Welsh pony Isabelle voor het eerst @ work op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amyc

Welsh pony Isabelle voor het eerst @ work op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 15:29

Hallo,

Sinds anderhalve maand rijd ik een erg leuke 3.5 jarige merrie bij.
Isabelle word ook ingespannen in enkel en tweespan, ze is 1.40 hoog.
Ze is nu ongeveer 4 maanden onder het zadel is mij verteld, en langzaam maar zeker gaat het steeds beter.
Ze loopt vreselijk op de voorhand, daarvoor zou ik graag tips willen. Ook heb ik af en toe de neiging om veel te streng te zijn met m'n handen.
Het inrijden hebben we gedaan met een thiedeman, omdat ze met de koets alleen maar met haar hoofd in de lucht loopt en onder het zadel vreselijk gaat protesteren als ik haar wat ronder ga proberen te rijden. Maar naar 5 minuten mag hij er weer vanaf.

eigen commentaar:
- niet voorover gaan zitten.
- handen hoger.

Inrijden.
Afbeelding
Thiedeman mocht eraf, met maaike en toska. Lovers
Afbeelding
Te strenge hand.
Afbeelding
Hier een voorbeeld dat ze dus teveel op de voorhand loopt.
Afbeelding
Maaike en toska, daarachter Isabelle die nogal tegen de hand was.
Afbeelding

reacties en commentaar zijn welkom, en ik zal daar dus ook zeker iets mee gaan doen.

levitrol

Re: Welsh pony Isabelle voor het eerst @ work op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:01

Hee.
Isabelle is echt leuk Lachen (whaha hee gekke maaik Tong uitsteken)
Idd niet voorover vallen, probeer je tenen naar binnen te houden Lachen
Leuk paardje !!

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:29

Waarom moet een paard gelijk met beleren rond komen:s. Ik vind het er niet zo lekker uitzien. Je laat de tiedeman al het werk doen en dat is niet de bedoeling. als je tiedeman er af is komt ze in verzet en zit er veel spanning. ik zou het anders oplossen(niet met een tiedeman)

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:10

powerzoe schreef:
Waarom moet een paard gelijk met beleren rond komen:s. Ik vind het er niet zo lekker uitzien. Je laat de tiedeman al het werk doen en dat is niet de bedoeling. als je tiedeman er af is komt ze in verzet en zit er veel spanning. ik zou het anders oplossen(niet met een tiedeman)

het paard is al 4 maanden onder het zadel, en loopt niet fijn over haar rug als ze niet naar beneden loopt. de thiedeman laat ik totaal niet al het werk doen, ik rijd op m;n eigen hand de tiedeman zit op 1. ze komt niet in verzet, enkel op die ene foto. maar dat kwam omdat ik haar een te lange teugel gaf, en ze dan in haar oude gewoonte komt dus haar hoofd omhoog en voorwaarts lopen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:16

ik vind het persoonlijk wel een beetje snel dat je nu al los rijd, en haar rond wil krijgen. ik heb ook een van mn verzorgpaardjes die is ook nu ongeveer 5 maandenonder het zadel, die rijd 2/3 keer per week, maar nog niet los, ook al gaat het wel goed.. hij moet eerst echt goed alle gangen beheersen, en voooral de stop Knipoog daarna gaan we pas los rijden en dáárna pas rondrijden.. het kan best dat je paardje er nog niet helemaal aan toe is om als netjes rond te gaan lopen enzo, dat ze daarom ook protesteerd... dan zou ik het rustig aan doen en vooral niet dwingen ofzo, want daar kan je echt problemen mee krijgen op latere leeftij van je paard.. (weet ik uit ervaring.. Koe )

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:17

Als een paard 4 maanden onder het zadel loopt zal het eerst zijn everwicht nog helemaal goed mmoeten vinden en dan vind ik persoonlijk dat je er geen tiedeman aan moet hangen

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:21

ze is al langer onder het zadel, maar sinds 4 maanden zijn we sirieus bezig, om misverstanden te voorkomen.
ze beheerst alles al en word 2x per week gereden, ik ben haar nu aan het doorrijden.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:24

Citaat:
Sinds anderhalve maand rijd ik een erg leuke 3.5 jarige merrie bij.
Isabelle word ook ingespannen in enkel en tweespan, ze is 1.40 hoog.
Ze is nu ongeveer 4 maanden onder het zadel is mij verteld,

ik snap er nu helemaal niets meer van...
ik vind persoonlijk dat je echt behoorlijk gespannen zit, ontspan (vergeet niet te ademen)
voor de rest wil ik even weten hoelang die nu onder het zadel is

