Rijd ik hem nu teveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Rijd ik hem nu teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:01

Heej,

ik heb een hafje van 4,5 jaar oud.
Zomers rijd ik hem bijna iedere dag ( 2x les= 1 uur per les, zelf rijd ik met hem 20 min. a half uur ! Niet zo intensief! )
Ook spring ik ong. 2 x in de week met hem.
S'winters rijd ik hem per week soms iedere dag, maar soms ook 1 x niet.
Aangezien het een hafje is zou dit moeten kunnen..
maar omdat ik ook van vele hoor dat ze hun hafje maar 4x in de week rijden.. begin ik toch te twijfelen..
wat vinden jullie?

Charlie_P

Re: Rijd ik hem nu teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:06

Kijk gewoon naar je paard. Heeft hij er lol in? Het ene paard heeft met 3x voldoende gedaan, het andere paard mag (bijna) iedere dag aan het werk. Ik zelf hou van afwisseling, dus wel vaak, maar de ene keer buiten stappen, longeren, grondwerk en dan weer lekker dressuurtrainen, met balkjes werken etc.]
Kijk vooral naar jouw paardje, heeft ie er nog zin in? Of wordt hij sloom of juist heel geirriteerd? Pas je werk daarop aan! Succes!

8nnemiek

Ik vind het persoonlijk een beetje veel, elke dag rijden. De meeste paarden vinden het veel fijner om een paar keer per week eens iets anders leuks te doen; een uurtje wandelen, vrijspringen, grondwerk of gewoon een lange rustige buitenrit..
Elke dag dat zelfde refrein lijkt me erg saai voor een paard..; opzadelen, bak in, rijden, afzadelen en weer weg.. Maar als je om de dag iets aparts gaat doen dan wordt t voor het paard ook leuker Lachen
Natuurlijk is het ook per paard verschillend. Maar bij die van mij hoef ik echt niet 5 dagen achter elkaar met het zadel aan te komen, de 6de dag zou hij me dan niet meer kunnen zien Nagelbijten / Gniffelen

yakima

hoe reageerd je pony er zelf op?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:07

ik vind het wat aan de vele kant Lachen

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:08

Ik vind het niet teveel, als jij en je paard er maar plezier in hebben. Zelf hou ik van meer afwisseling, keer rijden, longeren, freestylen, buiten wandelen enz..

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:09

Rij je nooit eens lekker buiten?
Of wandelingetje ?
of gewoon eens dagje niks?

Als het paard er zelf geen last van heeft, meeste paarden die ik ken zouden de 7e dag toch echt geen zin meer hebben..

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:10

Hij heeft er geen problemen mee, moet toch zn energie kwijt.Anders staat ie maar te staan in zn paddock Knipoog. 23,5 uu. doet ie niks nuttigs, behalve dan dat ene nog niet eens uurtje. Vrijspringen & longeren kan niet, omdat dat verboden is in de bak. VD graag willen doen ben er half mee bezig maar kan het nergens uitvoeren, ik spring, dressuur & soms wandel met hem (afentoe bos) Dankjullie:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:10

Ik vind het best wel veel Knipoog
4,5 jarige haf die ik rijd rijd ik meestal 3x per week en dan wordt die nog 1 a 2x gelongeerd

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:11

Ik vind het niet teveel, maar ik neem aan dat je hem niet 365 dagen van het jaar rijd, dat hij ook weleens 1x in de zoveel tijd een weekje vakantie krijgt?
Dat krijg jij namelijk toch ook van je werk, en school.Knipoog

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:13

Ja zeker! Eens in de 2/3 weken zit er heus een dagje minder werk & vrijheid tussen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:13

Hoe groot is de paddock waar hij staat?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:15

Ik persoonlijk vind het te veel.
Vind het paardje nog wat jong.

Mijn paardje is ook 4 1/2 en ik rijd 2 keer in de week een half uurtje les.
Dan rijd ik de ene week een keer extra en de andere week een keer dubbele longe, dus dat wissel ik af.
En 1 keer in de week een keer naar buiten. De andere 3 dagen heeft ze vrij. (dan staat die van mij in de hit-actief stal, dus 24/7 los, zie zonodig mijn profiel, dus dan krijgt ze ook zat beweging)

Als ze 5 is dan mag ze een dag extra wat meer gaan doen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:17

Niet zo groot.. Boos!
Ong. 7 bij 11 m. met nog een ander paard.
Ik kan het niet helpen. hy staat gestalt bij een ander.

Btw. Afentoe in de zomer rijd ik hem byv. smorgens een klein halfuurtje, en dan savonds nog ff een kleine wandeling maken. dus afentoe 2x. maar ik vind (en mn vader) dat dat geen probleem is Knipoog

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:17

Ik vind het wel veel, zeker zo'n jong paard! Je geeft aan dat je niet kan longeren dat is wel jammer want ik vind dat altijd wel belangrijk.

