Zena @work klassiek rijden/centered riding (2 maanden terug)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chance

Zena @work klassiek rijden/centered riding (2 maanden terug)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 16:59

hallo,

Zena is een 4 jarige concorde merrie die ik nu aan het doorrijden ben. We hebben niet echt een nivo.
Ik heb afgelopen jaar met een andere merrie een paar B-proefjes gereden, maar nog geen winstpunten behaaldt. En zena is nog niet b-proef klaar door omstandigheden (veulen gehad, bak die heel nat is etc....)
Zena beheerst nu de stap en draf redelijk tot goed en galop zijn we mee bezig. Stuur en rem (soms niet) zit er ook op. Ze heeft nog erg de neiging om onder me uit te lopen. En ze is soms best drammerig (karaktereigenschap van haar moeder).
Ik en zena krijgen nu les in klassiek rijden/ centered riding. Ons 1e doel is werken aan de nageeflijkheid.
dat ze me hand volgt en die moet gebeuren vanuit de achterhand naar voren. Dit is voor ons beide nog zeer moeilijk. En we oefenen veel van lang en laag en overgangen.

Op onderstaande foto's heb ik de beugels nogal kort zitten ivm dat we voor de 1e keer in de weide hebben gereden en zena nogal heet is. En dan voel ik me prettiger met korte beugels, wat weer niet ten goede van mijn houding is. En helaas vertekend mijn overheerlijk dikke winterjas mijn houding ( okee ik zit soms/ vaak naar voren).

Ik ben benieuwdt naar jullie commentaar.

Dus nu genoeg gel*lt hier komende foto's , zonder commentaar dat laat ik aan jullie over Knipoog .
Tevens zal mijn instructrice (robijntjah @ bokt) eventueel dingen toelichten als jullie vragen hebben.

1. Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding
7.Afbeelding
8.Afbeelding
9.Afbeelding
10.Afbeelding
11.Afbeelding
12.Afbeelding
13.Afbeelding
14.Afbeelding
15.Afbeelding

Dames/Heren kom maar op met het commentaar. Maar wees wel een beetje lief voor mij en Zena Clown

Ing__

Re: Zena @work klassiek rijden/centered riding (2 maanden terug)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:05

Zena is echt een heel mooi paard Ja mooi tuig ook Ja

Jullie zijn lekker bezig zo te zien Lachen
Lijkt mij alleen wel of je wat kort zit?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:07

@Ing, ik heb idd korte beugels ivm dat we voor de 1e keer in de weide hebben gereden en zena nogal heet is. Ik voel me dan veiliger als ik mijn beugels korter heb. Normaal heb ik ze met dit springzadle wel langer zitten Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:15

Zie al een paar mooie momenten hoor! Gewoon zo door blijven gaan en steeds weer de achterhand actief zien te houden. Paard is nog jong en je ziet ook duidelijk dat het nog moeite heeft met "op eigen benen lopen", maar als je lekker zo door blijft trainen komt dat vanzelf. Mooi paard!!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:17

@Zammie, ze heeft idd nog veel moeite om op haar eigen benen te lopen. Vandaar dat we ook een keer in de wei gingen rijden, zodat ze geen aanleuning zoekt aan de bakrand.
Laatst bijgewerkt door chance op 08-12-08 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:19

door de korte beugels steek je je onderbenen naar voren, waardoor je achter de beweging komt te zitten, om dit te compenseren ga je weer met je bovenlichaam naar voren hangen;-) Volgende x toch proberen je beugels op de normale lengte te doen, kun je veel beter met de beweging van je paard mee gaan.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:21

@ Elibeest, ik rijd normaal gesproken idd met normale lengte beugels. Maar omdat dit de 1e keer was dat ik in een Open vlakte ging rijden met haar vond ik het nogal spannend.
Paar weken terug heb ik gewoon met lange beugels gereden in de wei Knipoog En dat scheelt idd heel veel.
Bedankt voor je tip in ieder geval.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:07

Hey,

Dit ziet er heel fijn uit. Op sommige plaatjes komt hij al lekker van achter naar voren.. Probeer heel goed op je kont te blijven zitten, dat maakt het rechtop zitten al een stuk makkelijker Haha!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:34

Leuk paardje is Zena zeg, ik kan goed begrijpen waarom je met kortere beugels rijdt, maar probeer dan evengoed je hakken goed uit te drukken, zodat je onderbeen niet naar voren schiet en je knie niet over het zadel heen komt. Overigens wel een mooi zadel zeg. (die kleur heb ik ook voor mijn springzadel).

