Luie haflinger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Luie haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:55

Heey,

Sinds kort rijd ik af en toe met een haflinger, het is een lieve pony van 13 jaar oud, maar er is wel een klein probleempje! Ze is namelijk verschrikkelijk traag! Dit is niet zo fijn rijden...
Is hier een oplossing voor of moet ik het gewoon accepteren??
Alvast bedankt!

Groetjes Raänne (horselove154)

Anoniem

Re: Luie haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:18

HA --> RT-P.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:20

Weet je de oorzaak dat ze zo sloom is? Misschien neemt ze wel een loopje met je en moet je haar strenger aanpakken.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:23

Als er verder geen medische oorzaak is voor de sloomheid, en ze qua voer ook voldoende energie krijgt, zou je het kunnen proberen om haar scherper aan t been te krijgen door veel overgangen te rijden, en dan niet alleen stap > draf > galop, maar denk ook eens aan middenstap/draf/galop of juist richting de verzameling rijden. Als je dit allemaal kort na elkaar vraagt, heb je kans dat je pony beter aan het been komt, en niet zo lui is.
Ook zou je eens met je instructrice kunnen overleggen wat je t beste kan doen misschien?
De bovenstaande tip van de tempowisselingen en de overgangen werkt bij mijn hafje in ieder geval super!! Succes

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:25

mijn paard is ook lui/sloom met rijden, maar door tempowisselingen te rijden gaat het steeds beter..

LovesWietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:39

Eerst even kijken of je een medisch probleem kan vinden,
zo niet, goed zoeken naar haar basis tempo, en gewoon streng zijn en haar niet laten sukkelen!

xxx

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:42

Probeer eens om veel overgangen te maken, lekker schakelen in de gangen. Je kunt ook eens gaan slalommen om pionnen, (slangen)voltes en andere figuren rijden. Mijne word daar altijd een stuk actiever van. Succes!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:44

Weekje ruilen... Haha!

Zou best wel een weekje een slome onder mijn kont willen.

Maar zoals hierboven al aangegeven, veel tempowisselingen en afwisseling dus niet alleen rondjes in de bak rijden.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:03

Ze krijgt genoeg voer en medisch is alles in orde.. Misschien ben ik niet streng genoeg.. Bij de eigenaar loopt ze wel beter..
Zou het kunnen dat ze het niet leuk vind?? Op de weg (bosrit) is ze veel actiever..
Zou het helpen als ik eens met haar ga springen??

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:05

Afwisseling is heel belangrijk. Als je paard iedere dag dat zelfde rondje in de bak moet lopen, is ook saai. Als ze bij de eigenaar wel beter loopt heb ik het idee dat het aan jou ligt en dat ze een loopje met je neemt. Probeer dus wat strenger te zijn, neem les als je dat nog niet hebt.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:08

fjordjes: Oké, zal proberen strenger te zijn.. Als het mag wil ik les met haar gaan nemen! Misschien ligt het ook aan de grond, ik rijd meestal in de weide maar die ligt niet echt gelijk.. Ik kan eventueel nog op een andere plek rijden, die gelijker ligt!

Ik heb er eigenlijk ook al aan gedacht om met sporen te rijden! Is dit verstandig?? Ik wil ze liever niet gebruiken.. Maar als ze daar door beter loopt..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:18

Sporen is om je beenhulpen te versterken, niet om je paard voorwaarts te krijgen. Je kan beter je beenhulpen ondersteunen met een zweepje. Reageert ze niet op het been, tik geven etc. Ook veel overgangen rijden, probeer iets nieuws ofzo.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:21

Oké, dat dacht ik al... Vandaar dat ik het voor de zekerheid maar ff vraag.. Ik rijd al met zweepje maar daar reageert ze bijna niet op.. Is springen een manier om ze actiever te krijgen??

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:22

Ja kan je proberen. Als ze het leuk vind is het een prima manier om lekker af te wisselen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:31

idd, ze kan een loopje met je nemen! Je moet haar eens flink aansporen en als je voelt dat ze vooruit gaat belonen, als ze dan weer inzakt weer aansporen, dan weer inzakken.. TIK! je moet haar dus de keuze geven van Aansporen, Nee? TIK! ja? Belonen! succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:34

Misschien eens wat tempo wisselingen met grondwerk doen.
Als je genoeg geduld en tijd er in steekt krijg je het tempo echt wel omhoog, wees vindingrijk, hang b.v een plastic zakje aan je zweep, niet raak slaan maar lekker wapperen en zodra ze reageert gelijk belonen , neem je gewoon de tijd, want waarom is een paard lui en reageert niet meer op dingen waar hij normaal voor zou wegrennen??

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:27

Het belangrijkste is om concequent te zijn, krijgt ze een keer een schop als ze na been geven niet luistert, dan moet het de andere keer ook. Krijgt ze wel is een tikje als ze écht niet luistert, ander keer ook.

Verder lekker veel tempowisselingen rijden, en ook aanmoedigen en belonen is belangrijk!
Niet elke dag dressuur doen maar ook bijv. lekker naar buiten gaan, sprongetje maken, vrijheidsdressuur, longeren, vrij enz!
Succes Lachen!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:04

Heey,

Aller eerst bedankt voor jullie reacties!
Ik heb vandaag met haar gereden (buiten) want de bak was te hard..
En dat ging best goed, ik denk dat ze dat ook leuker vind..
Ook denk ik dat ik niet streng genoeg ben.. Als ik iets strenger op treedt dan loopt ze beter..
Maar ik vind het eigenlijk niet zo leuk om streng te moeten zijn, ik moet veel mijn zweepje gebruiken en dat is niet leuk om te doen.. Maar anders loopt ze helemaal niet door..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:09

fjordjes schreef:
Sporen is om je beenhulpen te versterken, niet om je paard voorwaarts te krijgen. Je kan beter je beenhulpen ondersteunen met een zweepje. Reageert ze niet op het been, tik geven etc. Ook veel overgangen rijden, probeer iets nieuws ofzo.

Fout! spoor is om been hulp te verfijnen. niet om de versterken!

probeer misschien kort te irriterenmet een zweep, hele korte zachte tikjes achter elkaar, (niet slaan, bijna enkel aanraking) dit irriteert en hierdoor zal ze actiever worden (op de achterhand aantikken.)

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:33

Zou eerst eens vragen aan de eigenaar om die te laten kijken als je aan het rijden bent.
Die kan je daarbij het beste helpen want die kent haar het beste Knipoog .

Overgangen werken bij mij erg goed om mijn haflinger actief te houden.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:41

Natasja22: De eigenaar heeft al eens gekeken, hij vind mijn manier van rijden goed alleen moet ik veel strenger zijn.. En daar heb ik het juist moeilijk mee..

eszip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:45

je hoort vaker dat sommige mensen het moeilijk vinden om streng te zijn, maar vaak als je een paar keer goed streng bent weet je Haf ook wat ie aan je heeft en hoef je hem meestal vaak steeds minder aan te pakken, als ze weet dat jij de baas bent word het rijden voor beide duidelijker en leuker.

eszip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:47

haha wat is het een hij of een zij wat ik maak er een potje van in mn reactie haha. en met aanpakken bedoel ik gewoon af en toe een corrigerende tik(je) (niet dat je denkt dat ik mn paarden in elkaar mep;))

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:50

Het is een merrie!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 09:53

eszip: Daar heb je gelijk in! Ik vind het wel jammer dat ze enkel wil luisteren als ze een tik krijgt.. Dat is ook niet prettig rijden..