Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
En het zadel, is daar al naar gekeken? Ik denk dat je deze twee dingen eerst goed moet hebben en dan kun je kijken wat er verder aan de hand is. midgie schreef:@previr, waarom de martingaal??
Is het niet belangrijker de oorzaak te vinden, inplaats die te onderdrukken door een hulpteugel??
IkbenLief schreef:Mijn paard heeft dit ook gedaan, is gewoon een stukje verzet waar ze doorheen moeten.
Mijn 3 jarige deed het in het begin ook niet, maar nu we haar meer aan elkaar gaan rijden gooit ze de kop er soms uit, heeft ook een deel met het karakter te maken, hoelang ze hier mee door gaan.
Meer jonge paarden doen dit dus.
Zorg dat jij je paard stuurd, zowel in richting als in tempo, rijd hem naar je hand toe en ontspan op de juiste momenten, probeer hem voor te zijn. denk maar zo, de aanhouder wint.
midgie schreef:@previr, waarom de martingaal??
Is het niet belangrijker de oorzaak te vinden, inplaats die te onderdrukken door een hulpteugel??
previr schreef:midgie schreef:@previr, waarom de martingaal??
wat wil je onderdrukken met een martingaal?
je voorkomt alleen dat t paard niet helemaal zn hoofd de lucht in kan slaan wat ook nog wat veiliger voor de ruiter is kopstoot is niet zo grappig.
doordat t paard zich vangt tegen de martingaal kan ie verder niet meer hoger dus minderkans zich te verzetten waardoor het voor de ruiter enigsinds makkelijker is weer richting t neerwaarste te komen. of krijg jij een sterrekijker met een rustige nette hand weer simpel beneden......
HelgaV schreef:Met zo'n jong paard moet je niet teveel met verschillende bitjes gaan lopen knoeien.
Bekijk eerst eens of dit gedrag een oorzaak heeft.
Ik neem aan dat je nog maar net met hem bent begonnen dus hij moet nog veel leren.
In het uiterste geval zou je een martingaal kunnen gebruiken. Dan kan hij zijn hoofd niet meer zo omhoog gooien waardoor jij meer controle hebt.
Wat bit betreft, hang er gewoon een zacht enkelgebroken of dubbelgebroken bitje in.
previr schreef:midgie schreef:@previr, waarom de martingaal??
wat wil je onderdrukken met een martingaal?
je voorkomt alleen dat t paard niet helemaal zn hoofd de lucht in kan slaan wat ook nog wat veiliger voor de ruiter is kopstoot is niet zo grappig.
doordat t paard zich vangt tegen de martingaal kan ie verder niet meer hoger dus minderkans zich te verzetten waardoor het voor de ruiter enigsinds makkelijker is weer richting t neerwaarste te komen. of krijg jij een sterrekijker met een rustige nette hand weer simpel beneden......