Inrijden van pony's vaak gewoon zielig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarona25

Inrijden van pony's vaak gewoon zielig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:17

Ik weet niet of het bij veel van jullie als penny over komt maar ik zie het mmisschien anders.

Bij ons op stal worden de pony's en paarden met 3 en half jaar ingereden althans zo noemen ze het.
Ze komen van het land en er wordt gelijk met zadel en hoofdstel gewerkt
Gelijk aan de lijn en dan worden ze na 1 a 2 keer gelijk in de krul getrokken
En dan gaat er na een keer of 5 al iemand op en moeten ze gelijk goed lopen.
Doen ze het niet dan wordt er aan die lijn getrokken en geschreeuwd niet normaal.
En dan vinden ze het gek dat die beesten schrikkerig zijn van alles.

Ik deed het altijd rustig aan eerst laten wennen met halster aan de lijn en tijden shet poetsen hoofdstel proberen en als het goed gaat die in doen en als ze eenmaal goed aan de lijn lopen dat ze de gangen kennen zadel proberen wat dan natuurlijk tijden shet poetsen als een paar keer is geprobeerd.
Weer daar aan laten wennen en ik maakte dan een pop met gewicht er in in dan ging die er op en daarna ik en in de krul trekken is pas veel later gebeurd.
Laaty ze eerst eens wennen hoe ze op hun benen moeten lopen met een ruiter er op voor dat ze helemaal in de krul moeten lopen brengt alleen maar evenwichts problemen mee

tessyke

Re: Inrijden van pony's vaak gewoon zielig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:21

mja zo gaat het niet overal eraan toe hé

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:05

nee jammer genoeg niet maar ik vindt het zo zielig om te zien en dan er bij lopen van ik heb die pony in gereden dan denk ik nou knap hoor om die pony naar de kl%te te helpen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:10

Ik denk dat je érg veel mensen over een kam scheert, er zijn zat mensen die alles kalm aan doen. En 3,5 is een erg mooie leeftijd om op te leiden.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:12

op grote stallen is het vaak dat er haast achter zit. Maar er is overal wel wat op te zeggen. Ik zou het zelf ook nooit zo doen. Maar ik ben nu met een jong paard van 2 en 9 maanden bezig, we longeren niet ,maar we zitten er wel op. Dit vinden mensen ook niet goed. je moet altijd naar het paard kijken en wat de ruiter aan kan. Er wat van zeggen heeft meestal ook weinig zin. Niet iedereen is het zelfde!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:50

@ Claudianoa: 2 jaar en 9 maanden vind ik wel érg jong. Een paard is pas écht volgroeid als hij/zij 6 is. Dan zijn de schijven allemaal gesloten. En ja, dan zal er wel weer een reactie komen dat het paard er al heel volwassen en volgroeid uit ziet, maar dat wil niet zeggen dat het zo is. Er zit voor het paard ook nog een geestelijke kant aan. Er komt heel veel op zo'n dier af met het zadelmak maken (En helemaal als het veel te snel gaat).

Zoals in de beginpost staat vind ik ook niet normaal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:29

Ik laat de tijdsduur afhangen van het paard in kwestie. Als een paard at ease is met de stap ervoor, kun je verder. Dus soms interesseert het een paard allemaal niet zoveel omdat hij erg nuchter is, daar ben ik snel mee op de rit. Bij de ander kan ik heel lang bij een bepaalde stap stil blijven staan. Maar van te lang trutten wordt een paard ook echt niet beter, dan wordt elke volgende stap ineens heel speciaal en daardoor juist angstaanjagend voor een paard, die stress wil je juist niet creëren.

De meeste paarden lopen bij mij ook binnen de vijf keer rijden enigszins nageeflijk. De een veel te diep, de ander achter het bit en nog een drukt zich op, maar nageeflijk zijn ze allemaal heel snel omdat dit geen trucje is maar een houding die een jong paard vanzelf opzoekt als je zelf niet te onrustig of hard in je hand bent.

