Hoe zit ik een bok het beste uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Hoe zit ik een bok het beste uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:20

zoals ik al zeg mijn paard kan bokken als de besten en dan bedoel ik niet een banketstaaf bokje, nee benen hoog in de lucht en vaak ook nog schuin opzij springen daarbij, wat kan ik er aan doen om dan goed te blijven zitten, doorzitten , lichtrijden of juist in het zadel gaan staan? me ergens aan vast houden? ik blijf op deze manier vliegen.
liefs

Alicia2u

Re: Hoe zit ik een bok het beste uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:24

Is je paard recentelijk al eens onderzocht door een DA, osteopaat of fysiotherapeut? Hoe staat het met de tanden? Past het zadel wel goed? Een paard bokt niet zomaar.

Dus in plaats van dat je aan symptoom bestrijding begint door het uitzitten van de bokkensprongen, vraag jezelf eens af wat de oorzaak is van dit gedrag.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:26

Zorg dat je ten alle tijden goed je knieën in het zadel gedrukt houd. Of je gaat doorzitten of lichtrijden dat maakt nmi niet uit. Als je je veiliger voelt als je je ergens aan vast kunt houden, dan kun je eventueel een touwtje tussen die 2 ringetjes voor op je zadel knopen. Dan kun je je hier eventueel aan vast houden.
Verder moet je goed achterover blijven zitten en hoe hoog je paard ook bokt, blijf hem voorwaarts rijden. Ook in de bokkesprong!!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:27

twee weken geleden is de dierenarts geweest voor entingen standaart controle en tanden, toen had hij wat hakken deze zijn gedaan, de oorzaak is dat hij tegen mijn been is en hier moet hij door heen hij heeft dus gewoon geen respect meer voor het been. en bokt hiernaar..
dat achter over is echt een probleem haha ik doe mijn best, maar zit van boven tot onder in mijn rug vastgezet met ijzer Tong uitsteken makkelijk he

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:30

Dan is er dus niet naar de rug gekeken toen de DA kwam. Ik zou je toch ten zeerste aanraden dit te laten doen.
Als het achteraf toch een respect-issue is, zoals jij beweert, hoef je je in ieder geval niet schuldig te voelen omdat je weet dat het paard geen pijn heeft.
Respect dingen zoals deze kun je makkelijk oplossen vanaf de grond. Verdiep je eens in grondwerk en ga daarmee aan de slag voodat je jezelf het ziekehuis in rijdt.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:40

heel appart mn berichtje is ineens weg :s naja
wat ik wilde zeggen daar is ook naar gekeken juist omdat hij zo bokte, heb er gister ook nog door iemand naar laten kijken maar het is heel duidelijk dat het ongehoorzaam is want bij een ander doet hij dit niet. snap je?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:43

Ja denk dat je het probleem bokken als er niets lichamelijks is ook bij ezlef moet zoeken, iets doe je niet goed, geeft te veel en te hard been , ben te streng met je hand, je zit te gespannen enzenz.
Ze bokken niet en verzetten zich niet zomaar, 9 van de 10 x eigen schuld.
Het stukje respect moet er zijn, maar dat respect moet je verdienen een ruiter die zijn paard zonder respect rijd zal die ook niet van het paard krijgen.

Ik lees dat jezelf vast zit met ijzer in je rug, dat kan al genoeg zijn om jou paard aan het bokken te krijgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:46

doerakje schreef:
heel appart mn berichtje is ineens weg :s naja
wat ik wilde zeggen daar is ook naar gekeken juist omdat hij zo bokte, heb er gister ook nog door iemand naar laten kijken maar het is heel duidelijk dat het ongehoorzaam is want bij een ander doet hij dit niet. snap je?

Dan ligt het dus wel degelijk bij jou dat hij bokt lijkt me.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:49

Dan moet je bij jezelf ten rade gaan wat jij dan niet goed doet.. Vraag je instructrice of iemand anders als je er zelf niet uitkomt..
Verder kun je een bokriempje tussen de ringetjes van je zadel plaatsen of een halstertouw om haar nek...

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 13:57

ja ik weet dat het aan mij ligt ik ben lange tijd te lief geweest omdat ik te bang was met mijn nieuwe rug, en nu moet hij aangepakt worden ik weet dat het aan mij ligt dat is met paard rijden voor 99 % bij de ruiter
zal zo eens een bokriempje plaatsen een halster touw om zijn nek gaat toch draaien?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:02

Knieën aan het zadel houden en direct vooruit drijven. Je moet iets verlicht gaan zitten, anders moet je rug de klap opvangen en daar heb je veel last van achteraf.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:04

miss is het verstandig om hem goed door te laten rijden, door iemand anders. ivb met jou rug.

anders zou ik even heel erg fanatiek gaan lessen bij een goede instructeur, als je zeker weet dat het niet iets lichaamelijks is van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:04

als het niet iets is wat jij fout doet en je paard heeft geen problemen dan kan je achterover gaan leunen en de voorkant van je zadel vastpakken

