Vergeten te ademen tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Vergeten te ademen tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 17:34

Ik heb al een tijdje een probleem. Iets wat bij mezelf ligt, paardjelief heeft er niets mee te maken Clown

Maar ik vergeet adem te halen tijdens het rijden.
In het begin alleen in galop, maar nu merkte ik laatst dat ik het in draf ook deed.
Als ik dan ademhaal dan doe ik dat een beetje schokkerig.
Iets wat mijn paard dus weer voelt en dat gelijk weer koppelt aan spanning en op zoek gaat naar het enge. (de bakkabouters Clown )

Ik probeer zelf zodra ik merk dat ik het doe heel goed erop te letten en dan een paar keer diep in en uit ademen en dat werkt dan wel. Voor in de draf in ieder geval.
Alleen in galop lukt het mij niet mijn ademhaling onder controle te krijgen en ik ben dan ook versleten na een paar rondjes. Tel daarbij op dat mijn paard dit merkt en langzamer gaat, waardoor ik weer meer moet drijven en nog meer buiten adem raak Clown

Maar goed, zo komen we dus in een cirkel terecht. Waarbij ik na de galop vele male meer moe ben dan paardlief.

Zijn er meer mensen die dit hebben of hebben gehad?
Wat doen jullie eraan om je ademhaling onder controle te krijgen?
Iemand misschien tips?
Ik ben al bezig door meer naar mijn werk te fietsen en zo mijn conditie te verbeteren.
En dat werkt wel, als ik niet vergeet adem te halen in galop.

Naranga

Re: Vergeten te ademen tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:36

zing een liedje (of hardop tellen, maar een liedje is leuker Lachen )

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:38

Ik zou ook er voor kiezen om te gaan 'babbelen.' Dat kan je ook tijdens het rijden tegen je paard doen.
Anders zou ik het ook echt niet weten :s

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 17:39

ik moest altijd fluiten op t paard! Dat hielp mij erg goed!

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:15

Inderdaad.. fluiten helpt goed (bij mij iig).
Bij mn andere sport (kickboxen) vergeet ik ook vaak te ademen, maar als je dan veel herrie gaat maken tijdens het ademen (bijv. fluiten, zingen enz) dan gaat het in eens vanzelf!)
Succes! Haha!

Super_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:20

Ik heb het ook een tijdje gehad, teminste dat zeiden de mensen van wie ik les kreeg. Ikzelf merkte er niets van. Wel had ik echt weinig conditie en was ik zelf ook al heel snel moe. Ik werd in de les somswelleens echt tegente houden om eventjes een minuutje adem te halen haha. Toen ben ik ook soms wat gaan hardlopen en toch ook vaker trainen. Eerst reed ik een half uurtje , daarna al een uur. Dus dat ging heel goed. Nu heb ik er eigenlijk geen last meer van en ben ik heel rustig onder het paardrijden. Veel succes zal ik maar zeggen Knipoog

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 08:29

"Babbelen" doe ik eigenlijk al best wel vaak tegen mijn paard. Maar daar heb ik dus in galop de lucht niet voor *LOL*
In draf helpt dat inderdaad wel.

Zingen word daardoor ook erg lastig. Dan ga ik naar adem lopen happen. Heb ik namelijk op de fiets ook.

Fluiten kan ik niet Clown dus dat gaat hem nit worden.

Ik kreeg net een PB van iemand die zei dat neurien misschien kon helpen. Dus dat ga ik zeker even proberen. Vooral omdat dat zachtjes kan, zodat mijn paard me niet te veel hoort.
Anders is ze dalijk weer afgeleid omdat ik geluiden op haar rug maak.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:49

Zingen zo u je alleen maar meer ademhalings problemen geven als je het aan mij vraagt.

