Bang bij opstijgen in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Bang bij opstijgen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 20:26

Heey allemaal.

Ik rijd al sinds augustus op een 4,5jarige friese merrie.
Nou heb ik haar helemaal opnieuw in moeten rijden, ze was
ontzettend gespannen, luisterde nergens naar en ging bij het
minste of geringste er al vandoor.

Dat is ondertussen helemaal opgelost en ze loopt nu zeer ontspannen
aan de teugel in stap en draf.

Nou is het probleem dat ze vanaf begin af aan erg bang is geweest voor het opstijgen in de bak.
Toen ik net op haar ging rijden vond ze het opstijgen in het gangpad van de stal al super eng (ze moest met 2mensen tegelijk vastgehouden worden) dat is nu al vermindert tot dat er een iemand voor haar staat.

Nou was ik pas helemaal alleen en ik had Nynke gelongeerd en ik wou er tóch even op om te kijken hoe ze zou reageren..
Ze draaide eerst enorm veel rondjes, dus heb ik haar met dr neus in de hoek gezet zodat ze niet recht vooruit kon.
Ik zat nogniet of ze maakte een rechtsomkeert en vloog er echt in volle gallop keihard vandoor, hier kon ik ook echt niets aandoen, heb het n halve ronde door de bak uitgehouden maar toen begon ze te bokken en ben ik er vanaf gevallen, want ik zat nog niet eens in evenwicht.

De volgende dag opgestapt in stal met iemand erbij en dat ging gewoon weer helemaal goed.

dus mijn vraag is;

Heeft er iemand tips voor dit probleem?
Ik wil wel iemand haar vast laten houden in de bak en een paar rondjes mee laten lopen, maar ik ken haar goed genoeg dat ze dan zo gespannen is dat als er een blaadje voorbij waait ze dr in volle gallop vandoor zou gaan. ( en dat is echtniet omdat ik erop let, want dat doe ik namelijk helemaal niet, weet alleen uit ervaring dat op die momenten ze álles eng vind.) Al zal ik dat waarschijnlijk toch wel moeten proberen Lachen

ik zou graag second opinions willen horen!

Alvast bij voorbaat dank voor het lezen!

Kelly

Rhendera

Re: Bang bij opstijgen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 09:40

iemand? zou t graag weten =$

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:41

Blijven oefenen met een helper. Dit probleem los je niet zo maar een twee drie op, paard is zo te lezen gewoon bang.
Hoe doet ze het als je een aantal keer op en afstijgt met iemand die haar vasthoudt?
Goed belonen als ze het goed doet!

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:20

wij hebben ook zo'n paard gehad... Heel veel oefenen en bij ons hielp elke keer voordat er iemand opstapte werd hetzelfde commando of woord gezegt... al is het maar het woord Pindakaas bij wijze van... Zo weet het paard elke keer.. o er gaat iemand opstappen bij dat woord.

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:53

Blijven proberen met iemand samen denk ik. Steeds op en af stappen, niet 1x opstappen en dan gelijk gaan rijden, maar dan zou ik t meteen een paar keer proberen....
en zoals hierboven werd gezegd belonen als er iets goed gaat, maar ook streng zijn als hij/zij er vandoor wil gaan.
Je zal het vertrouwen moeten winnen en dat kan erg moeilijk zijn.... Veel succes!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:20

Allemaal reuze bedankt voor de reactie's!
ik ga het zeker proberen!

heeft er iemand anders nog tips die verschillen van deze?
Groetjes Kelly

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:25

Ik heb ook zo'n paard gehad, maar die ging gewoon op dr kont zitten!
Kon niemand bij staan, want dan liet ze zich vallen!
ging n heeeeeeele poos goed, en daarna was het weer pet!
Heb ze verkocht, vond het risico veel te groot!
Een vriend van mij kon er zo opstappen!
heb er nooit meer van gehoord, koper wist ervan, dus neem aan dat het goed gaat nu!

EVeline, je kan niet echt streng zijn voor zo'n paard, als je niet fatsoenlijk zit en ze schieten er vandoor, heb je niks te doen als blijven hangen!
Elk iets wat je dan maar doet linkt zo'n paard met "straf
Negeren en verstand op 0 werkte bij die van mij wel!
En heeeeeeeeeeel goed en uitbundig belonen!Was ze afgeleid van het hele gebeuren!

