Overgang van galop naar draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_88

Overgang van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 14:09

Hallo allemaal,

Bij mijn topic: even voorstellen, heb ik een vraag gesteld. Maar ik kreeg het advies om die hierbij te zetten Knipoog

De overgang van galop naar draf is goed, maar daarna blijft mijn pony erg druk. Ze draaft in hoog tempo en echt rustig is ze niet te krijgen. De ene keer gaat het beter dan de andere keer natuurlijk. Ik heb geprobeerd om ze op de volte te zetten en voorwaarts-neerwaarts te rijden, maar het drukke krijg ik er niet echt uit. Ook heb ik geprobeerd om na het galoperen haar stil te zetten en daarna weer verder te draven, soms werkt dit wel, de andere keer weer niet. Hebben jullie misschien nog tips of leuke oefeningen?

Gr. Joyce

Ponybokjes

Re: Overgang van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:02

Hmm, dat is lastig. Deed ze dit altijd al of zo ineens? En ga je vanuit behoorlijke snelle galop ineens naar draf of vanuit een rustige galop naar draf?

Joyce_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:08

Ponybokjes schreef:
Hmm, dat is lastig. Deed ze dit altijd al of zo ineens? En ga je vanuit behoorlijke snelle galop ineens naar draf of vanuit een rustige galop naar draf?

Ze is altijd wel wat actiever geweest na de galop. Ik ga vanuit een rustige galop naar draf..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:10

Misschien moet je wat langer doorgalopperen, of galoppeer je al lang?

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:13

Waarom zou ze langer moeten door galopperen?

Heb je trouwens ook les?

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:08

Je kunt ook meteen gaan lichtrijden als je paard omspringt in draf.
Een vervelend gevoel voor je paard, waardoor hij misschien wat rustiger gaat draven.
Het zal zeker ook voor jou moeilijk zijn als je paard hard draaft, maar misschien went hij op den duur eraan dat hij rustig moet draven en kun je dan wel gewoon blijven doorzitten.

Ik denk persoonlijk niet dat je langer door moet galopperen, dan geef je hem alleen maar zijn zin.

Succes ermee! Lachen

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 02:47

Probeer direct wanneer je uit de galop komt, overdreven rustig te gaan lichtrijden, blijf wel van de voorkant af. Mijn bijrijdpaard vind dat ook nog moeilijk, maar wanneer ik dan aan z'n voorkant ga zitten wordt hij juist erg onrustig. Rustiger lichtrijden helpt, vereist wel wat oefening, want je paard moet op je zit terug komen en dat lukt niet altijd meteen Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 08:49

Misschien last van een bepaalde spier,zadel, hoe is jou zit, heel veel ruiters gaan klemmen in de galop en trekken hun benen omhoog, daar kan een paard erg op reageren en bedenk dan dat je hem in zijn beweging belemmert en daar kan hij druk van worden,
Hebje les, anders zou ik iemand zoeken die jou kan helpen met wat je fout doet, zoek de oorzaak wat het kan zijn, dan pas kan je een oplossing gaan zoeken en soms is die vrij makkelijk, probeer je een sin de overgangen te ontspannen en vooral je benen eraf, leer je paard zelfstandig lopen , dat kan hij niet als jij klemt of been blijft geven.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:13

ik rijd ook op een pony die dat doet, als ik haar terug neem dan leun ik een beetje voorover en hou de teugels laag, als ze in de draf doet dan hou ik haar nog steeds in,, als je dat vak genoeg doet leert ze het vast wel af,,als ze snel gaat draven dan straf je je pony( NIET SLAAN OFSOO!!) veel suc6!

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:18

heb ik ook last van dus bedankt voor de tips ik ga dit toch ook eens proberen Bloos

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:29

De kunst is om de galop goed voor elkaar te hebben voor je de overgang naar draf maakt. Een tip om mee aan het werk te gaan: Op een volte van ca. 15 meter doorsnee galoperen en een steeds rustiger tempo proberen te krijgen. Als jij en je pony ontspannen zijn met je buitenteugel een ophouding op maken en wat extra druk op je buitenbeugel zetten. Je pony zal dan normaal gesproken in draf vallen en wel ontspannen blijven. Het klinkt mij in de oren dat je best een slimme pony hebt en overdreven hulpen zullen alleen maar verwarring en heftig reageren oproepen. Probeer dus heel stil te zitten en met een zo klein mogelijke hulp te werken. Alles wat je extra doet geeft alleen maar onrust.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:17

sabina1998 schreef:
ik rijd ook op een pony die dat doet, als ik haar terug neem dan leun ik een beetje voorover en hou de teugels laag, als ze in de draf doet dan hou ik haar nog steeds in,, als je dat vak genoeg doet leert ze het vast wel af,,als ze snel gaat draven dan straf je je pony( NIET SLAAN OFSOO!!) veel suc6!

