gelukkig zonder uitzwaaiende benen, en overdreven knie-actie! Lachen
Ik vind d'r ook goed gelukt!! Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:40

Je ziet het idd in het lopen niet terug Haha!

Hooguit wat in de kaaklijn en hoofdvorm, maar dat hebben onder andere connemara's ook, die wat grovere hoofden en brede kaken .

Ga je er ook mee starten?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:42

crossmonster schreef:
Je ziet het idd in het lopen niet terug Haha!

Hooguit wat in de kaaklijn en hoofdvorm, maar dat hebben onder andere connemara's ook, die wat grovere hoofden en brede kaken .

Ga je er ook mee starten?

Startkaart is onderweg.. Vork
Ik begin eind januari in het B.. en dan maar kijken waar het schip strand.
Het is een fijn paardje om mee te werken, gangwerk en looplust genoeg... Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:45

Ik denk dat je er nog veel bekijks mee gaat krijgen op concours.

Voor het B zal dat neusje achter de LL nog niet zo afgerekend worden, en ik neem aan dat je voor het L makkelijk dat neusje eruit hebt gekregen.

Heel veel succes, en doe maar vaak spammen met foto's !!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:48

crossmonster schreef:
Ik denk dat je er nog veel bekijks mee gaat krijgen op concours.Voor het B zal dat neusje achter de LL nog niet zo afgerekend worden, en ik neem aan dat je voor het L makkelijk dat neusje eruit hebt gekregen.

Heel veel succes, en doe maar vaak spammen met foto's !!

Ach ik start allemaal van die rare knollen.. Clown
Haflinger, Andalusier en de bonte mag volgend jaar aan de slag.
Ik ben een beetje de juryverschrikking hier, met mijn aparte gevallen.
De kwpn-merrie is dan wel de normaalste... Koe

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:57

Leuk dier heb je daar zeg, dat hoor je vaker hè, paarden die in het begin zo makkelijk zijn, worden daarna eventjes wat moeilijker, maar ach dat maakt het wel weer tot een uitdaging, niet?

Je zegt zelf al dat ze behoorlijk opgekropt loopt, en dat zie je ook terug op deze foto’s. Wat ik niet terug zie op deze foto’s is dat je haar geeft om langer te worden, ik zie enkel een hand die heel erg tegen lijkt te houden. Ik zie je handen graag wat meer naar voren staan, ik begrijp hartstikke goed dat ze heet is, daarom zijn overgangen rijden en af laten vloeien van spanning ook heel belangrijk, met alleen maar tegenhouden wordt ze denk ik alleen maar heter. Zodra zij het tempo overneemt, zet je haar weer terug naar jouw tempo, je gaat expres onder het tempo of iets boven het tempo rijden, maar zorg er voor dat jij bepaalt welk tempo je rijdt.

Maar het is in ieder geval wel een erg leuk dier, alvast succes als je met haar op wedstrijd gaat in januari!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:00

@ Jaggie: als je terug leest zie je dat ik ook aangeef haar teveel tegen te willen houden.
Ik moet wat meer "durven" en lucht geven, maar aangezien ze meteen gaat rennen (dus niet harder lopen, maar volle gas in galop), moet ik haar dus even begrenzen zodat ze bij mij blijft.
Heel vervelend dus, want daardoor kunnen we (nog) niet optimaal ontspannen.
Ook hebben we niet overal foto's van aangezien het kaartje vol was, want we hadden eerst de Zmerrie gereden, dus het blijven allemaal momentopnames.

Maar zoals ik al zei kan ik haar op het einde lekker met het neusje over de grond laten lopen, terwijl ze bij mij blijft.
En dat is het punt waar ik naartoe wil.. Lachen

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:07

Dat heb ik ook gelezen, ik probeer je alleen met wat tips, die ik ook bij hetere paarden heb gebruikt, verder te helpen... Jammer dat je geen foto's heb van het einde van de training, maar die zien we dan vast een andere keer wel voorbij komen. Lachen En zeker blijven dit momentopnames, dat blijven alle foto's uiteindelijk, daarom is het ook zo moeilijk om alleen via een foto een oordeel te geven Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:14

Ik heb ook een filmpje.. maar weet niet hoe ik dat moet plaatsen, is alleen niet van vandaag, maar van een paar weken terug.. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:18

Je moet zelf wat meer ontspannen en je mag haar veel meer ruimte geven, ze gaat veel te kort. Teugels een slag langer en de neus een stuk naar voren en een stuk naar beneden, dan zal ze ook veel meer ontspannen gaan lopen.
Je zit wel netjes behalve dat je je soms wat sterk maakt in je armen, wees niet te bang dat ze te hard gaat, beter wat meer tempo en goed ontspannen dan zo opgekropt.

Wel een leuk paardje en kan ook wel netjes lopen zo te zien Haha! .

