Haflinger Storm 1e keer @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Haflinger Storm 1e keer @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:06

Hoi allemaal,

Ik heb gisteren gereden terwijl vriendlief foto's maakte.
Het was erg mistig, dus de kwaliteit is helaas niet zo denderend, maar duidelijk genoeg voor een topic vond ik zelf.

Storm is een 4,5 jarige haflinger (van Stradivari) en is sinds vorige zomer onder het zadel, al bijna 1,5 jaar dus.
In die tijd heb ik het erg rustig aangedaan. We rijden 2 a 3 keer per week, de rest van de tijd mag hij lekker met vriendjes spelen in de wei eigenlijk Lachen Af en toe even aan de longe, en we rijden ook weleens buiten maar dat is meer in de zomer.
eigenlijk beb ik pas sinds een paar maanden bezig met wat beter dressuurmatig te rijden in de bak.
Storm is een enorm flegmatiek paard en hij wordt al moe van het kijken naar een zadel Knipoog
Zijn spanningsboog is laag, ik rijd maar een half uur.
Dan ben ik zelf ook moe zat van het rijden, het is erg vermoeiend met zo'n traag paard.
Ons niveau is dus gewoon B.

Waar ik tegenaanloop is zijn trage tempo en weinig reactie op been.
Ik heb nu twee privelessen gehad, tussendoor heeft hij laatst bijna 6 weken nagenoeg stilgestaan door een blessure.
Vorige week was de tweede les. Mijn instructeur is nu op vakantie, dus we kunnen volgende week pas weer lessen, mijn plan is dit om de week te gaan doen in eerste instantie.
Voorheen probeerde ik Storm altijd vlot te rijden in de hoop dat hij dan vanzelf voorwaarts wordt als hij eenmaal die conditie heeft.
Maar met les moest ik hem juist langzamer laten lopen, om zo wel reactie op mijn been te kunnen krijgen.
Dat gaat heel erg goed, hij kan dan vanaf een hele rustige draf mooi actief wegrijden en daarna weer remmen.
Hij heeft gewoon nog een slechte balans, waardoor hij in een hoger (eigenlijk normaal) tempo moeite heeft en dan niet nog kan verruimen, waardoor hij dan slecht voor mijn been lijkt. Maar nu ik het basistempo eerst wat lager leg blijkt hij gewoon keurig te reageren op beenhulpen Bloos (en ik al die tijd maar denken dat hij gevoelloos is door al dat vet Knipoog )

De galop vind hij door de balans ook nog moeilijk, hoewel dat de enige foto's zijn waar ik zelf tevreden over ben; niet meer zo met de kop in de lucht ongecontroleerd door de bak, maar gewoon netjes in mijn tempo en redelijk nageeflijk!

Vergeleken met hoe het voelde vind ik de foto's erg lelijk Bloos
Wel vind ik het er niet sloom uitzien, dat vind ik fijn om te zien want hij voelt wel altijd zo sloom maar dat komt door zijn vlakke gang.
Ik ga morgen laten filmen, dat geeft nog wat meer duidelijkheid!
Foto's staan niet op volgorde, heb ze zelf wat gesorteerd.
In- en uitstappen staat er niet op wegens lage batterij.

oja, hij heeft een hartje op zijn kont maar die staat nogal schuin dus ziet er vanaf de zijkant wat vaag uit Knipoog
Mijn punten:
* benen lang houden (vind ik echt moeilijk met laarzen, rijd normaal met schoenen maar dan verzuip ik in de wei)
* handen meer op 1 plek houden
* niet teveel terugwerken met mijn bovenlichaam
* Storm lijkt te diep te lopen/wat hangerig te zijn, maar zo voelt hij niet aan. Ben benieuwd hoe dat er op de film uitziet.

Tips zijn welkom Lachen

1. Hallo!!
Afbeelding

2. Wat inbuigen op de volte (die hand ziet er niet zo vriendelijk uit Bloos mag meer opzij ipv naar me toe)
Afbeelding

3. draven linksom
Afbeelding

4. draven rechstom op de volte
Afbeelding

5. rechtsom draven naar de hoefslag
Afbeelding

6. rechtergalop, dit vind ik netjes!
Afbeelding

7. rechtsom terugrijden in draf
Afbeelding

8. draf linksom
Afbeelding

9. even ombuigen naar buiten, hij loopt soms teveel met stelling op links, dan plet hij mijn been tegen de rand!
Afbeelding

