Flipje @ work (verbetering?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Suus17_

Flipje @ work (verbetering?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:23

Zondag heeft m’n zusje weer eens foto’s gemaakt van het rijden met Flip. Sinds november staan we op een nieuwe stal en krijgen we les van iemand anders. Het gaat nu veel beter. Ons grootste probleem was altijd de ontspanning, dat lukte echt niet. Dat gaat nu al veel beter, vind ik zelf. Ook zijn we hard aan mijn houding aan het werken. M’n benen liggen al veel stiller en meer op de goede plek (meestal). Toen ik de foto’s bekeek viel me wel op dat m’n handen een geheel eigen leven leiden, hier had ik geen idee van toen ik op m’n paard zat, dus daar zal ik beter op moeten letten. Verder zijn we bezig om Flip recht te richten en om in de voltes/bochten z’n binnenachterbeen onder de massa te krijgen.

Vorige topic:

_Suus17_ @ [RT-HAW] Flip & Bandiet @ dressuurwork

Zondag:

Ingalopperen
Afbeelding

Rechtrichten
Afbeelding

Volte linksom. Hij plaatst z’n binnenbeen mooi eronder, wel nog met teveel stelling..
Afbeelding

Afbeelding

Paard doet het netjes, alleen mijn handen, tja Clown
Afbeelding

Afbeelding

Rechtrichten
Afbeelding

Afbeelding

Netjes =D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaar! Ontspannen paard xD
Afbeelding

Braaf =)
Afbeelding

Wat vinden jullie? Is er verbetering te zien, is het inderdaad ontspannener?
Laatst bijgewerkt door _Suus17_ op 09-12-08 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Flipje @ work (verbetering?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:25

Ze begint idd je hand mee naar voren te nemen als dat is wat je bedoeld, maar ik vraag me toch af wat je in godsnaam met je hand aan het doen bent Nagelbijten / Gniffelen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:26

Ik wil niet vervelend doen, maar ik vind het er niet vriendelijk uitzien. Arm dier.
Sorry, dat ik niet positiever kan zijn.

Heb je wel les?

Edit: ik zal even toelichten wat ik bedoel. Tips: houd je handen lager en meer bij elkaar. Op de manier zoals je het nu doet, kan je paard alleen maar kantelen (stelling en buiging is nu onmogelijk).
Laatst bijgewerkt door Morris op 09-12-08 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:27

Je handen :| Wow, die mogen echt een stuk lager!!
Ze loopt nu al wel mooier en nageeflijker in derdaad!

tjestolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:28

let idd op je handje's!!
ik vraaag me ook af wat je nou allemaal aan het doen bent..
het lijkt wel alsof hij in het vorige topic beter liep.
let op stelling!
verder een leuk paardje

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:29

Ik zie eigelijk verslechtering, ik zag bij je vorige topic meer ontspanning dan nu (!)
*Tenen naar binnen
*Handen niet te ver uit elkaar
*Let op je handen ?!
Verder vind ik jullie wel een geweldige combi, je paard is echt prachtig Knipoog
Nog veel succes ermee hè !

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:32

Oeii je handen leiden hun eigen leven haha! Tong uitsteken
Zorg dat je met je buitenhand laag is en bij je zadel, je moet die niet naar voor doen want dan ben je ook je nageeflijkheid kwijt, en word je paard lang in de hals.
Het sturen doe je ook met je buitenteugel, en je binnenteugel kan je naar je knie doen voor alleen de stelling, meer doe je niet met je binnenteugel. en dan natuurlijk buitenbeen ook mee begrensen en op je binnenbeen de buiging laten komen.

echt opletten dat je je handen bij je zadel houd, en niet alle kanten op laat gaan! Tong uitsteken

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:33

vond idd het vorige topic meer ontspanning! daar gebruikte je paard zijn rug een stuk beter!. en wat je allemaal met je handen aan het doen bent? Bloos
verder vind ik jullie een hele leuke combi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:34

Deniise: Ben ik het niet mee eens, Buitenteugel moet je ook op toe staan, als je lengtebuiging vraagt wordt je paard namelijk lang aan de buitenkant Knipoog
Dat gaat niet zonder dat je toestaat Knipoog

Binnenteugel naar de knie is funest! Naar binnen mag wel, maar NOOIT naar beneden! Ook niet omhoog trouwens, gewoon normale hoogte! Buitenteugel hoort tegen de hals te liggen!