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:25

anneliesdj schreef:
Je moet zelf wat meer ontspannen en je mag haar veel meer ruimte geven, ze gaat veel te kort. Teugels een slag langer en de neus een stuk naar voren en een stuk naar beneden, dan zal ze ook veel meer ontspannen gaan lopen.
Je zit wel netjes behalve dat je je soms wat sterk maakt in je armen, wees niet te bang dat ze te hard gaat, beter wat meer tempo en goed ontspannen dan zo opgekropt.

Wel een leuk paardje en kan ook wel netjes lopen zo te zien Haha! .

Als je terug leest, weet je waarom ik mijn handen niet naar voor kan steken... !! Paardje gaat écht in volle galop, er zit geen rem op, hierdoor ben ik al met haar over de kop gegaan met alle gevolgen vand ien, ze vind het daardoor gewoon eng als ze teveel lucht krijgt, en nu probeer ik haar beetje bij beetje wat meer te "luchten"...

Ik weet echt wel hoe het plaatje eruit moet gaan zien, maar 't beestje is 3 jaar, hoeft geen PAVO o.i.d. te lopen, ik rij voor mijn plezier en heb voldoende begeleiding om vooruit te gaan...
Een paar maanden geleden konden we er niet eens opstappen van de stress!
Ik ben héél tevreden zoals het nu gaat, en jammer dat mensen dan meteen een ontspannen paard verwachten die met het neusje over de grond loopt, dat zou ik ook graag zien, maar dat zit er nu gewoon (nog) niet in.
Ik heb geinformeerd over de klassieke dressuur, waar ik o.a. grondwerk met mexx kan doen, aangezien ik er alles aan wil doen zodat het beestje gaat ontspannen, en netjes rechtgericht wordt.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:27

Mensen hier geven alleen maar tips, het is ook niet goed dat jij haar niet los durft te laten en het is al helemaal niet goed dat wanneer je het doet ze meteen ervandoor gaat, zoals jij zegt.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:32

Charlottte schreef:
Mensen hier geven alleen maar tips, het is ook niet goed dat jij haar niet los durft te laten en het is al helemaal niet goed dat wanneer je het doet ze meteen ervandoor gaat, zoals jij zegt.

Nee dat is helemaal niet goed, nee!
Dat is gekomen na een val van ons beide, maar ik vond het geen toegevoegde waarden hebben omdat hier neer te zetten.. maar dat is de oorsprong van dit gedrag.
Daar werken we aan, ik wil ook niets anders dan een lekker ontspannen paard, en áls ze de verkoop in gaat wil ik niet dat iemand haar terug komt brengen omdat ze niet te rijden is. Lachen En goed onderbouwde tips zijn altijd mooi meegenomen, maar ik wil ze ook graag beanwoorden & onderbouwen! Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:42

Mexxuna schreef:
Als je terug leest, weet je waarom ik mijn handen niet naar voor kan steken... !! Paardje gaat écht in volle galop, er zit geen rem op, hierdoor ben ik al met haar over de kop gegaan met alle gevolgen vand ien, ze vind het daardoor gewoon eng als ze teveel lucht krijgt, en nu probeer ik haar beetje bij beetje wat meer te "luchten"...

Ik weet echt wel hoe het plaatje eruit moet gaan zien, maar 't beestje is 3 jaar, hoeft geen PAVO o.i.d. te lopen, ik rij voor mijn plezier en heb voldoende begeleiding om vooruit te gaan...
Een paar maanden geleden konden we er niet eens opstappen van de stress!
Ik ben héél tevreden zoals het nu gaat, en jammer dat mensen dan meteen een ontspannen paard verwachten die met het neusje over de grond loopt, dat zou ik ook graag zien, maar dat zit er nu gewoon (nog) niet in.
Ik heb geinformeerd over de klassieke dressuur, waar ik o.a. grondwerk met mexx kan doen, aangezien ik er alles aan wil doen zodat het beestje gaat ontspannen, en netjes rechtgericht wordt.

Ik geef je enkel tips, ik ken het paard niet zelf dus daar hoef je me ook niet over aan te vallen.

Of je nu wel of niet PAVO gaat rijden maakt niet uit, ik zie enkel een erg gestressed paard wat zich erg opkropt en daar wordt ze niet beter van, of je nu wel of niet PAVO wilt rijden.

Heb je weleens geprobeerd er iemand anders op te zetten? Misschien ben jij te gespannen waardoor ze er vandoor gaat?

Cin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:44

Mexx liep vandaag echt heel fijn. In het begin misschien wat gespannen en vlug. Er gebeurde ook van alles om de bak heen. (Er liep iemand door de wei, er werd een paard uitgeladen). Maar al snel liep ze lekker haar rondjes en was Laurie zeker niet strak in haar hand en liep Mexx netjes met de neus op de LL.

Laurie laat haar op haar eigen benen lopen en houd haar zeker niet teveel tegen. Het beeld was gewoon mooi en Mexx liep lekker over haar rug en later met uitdraven zelfs het neusje eruit.

Al met al een plezier om naar te kijken. Zowel met Mexx als met je Z1 Krack Karlene. Jullie zijn enorm vooruit gegaan. Lekker zo doortrainen.