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:26

maar als nog raad ik en tiedeman af. als ze haar achterbenen beter onder haar lijf kan plaatsen en minder op de voorhand gaat lopen komt dat lekker rond rijden ook wel. eEn tiedeman geeft een vals gevoel van rond rijden. hiermee los je het probleem niet op maar verbergt het zodat het minder zichtbaar is. Probeer eerst maar dat ze niet op de voorhand loopt dan komt de rest vanzelf. Gedult is een schone zaak

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:26

Je maakt er inderdaat een beetje een vaag verhaal van

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:27

Richt je niet zo op dat rondrijden, dat komt allemaal wel. Juist als je streng bent met je handen (wat je zelf aangeeft) en te veel bezig bent met het rond willen maken, gaat je paardje zich verzetten, en dus met haar hoofd omhoog. Ga dus gewoon lekker rijden, en vergeet dat hoofd even. Gewoon normale aanleuning houden, en veel overgangen maken. Dan krijg je ook een veel actievere achterhand, en dat heb je nou juist nodig om haar voor ronder te kunnen maken. Het is voorwaarts, neerwaarts, niet andersom.
En vergeet niet dat het nog maar een heel jong beestje is, dus gewoon voorwaarts rijden, rechtdoor en een beetje buiging in de voltes is al heel wat voor haar.
Succes er mee!

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:28

ze is ongeveer een half jaar onder het zadel, ze pikt alles erg snel op aangezien ze ook in een span staat.
ik ben niet degene die haar ingereden heeft en heb dus ook nergens een keuze over, ik rijd haar nu anderhalve maand door. dus ik weet zelf ook niet hoe ze ingereden is of door wie, het enige dat ik weet is dat.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:29

ja, ik sluit dit topic wegens misverstanden het volgende topic zal ik het allemaal wat duidelijk neerzetten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:29

Thiedemann eraf, en als de donder een goede instructie erbij, je zit teveel aan de teugels, en het zadel ligt absoluut niet goed, zowiezo ligt ie te ver naar voren.

Neem goede begeleiding erbij, zodat je nu niks verpest voor later Knipoog

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:31

SanneTilburg schreef:
Richt je niet zo op dat rondrijden, dat komt allemaal wel. Juist als je streng bent met je handen (wat je zelf aangeeft) en te veel bezig bent met het rond willen maken, gaat je paardje zich verzetten, en dus met haar hoofd omhoog. Ga dus gewoon lekker rijden, en vergeet dat hoofd even. Gewoon normale aanleuning houden, en veel overgangen maken. Dan krijg je ook een veel actievere achterhand, en dat heb je nou juist nodig om haar voor ronder te kunnen maken. Het is voorwaarts, neerwaarts, niet andersom.
En vergeet niet dat het nog maar een heel jong beestje is, dus gewoon voorwaarts rijden, rechtdoor en een beetje buiging in de voltes is al heel wat voor haar.
Succes er mee!

ze verzet zich bijna nooit, dat hoofd valt niet te negeren als ik haar hoog laat lopen zie je bijna niks zohoog gooit ze haar hoofd op. overgangen maken we zowiezo veel, en ze loopt ook vooral rond in de voltes.

even voor de duidelijkheid, ik heb er niks over te zeggen hoe ik haar rijd.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:32

crossmonster schreef:
Thiedemann eraf, en als de donder een goede instructie erbij, je zit teveel aan de teugels, en het zadel ligt absoluut niet goed, zowiezo ligt ie te ver naar voren.

Neem goede begeleiding erbij, zodat je nu niks verpest voor later Knipoog

het is niet m'n eigen paard, de eigenaar vind niet dat les nodig is.
dus we hebben er niet veel over te zeggen Knipoog
en dit was eerste keer met tiedeman en 5 minuten, daar was dus wel een instructrice bij.
(die kwam eigenlijk om fotos te maken, maar is ook gediplomeerd)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:34

amylovevera schreef:
ja, ik sluit dit topic wegens misverstanden het volgende topic zal ik het allemaal wat duidelijk neerzetten.

dat kan je niet zelf.. en ik denk dat ze dat om deze redenen ook niet doen Knipoog