Je ziet dat Zena nog behoorlijk groen is in haar lopen en dat is ook absoluut niet erg. Denk dat je wel lekker met haar aan de gang bent en dat het allemaal wel goed komt, ben benieuwd naar recentere rijfoto's!

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:40

Heey Mo,
Ziet er goed uit zo, en wat hier boven al gemeld wordt:
"Je benen mogen iets meer naar achter"
Jullie zijn een leuke combi, ga zo door!
X ilse

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:43

Ik zou je paard een stuk voorwaartser rijden. Je paard sleept nu bijna met z'n hoeven over de grond bij het naar voren bewegen. Wanneer de achterhand actiever wordt, zal ze ook nageeflijker gaan lopen. Ik snap niet goed hoe jullie aan nageeflijkheid werken, zonder actief voorwaarts te rijden.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:48

@Anoeska, dat was juist het probleem van die dag. Ze was TE voorwaarts. Ik had moeite om haar bij me te houden. Dus ik hbe veel overgangen gereden die dag en juist geprobeerdt om haar onder haar tempot te laten lopen zo dat ze bij mij bleef.
Als je begin had gelezen dan lees je ook dat het voor haar de1e keer is dat ze in de weide rijd. En de wei was ook vrij nat.
Maar even erop terug te komen.
Zena moet idd meer vanuit de achterhand lopen, en daar zijn we nu ook hard mee bezig. (mits de bak te rijden is)

Ik zal mijn instructrice vragen om dit toe te lichten Knipoog

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:56

Je instructrice hoeft toch niet toe te lichten waarom je paard meer vanuit de achterhand moet lopen?

Maar goed, ten eerste, leuk paardje! Knipoog
Je ziet inderdaad dat ze op sommige foto's al dat de achterhand eronder begint te komen. Ik ben erg nieuwsgierig naar foto's waarop je een wat strakkere jas aan hebt en je beugels op de juiste lengte zitten. Je slechte houding valt nu namelijk heel erg op en dat is zonde van het totaalplaatje! Je jonge paardje kan zijn/haar balans ook veel beter vinden als jij in balans zit en niet naar voren kukelt.

Maar je had al uitgelegd waarom je zo kort zit, snap dat ook wel hoor, ik ga ook wel eens een gaatje korter zitten als ik me niet op mn gemak voel. Ik ben in iedergeval erg nieuwsgierig naar foto's van hoe je normaal zit! Enne, keep up te good work! Maar dat zal wel goed gaan, als je een fijne instructrice hebt die je goed begeleid.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:56

Voorwaarts en actief heel eigenlijk niet zoveel met snelheid te maken. Dus je kan een paard prima bij je houden en meer verzamelen, en toch actief vanachteruit laten lopen.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:06

Dat was juist het probleem die dag. Omdat zena voor de 1e keer buiten de de bak werd gereden in de wei. Dacht ze maar aan 1 ding en dat was racen.
Ik had ontzettend veel moeite om haar bij me te houden want ze schoot heel vaak weg.En soms is ze daarbij stug in de mond. Maar tegen het einde van de les toen ze uitgeraast was begon ze lekker te lopen.

Maar ik begrijp wel wat je bedoeldt Knipoog Zena en ik moeten samen nog een hoop leren. We zijn nu eingelijk pas begonnen met het echte rijden zullen we maar zeggen.

Ik zal hieronder een linkje plaatsen van de clinic in de brabanthallen die ik heb gereden paar weken terug, dan heb je wat vergelijkingsmateriaal Knipoog
http://archief.paardenfoto.nl/081114%2D16PENK/08/

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:08

Leuk, die foto's van de clinic. Daar zie ik wel een aantal foto's waar ze al een stuk actiever loopt van achteren. Komt wel goed met jullie Haha!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:10

@anoeska, tijdens die clinic liep ze idd super. Zo goed heeft ze nog nooit gelopen. We zijn nu alles aan het opbouwen met rijden. En vooral het grote leerpunt is mijn zitten. Die clinic was ook "onafhankelijk zit van dr ulrieke thiel". OP het einde van de clinic liep zena helemaal nageeflijk, mooi over de rug en een goed achterhand gebruik, alleen al door goed te gaan zitten.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:58

Foto's zien er goed uit Ja
Er zitten echt fijne momenten tussen!
Hard werken he, maar het is het waard!!