Het beste is om in de stap je rustig ademhaling te behouden als dat goed gaat ga dan in Draf. Tijdens het Draven zou je lichaam meer zuurstof nodig hebben. Probeer ontspannen te blijven want elke spanning kost je extra zuurstof en kan je inene verkeerd ademen als je niet oplet.
Dit hetzelfde geld in Galop. Het beste is om de stap terug te nemen als je in 1 keer niet goed kan adem halen. Ben je weer ontspannen blijf dan 5 minuten door in stap en ga dan weer in draf. Dit net als in Galop terug naar Draf als je te gespannen voelt waardoor je vergeet te ademen.

PS; Mensdieck kan je in dit geval wel erg goed helpen.

rosannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:34

blauwdruivje schreef:
ik moest altijd fluiten op t paard! Dat hielp mij erg goed!

Fluiten idd Tong uitsteken Whaha, heb ik ook nog gedaan op het begin iig ^^

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:42

Ik heb het inderdaad ook heb ik gemerkt, sinds ik met mijn jonge paard ben begonnen. Doordat ik me vooral op hem richt vergeet ik inderdaad te ademen en vooral dat schokkerige ademen komt me bekend voor. Zodra ik het benauwd krijg ga ik even stappen of ik probeer tussendoor extra diep door mijn neus te ademen en uit door de mond. Ga ook maar eens neurien denk ik.

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:47

Ik heb dat ook! Alleen heb ik het met springen! ik merk het dan vooral doordat ik in een keer hele erge steken krijg in mn borstkas... het helpt idd om te praten of te neurieen!

chriss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:35

Ik heb er ook last van...vooral in galop!
Ik ben vaak helemaal buiten adem in galop, soms is het zo erg dat ik echt even een paar rondjes moet gaan stappen. Vroeger zeiden ze al op les dat ik vergat te ademen omdat ik zo ingespannen bezig was. In draf kan ik het nog wel voorkomen door even diep in en uit te ademen maar in galop zit ik ook nog steeds met dit probleem...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:05

kensha schreef:
Zingen zo u je alleen maar meer ademhalings problemen geven als je het aan mij vraagt.

Het beste is om in de stap je rustig ademhaling te behouden als dat goed gaat ga dan in Draf. Tijdens het Draven zou je lichaam meer zuurstof nodig hebben. Probeer ontspannen te blijven want elke spanning kost je extra zuurstof en kan je inene verkeerd ademen als je niet oplet.
Dit hetzelfde geld in Galop. Het beste is om de stap terug te nemen als je in 1 keer niet goed kan adem halen. Ben je weer ontspannen blijf dan 5 minuten door in stap en ga dan weer in draf. Dit net als in Galop terug naar Draf als je te gespannen voelt waardoor je vergeet te ademen.

Ik heb gisteren geprobeerd om extra op mijn ademhaling te letten en dus ook op spanning in mijn lichaam.
(wat soms ook nog eens bemoeilijkt wordt door een niet meewerkend paard Clown maar over het algemeen lukte het wel aardig)
Ik heb mij beperkt tot de stap en de draf en dat lukte nu wel aardig.

Zo nu en dan een beetje geneuried om te kijken hoe dat werkte, maar dat had niet helemaal het effect wat ik wilde.

Ik moet dus heel goed letten op mijn eigen ontspanning, wat best lastig is, want ik ben een flinke tijd angstig op mijn paard gezeten en ik ben bezig daaroverheen te komen.
Dat gaat met 3 stappen naar voren en dan 1 of 2 terug. Dus een flinke stijgende lijn is er wel, maar zo nu en dan gebeurd er iets waardoor we terugvallen. (winterse joligheid, bakkabouters of van die roteenden ofzo.)

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:55

Sabbientje schreef:
kensha schreef:

Ik heb gisteren geprobeerd om extra op mijn ademhaling te letten en dus ook op spanning in mijn lichaam.
(wat soms ook nog eens bemoeilijkt wordt door een niet meewerkend paard Clown maar over het algemeen lukte het wel aardig)
Ik heb mij beperkt tot de stap en de draf en dat lukte nu wel aardig.

Zo nu en dan een beetje geneuried om te kijken hoe dat werkte, maar dat had niet helemaal het effect wat ik wilde.

