Asirika(3)@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selena87

Asirika(3)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:53

We hebben Asirika lange tijd niet op de foto gezet dus dat werd weer een keertje tijd Lachen
Asirika is sinds Maart/april 2008 onder het zadel.
We rijden nog geen niveau zijn nog in africhtingsfase.
We oefenen vooral op ontspanning en scherpheid op de hulpen.
De problemen die wij momenteel hebben is dat ze makkelijk achter je been kruipt en zich dan ook wat oprolt.
De los ik op door op naar voren te rijden en het contact te herstellen.

Iets doorvragen door links
Afbeelding
Foto is scheef genomen ze kropt hier iets op en word iets achter het been.
Afbeelding
Galop doe ik op advies in verlichte zit omdat ik in galop erg onrustig ben in mijn lichaam en haar ermee belemmer langzaam gaan we weer stukjes in het zadel zitten.
Afbeelding
Wisseltje Knipoog
Afbeelding
Stukje opschakelen
Afbeelding

Commentaar welkom wel graag onderbouwend

Anoniem

Re: Asirika(3)@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:56

Is dit de Sirius?
Leuk paard.

Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto maar ik zou het toch een prettiger gezicht vinden als je minder gewicht op de voorhand zou hebben dmv rechteropzitten met je romp.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:59

Leuk paard zeg Haha!

Probeer je handen goed naast elkaar te houden, en je hakken mooi laag. Dat was eigenlijk mijn commentaar. Verder ziet het er goed uit, behalve dat hij soms iets achter de teugel kruipt maar dit zei je zelf ook al Knipoog

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 16:01

Dit is idd een Sirius X Duc de normandie.

Ik zit bewust iets meer voorover op advies van mijn instuctie ik zit teveel achterin het zadel waardoor ik haar belemmer we pakken steeds meer stukjes rechtop zitten erbij.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:04

Bij een jong paard ligt het balanspunt aan de voorkant dus zit je juist wat naar voren. probeer maar eens uit: ga tijdens het draven staan in je beugels en kijk dan eens waar je bovenlichaam blijft als je in balans bent, je zult zien dat is naar voren! het enige commentaar wat ik heb is je hakken maar dat zal wrs zijn doordat ze achter je been is. leuk paard!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 16:07

Tsja smoesje voor het hakken uitdrukken Vork heb ik alleen met als ik met chaps rijdt met laarzen heb ik dit probleem niet maar zal ondanks ik met chaps rijdt hieraan denken

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 17:23

Leuke foto's Selena, jullie zijn vooruit gegaan Lachen
Edit: Oja, moet ook rijtechnisch hè, denk erom dat je je hakken uitdrukt en dat je goed naar voren blijft kijken!
Nog een edit: Kan wel nog meer rijtechnisch commentaar gaan geven, maar ze is pas 3, dus denk dat het nu belangrijk is dat je vooral aan jezelf werkt (zodat je haar zo min mogelijk in de weg zit) en met het paard zelf rustig aan doet!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:34

ze mag iets meer opgericht lopen,ook jonge paarden mogen niet te diep gaan Knipoog
verder niet slecht hoor!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:24

@ Vilouma; iets meer opgericht? Ze is 3 jaar!

Ik vind het een fijn beeld geven Selena Lachen Jullie zijn vooruit gegaan en ze loopt lekker ontspannen. Zo te zien zit er al een beter stuur op Knipoog haha

Lekker door blijven oefenen en lekker rond blijven rijden en dan komt het helemaal goed!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:11

pintogirl schreef:
3 jaar en dan al een wisseltje? Triest!

Kort maar bondig andwoord je snapt het Knipoog tekentje zeker niet!
Het is gewoon een miscommunicatie waarschijnelijk dat ik iets wilde opschakelen waardoor ze perongeluk in galop aansprong gewoon een rare foto op een raar moment wat ik mijn ogen net een wisseltje leek.

