Toch vreemd dat niemand een opmerking maakt over het bit, als het gaat om een steiger-probleem op te lossen? Paarden genoeg die de lucht in springen omdat ze met een enkel gebroken bit gereden worden.
En een paard dat bij mij bokt of steigert, krijgt afhankelijk van de situatie zijn verdiende loon. Ooit (een jaar of 3 terug) besloot een paard plots uit de cirkel te springen en te beginnen bokken, zonder enige reden. Wel, die heb ik 2 keer vrij serieus met de zweep op z'n achterhand getikt. Een ander paard (dat ik nu rijd), werd vroeger getraind bij Jeroen Devroe, en was toen ik haar voor het eerst reed één van de meest asociale en bange paarden die ik kende. Als zij steigerde, was dat om een heel andere reden, dus reden we gewoon weer verder (ook weer niet beginnen strelen, zoals ik sommigen zie doen, dat is pas een enorme misser begaan). Maar het gebeurt wel vaker dat je voldoende voorwaarts rijdt, maar je paard gewoon besluit 180° te draaien en dan de lucht in te vliegen. En dan heb je een héél lange weg te gaan