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:35

Citaat:

maar jij rijdt er toch op, dan kan JIJ toch ontspannen, het rustig aan doen?
daar heeft een ander toch niets over te zeggen, jij rijdt bij maar ze kunnen toch niet zeggen: ga gespannen zitten, rijdt met een strenge hand (klinkt botter dan ik bedoel)?

mag ik vragen waarom les niet nodig is en je dan toch een instructice hebt ? ben de draad weer kwijt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:35

Dan zou ik die eigenaar toch eens ervan overtuigen dat het voor de pony een stuk beter is als je wel les krijgt Knipoog

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:35

marrlinde schreef:
amylovevera schreef:

dat kan je niet zelf.. en ik denk dat ze dat om deze redenen ook niet doen Knipoog

nee dat weet ik wel dat ik dat zelf niet kan, maar ik reageer dan gewoon niet meer.
ik heb het allemaal te onduidelijk neergezet.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:36

Runn_love_ schreef:
Citaat:

maar jij rijdt er toch op, dan kan JIJ toch ontspannen, het rustig aan doen?
daar heeft een ander toch niets over te zeggen, jij rijdt bij maar ze kunnen toch niet zeggen: ga gespannen zitten, rijdt met een strenge hand (klinkt botter dan ik bedoel)?

mag ik vragen waarom les niet nodig is en je dan toch een instructice hebt ? ben de draad weer kwijt

nee de eigenaar vind les niet nodig, de fotos zijn gemaakt met een instructrice erbij maar die geeft me normaal niet les. die kwam alleen fotos maken en heeft me toen geholpen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:38

Ik zou in elk geval even naar het zadel kijken. Dit zadel ligt te ver naar voren en ligt op de schouder van de pony. Dan zou ik toch het advies van het niet door de "nek" rijden aannemen en eerst eens een contactteugel en niet meer of minder. Laat het paardje dan van achter naar voor in je hand lopen i.p.v een hulpteugel die er voor zorgt dat hij veels te veel opgekropt loopt. Voor zo'n jong dier is het bewegen over de rug heel belangrijk en dat zie ik op geen enkele foto terug.
En daar gaan we dan weer...zoek iemand die weet hoe je een jong paard moet africhten en niet iemand die na 4 maanden al met hulpteugels begint!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 09-12-08 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:39

juist, maar je kan toch vragen op eigen kosten les te nemen, lijkt mij redelijk. ik ben van mening dat jullie beiden nog moeten leren. en dat gaat nu eenmaal niet zonder goede begeleiding..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:48

amylovevera schreef:
powerzoe schreef:

het paard is al 4 maanden onder het zadel, en loopt niet fijn over haar rug als ze niet naar beneden loopt. de thiedeman laat ik totaal niet al het werk doen, ik rijd op m;n eigen hand de tiedeman zit op 1. ze komt niet in verzet, enkel op die ene foto. maar dat kwam omdat ik haar een te lange teugel gaf, en ze dan in haar oude gewoonte komt dus haar hoofd omhoog en voorwaarts lopen.

M.A.W als je de teugel los laat dan gooit ze haar hoofd omhoog?? Dat wil dus zeggen dat er al een hele boel fout is gegaan in de africhting van het paard.
Een paard dat corect wordt afgericht zoekt de hand op als je losser laat, een paard dat bang is voor het bit....tja, moet ik meer zeggen??

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:49

het paard is al 4 maanden onder het zadel, en loopt niet fijn over haar rug als ze niet naar beneden loopt. de thiedeman laat ik totaal niet al het werk doen, ik rijd op m;n eigen hand de tiedeman zit op 1. ze komt niet in verzet, enkel op die ene foto. maar dat kwam omdat ik haar een te lange teugel gaf, en ze dan in haar oude gewoonte komt dus haar hoofd omhoog en voorwaarts lopen.[/quote]

M.A.W als je de teugel los laat dan gooit ze haar hoofd omhoog?? Dat wil dus zeggen dat er al een hele boel fout is gegaan in de africhting van het paard.
Een paard dat corect wordt afgericht zoekt de hand op als je losser laat, een paard dat bang is voor het bit....tja, moet ik meer zeggen??[/quote]

dat hoofd omhoog gooien komt omdat ze dat voor de span mag, en ik heb haar niet(!!) afgericht.
ik rijd haar nu 1,5 maand, ze is niet bang van het bit.