Ik vind je bericht overkomen als jaloers gekift, maar dat is alleen hoe ik er vanaf jouw bericht tegenaan kijk.
Ik bedoel: iemands anders manier hoeft de jouwe niet te zijn. De ene stapt er zonder zadel op, de ander heeft er bijzets aanhangen tijdens het inrijden, nog iemand anders plopt er een pop op en een vierde werkt niet met longeren. Zoveel mensen, zoveel meningen en de manier waarop hangt vaak meer af van de zadelmakmaker dan van het paard.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:34

Vind dit een beetje een raar topic:

Eerst zeg je dat inrijden zielig is..
En vervolgens zeg je dat je het zelf ook wel eens gedaan hebt? Koe
In je eerste stukje doe je het voorkomen alsof inrijden maar op één manier kan: grof en te snel.
Daarna laat je zien hoe geweldig jij het wel niet doet./

Komt een beetje over als:
kijk eens hoe veel beter ik dit kan.

Mocht je serieus verontwaardigd zijn, mijn excuses Vriendjes zijn?
In dat geval: niet iedereen doet dit slecht,
er zijn genoeg mensen die t wel goed kunnen Knipoog

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:45

Ik denk dat het niet zielig is, zolang dat je het juist doet Haha!
De manier hoe jij het beschrijft op je manège natuurlijk niet,
maar er zijn genoeg mensen die rustig te werk gaan, op het
tempo van de pony..

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:51

Ik hoor het verhaal nu natuurlijk maar van één kant maar wat ik hoor vind ik zielig maar 3,5jaar vind ik wel goed maar verder vind ik de manier die beschreven wordt erg slecht. Zelf ben ik voor eerst het vertrouwen winnen en de rest komt wel maarja...

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:56

Nu geef je alleen het verkeerde beeld.
Er zijn zat mensen die het wel rustig doen, en naar hun paard luisteren.
Bij mij zit er ook zeker geen haast achter,
ik ga pas verder als ik zie als het paard er aan toe is.
De mooiste leeftijd vind ik rond de 4 jaar,
Maar sommige zijn er rond hun 3e ook al bij.
Ik ga er in ieder geval niet op, als ze nog geen 3 zijn,
daar ben ik compleet tegen, ik weet hoe het is om met rugpijn te leven, dat wens ik geen enkel paard toe.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:58

Ik denk dat de TS het niet in het algemeen bedoeld maar dat ze niet eens is met de manier waarop die stal de pony's inrijd...

Maar zoals TS het beschrijft kan ik niet zeggen of ze het paardvriendelijk doen of niet... Daarvoor moet ik er bij zijn of een objectievere uitleg krijge Lachen.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:02

Ik heb die van mij zelf zadelmak proberen te maken. Had ik totaal geen ervaring mee. Rustig zadel erop, lekker laten bokken, hoofdstel was zowiezo geen probleem voor haar. Heb er een paar keer opgezeten. Voorzichtige stapjes zetten, verder geen probleem. Kroop ik er laterna zelf nog een keer op. Wou ze niet lopen, dus ik voorzichtig sporen. Toen een flinke bok die ik niet zag aankomen. Ben er keihard vanaf gedonderd, rechts op mn nek terechtgekregen (Vanaf 3 meter hoogte ongeveer, ik werd nml gelanceerd) en mn rug draaide zo ver door dat ik gewoon op mn rug kon kijken. Gelukkig niks aan de hand. Ik ben opgestaan, weer op het paard gekropen. Die ik ook NIET gestrafd heb. Vond het nml mijn eigen schuld. Maar ze was zo erg geschrokken dat ze wel netjes liep daarna. Toen heb ik haar maar naar een professional gebracht. Die heeft er waarschijnlijk meer verstand van. Clown

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:06

op de manege waar ik vroeger kwam ging het er ook zo aan toe
ik was een licht gewicht met erg veel lef en kroop zonder aarzelen overal op.

daar werd van geprofiteerd,
hij ging naar de markt kocht daar 3 jarige handmakke pony's die het halster en poetsen wel al kenden.
maar nog niet bereden waren
dan werd daar een zadel op gepleurd een hoofdstel om
wel het halster eronder Bloos
longerlijn mee en hup de bak in
meestal reed ik mee in de wat latere uren als de beginners al weer weg waren,
dan was het ben je klaar ervoor pony aan die longerlijn die al erg nerveus was ik kreeg een zetje en het advies om me goed vast te houden.