10. draf linksom
Afbeelding

11. idem
Afbeelding

12. net voor de galop; veel spanning!Voor mij ook een lastig moment, hij springt op beide kanten soms fout aan, dus moet op erg veel letten.
Afbeelding

13. galop op de volte linksom
Afbeelding

14. draf linksom
Afbeelding

IrisNicolet

Re: Haflinger Storm 1e keer @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:08

Mooi beestje
Ik vind wel dat die iets minder diep mag lopen (tenzij hij/zij dat zelf aangeeft) Voor de rest ziet het der erg netjes uit.
suc6 met je paardje Lachen

groetjes

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:09

Dankje Lachen
Het hartje moest eigenlijk een S worden maar die misluktem vandaar dat het hartje nu zo ver naar achteren staat; die was om die S te camoufleren Vork

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:10

Pure_I schreef:
Mooi beestje
Ik vind wel dat die iets minder diep mag lopen (tenzij hij/zij dat zelf aangeeft) Voor de rest ziet het der erg netjes uit.

groetjes

Ja zo zag ik het zelf ook al terug op de foto's, in het echt voelt het niet zo.
Ik hoop dat het op de film goed duidelijk te zien is hoe hij loopt, kan dan zelf ook wat tegen de cameraman zeggen en later terugkijken of het beeld klopt met wat ik zei zeg maar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:10

leuke haf!!!
het lijkt net of hij hangt in de teugels....is dat zo?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:11

Nee zo lijkt het inderdaad wel, maar zo voelt het niet.
Vertelde nog trots aan mijn vriend dat hij zo lekker los was aan de voorkant Bloos

IrisNicolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:11

haha, ik snap wat je bedoeld
soms denk ik ook dat mijn paardje heel goed loopt terwijl die eigenlijk te diep loopt. Haha!
en dat hartje is echt schattig, ziet der echt goed uit. Lachen

anniee schreef:
Pure_I schreef:
Mooi beestje

groetjes

Ja zo zag ik het zelf ook al terug op de foto's, in het echt voelt het niet zo.
Ik hoop dat het op de film goed duidelijk te zien is hoe hij loopt, kan dan zelf ook wat tegen de cameraman zeggen en later terugkijken of het beeld klopt met wat ik zei zeg maar.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:13

Als ik naar deze foto's kijk krijg ik het gevoel dat je paard niet op eigen benen loopt en gaat hangen aan de teugels. Probeer het paard goed met je benen van achter naar voor te rijden Lachen.

Verder zit je soms te ver achterover... probeer recht te zitten.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:13

hejhej

Ziet er netjes uitop een paar dingen na die ik zo op de foto's kan zien!

Ik vindt persoonlijk dat het paardje af en toe te diep loopt!
En je bent veel te streng met je handen, let maar eens opde mondhoeken die elke x gebogen zijn+soms het mondje open gaat!.
Voor de rest kukkelt ze af en toe op de voorhand!.

Succes! Haha!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:16

Ik zie zelf alleen gebogen mondhoeken op de foto's waarop ik aan het wenden ben, niet op de foto's waar hij rechtuit loopt?
Streng ben ik niet met mijn handen hoor Lachen

Te diep loopt hij inderdaad wel, zoals ik eerder al aangaf.

Lindake hij heeft zoals ik al aangaf inderdaad nog moeite met zijn balans. Vandaar de nieuwe aanpak met les, maar dit is pas de 3e keer dat ik hem op deze manier rijd dus voor ons beide even wennen Lachen
Laatst bijgewerkt door anniee op 18-12-08 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:17

Hier wat tips (meeste weet je al wel ):
* Pony niet te diep laten lopen, laat hem z'n eigen hoofdje tillen.
* Handen rechtop naast elkaar, let op je strenge binenhand
* Tijdens de galop --> tenen naar binnen

Verder vind ik het een heel gaaf diertje, misschien een handig ideetje om je laarzen net voor het rijden even met een doek af te doen, dan schuurt het niet zo en zit het denk ik lekkerder Pling

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:19

Bedankt voor je tips Levine Lachen

Ja die laarzen... Ach de weg naar de bak toe loop ik soms een stukje door de wei en dan zijn mijn laarzen weer net zo vies. Had een emmer water bij de poetsplaats staan om mijn laarzen even af te borstelen voor het rijden maar dat heb ik maar opgegeven Knipoog

Zo zien we eruit zonder modder en winterspek:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door anniee op 18-12-08 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:19

anniee schreef:
Ik zie zelf alleen gebogen mondhoeken op de foto's waarop ik aan het sturen ben, niet op de foto's waar hij rechtuit loopt?

