dringens zitles nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rambobo

dringens zitles nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 10:29

Na een aantal jaar niet meer gereden te hebben ben ik toch maar weer begonnen Haha!
Probleem is dus dat ik absoluut NIET meer kan zitten ... ik zit maar heen en weer te stuiteren op mijn merrie (die daar dus ook niet echt vrolijk van word, heb er dus ook al naast gelegen) dus zonder zadel of beugels aan de longe zal ook geen succes worden.

Wie weet waar er goede zitlessen gegeven worden??

Romyv

Re: dringens zitles nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:13

waar woon je!?

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 11:37

papendrecht, maar reizen is geen probleem Haha!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:43

Je zou het aan je instructrice kunnen vragen.. Je hebt ook speciale instructrices die verbonden zijn aan de zitcompetities van de KNHS.. kijk eens bij hun op de website!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:44

Waar zit les word gegeven weet ik niet. Eerder schudde ik ook alle kanten op! Mijn trainer heeft toen een touwtje voor aan mijn zadel geknoopt, waar ik met mijn pinken onder moest. Hierdoor lette ik veel meer op mijn houding en doordat je je armen niet zo goed kan bewegen, blijft je bovenlichaam al stiller!

Heeft niemand in de buurt wel een braaf paardje waar je eens op mag, aan de longeerlijn en dan lekker zitten zonder beugels!! Haha!

Suc6

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 11:48

@ Daantjuh88: thanks voor de tip! ga ik zeker eens proberen, maar waar vooraan je zadel precies??

@Romyv: nee die heeft ook geen idee
misschien is de equisimulator van het Balingehof een goed idee???

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:09

Aan de ringetjes waar je normaal je borsttuig aan vast maakt. Uit einde knoop je aan de ringetjes vast. Je zit het ook wel eens op manege, kunnen de kinderen zich daaraan vasthouden!! Alleen ik had iets speling op het touwtje, maar niet teveel anders gaan je handen weer schudden.

Ik heb het heel lang gebruikt, ik reed op een gegeven moment in de Z1 en stiekem reed ik er thuis elke keer nog mee!!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:05

Daantjuh88 schreef:
Aan de ringetjes waar je normaal je borsttuig aan vast maakt. Uit einde knoop je aan de ringetjes vast. Je zit het ook wel eens op manege, kunnen de kinderen zich daaraan vasthouden!! Alleen ik had iets speling op het touwtje, maar niet teveel anders gaan je handen weer schudden.

Ik heb het heel lang gebruikt, ik reed op een gegeven moment in de Z1 en stiekem reed ik er thuis elke keer nog mee!!

hmm oke geloof wel dat ik het begrijp Knipoog
Zou je er misschien een foto van kunnen maken??

Thanks!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:51

Beugels eraf....in het begin ben je alleen aan het stuntelen maar naar een paar lesjes (wel les nemen natuurlijk) zit je goed en stevig.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:52

Bibah schreef:
@ Daantjuh88: thanks voor de tip! ga ik zeker eens proberen, maar waar vooraan je zadel precies??

equisimilator van 't Balingehof is zeker een aanrader Knipoog !

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:13

stilzitten heeft in mijn ervaring vooral te maken met:
- je evenwicht
- en of je paard soepel genoeg door de rug loopt.

voor stil te leren zitten zou ik zeggen ( als je eigen paard braaf genoeg is) zonder zadel erop.
eerst stappen, paard goed loswerken en dan zo opbouwen.

zonder zadel leer je het beste werken aan je zit.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:15

Zonder beugels op een dubbeltje gaan zitten werkt ook altijd nog heel goed Ja

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:40

SorayaDL schreef:
Bibah schreef:

equisimilator van 't Balingehof is zeker een aanrader Knipoog !

Heb je hier ervaring mee? Haha!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:41

probleem is dus dat het op mijn eigen paard echt geen goed idee is om zonder beugels of zadel te gaan rijden
want zodra ik ga "stuiteren" of ga klemmen schiet ze ervabndoor met de nodige bokken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:52

Boek eens een clinic centered riding, voor mij was het echt een wereld van verschil! (ik wil eigenlijk nog eens Tong uitsteken )

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:57

Bibah schreef:
probleem is dus dat het op mijn eigen paard echt geen goed idee is om zonder beugels of zadel te gaan rijden
want zodra ik ga "stuiteren" of ga klemmen schiet ze ervabndoor met de nodige bokken

Wat is er mis met een goede instructeur die zitles kan geven??. Waarom moeten er allemaal "speciale"mensen voor komen?. Mist je instructeur de ervaring daarvoor?. Dan zou ik op zoek gaan naar iemand die het wel kan.

Om je doorzitten te oefenen moet je met kleine stukjes beginnen bijvoorbeeld vanaf stap wegdraven en iets langer blijven zitten. Dit bouw je langzaam op. Ook is dit goed voor het paard om je te leren accepteren als je doorzit.