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:28

Ik weet dat het heel dom klinkt, maar het werkt wel: als je paard bokt moet je je er continu op concentreren dat je RECHT boven 'm blijft. Als je daarop blijft focussen word je minder snel door de middelpuntvliedende kracht uit balans gebracht. Echt alleen maar denken tijdens het bokken RECHT ACHTER Z'N OREN BLIJVEN ZITTEN. Het helpt om je onderbenen iets naar voren te steken maar wel opletten dat je 'm zoveel als kan voorwaarts blijft rijden. Het is niet de oplossing voor je rijkunstige probleem, maar de kans dat je boven blijft is wel wat groter...Succes!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:35

hoi hoi.
een zweepje mee nemen,zodra hij begint terug te bokken op jou been,dan geef je hem een knal op zijn kont,let wel dat je zijn hoofd omhooghoud,dat kan hij niet zo hoog bokken,het handigste is dat je hem al raakt als je hem voelt komen,dus dat je hem niet de kans geeft om af te remmen!tempo houden!als hij terug komt op je been,een beste tik geven dat hij weer naar voren gaat.
edit de kans is groot dat hij op je tik terugslaat,dan tik je hem net zolang door tot jij de laatste tik hebt uit gedeelt.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:43

Ik ging eerder toen ik nog op een rotbokker reed, ging ik altijd iets staan en dan bokte hij zo onder me door, dan voelde het net of hij een sprong maakte. Ook hield ik altijd het hoofd zoveel mogelijk omhoog. Zolang als de rug niet rond wordt kunnen ze niet enorm hoog komen.. Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:48

Als je het aan voelt komen, hoofd omhoog houden en gas er op, dan kunnen ze ook niet bokken.
En zoals ann_moi zegt, door zijn hoofd omhoog te houden kan je paard niet zo hoog bokken, dat scheelt al een heel eind.

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:56

Ik probeer ook altijd gewoon zo recht mogelijk te blijven zitten.
dus, met al zijn bewegingen mee te bewegen.

Ooit met een proefje had mijn pony ook de kans gezien om zijn kop tussen zijn benen te steken en hoog te bokken. Ben eraf gevlogen maar daarna heb ik mijn proefje gereden met strakke teugels...(niet mee bewegen) en daardoor lukte het hem niet nog een keer.... Hij vloog alleen opzij maar niet meer omhoog én opzij.... Makkelijker te blijven zitten, en voor dat opzij kan je weer verhelpen door te blijven aandrijven... dan hebben ze de kans niet. Haha! Vork

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:57

ik sta altijd in de beugels, van je het meestje op. pluk manen vast en juh

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:58

een bokriempje aanschaffen, vast niet de beste methode maar wel degene die nu bij mij opkwam :p

loveswinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:47

mijn paard doet het ook. maar ik ben er nu wel aan gewend. wat ik doe is gaan staan in mn beugels en handen de lucht in, zodat zn kop niet tussen zn benen gaan en dan zosnel mogelijk
op de volte zetten als ik er aan denk!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:02

mijn paard doet dat ook graag in de galop als ie op de manege is..
ik let dan goed op mijn hakken in de galop. ik heb een poos gehad in de galop dat ik mijn hakken altijd optrok. toen ging het paard bokken dan verlies je beugels en val je eraf...als je je hakken goed naar beneden duwt helpt dat ook al behoorlijk.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:12

Als je paard zo enorm bokt bij alleen jou zou ik mezelf toch echt eens achter mijn oren krabben hoor. Hij vindt je dus echt niet leuk en heeft geen respect voor je. En respect krijg je niet door hem te slaan. Maar door eerlijk met hem om te gaan. Je mag best af en toe duidelijk zijn maar je moet eerst de bodem van het probleem opzoeken en daar dan al op reageren. Niet wachten tot hij tegen je gaat schreeuwen omdat je de eerste signalen genegeert hebt of er niet goed op hebt gereageert.

Zoek hier hulp bij zou ik zeggen. Iemand die verstand heeft van de binnenkant van het paard. Niet iemand die het er wel ff uitslaat. Hij heeft totaal geen vertrouwen in jou als hij je er zo vaak af bokt.

Als je niet zo vaak wil vallen moet je aan je onafhankelijke zit gaan werken. Dwz dat je alle bewegingen van het paard kunt volgen, ook de onverwachte. Als je helemaal los en ontspannen op je paard zit volg je alle bewegingen automatisch en is de valkans heel klein.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:23

Eeh doorzitten, goed steunen op beugels, achterover zitten en zorgen dat zijn hoofd omhoog blijft?

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:17

Blue9 schreef:
ik sta altijd in de beugels, van je het meestje op. pluk manen vast en juh

Ja dan blijf je inderdaad wel makkelijker zitten, maar ik heb het maar
1x gedaan omdat het zadel naar voren schoof.