En Asirika maakt regelmatig uit zichzelf een ongeplande vliegende wissel gewoon iets onbalans

@ vera Bedankt voor je leuke reactie Haha!
@vilouma ik rijdt haar liever iets lager en langer maar het is een paard wat makkelijk oprolt en juist opricht dat komt later wel als ze haar balans goed ontwikkeld heeft
@ deniese haha er zit idd een stuur op nu Haha!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:03

He Selena, wat leuk dat je Asirika gekocht hebt! Vind het een leuk paard aan het worden, ze is echt gegroeid van guppie naar dit, leuk om te zien. Heb even op de foto's in je profiel gespiekt en vind haar daar eerlijk gezegd wat beter lopen, beter met het neusje eruit. Daar zou ik wat meer naar toe proberen te werken, d.m.v. ophouding, geven en been. Probeer haar niet vast te zetten met je binnenhand. Je geeft zelf al aan dat je goed aan jezelf moet werken, m.b.v. je instructrice gaat dat vast en zeker ook wel goedkomen. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:51

Vind het goed dat je verlicht zit, als jij zelf aangeeft dat je houding niet goed genoeg is in de galop en je daar zo'n jong paard mee belemmerd, dan is het goed.

Vraag me alleen af waarom je wissels doet met zo'n jong paard?
Afwisseling is goed maar ik denk dat wissels iets te veel van het goede is.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:32

Hej Selena, wat zijn jullie goed vooruit gegaan zeg!! Ze is haast niet terug te herkennen vergeleken met de vorige foto's!!

Waar je misschien een beetje op moet letten is de aanleuning, dat ze niet te opgekropt gaat lopen.. Maar aanleuning is vaak nog moeilijk bij jonge paarden...
Succcccces!!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 19:40

jaggie schreef:
He Selena, wat leuk dat je Asirika gekocht hebt! Vind het een leuk paard aan het worden, ze is echt gegroeid van guppie naar dit, leuk om te zien. Heb even op de foto's in je profiel gespiekt en vind haar daar eerlijk gezegd wat beter lopen, beter met het neusje eruit. Daar zou ik wat meer naar toe proberen te werken, d.m.v. ophouding, geven en been. Probeer haar niet vast te zetten met je binnenhand. Je geeft zelf al aan dat je goed aan jezelf moet werken, m.b.v. je instructrice gaat dat vast en zeker ook wel goedkomen. Succes ermee!

Ben ik helemaal met je eens dat ze in mijn profiel beter lijkt te lopen dit zijn wel momentopnames want ze liep daar meer met haar neus in de lucht dan aan de teugel en was slecht aan het been en niet los door de kaak.
Tevens hebben we de laatste tijd beetje problemen gehad met rijden ze ging door een fase van bokken en bol worden aan het been waar we nu doorheen zijn en ik dus best blij ben met dit plaatje want er zit weer vooruitgang in.
Dus de volgende fase is weer het neusje er meer uit om weer een iets fijner beeld te krijgen.
Wel bedankt voor je toelichting!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:26

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.
Gelieve allemaal ontopic te blijven met jullie reacties. De TS geeft aan dat de foto met de galopswissel een 'ongelukje' was. Ze is nog niet bezig met de wissels en hier behoeft dan ook geen discussie over te komen. Lachen

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 12:49

Ik vind het altijd leuk om jullie te zien rijden. Haha!
Rijtechnisch commentaar: Let op je voeten. (daar heb ik ook last van haha)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:16

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels verwijderd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:22

het hoofd afknikken is een gevolg van verzameling, en geen voorwaarde.

Ik vind het hoofd zo diep vragen (zeker bij een jong paard) geen goed idee. Hiermee drijf je 'm in een onnatuurlijke houding. Beter is om hem lang en laag te rijden zodat hij jouw ruitergewicht kan compenseren en zichzelf goed in evenwicht kan houden.

De nek en hoofd van een paard zijn als de staart van een kat, hoe korter je de nek maakt hoe slechter hij zich in evenwicht kan houden. Voor jonge paarden is dat echt nog teveel gevraagd vind ik.

Bovendien wordt de luchtpijp op deze manier teveel afgekneld waardoor het paard verstoort wordt in z'n ademhaling.

Verder vind ik 3 jaar te jong om op te rijden, zelf stap ik pas vanaf het 5e jaar op een paard z'n rug, omdat dan alle groeischijven gesloten zijn, maar dat is weer een andere discussie.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:11

Hey bijna buurvrouw Haha! ! Leuke foto's van jou en Asirika, op de foto's zie je inderdaad dat ze zich wat opkrult. Probeer haar lekker voorwaarts te houden, dan komt dat vanzelf goed. Veel succes met de eerste keer rijden op je nieuwe stal, ik weet nu de weg dus ik kom jullie snel weer opzoeken!

groetjes Tessa

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 15:29

Arabesk schreef:
Ik vind het hoofd zo diep vragen (zeker bij een jong paard) geen goed idee. Hiermee drijf je 'm in een onnatuurlijke houding. Beter is om hem lang en laag te rijden zodat hij jouw ruitergewicht kan compenseren en zichzelf goed in evenwicht kan houden.