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:36

idd, ik schok zelf ook van m'n handen, beter op letten ^^
heb wel les..

@DeniiSee; het is ook de bedoeling dat hij lang in de hals wordt, hij liep eerst veelste opgekropt.
En volgensmij moet je nooit je binnenteugel naar je knie doen, of ligt dat aan mij. Dat is bijna nog erger xD

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:38

Waar zouden m'n benen dan moeten? Ik zie 1 a 2 foto's waar ze misschien iets te veel naar voren liggen, maar verder..?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:39

mooi paard! Hij mag ook wat meer op de achterhand indd jammer van je handen maar op de andere fotos zien je handen er al beter uit. Leuk dekje trouwens Bloos

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:40

Maar om je hand daardoor naar voor te doen, is ook niet goed, ja je moet toestaan door te ontspannen ed.
Binnenteugel niet naar de knie, richting de knie kan wel, gewoon om je paard te helpen, dat is zeker niet erger want je binnenteugel is alleen voor de stelling. Je buitenteugel is eigenlijk alles, regel je je tempo op, je nageeflijkheid, sturen ect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:41

Ik denk dat er bedoeld wordt dat het lijkt alsof je teveel op je benen leunt, zeg maar dat je je daar vastzet! Probeer elastische druk op je beugels te krijgen, en niet teveel te 'knijpen' daaro!

Ik zou eerst eens aan je eigen houding en gevoel gaan werken, dan gaat dat paardje vanzelf lekker lopen Ja
Je zit jezelf volgens mij gruwelijk in de weg nu!

Tempo regel ik trouwens op zit, de rest ook zo ongeveer Knipoog

Beiden teugels evenveel druk, en niet binnenteugel richting knie Clown

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:42

ik zou als eerste tip meegeven, doe je beugels een gaatje langer.
en snap wel dat je paard teveel stelling geeft: want dit vraag jij ook van hem Geld, geld!.

handen bij mekaar houden desnoods takjes tussen je oksels.
en neem je teugels eens een heel deel korter.

verder zou ik daar eerst aan gaan werken voordat je meer gaat vragen van je paard zoals achterhand eronder.

succes met oefenen.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:44

Hand naar voren is altijd goed, maakt ie z'n hals wat langer. Omhoog niet, dat geef ik toe, maar naar voren wel.
Ook niet richting je knie, dan zet je 'm toch ongelooflijk vast? =/

Maar ik zal gaan oefenen op m'n houding Lachen

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:09

omhoog is niet perse slecht als je even door wilt vragen, dan bedoel ik wel omhoog en opzij. Je handen moeten natuurlijk niet in de lucht blijven maar om even door te vragen is het vriendelijker als je dat voor je gevoel omhoog doet dan dat je drukt, dan druk je het bit ook op de lagen van je paard en dat is redelijk onprettig Knipoog. Ideaal is natuurlijk als je precies er tussenin kunt zitten maar op deze manier ben je iig minder snel te hard.
(wel je ellebogen aan je lijf houden! niet knijpen maar je oksels hoeven nou ook weer niet te kunnen luchten Knipoog )
Probeer je bovenlijf niet helemaal met je paard mee te draaien. je draait vaak naar binnen!
Als je trouwens een ophouding omhoog wilt vragen moet je er wel zeker van zijn dat je je handen zo kunt houden alsof je de hele tijd met theekopjes in je handen loopt.
Duimen bovenop en niet knikken in je pols!

Hand naar voren is ook zeker weten niet altijd goed.
Als jij je buitenhand naar voren steekt en blijft vragen met je binnenhand is het enige wat je doet hem uit balans trekken.
Je ziet het paard hier heel veel over de buitenschouder weglopen.
Op die foto waar jij het bijschrift 'paard doet het netjes maar mijn handen' hebt zie je dat jij hem teveel naar binnen vraagt. Als je wat minder met je binnehand zou vragen zou zijn hoofd al netter voor zijnlijf komen!
Weet natuurlijk niet of dat nou juist even de bedoeling was!!