Wat ik trouwens mis in de reacties is het ouderwets zonder handen rijden?. Daar creeer je balans mee en met balans leer je ook beter zitten en ontspannen. Denk ook erg aan je ademhaling ga niet vasthouden in je adem.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:02

Equisimulator balingehof is zéker een aanrader, zeker als je het combineert met daarna lessen op een écht paard. Op de simulator leer je namelijk voelen wat goed is, en daarna helpen ze je dat gevoel op het paard terug te vinden. Want ook dat is nog niet zo makkelijk. Maar als je op de simulator gevoeld hebt wat goed is, is het zeker makkelijker op een echt paard. Voordeel van de simulator is dat jijzelf de enige 'storende' factor bent. Het kan enkel aan jezelf liggen.

Ikzelf heb het gedaan, zou afgelopen maand weer gaan, helaas financieel enkele tegenslagen gehad waardoor het nog niet gebeurt is. Maar absoluut een aanrader.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 17:05

oke harstikke bedankt! ik zal eens contact met hun opnemen voor meer info en dergelijke....

@prisca: de reden dat ik ergens ander hulp zoek is dat mijn nieuwe instructrice dat moeilijk over kan brengen

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:07

Leren zitten kun je niet op een simulator. Dat is een kwestie van veel rijden, veel voelen en veel doen.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 17:08

Somebody_ schreef:
Leren zitten kun je niet op een simulator. Dat is een kwestie van veel rijden, veel voelen en veel doen.

jaa daar zit ook wel weer wat in! MAAR hierop ken je wel de juiste houding leren aannemen zonder dat je het paard belast

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:10

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 17:16

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:19

Heel banketstaaf gezegd zijn de meeste dressuurinstructeurs nog niet verder gekomen bij mij dan dat ik dieper in het zadel moet blijven zitten en meer druk moet zetten op mijn rechterbeugel. De goeden zeiden dan nog dat ik vooral door moest ademen. Op Bokt heb ik voor het eerst gelezen over het belang van de bekkenpositie dus daar ben ik al mee aan de slag geweest zelfstandig.
Ik kreeg op Horse Event bij een rondje Equisimulator voor het eerst te horen dat ik te ver achterin het zadel zit en bij Centered Riding hebben ze veel controlepunten gegeven en werkten ze vanuit je eigen gevoel (wat al scheef is) naar de realiteit, plus ze hebben me enorm geholpen met je beenpositie in de beweging van het paard (ipv uitgaande van het stilstaande paard, ik wist prima hoe mijn been moest liggen maar ik kon het daar niet mooi stil laten liggen!).
En daar heb ik dan meer dan twintig jaar rijles voor en bepaald niet van de minsten ook Bloos
Wat lessen specifiek over je zit zijn echt geen weggegooid geld hoor, de verbetering die ik niet alleen bij mezelf zag maar ook bij de andere (ervaren dressuur- en spring-)ruiters was echt opvallend, en dat na een uurtje begeleiding. Wow!

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 17:37

Urielle schreef:
Heel banketstaaf gezegd zijn de meeste dressuurinstructeurs nog niet verder gekomen bij mij dan dat ik dieper in het zadel moet blijven zitten en meer druk moet zetten op mijn rechterbeugel. De goeden zeiden dan nog dat ik vooral door moest ademen. Op Bokt heb ik voor het eerst gelezen over het belang van de bekkenpositie dus daar ben ik al mee aan de slag geweest zelfstandig.
Ik kreeg op Horse Event bij een rondje Equisimulator voor het eerst te horen dat ik te ver achterin het zadel zit en bij Centered Riding hebben ze veel controlepunten gegeven en werkten ze vanuit je eigen gevoel (wat al scheef is) naar de realiteit, plus ze hebben me enorm geholpen met je beenpositie in de beweging van het paard (ipv uitgaande van het stilstaande paard, ik wist prima hoe mijn been moest liggen maar ik kon het daar niet mooi stil laten liggen!).
En daar heb ik dan meer dan twintig jaar rijles voor en bepaald niet van de minsten ook Bloos
Wat lessen specifiek over je zit zijn echt geen weggegooid geld hoor, de verbetering die ik niet alleen bij mezelf zag maar ook bij de andere (ervaren dressuur- en spring-)ruiters was echt opvallend, en dat na een uurtje begeleiding. Wow!

Bedankt voor je reactie Haha!
Zo denk ik er dus ook over, "zitten" wordt vaak onderschat men gaat er al snel vanuit dat ze op de juiste manier op het paard zitten.
Veranderingen in je zit kunnen grote positieve veranderingen op je rijden in het geheel hebben

Ik zie vaak ruiters in het Z en dan denk ik jeeetttjeeeee neem eens zitles!

Ik ga de equisimulator zeker eens uitproberen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:47

oww bedenk me net een heeellleee goed!! zal het ff opzoeken
http://www.akasha-rijkunst.nl/
heb haar gezien op de NH dag in arhem en zat daar echt met mijn mond open Wow!
bij haar wil ik ook les hebben!