De nek en hoofd van een paard zijn als de staart van een kat, hoe korter je de nek maakt hoe slechter hij zich in evenwicht kan houden. Voor jonge paarden is dat echt nog teveel gevraagd vind ik.

Verder vind ik 3 jaar te jong om op te rijden, zelf stap ik pas vanaf het 5e jaar op een paard z'n rug, omdat dan alle groeischijven gesloten zijn, maar dat is weer een andere discussie.

Het is heel jammer dat er eigenlijk weinig van deze tips komen. Het achter de loodlijn rijden en zich opkrullen is in deze fase van de 3 jarige idd. heel slecht.

Het paard doet het namelijk niet uit balans redenen, door het hoofd te laten zakken en achter de loodlijn te brengen wordt het zwaartepunt namelijk echt op de voorhand verlegt. Immers het zwaartepunt in natuurlijke houding ligt ergens in de romp onder de ruiter, met het hoofd omlaag voor de loodlijn krijg je een kracht richting de voorbenen.

Dus vooral de neus eruit rijden met een vlijtige achterhand, zodat de rugspieren ook de mogelijkheid krijgen om / moeten werken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:54

De TS legt al uit dat ze dit probeert te verbeteren door voorwaarts te rijden. Verder komt vrijwel ieder jong paard achter de loodlijn cq krult op. En dat is wel degelijk een balansprobleem, immers, het jonge paard wil al zijn gewicht op zijn voorhand dragen.
wat betreft de vlijtige achterhand, dat ben ik dus met je eens.
Als je het tenminste nog leest voordat het verwijderd wordt want we voldoen niet aan de regels op HAW dus krijgen we een PB met dat het weer verwijderd wordt! Bloos

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:58

Beaux Afgod
het is nu gewoon even zoeken naar een goede aanleuning en dat is al redelijk wat!!, en ook nog een ruiter die nog niet alle ervaringen heeft in het doorrijden van een 3jarige.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:24

Beaux schreef:
De TS legt al uit dat ze dit probeert te verbeteren door voorwaarts te rijden. Verder komt vrijwel ieder jong paard achter de loodlijn cq krult op. En dat is wel degelijk een balansprobleem..

dus moeten we misschien nog even een jaartje of anderhalf jaar wachten, zodat het paard uit zichzelf meer balans heeft

dat opkrullen geeft alleen maar overduidelijk aan dat het paard nog niet sterk genoeg is om het ruitergewicht te dragen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:35

henkb schreef:
Dus vooral de neus eruit rijden met een vlijtige achterhand, zodat de rugspieren ook de mogelijkheid krijgen om / moeten werken.

Bij 3?..Die is gewoon echt nog te jong. Als je zo'n 3 jarige nog een jaar op de weide laat met aktief gezelschap gebeurt dat ook, én je hebt niet per ongeluk al fouten in gereden.
Verder kan je een hoop van op de grond doen om de balans te verbeteren en het paard klaar te maken voor de ruiter. Ideaal vind ik eerst voorbereiden, in balans leren lopen, normaal leren ademen onder een zadel, en dan er op, niet er op en dan hopen dat hij snel zijn ritme en balans gaat vinden.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:44

Bandida schreef:
henkb schreef:

Bij 3?..Die is gewoon echt nog te jong. Als je zo'n 3 jarige nog een jaar op de weide laat met aktief gezelschap gebeurt dat ook, én je hebt niet per ongeluk al fouten in gereden.
Verder kan je een hoop van op de grond doen om de balans te verbeteren en het paard klaar te maken voor de ruiter. Ideaal vind ik eerst voorbereiden, in balans leren lopen, normaal leren ademen onder een zadel, en dan er op, niet er op en dan hopen dat hij snel zijn ritme en balans gaat vinden.

Als het al perse moet dan toch liever zo goed mogelijk of niet dan? En uit mijn woorden is ook niet op te maken dat ik er zo'n groot voorstander van ben om die dieren op deze manier zo jong in te rijden.