dan ging die longeerlijn eraf als die uitgebokt was en mocht ik achteraan rijden zodat die dan de rest van pony's zou volgen en meestal ging dit ook allemaal goed en heb ik die 'manier'menig pony's ingereden die achteraf na een maand of 6 met winst werden verkocht als kinderpony's en ik weer verdriet had uiteraard
wat niet lang duurde want diezelfe week stond er altijd wel weer een nieuwe pony klaar Bloos

als ik er nu aan terug denk, denk ik boh wat was ik dom
maar goed ik was jong en mischien net een jaar of 9 a 10 dus ik wist niet veel beter.

krijg wel nog regelmatig te horen dat ik plak op me paard

Charly05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:44

Ik vind dat paarden eerst moeten wennen aan het zadel en hoofdstel. Als ze dat dan onder controle hebben mag er heel even iemand op zitten en zo verder het is voor die dieren allemaal al nieuw

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:43

Hoi ik snap denk ik wel waar de schoen wringt. Die handelsstallen willen natuurlijk GELD VERDIENEN. Dus alles moet snel, en vriendelijk heid is niet zo belangrijk. Jammer. Als je zelf je eigen paard gaat inrijden,zonder verkoop ideeen, liggen de zaken natuurlijk heel anders. Je wilt dan "vriendjes" zijn, worden en blijven met je paard. Je houd van zo'n dier en wilt dat het ook voor hem prettig is.
De handelaren onder ons zien dat natuurlijk anders. Hoe meer tijd het kost, hoe meer geld het kost. Jammer hoor als je zo'n getraumatiseerd paard koopt.
De mijne is ook heel sensibel en al op jonge leeftijd verziekt. Ik heb hem nu aardig op de rit, maar soms als je te druk doet, zie je de angst in zijn ogen.....heel triest

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:58

Even een pony zadelmak maken deden wij vroeger gewoon op een vrije zaterdag. Eerst even kijken of ie voorwaarts door de bak wilde met een lange zweep, dan poetsen, zadel en hoofdstel erop, meenemen naar de bak, verder aansingelen, opstappen, even stappen aan de hand en dan los en voorwaarts. Na een rondje bokkesprongen was het ook klaar en liepen ze allemaal lekker vlot voorwaarts door de bak.

Na een week waren ze dusdanig zadelmak dat je er rustig een gevorderde ponyruiter op kon zetten en deze er zonder problemen mee weg kon rijden.

Toch kan ik niet zeggen dat ze getraumatiseerd waren hoor, ze waren braaf, niet angstig, alleen de eerste dag wat overdonderd. Alles wat ze goed deden werd uitgebreid beloond en foute dingen genegeerd. Het enige wat er bestraft werd was niet voorwaarts gaan als dat gevraagd werd en daar had iedereen later alleen maar voordeel van.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:23

tijd is geld? Maar zou ook niet mijn keuze zijn Knipoog

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:31

Naar mijn idee scheer je ook veel mensen over een kam. Ja tuurlijk zijn er mensen die het zo doen, die zullen er ook altijd blijven, dat is hun idee van inrijden. Maar je hebt zat mensen die het rustig aandoen. Allemaal andere mensen, allemaal andere manieren.. Knipoog

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:37

Tsja, mijn keuze is het ook niet. Totaaaal niet zelfs.
Maar inderdaad, bij manege is tijd geld. De pony's moeten lopen, daar zijn ze voor, en het liefst zo snel mogelijk. Scheve mond
En als dat dan met een beetje geweld moet, prima. Dan moet het maar.

Walgelijk he ?

Maar er zijn inderdaad veel mensen die het anders doen, al worden veel paarden nog steeds te jong in gereden (mijn inziens).
Wist je dat paarden eigenlijk op hun 5e pas volledig uitgegroeid zijn?
De botten en wervels e.d. ?

Ieder zijn ding, ik zou het anders aanpakken. Waarom gelijk erop als je met grondwerken ook al heel veel kunt leren en bereiken?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:13

Er zijn ZAT mensen die het anders doen ! Niet alleen jij doet het goed !

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:30

Was dat tegen mij of de TS ? Knipoog

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:35

Dan sta je op een fijne stal zeg... zo hoort het idd niet.
En zoals al meerdere malen gezegd is, er zijn zat mensen die het anders doen en gelukkig ook maar

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:36

Erg sneu dat het er daar zo aan toe gaat, maar gelukkig zijn er ook nog mensen die het wél met geduld en verstand doen Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:49

Gelukkig zijn er mensen die wél tijd en geduld hebben.
Vind dit niet zo'n fijne manier!