Probeer in je lessen eraan te werken om een constante aanleuning aan de buitenkant te hebben. Of hij dan een soort contrastelling aanneemt is niet erg.
Éerst die voorwaartse drang, dan dat overbrengen op je buitenteugel en als dat lukt ga je proberen om het paard langzaam om je binnenbeen heen te buigen.
Dit doe je vooral door hem van je binnenbeen naar je buitenteugel toe te rijden.
Voordat je paard kan buigen moet je wel de tussenstap maken van rechtrichten.
Een gelijk contact op beide teugels op rechte stukken, daar oefen ik het.
(Daar waar jij zegt rechtrichten zie ik het paard niet heel veel rechter worden. Hij lijkt nog steeds over de buitenschouder weg te vallen.)
Zodra ik de volte of hoek door ga buig ik hem weer om mijn binnenbeen heen en dan pas de volte op gaan (ook hier, sturen op je buitenteugel, neem zijn schouder mee naar binnen inplaats van dat je zijn hoofd naar binnen trekt!)
Voor wat extra stelling en om hem wat extra om dit been heen te buigen gebruik je die binnenteugel. En daarvoor alleen!

Verder zou ik proberen om je lichtrijden wat rustiger te maken.
Zo van de foto's af lijkt het of je je helemaal opstrekt als je gaat staan.
Zorg bij het lichtrijden ook voor die denkbeeldige lijn van schouder-heup-hak. Als je gaat staan , niet zoveer gaan staan dat je helemaal in je beugel staat.

Lekker veel oefenen en veel lessen en dan komt het helemaal goed Knipoog!
Ik vind het vorige topic trouwens niet beter, daar komt het op mij veel zwaarder over,
het paard maakt zich wel redelijk rond maar ik zie jou veel zwaar zijn op je binnenhand.
Hier is het paard dan wel niet nageeflijk, het ziet er iig niet getrokken uit!

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:20

Zoë_Iris: Bedankt voor de uitgebreide reactie ^^
Wat jij in die 3e alinea zegt leer ik idd ook in de les, volgensmij pastte ik dat ook toe toen ik aan het rijden was, maar blijkbaar nog niet helemaal goed.. ?
Over dat rechtrichten; hij valt van zichzelf op z’n binnenschouder, dus daar moest-ie vanaf, maar idd, dan moet ie niet over de buitenschouder weg gaan vallen..
“ook hier, sturen op je buitenteugel, neem zijn schouder mee naar binnen inplaats van dat je zijn hoofd naar binnen trekt!” wat bedoel je hier precies mee? Hoe moet ik dan zorgen dat z’n schouder mee naar binnen komt?
Ik zal op m’n lichtrijden gaan letten =)
En fijn dat jij dat ook zegt over dat eerdere topic. Hij loopt idd in de krul, maar ik had iedere keer vreselijk zere armen als ik eraf kwam xD

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:36

haha ja het is zo grappig, ik ben ineens helemaal enthousiast als ik mensen zo zie met een beetje dezelfde dingen waar ik tegenaan loop!

Met dat stukje over buitenteugel etc bedoel ik het volgende:
Als je een goed contact hebt op je buitenteugel en je wilt bijvoorbeeld een volte inrijden;
probeer en dan op te letten dat je de juiste buiging hebt (met je buitenteugel) en stelling (lichtjes met je binnenteugel, vooral door het paard 'van je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden).
als je dat voor elkaar hebt probeer dan om , wanneer je bijv bij E of B een volte op wilt gaan, je buitenteugel goed tegen de hals/schouder van je paard te leggen en met je buitenbeen het paard als het ware opzij de volte op te laten gaan.
Tja hoe moet ik dit nou uitleggen Tong uitsteken als ik naast je stond was het makkelijker haha.
Als je namelijk de volte op rijd door je paard (lomp gezegd natuurlijk) naar binnen te laten komen met vooral je binnenteugel haal je hem uit z'n balans.
Je wilt hem namelijk met je buitenteugel kunnen rijden, als je dan op de volte hem met je binnenteugel de volte op vraagt doe je dat eigenlijk teniet!
Probeer hem dus als het ware met je buitenteugel en buitenbeen in de juiste stelling (nl naar binnen) de volte op te duwen.