Als hij snel gaat draven dan straf je je pony, waarom niet jezelf sraffen, jij bent de gene die verantwoordelijk is voor de fouten die je paard maakt.
Zorg dat de basis goed is en ga dan pas een stapje verder, dus misschien is de pony technisch gezien nog niet aan de galop toe en zul je zlef daar beter de voor bereiding voor moeten maken, jij wil je pony rijden , doe het dan met respect en gevoel, als je dat niet op kan brengen kun je beter een andere hobby nemen.
Valt me op dat heel vaak het paard gestraft word voor de dingen die de ruiter fout doet, echt menselijk de fout door schuiven naar een ander, helaas geeft een paard zich vaak over aan de fout van de ruiter, maar bedenk eens wat dat doet in je lichaam, ga zelf eens een uur met je arm in de lucht staan en voel wat je spiren doen, die gaan protesteren , als iemand je dan dwingt om door te blijven gaan is dat niet fijn, zo voelt een paard ook zijn spieren die hij soms gedwongen moet gebruiken en niet kan vertellen dat het zeer onprettig voelt en dan ook nog gestrat word voor iets wat hij op dat moment echt niet kan of zelfs kent.
Verdiep je eens in wat er in het paarden lichaam gebeurd en stop eens met straffen en ga het eens op gevoel aan pakken.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:25

Daar ben ik het helemaal mee eens midgie !

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:01

sabina1998 schreef:

Dit vind ik erg raar advies. Door naar voren te gaan zitten, geef je het paard juist 'de ruimte' om te versnellen. Verder de teugels laag doen, lijkt me ook geen beste manier. Je zou je paard op een normale manier terug moeten kunnen rijden in draf, uiteraard kan daar een ophouding bij dienen bij het aanleren of wanneer een paard 'doordramt'.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:21

rustiger gaan lichtrijden , dan past je paard zijn tempo wel naar jou aan , die van mij heeft ook altijd de gang der in.. Tong uitsteken

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:12

Ik reed eerst ook altijd op zo`n pony, en moest van mijn instructrice gewoon rustiger en zwaarder gaan lichtrijden.
het hielp wel...

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:13

Mandyy94 schreef:
Ik reed eerst ook altijd op zo`n pony, en moest van mijn instructrice gewoon rustiger en zwaarder gaan lichtrijden.
het hielp wel...

dat bedoel ik ook ja Pling Tong uitsteken

Joyce_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:01

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Het langzamer lichtrijden vind ik een goede tip. Ik probeer de overgang altijd zo rustig mogelijk te maken (rustige galop), en de overgang is ook vaak wel goed..(ze blijft mooi laag met der hoofd en ze komt goed terug) Maar daarna gaat ze dus flink doordraven, eigenlijk wel tegenstrijdig:P
Straffen doe ik ze niet, ik probeer haar altijd terug te krijgen door haar op een volte te zetten, voorwaarts neerwaarts te rijden of overgangen te rijden.
Ik merk wel dat ze sterk op mijn spanningen in mijn lichaam reageert. Als ik bijvoorbeeld denk: in die hoek wil ik gaan aan galoperen, dan voel je ze al wat drukker worden en dat is ook met de overgang naar draf. Dan neem je een bepaalde houding aan die dan spanning opbouwt.
Al bij al moet ik dus zorgen dat ik zelf ontspannen ben en dat ik haar ontspannen houdt;)

Overige tips zijn natuurlijk welkom;)

Gr. Joyce

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:36

Vanuit een rustige galop naar draf terugrijden doe je dus al.
Meteen proberen vanaf de eerste stap in drap dicht bij het zadel te blijven en ontspannen rustig te gaan lichtrijden.
Eventueel even met rustige stem: Hooohoo zeggen ofzo.