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:30

peetje82 schreef:
EVeline, je kan niet echt streng zijn voor zo'n paard, als je niet fatsoenlijk zit en ze schieten er vandoor, heb je niks te doen als blijven hangen!
En heeeeeeeeeeel goed en uitbundig belonen!Was ze afgeleid van het hele gebeuren!

hm okee, je bedoeld dat t dus echt niet mogelijk is, omdat voor je streng kan zijn, hij of zij er al vandoor gaat?
dan kan je m toch alsnog op de rem zetten, mits je blijft zitten inderdaad Haha!
maar sta je er nog naast en je voelt dat hij/zij er vandoor wil gaan, kan je em toch proberen te corrigeren, tegen te houden of wat dan ook, neem aan dat je dat niet zomaar toe laat....

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:32

eveline_86 schreef:
peetje82 schreef:

hm okee, je bedoeld dat t dus echt niet mogelijk is, omdat voor je streng kan zijn, hij of zij er al vandoor gaat?
dan kan je m toch alsnog op de rem zetten, mits je blijft zitten inderdaad Haha!
maar sta je er nog naast en je voelt dat hij/zij er vandoor wil gaan, kan je em toch proberen te corrigeren, tegen te houden of wat dan ook, neem aan dat je dat niet zomaar toe laat....

Bij die van mij was het een kwestie van voet in de beugel en hups erop.
Ze was heel extreem, liet zich gewoon vallen als je iets deed !

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:33

Ik lees mee, ook mijn 3 jarige met inrijden vind dit ontzettend spannend. De laatste keer is hij er ook vandoor gestoven, ruiter zat er nog niet op en had hem snel terug gelukkig. Maar wil voorkomen dat dit nog eens gebeurd.

Dat dit angst was had ik bij hem ook al door Lachen

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:35

eveline_86 schreef:
peetje82 schreef:

zo pak ik het ook altijd aan Lachen
ze is ook ontzettend schrikkerig, maar dat negeer ik meestal, totdat ze het tegen me gaat gebruiken, dan moet ik weer even boos worden, het is niet anders.

ook altijd als ze iets goed doet beloon ik d'r uitbundig, daarmee is ze nu al niet meer bang voor opstijgen in de gang van de stal, maar ik wil haar gewoon gaan leren dat ze het in de bak ook gewoon doet.

peetje82 schreef:
Ik heb ook zo'n paard gehad, maar die ging gewoon op dr kont zitten!
Kon niemand bij staan, want dan liet ze zich vallen!
ging n heeeeeeele poos goed, en daarna was het weer pet!
Heb ze verkocht, vond het risico veel te groot!
Een vriend van mij kon er zo opstappen!
heb er nooit meer van gehoord, koper wist ervan, dus neem aan dat het goed gaat nu!

Heel erg bedankt voor de tip, en gelukkig gaat Nynke nog niet op dr kont zitten, hopelijk blijft dat zo!

nogmaals bedankt!

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:36

wel vervelend trouwens als ze bang zijn.... k heb er 1 die gewoon niet stil wilde blijven staan, uit enthousiasme/ongeduldigheid/eigenwijsheid (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1032316&e=0 eerste pagina, 2de commentaar van onderen) maar het is ook erg vervelend als ze zo bang zijn....
Laatst bijgewerkt door eveline_86 op 08-12-08 17:39, in het totaal 2 keer bewerkt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:37

Misschien vindt ze het een eng gevoel dat jij aan de zijkant hangt en net na het opstappen een beetje scheef zit. Waardoor zij dus extra gewicht op haar linkerkant krijgt en misschien het idee heeft dat ze om gaat vallen.
Heb je al eens geprobeerd om met een stoel op te stappen? Op die manier is het "hangmoment" niet zo groot en blijft je paard ook beter in evenwicht.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:38

probeer eerst aan de hand een paar rondjes met haar in de bak te lopen, met halstertouw aan haffstel, en wijs met je hand aan waar je heen wilt gaan, loop zo een paar rondjes, zodat ze de nieuwe dingen om en in de bak in zich kan opnemen, zet haar dan stil in het midden van de bak, dan met 1 voet in de beugel, even erin, blijft ze staan? belonen en voet eruit, dat doe je een paar x. dan ga je rustig wat gewicht in de beugel zetten, blijft ze staan? weer belonen, en paar x doen. dan erop proberen, en zachtjes rustgevende dingen tegen haar fluisteren, zodat ze weet dat er niets aan de hand is. je zal zien, na een paar x gaat het beter! veel succes ermee!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:44

MandyR schreef:
Misschien vindt ze het een eng gevoel dat jij aan de zijkant hangt en net na het opstappen een beetje scheef zit. Waardoor zij dus extra gewicht op haar linkerkant krijgt en misschien het idee heeft dat ze om gaat vallen.
Heb je al eens geprobeerd om met een stoel op te stappen? Op die manier is het "hangmoment" niet zo groot en blijft je paard ook beter in evenwicht.

