Rijden jullie ook (soms) met een balansteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatjee

Rijden jullie ook (soms) met een balansteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 08:46

De titel zegt het al, rijden jullie ook (soms) met een balansteugel?
Ik heb het afgelopen donderdag voor het eerst gedaan, en ik vond het toch even wennen, en mijn paard ook. Maar het werkt! Zeker voor het terugrijden.
Wat vinden jullie van een balansteugel?

Alicia2u

Re: Rijden jullie ook (soms) met een balansteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:32

Als je zoiets nodig hebt voor je balans, dan kun je beter een boel zitlessen zonder teugels aan de longeerlijn nemen, vind ik. Dit gaat je niet afleren de teugels voor balans te gebruiken, omdat je nog steeds iets hebt waar je aan kan trekken. Lekker met losse handen gaan rijden dus.

Waar ik wel af en toe mee rij is een cordeo, echter, die is niet voor balans voor de ruiter, maar als communicatiemiddel naar het paard. Dus het grootste deel van de tijd is hij gewoon los.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:39

wat is het als ik vragen mag?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:39

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat een balans teugel is?
Balans moet je leren en volgens mij helpt daar geen teugel aan, zorg dat je paard ook in balans dan zal je zelf ook beter in balans kunnen blijven zitten een paard wat niet in balans loopt brengt jou ook uit balans.

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:43

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:00

Alicia2u schreef:
Als je zoiets nodig hebt voor je balans, dan kun je beter een boel zitlessen zonder teugels aan de longeerlijn nemen, vind ik. Dit gaat je niet afleren de teugels voor balans te gebruiken, omdat je nog steeds iets hebt waar je aan kan trekken. Lekker met losse handen gaan rijden dus.

Waar ik wel af en toe mee rij is een cordeo, echter, die is niet voor balans voor de ruiter, maar als communicatiemiddel naar het paard. Dus het grootste deel van de tijd is hij gewoon los.

de balance teugel is er niet voor de mens maar voor het paard ..

ja ik rijd er af en toe mee , met het ene paard de balance teugel
(jong paard )
bij de andere met een ander systeem zelfde principe
paard wat tijd stil gestaan heeft

de ltj balance teugel is wel duidelijker
vind m erg fijn in gebruik

vind het een vriendelijke manier van iets meer achterhand vragen
of duidelijkere rem voor als ze door mijn zit heen gaan
zonder teveel kracht op de teugels te moeten zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:28

Ik kende het ding helemaal niet, maar je gebruikt hem dus als hulpteugel?

Ik vind het dan een zeer vriendelijk hulpteugeltje Lachen

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:29

& dat help het paard? een simpel riempje om de nek? Verward

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:32

is er ergens een duidelijkere foto dan die kleine waar het word uitgelegd ? ik heb er ook nog nooit van gehoord Bloos

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:35

super hulpmiddel, vind het fijner rijden als met een thiedeman teugel. Vooral een jong paard reageert er fijn op. Gebruik hem af en toe!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:36

heb er nooit van gehoord op deze manier wel van n beugelriem om de nek zodat je je ergens aan vast kan houden bij rodeosprongen zonder in de mond te zitten en daar lijkt t vrij veel op maar dat dat een paard meer balans zou geven lijkt me een beetje vreemd.. snap het principe en de uitleg niet helemaal op de manier dat dat een paard helpt misschien dat iemand die het wel gebruikt wat meer info kan geven?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:36

Kan iemand uitleggen WAT de teugel precies doet?
dus niet dat het de balans help te verbeteren maar HOE

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:39

Ben ook zeer benieuwd, ziet er wel vriendelijk uit.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:47

het is een teugel waarmee je je paard meer over de rug kan rijden (dus gewoon netjes aan de teugel) Als het paard omhoog komt, komt er door de katrollen meer druk, waardoor hij dus uit balans word gebracht. Dat is dus niet prettig, waardoor ze zich weer gaan nageven. Doordat er dus met katrollen word gewerkt, trek je het paard niet in de mond en kun je blijven ontspannen aan de voorkant.

Zo is het mij enkele jaren geleden uitgelegt en het klinkt opzich wel vrij logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:49

Daantjuh88 schreef:
het is een teugel waarmee je je paard meer over de rug kan rijden (dus gewoon netjes aan de teugel) Als het paard omhoog komt, komt er door de katrollen meer druk, waardoor hij dus uit balans word gebracht. Dat is dus niet prettig, waardoor ze zich weer gaan nageven. Doordat er dus met katrollen word gewerkt, trek je het paard niet in de mond en kun je blijven ontspannen aan de voorkant.

Zo is het mij enkele jaren geleden uitgelegt en het klinkt opzich wel vrij logisch.

Ik zie anders geen katrollen Nagelbijten / Gniffelen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:49

een afgeleide van de slof/martingaal/thiedemann

een ordinaire hulpteugel om het gebrek aan rijkunst van de ruiter te 'compenseren'

Iemand op bokt zei ooit 'daar waar de rijkunst van de ruiter ophoudt, gaat de divoza gids open' (op de pagina van de hulpteugels)

Noem het 'balansteugel' en het klinkt veel minder erg

Gestoord

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:52

Op dat kleine foto'tje kan ik geen katrollen zien. Kan iemand misschien een duidelijke foto vinden?