Als je houding ook bij de galop spanning aanbouwt, gewoon proberen ontspannen te blijven.
Doorrijden tot dat jullie beide weer ontspannen zijn en dán aanspringen.
Hiermee had ik ook last, moest ik gaan doorzitten en dan wist Beauty meteen, galopgalopgalop. Ik moest d'r dan doorrijden totdat we beide ontspannen waren, in een rustige galop aanspringen!
Succes!

Joyce_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 13:59

Dank je Knipoog

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:00

Dat ken ik!
Wat bij mij hielp was terwijl ik aan het galoperen was, om de zoveel passen heel langzaam te laten galoperen, en dan weer normaal tempo, dan weer langzaam, dit een aantal keer herhalen, en je zal zien dat je paard met je mee denkt.
Als dit goed gaat, kan je proberen om van de galop gelijk naar een rustige stap te gaan.
En anders veel overgangen rijden van draf-galop galop-draf.
en lekker blijven oefenen! Lachen

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:41

Wat je ook kunt doen is een aantal keren een overgang van galop naar stap maken (mits je daar in de training al aan toe bent natuurlijk Knipoog ) daarna draaf je weer rustig weg. Probeer dit langzaam wat af te bouwen totdat je pony rustig draaft. Verder vind ik het advies van Anne_GTI heel nuttig!

Joyce_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:16

Hallo allemaal,

Ik heb de overgang van galop naar draf een paar keer geoefend, en het gaat nu een stuk beter.
Ze blijft nu rustig na de overgang:D

Even een vraagje: ik wilde een nieuw topic openen bij één maal andermaal.., maar ik kan op een of andere manier geen topic plaatsen (is geen icoontje voor nieuw topic)..

Gr. Joyce

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:38

Dat probleem heb ik ook. Na de galop de controle kwijt zijn. Ik weet niet hoe jouw paard verder is, maar die van mij wilde eigenlijk altijd te hard. In stap, in draf en dus ook in galop en na de galop. Wat ik deed: eerst in stap en draf in een mooi rustig tempo rijden. In de draf verschillende oefeningen doen om steeds meer controle te krijgen. Hoe beter de draf, hoe beter ook de galop. Mijn paard moet echt leren galopperen (het is een Fries...). Als ik terug rijd van galop naar draf ga ik duidelijk ZITTEN en maak ik ophoudingen totdat ze zo hard/langzaam loopt als ik wil. Soms zeg ik zacht: Hooo... Dat doe ik niet te vaak omdat het op wedstrijden niet mag. Zodrá ze bij mij is gebleven en niet in een te harde draf loopt, ONTSPAN ik me helemaal. Rust is voor haar een teken dat het OK is. En als ze weer ontspannen is gaat het weer prima! Dan pas ga ik weer lichtrijden. Ik blijf zitten totdat ik voel dat ze er niet tussen uit knijpt. Met wedstrijden kan dat helaas niet, dan moet je (in L1 tenminste) gelijk lichtrijden na de galop. Maar omdat de wedstrijden nu binnen zijn, is mijn paard een stuk rustiger en gaan de overgangen ook veel beter.
Soms heb je dat het echt niet lukt, vb. als je buiten rijdt en het waait hard en het paard is daardoor erg druk. (Is bij mij tenminste altijd zo). Dan ga ik meestal even terug naar stap en draaf ik daarna weer aan. Liever zo een paar goede overgangen rijden, dan doorscheuren in een te harde draf. Maar je moet het ook niet te vaak doen, want op wedstrijden moet je de overgang wel netjes kunnen rijden natuurlijk. Dus...oefenen, oefenen!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:46

Je kunt het ook even zo doen: ga in de galop in de verlichte zit zitten, relaxed rondrijden en dan een overgang maken, beetje laten sukkelen. Probeer maar eens verlichte zit, neusje laten zakken, steeds langzamer laten galopperen en dan op een kleine volte eruit laten "vallen". Op het moment van overgang handjes naar voren, beentjes van je paard en je paard het even zelf laten uitzoeken! Jullie moeten beide de ontspanning na zo'n overgang leren vinden. Als je (correct) in de verlichte zit zit knijp je minder en heeft je pony minder om op te reageren! Dat ie dan rijtechnisch niet helemaal correct in de aanleuning blijft etc is dan even niet zo erg, het gaat dan eerst even om het gevoel tussen de oortjes!

En verder moet je volgens mij eerst 25 brichtjes hebben om iets te kunnen plaatsen op EA!