Commentaar... zou toch de volgende keer ondanks dat ze heet is je beugels wat langer laten, dit gaat ech ten koste van je houding en dat is echt zonde!!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:54

Je geeft zelf al aan dat het paard door jouw zit beter (of slechter) kan gaan lopen. Dat is wat mij vooral opviel aan de foto's, jouw zit. Op sommige foto's zit je erg in elkaar gedoken en neig je naar stoelzit, op andere zit je te ver naar voren. Op die manier verstoor je de beweging van je paard en kan hij niet fijn nageeflijk worden. Ik vind hem nu erg op de voorhand lopen daardoor, en hij duikt in plaats van dat hij nageeflijk is. Dit kan natuurlijk komen door een stukje spanning van het rijden in de wei. Misschien wel een goed punt om mee te pakken in de les want een goede zit is wel de basis van waaruit je moet werken. Pas als jij goed recht kunt zitten kan je paard de achterhand meer gaan gebruiken, en dus nageeflijk worden.

Wat is trouwens de reden dat je met een springzadel rijdt? Vindt je dat zelf prettiger? Mijn ervaring is dat een dressuurzadel je meer kan helpen om een goede zit aan te nemen bij het rijden, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Vind wel dat je een heel leuk paard hebt, en op de goede weg bezig bent.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:49

@SusanH, Mijn dressuurzadel was op dat moment nog in de maak. Je hebt gelijk dat ik op veel foto's naar voren zit, dat komt idd door de spanning en dat zena heel erg naar voren kan schieten (onder me uitlopen).

In het linkje wat er bij staat rijd ik met een dressuurzadel tijdens een clinic. Ik heb datzelfde zadel nu in het donkerbruin.
Tevens probeer ik express dressuurzadel met springzadel af te wisselen omdat ik ook met zena ga springen ze is tenslotte springgefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:57

Ik vind dat jullie samen al heel veel geleerd hebben, idd nog werken aan een actief achterbeen, maar dat heeft tijd nodig!

Je teugels mogen een stukje korter, en je hand daarbij wat meer naar voren en boven, en probeer idd je been niet af te steken!

De rest waar we aan werken weet je idd zelf wel, en dat hoor je anders wel tijdens de les Clown

Super hoor!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 15:00

@Jolijn, we in idd daar hard mee bezig in de les Tong uitsteken
Tijdens de clinic snapte ik ook in 1x wat de bedoeling was, maar dit ook omdat dr ulrieke heel duidelijke voorbeeld gaf Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:02

Fijn zo Lachen

Ja, dat mag ook wel, na zoveel ervaring Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:51

chance schreef:
@anoeska, tijdens die clinic liep ze idd super. Zo goed heeft ze nog nooit gelopen. We zijn nu alles aan het opbouwen met rijden. En vooral het grote leerpunt is mijn zitten. Die clinic was ook "onafhankelijk zit van dr ulrieke thiel". OP het einde van de clinic liep zena helemaal nageeflijk, mooi over de rug en een goed achterhand gebruik, alleen al door goed te gaan zitten.

En dit o zo belangrijk! Dit wordt zo vaak vergeten, hoeveel een zit invloed kan hebben op hoe het paard loopt. Maar ik kan juist door je uitleg waarom je met de korte beugels rijdt, daar nog door heen kijken en ook omdat er toch een paar foto's zijn waarop een paard loopt wat al actief begint te worden in de achterhand en al nageeflijk begint te lopen. Dit kan een jong paard niet eens een half uur vol houden en ik kan me voorstellen dat juist doordat je paard nog niet op eigen benen loopt en soms onder je uit schiet, je daarom op dat moment voor de kortere beugels hebt gekozen. Ik ben heel benieuwd hoe het over een paar maand en misschien met een ander zadel het plaatje eruit ziet.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:53

@Zammie, klik eens op de link die hier in het topic staat. Daar rijd ik met een dressuurzadel tijdens een clinic onafhankelijke zit Knipoog