Ik moet dus heel goed letten op mijn eigen ontspanning, wat best lastig is, want ik ben een flinke tijd angstig op mijn paard gezeten en ik ben bezig daaroverheen te komen.
Dat gaat met 3 stappen naar voren en dan 1 of 2 terug. Dus een flinke stijgende lijn is er wel, maar zo nu en dan gebeurd er iets waardoor we terugvallen. (winterse joligheid, bakkabouters of van die roteenden ofzo.)

Mooi dat het al wat beter gaat. Gewoon continu eraan blijven denken en inderdaad liedjes zingen.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:06

gewoon heeeel goed en diep ademhalen ?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 13:35

Daniellejody schreef:
gewoon heeeel goed en diep ademhalen ?

Dat is nu juist hetgeen wat ik vergeet Clown

Op het moment dat ik erachter kom dat ik vergeet te ademen, doe ik al meerdere keren achter elkaar even heel diep in en uit ademen.

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:03

Wij moesten vroeger als oefening altijd tellen, en dan zo hard als je kan. (niet schreeuwen ofzo. is ook heel fijn voor je paard. Clown) maar gewoon goed hardop tellen. werkt heel goed! Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:05

Ik heb het voornamelijk met wedstrijden. Baal er enorm van omdat ik mijn paard ermee hinder. Zingen helpt of iemand die je er steeds op wijst. Want zowel paardrijden en ook nog op je adem letten is erg lastig tegelijk. En om je heen kijken dus niet in je eigen cocon blijven zitten.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:05

Sabbientje schreef:
"Babbelen" doe ik eigenlijk al best wel vaak tegen mijn paard. Maar daar heb ik dus in galop de lucht niet voor *LOL*
In draf helpt dat inderdaad wel.

Zingen word daardoor ook erg lastig. Dan ga ik naar adem lopen happen. Heb ik namelijk op de fiets ook.

Fluiten kan ik niet Clown dus dat gaat hem nit worden.

Ik kreeg net een PB van iemand die zei dat neurien misschien kon helpen. Dus dat ga ik zeker even proberen. Vooral omdat dat zachtjes kan, zodat mijn paard me niet te veel hoort.
Anders is ze dalijk weer afgeleid omdat ik geluiden op haar rug maak.

Ja ik heb er ook last van gehad en ben ook gaan neurien (schrijf je dat zo Clown ) en bij mij werkte het, groot voordeel ook dat niet iedereen mee kan genieten Bloos

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 16:30

Maaar__ schreef:
Wij moesten vroeger als oefening altijd tellen, en dan zo hard als je kan. (niet schreeuwen ofzo. is ook heel fijn voor je paard. Clown) maar gewoon goed hardop tellen. werkt heel goed! Haha!

Het probleem is dat mijn paard heel snel is afgeleid.
Als ik dus hardop ga tellen, dan let ze niet meer op wat we eigenlijk aan het doen zijn.
Heb van de week in de galop een liedje gezongen (samen met mijn verzorgster die naast de bak zat) en dat kon Sharonne niet waarderen Clown waarschijnlijk deed het pijn aan haar oren Koe

fable_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:42

Ik heb daar ook weleens last van als ik moet doorzitten.
Neuriën of zingen is echt een super oplossing.
Maar bij mij is het ook minder geworden doordat mijn zit beter is geworden.
Ik let nu wat minder op het paard en wat meer op mezelf (dan denk je er ook aan adem te halen),
wees gerust als jezelf beter zit loopt het paard ook beter.

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:54

LoveHorses12 schreef:
Ik zou ook er voor kiezen om te gaan 'babbelen.' Dat kan je ook tijdens het rijden tegen je paard doen.

Mee eens Ja of fluiten ofzoiets! Succes, ik heb daar geen last van gelukkig Tong uitsteken

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:58

LoveHorses12 schreef:

Mee eens Ja of fluiten ofzoiets! Succes, ik heb daar geen last van gelukkig Tong uitsteken

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:58

oeps, ik ben net nieuw dus ik post heel vaak dubbel Nagelbijten / Gniffelen

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:01

mmm ... mischien zingen dan ??