Ik moet zeggen dat hoe jullie het uitleggen het een beetje klinkt als dat een paard te diep gaat lopen, je het paard meer teugel geeft. Dus ik zie niet helemaal in waarom je er een aparte teugel voor nodig hebt Verward

Maar als ik het verkeerd zie, leg het aub even uit dan? Vooral hoe het bevestigd is, en hoe het werkt. Want het paard uit balans brengen doordat er op katrollen druk komt kan ik niet echt voor me zien...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:25

Arabesk schreef:

een ordinaire hulpteugel om het gebrek aan rijkunst van de ruiter te 'compenseren'

Iemand op bokt zei ooit 'daar waar de rijkunst van de ruiter ophoudt, gaat de divoza gids open' (op de pagina van de hulpteugels)

Gestoord

Dan ga ik nog maar eens de uitleg doen. Het wordt oa goed uitgelegd wat de werking van een balansteugel is door linda tellington jones. ik vind het eerlijk gezegd nu niet echt een hulpteugel, toch niet zoals de ordinaire hulpteugels. Kan heel handig zijn bij heel erg nerveuze, gestresste paarden. Op deze manier gaan ze meer ontspannen. De Balansteugel is zeg maar een iets stijvere koord die om de nek van het paard wordt gelegd, bedoeling is dat je net iets meer contact op je balansteugel hebt dan op je bit. dus je rijdt met beide samen. Doordat de balansteugel een beetje druk uitoefent op een bepaalde spiergroep onder de hals/borst zal het paard veel makkelijker zn buikspieren aanspannen en rug dus omhoog brengen en ontspannen. Dit is wetenschappelijk onderzocht en hieruit bleek idd dat die bepaalde spiergroep gestimuleerd wordt. Onrustige paarden (bv die helemaal verkeerd gereden zijn geweest) gaan op die manier heel snel rustiger worden. zonder dat hen al te veel in de mond moet worden gezeten en je blijft een bepaalde controle houden over het tempo (ook deels doorzat ze beter hun evenwicht gaan vinden). dus ik vind je reactie Arabesk nogal onterecht. Volgens mij ken je de balansteugel niet echt en heb je er nog nooit mee gewerkt. Ik vind het een heel handig iets. Zolang je maar weet hoe je het gebruiken moet en wat voor effect het heeft. ik gebruik verder amper ooit een hulpteugel. Maar deze kan er wel bij eerlijk gezegd. Het is zeker geen afgeleide van slof, martingaal enzovoort. Verre van eigelijk. Want deze hulpteugels staan een voor een in contact met het bit. de balansteugel komt hier nog niet eens in de buurt. Volgens mij bedoel je eerder een chambon ofzo.

mcMoony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:27

Arabesk schreef:

Gestoord

Ik weet niet hoor maar volgens mij heb je een heel verkeerd beeld van een balansteugel? Zie bovenstaande post, het is gewoon een 'veredeld' koord om de hals van een paard. Een soort halsring waar mensen veel mee rijden. Hulpteugel? Nou, uuhhh... neeeee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:29

van daantjuh begreep ik dat het wél om een hulpteugel gaat voor het paard en níet eentje voor de mens

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:55

@ zitake enig idee waar ik die (wetenschappelijke) info/uitleg kan lezen? Ben namelijk nog lang niet overtuigd anders had ik dat effect namelijk ook moeten hebben met zadelmak maken dan heb ik namelijk ook altijd n teugel en n riem rond de hals vast en dus ook druk daar... Maar ze sprongen soms nog net zo hard hoor en balans was heel ver te zoeken in het begin stadia!

mcMoony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:45

Arabesk schreef:
van daantjuh begreep ik dat het wél om een hulpteugel gaat voor het paard en níet eentje voor de mens

Hihi, dus blijkt dat daantjuh er dus echt geen verstand van heeft Knipoog

Arabesk, jij bent van het bitloos rijden he? Ik ook, maar helaas vindt peerd het vooralsnog niet zo prettig. Heb jij wel eens met een halsring gereden?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:19

Ik rij wel eens met een touwtje om de hals en ik moet zeggen dat ik de toegevoegde waarde niet zie als er ook een andere optoming aan te pas komt. Ik denk niet dat mijn paard beter balans vind met een halsring in combinatie met een touwhalster of hofdstel. Die balans komt namelijk vanuit de opleiding en de zit van de ruiter, niet door een stukje touw om de nek. Maar dat is mijn mening.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:24

Arabesk schreef:

Gestoord

Ik ben het niet vaak met je eens, maar in dit geval volledig !

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:33

@zitake
Ik rij een paardje (ik hoop hem binnenkort te kopen) dat ongelofelijk op de voorhand is en niet op eigen benen kan lopen, zie mijn topic daarover: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1037706, zo de balansteugel hier een oplossing zijn?

En heeft iemand meer informatie hier over?
Zodat ik aan mijn instructeur kan aan geven waarom ik dit wil doen.
Ik heb al vaker iets over de balans teugel gehoord maar weet er nog te weinig van.

Martina