Benen strekken voor het rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinaxUllie

Benen strekken voor het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 01:21

Hallo
ik zie veel mensen vaak voordat ze op hun paard stappen de benen beet pakken en deze even helemaal uit rekken.. Nou is dus mijn vraag is dit wel goed voor het paard??
Zelf lijkt het mij namelijk ook niet lekker als ik net koud van stal kom en dan gelijk mijn spieren helemaal volop moet strekken.. De eerste keer dat je uitgestrekte draf doet verwacht je toch ook niet dat hij gelijk alles geeft toch??
Ik kan het verkeerd zien, maar mij lijkt het niet goed..

Inujojo

Re: Benen strekken voor het rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:44

Dit doen mensen om te zorgen om ervoor te zorgen dat de huid onder de singel niet meer gevouwen zit en gaat schuren, het is gewoon even de huid straktrekken en ontdoen van plooien Ja, niet schadelijk, eigenlijk alleen maar handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:13

Ik rek het been ook niet helemaal op, ik til het slechts op naar voren.
Hoewel, "til".... Ik heb er gewoon een commando'tje aangekoppeld. "voetje" is naar achteren, "pootje" is naar voren Haha! Ik ben een luie ruiter.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:18

het is inderdaad om te zorgen dat de haren glad onder de singel liggen. bij gevoelige paarden kan je zo singelplekken voorkomen Ja

Anke01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:42

Ik kreeg de tip ook om de benen naar voren op te tillen bij singeldwang. Zodat de huid onder de singel in ieder geval ongeplooid is en dat dus niet de reden kan zijn van het 'huppelen' na het opstappen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:50

wanneer het been voor het paard opgetild wordt komt er bijna geen belasting op de spier, dat scheelt wel natuurlijk. Meestal is het iet voo opwarmen dus, maar voor de huid onder de singel. Maar zelfs al is het voor opwarmen, kijk dan eens naar hoe mensen warming ups doen

Afbeelding
Afbeelding

rek en strek

(mensen zijn geen paarden blablabla, maar spieren zijn wel spieren *LOL*

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:52

Dat is ook de reden dat ik het elke keer doe. Hij heeft één keer een wondje gehad door verkeerd liggende huidrolletjes.. Dat wil ik nu voorkomen en het gaat al 6 jaar goed Haha!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:55

Ik deed het ook altijd tot er iets gebeurde terwijl ik dit deed en mijn paard daar zo van schrok dat ik een hersenschudding hier aan over hield, ik durf het gewoon niet meer

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:08

miep1979 schreef:
Ik deed het ook altijd tot er iets gebeurde terwijl ik dit deed en mijn paard daar zo van schrok dat ik een hersenschudding hier aan over hield, ik durf het gewoon niet meer

Oei dat is niet zo prettig, je moet er inderdaad wel rekening mee houden dat je paard er aan gewend is en hem anders er goed aan laten wennen.

Ik doe het eigenlijk nooit, alleen als ik een paard moet rijden met een niet-elastische singel, dan heb ik wel eens de neiging om te kijken of het goed zit en anders eventueel het been naar voren te ''trekken''.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:15

Ik leerde mn fjord de Spaanse pas aan. Totaal vergeten dat ik dus ook zn benen optil en zn huid glad trek. Toen ik dus wilde rijden en zn voorbeen pakte sloeg hij zo enthousiast met zn been naar voren dat hij mn knie raakte. Sindsdien ben ik gestopt met het aanleren van de pas. Maar ik vind het gewoon horen, even beentjes naar voren (soms ook zn achterbenen, Joost mag weten waarom) er goed voor zorgen dat de singel vrijligt.

suus42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:20

In mijn ogen is het overbodig. Als je rijdt brengt het paard zijn benen ook naar voren. Als paarden irritaties/wondjes krijgen onder de singel komt het vaak van zweten, schuren en mogelijk door het materiaal van de singel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:02

Met rijden brengt mijn paard z'n been niet zo ver naar voren hoor. Zou ik ook niet heel blij mee zijn Haha!