Ik zou hem wel 1 dag in de week vrij geven, en dan lekker gaan wandelen met hem of gewoon lekker los in de paddock en poetsen ofzo.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:18

Ook ik vind het teveel.

2 keer per week een uur les , vind ik ook veel te zwaar voor een 4,5 jarige.
Zo nu en dan piekbelasting kan geen kwaad, maar 2 keer per week....

En dan ook nog eens 2 keer per week springen en geen rustdag...

Ik zou de lessen beperken tot 2 keer 30 minuten.
En zeker minimaal 1 keer springen schrappen.

En dan een rustdag en een dag lekker in het bos,zodat ie het over een jaar nog steeds leuk vind om voor je te werken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:18

3 jarige.......... 3 keer per week 30 minuten......... 4 jarige keer per week 40 minuten........... 5 en plus jarige 4 keer per week een uur....... maximaal Haha! Haha!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:20

G_Forever schreef:
Btw. Afentoe in de zomer rijd ik hem byv. smorgens een klein halfuurtje, en dan savonds nog ff een kleine wandeling maken. dus afentoe 2x. maar ik vind (en mn vader) dat dat geen probleem is Knipoog

Bedoel je dan dat je 's avonds er ook nog opzit?
of dat je er naast wandeld?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:23

Ik vind het wel wat veel voor z'n leeftijd.
Zelf heb ik ook een haflinger, nu niet meer actief in de sport (samengesteld mennen) maar in onze topdagen trainde ik nog veel meer als jij nu doet. Zij was toen echter wel al 9 jaar oud en heeft vroeger alle tijd gekregen om op dat niveau te komen.
Ik zou als ik jou was wat minder rijden en meer andere leuke dingen doen, wandelen, spelen, grondwerken etc. Dat zijn dingen die fysiek niet al te belastend zijn maar toch heel leuk en leerzaam voor het paardje.
Mocht het bijvoorbeeld moeilijk zijn om dat soort dingen te doen, wissel dan wat af met wat je doet.. bijvoorbeeld ene dag lekker los teugeltje losjes rijden en andere dag weer wat meer oppakken. Succes en vooral veel plezier houden! Knipoog

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 16:24

Oh.. tis eigenlijk 3 kwartier. 1 x privé 1x groeps . komt mis nog springlesje bij. maar het is erg verschillend. Mijn pony is niet zo van alweer'. ik rijd heel afwisselend met hem de dressuur. kan het niet helpen dat ik hem niet kan longeren. bij zijn oude thuis werd ie vaak gelongeert. in de zomer kan ik hem wel afentoe longeren btw Knipoog

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:24

Kan prima denk ik hoor, zolang je merkt dat je pony niet moe wordt/ invalt of magerder wordt is er niets aan de hand denk ik. Je moet alleen per dag niet te lang achter elkaar erop zitten.

En zomers 2x op een dag rijden is ook niet zo erg hoor, op knhs kamp heb je 2x op een dag 1 uur les dus rij je 2 uur heel intensief. Dat moet je niet elke dag doen maar zo'n weekje houden ze meestel prima uit dus als jij af en toe eens een extra blokje om doet nog s'avonds is er niks aan de hand hoor.

* Ik rij zelf een 5 jarige pony ook iedere dag, maar nooit langer dan 50 minuten achter elkaar door. Dus meestel gemiddeld een goed half uur/ 3 kwartier.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:13

Het kan prima, maar blijf wel opletten natuurlijk.
Een dagje rust kan natuurlijk nooit kwaad!

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:35

Hiervan word ik dus gewoon altijd zooooooo chagrijnig e......
Persoon vraagt iets, bokt antwoordt niet zoals ze/hij wil, dus ineens heel veel excuses zoeken zodat je toch lekker gewoon voort kan doen...waarom vraag je dan iets??

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:48

ja! dit is echt te veel! 3x is zat! dan longeer je nog een keer doe je wat anders leuk losgooien, vrijspringen wat je wil! dat is voor de pony ook echt veeel leuker!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:50

sabina1998 schreef:
ja! dit is echt te veel! 3x is zat! dan longeer je nog een keer doe je wat anders leuk losgooien, vrijspringen wat je wil! dat is voor de pony ook echt veeel leuker!

Mag ik vragen waarom jij het te veel vind voor háár pony? Misschien wil ze wel gewoon trainen, en heeft die pony nog steeds hardstikke veel plezier in het rijden. En waarom zou vrijspringen voor de pony leuker zijn dan onder het zadel, of waarom zou longeren beter/leuker zijn dan dressuuren?