Misschien dat het volgende voorbeeld het verduidelijkt:
Stel je voor (of probeer het eens Knipoog ). Je staat achter iemand en je wilt diegene naar rechts laten stappen.
Als je diegene dan met jou linkerhand op die persoons linkerheup of schouder naar rechts duwt terwijl je met je rechterhand diegene's rechterhand zachtjes vasthoudt, zal deze persoon niet uit balans raken. (zie het als dansen Knipoog )
Als je hem of haar echter alleen aan haar rechterarm trekt zal dat wel gebeuren!
Datzelfde gaat ongeveer ook op voor je paard en we willen natuurlijk allemaal het liefste dansen met je paard Knipoog nodig hem uit om die volte op te gaan, leid hem de juiste richting op zonder dat lekkere gevoel op die buitenteugel weg te geven!

Hopelijk verduidelijkt dat iets Tong uitsteken maar je meot het natuurlijk niet te moeilijk maken voor jezelf.
eerst lekker nageeflijk en voorwaarts en dan komt de rest wel Knipoog.
Iig goed om te zien dat je er zo mee bezig bent! Kost een boel tijd en energie maar je komt er zeker wel Haha!!!

(dat van die krul en zware armen ken ik helemaal Knipoog omdat ik dat nu probeer om te gooien vind ik het zo leuk om anderen te zien die datzelfde willen!)

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:42

Haha, wat grappig xD Dat voorbeeld maakt het idd best goed duidelijk Lachen Ik zal het gaan proberen
Idd leuk dat er meer mensen zijn die meer willen dan in de krul trekken (:
Mijn paard heeft zegmaar best wel veel pit, en kan er zomaar ineens vandoor springen, zodoende ben ik steeds meer met spanning gaan rijden, gewoon preventief, om hem voor te zijn. Nu vind ik het heel lastig om te ontspannen omdat ik bang ben dat hij weer wegschiet. Misschien dat daarom m'n handen ook zo omhoog gaan; ik moet m'n teugels langer en meegeven, maar omdat ik controle wil blijven houden doe ik m'n handen maar omhoog, zodat die teugels eigenlijk nog net zo kort zijn.. xD

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:05

Leuk paard! Ook een hele leuke combinatie.
Haha, je handen zijn opgestegen. Nagelbijten / Gniffelen
Probeer ze gewoon bij elkaar te houden. Wat ook kan helpen is om een lus aan je zadel te maken waar je je handen doorheen steekt, zo kunnen ze nooit een eigen leven gaan leiden!
Succes ermee!

Even een edit; Ts? Hoe kan het dat je op de foto's van je vorige topic je handen wel netjes bij elkaar en laag hebt en nu niet meer?

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:11

Dankje ^^
En dat staat in m'n post boven je =p
ik moet m'n teugels langer en meegeven, maar omdat ik controle wil blijven houden doe ik m'n handen maar omhoog, zodat die teugels eigenlijk nog net zo kort zijn.. xD
al zou ik m'n teugels korter pakken, dan zouden m'n handen wel netjes op z'n plek blijven.
maar da's ook geen optie, want dan ga ik trekken ^^ moet dus met lange teugels gewoon iedere 2 tellen tegen mezelf zeggen dat m'n handen omlaag moeten Clown ofzo

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:13

Richt jij recht op de AdB manier? Persoonlijk zou ik hem voorlopig nog niet recht gaan richten op de volte, maar eerst op de lange zijde en dan "slangelijntjes" rijden. Constante afwisseling tussen contrastelling en stelling naar binnen. Op het moment dat je paard dan wil vallen kan je hem contra zetten zodat hij wel op eigen benen moet. Vandaar dat het handiger is om vooral lange zijdes te rijden. Persoonlijk heb ik de voorkeur voor een hogere handhandhouding, maar overdrijven hoeft niet Knipoog

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:17

_Suus17_ schreef:
Dankje ^^
En dat staat in m'n post boven je =p

Ow hihi Bloos heb ik overheen gelezen denk ik!

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:19

Jup, dat doe ik..
Bedankt voor de tip, ik zal de slangelijntjes wat meer doen dan. Doe nu meestal alleen een beetje tijdens het inrijden