Stuur jij met je handen dan?... Haha!
Dat doe je toch met je gewicht?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:20

Ik doe beide, sturen met gewicht en twee teugels maar laat hem wat verder inbuigen met mijn binnenteugel nu.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:26

Leuke haf! Alleen loopt ie heel erg op de voorhand! Probeer veel tempowisselingen te rijden en hem van daaruit meer op de achterhand te zetten!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:26

anniee schreef:
Ik doe beide, sturen met gewicht en twee teugels maar laat hem wat verder inbuigen met mijn binnenteugel nu.

oke super

succes verder.. Haha!

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:02

ik heb het gevoel dat hij in jou hand hangt klopt dat?
hij loopt ook op de voorkant en jij zelf zou wat meer na voren mogen zitten.
Veel succes verder Lachen

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:06

Op eigen benen laten lopen.. voor een 4,5 jarige die van zomer pas in ingereden rij of trek je hem behoorlijk in de krul.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:06

Ik moet inderdaad wat meer rechtop zitten, mijn houding is op de 'zomerfoto' ook beter vind ik. Het viel mij ahv de fotos ook pas op dat ik nu wat terughang, waarschijnlijk omdat ik nu ook steeds het tempo wat terugrijd. (net zoals je de neiging kunt hebben naar voren te gaan als je voorwaarts wil dus)

Zoals ik al eerder steeds aangaf; hij hangt niet in mijn handen, Storm is echt bijna op je pinken te rijden Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:07

MSophie schreef:
Op eigen benen laten lopen.. voor een 4,5 jarige die van zomer pas in ingereden rij of trek je hem behoorlijk in de krul.

Goed lezen is ook een vak zeg!
Hij is al anderhalf jaar onder het zadel en ik doe het juist super rustig aan met hem zoals ik al aangaf.
We rijden maar 2 a 3 keer per week een half uurtje.

Als het filmen vandaag doorgaat en het lukt me het op de pc te zetten (heb een nogal vage camera dus op de pc zetten is heel lastig) dan zal ik wat filmpjes erbij plaatsen nog om te laten zien dat hij zelf zo loopt.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:14

op de foto die je later in het topic bij de reacties poste vind ik het er beter uittzien.
op de fotos in het topic zelf lijkt het alsof ze hangt op het bit.
maar de later geposte foto vind ik het er keurig uitzien voor zon jonkie!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:17

Dankje Vilouma, dat vind ik ook de mooiste foto die ik heb van het 1,5 jaar lang rijden Haha!
Daar lijkt hij voor het plaatje wel mooi te lopen, maar geeft echter geen reactie op mijn been. Zoals ik hem nu sinds 3x rijd loopt hij (blijkbaar haha) voor het plaatje minder mooi, maar ik heb wel degelijk een goede reactie op mijn been.
Hij is op beide momenten (dus de topicfoto's en de zomerfoto) even licht in mijn handen, nu zelfs iets lichter dan destijds omdat hij nu zelf beter zijn balans kan zoeken en vinden.

Ben benieuwd hoe het vandaag zal gaan met rijden en hopelijk kan ik weer wat nieuw beeldmateriaal toevoegen Lachen
Ik zal dan ook eens kijken hoe het gaat als ik het neusje er iets meer uit probeer te rijden, nu lag de nadruk nog erg op het reageren op mijn been, imo komt de voorkant daarna namelijk vanzelf in orde.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:15

mijn vriendin heeft ook een stradivari zoon van 4 jaar,ook hij heeft een ''liever lui dan moe'' instelling.

erg moelijk om daar mee om te gaan,soms gaat het dagen goed en dan is er geen land mee te bezeilen.

ik vind je op iedere foto teveel achterover hangen met je bovenlichaam,let daar op,dat remt ook af..
om zijn neusje eruit te rijden is het een kwestie van iets meer ruimte geven en de impuls te behouden.

hij ziet er niet sloom uit op de fotos,veel succes met je verdere aanpak.

LoveOdie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:24

het ziet er netjes uit, soms iets minder achterover hangen, maar dit kan ook een moment opname zijn. Verde zou ik de pony liever iets meer in de oprichting zien. je hand steeds kort achterelkaar openen en de hals iets naar boven werken.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:48

Bedankt Lachen

Rijden ging echt bagger vandaag helaas, de bak was heel erg nat en dan loopt hij altijd slecht.
Ik moet zelf de film nog terugzien maar moet eerst werken nog dus dat wordt hem vandaag niet meer.