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:14

In de winter waneer ze een beren vacht hebben doe ik het wel, maar in de zomer eigenlijk bijna niet. Ook licht het eraan wat voor singel het is.BIj sommige singels kunnen de velletjes lastig liggen...

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 02:19

Ik doe het standaart voor het rijden! dat het onzin is omdat ie met rijden ook zijn been zo op tilt nou die van mij toch echt niet heb geen tuigpaard en een uitgestrekte draf vraag ik niet voordat ie helemaal los is en dan ben ik toch al een 30min bezig en is ie allang open gereden. En ik heb een passier leren singel anatomische gevormd die standaart na gebruik schoongemaakt wordt dus daar kan het niet aan liggen.

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:54

Dit heb ik nog nooit gedaan voor het rijden en mijn paarden hebben er nooit iets van gekregen door het niet te doen. En als je het voor schuurplekjes doet kun je natuurlijk ook als je je paard hebt aangesingeld zijn huid even glad strijken zonder het been ervoor hoeven te strekken!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:32

Ik doe het altijd. Fysio vind het ook helemaal prima!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:18

ik doe het nooit bij mijn pony
en hij heeft nergens last van
moet wel zeggen dat ik een super fijne singel heb,
van wintec met 2 elastische stukken in de singel,
ik doe het dus eigenlijk nooit
meestal leren ze dat op maneges aan,
maar ik kom nooit op een manegem
alleen ga ik er op ponykamp,
maar daar kennen ze me ondertussen,
en doe ik met me pony wat ik thuis ook doe,
is toch normaal voor zo'n pony??!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:19

ik doe ht ook nooit , ook nog nooit problemen mee gehad enzo.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je denkt dat het zielig is , tlijkt me ook niet prettig eerlijk gezegd maarja zo ver strekken ze het been ook weer niet !

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 22:21

haha nouja zielig ook weer niet.. maar het lijkt mij niet prettig als paard zijndee Tong uitsteken

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:26

Ja is idd Voor de singel.

ik doe het ook elke keer.

Maar een vraagje :

Moet je dat ook bij net beleerde pony`s
gaan doen??

Doe dan ff een berichtje sturen

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:27

kollee3 schreef:
Ja is idd Voor de singel.

ik doe het ook elke keer.

Maar een vraagje :

Moet je dat ook bij net beleerde pony`s
gaan doen??

Doe dan ff een berichtje sturen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:11

ik denk idd voor de singel en meer als dat zou ik het paard vooral als het van stal komt eerst wat opwarmen, losstappen en dan eventueel drafje aan longe. Met turnen voor ik ga rekken ga ik eerst wat rondjes rennen en opwarmen.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:17

De mijne doet het zelf ,
Erg handig !

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:26

maatlaje schreef:
In de winter waneer ze een beren vacht hebben doe ik het wel, maar in de zomer eigenlijk bijna niet. Ook licht het eraan wat voor singel het is.BIj sommige singels kunnen de velletjes lastig liggen...

ik doe het ook altijd, maar in de winter is het minder belangrijk dan in de zomer. In de zomer heeft hij juist last van plekjes door de singel. Ik heb allerlei singels geprobeerd en hij bleef er maar last van houden. Nu heb ik een neopreen singel en doe altijd even zn beentjes naar voren (deed ik eerder nooit) en hij heeft er bijna nooit meer last van.
In de winter zal het wel zijn dat er een dikke laaghaar tussen zit en dat hij er daarom misschien minder last van heeft?

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 16:33

Inujojo schreef:
Dit doen mensen om te zorgen om ervoor te zorgen dat de huid onder de singel niet meer gevouwen zit en gaat schuren, het is gewoon even de huid straktrekken en ontdoen van plooien Ja, niet schadelijk, eigenlijk alleen maar handig.

Inderdaad, mee eens