Ik stap in stal inderdaad al op met een trapje, wat heel erg helpt. Alleen ik kan dit moeilijk in t midden van de bak gaan doen, want als ik ooit een keer alleen ben is er niemand om dat trapje weg te halen, snap je mijn probleem?:)

love_shyboy schreef:
probeer eerst aan de hand een paar rondjes met haar in de bak te lopen, met halstertouw aan haffstel, en wijs met je hand aan waar je heen wilt gaan, loop zo een paar rondjes, zodat ze de nieuwe dingen om en in de bak in zich kan opnemen, zet haar dan stil in het midden van de bak, dan met 1 voet in de beugel, even erin, blijft ze staan? belonen en voet eruit, dat doe je een paar x. dan ga je rustig wat gewicht in de beugel zetten, blijft ze staan? weer belonen, en paar x doen. dan erop proberen, en zachtjes rustgevende dingen tegen haar fluisteren, zodat ze weet dat er niets aan de hand is. je zal zien, na een paar x gaat het beter! veel succes ermee!

Heeft geen nut, ze staat iedere ochtend in die bak als de stallen uitgemest worden Knipoog en ze vind de bak ook niet eng, maar het opstijgen in de bak.. volgensmij is er ooit iets zo grandioos mis gegaan daarzo..

en praten doe ik al helemaal, want ze vertrouwt me (ze loopt blindelings achter me aan in de bak, als ik ga rennen draaft zij mee, als ik stop staat zij stil) en dat terwijl de bak gewoon open is en ze zo naar dr stal kan racen. Door te praten weet en hoort ze wat er gebeurt is het minder eng voor haar, maar het blijft zo'n scheitluis..

Dankjewel voor de tips!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:49

En als je dat trapje nou eens in een hoek wegzet? Dan kan die gewoon blijven staan. Dus tussen paard en bakrand in. En dan je paard richting hoefslag laten kijken zodat ze zich niet opgesloten voelt of richting bakrand om ineens vooruit springen te voorkomen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:54

Wat ik laatst als tip meekreeg en wat enorm goed geholpen heeft bij dat paard in kwestie, is een ander paard (dat braaf stilstaat en liefst wat groter is) links van haar zetten(dus parallel) en een paar keer op en af dat paard opstappen. Zo zien ze wat er gebeurt, dat andere paard er niks om geeft en dat het geen pijn doet.

Succes! enne belonen tot ze een ons weegt Knipoog

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 21:34

MandyR schreef:
En als je dat trapje nou eens in een hoek wegzet? Dan kan die gewoon blijven staan. Dus tussen paard en bakrand in. En dan je paard richting hoefslag laten kijken zodat ze zich niet opgesloten voelt of richting bakrand om ineens vooruit springen te voorkomen.

Dát is een heel slim idee. ga ik zeker eens proberen! Dankjewel Lachen

wizewo schreef:
Wat ik laatst als tip meekreeg en wat enorm goed geholpen heeft bij dat paard in kwestie, is een ander paard (dat braaf stilstaat en liefst wat groter is) links van haar zetten(dus parallel) en een paar keer op en af dat paard opstappen. Zo zien ze wat er gebeurt, dat andere paard er niks om geeft en dat het geen pijn doet.

Succes! enne belonen tot ze een ons weegt Knipoog

Ga ik ook zeker eens proberen Lachen
maar ik ben Bang dat het een combinatie van angst & uitproberen is, dus een lastige situatie.

Erg bedankt!

X. Kelly

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:45

Onze jonge (ondertussen 4 jaar) steigerde de eerste paar keren bij het opstappen. Om dit af te leren zijn we telkens in de stal opgestapt. (Daar kan ze niet omhoog), en dan uit de stal gegaan.
Dit heb ik een half jaar zo gedaan. Toen kon ik op mijn gemak in de wei opstappen (telkens wel met hetzelfde ritueel: langs haar hupsen, 1 voet in de beugel en springen, over haar leunen en klopt op de andere kant van haar, en dan opstappen).
Dit is altijd heel goed gegaan.
Nu rijdt mijn broertje op haar en moet die haar telkens eerst longeren, en dan opstappen. Dit gaat de laatste tijd terug moeilijker. De lesgeefster houdt haar dan vast aan de rechterkant, en dan kan mijn broertje opstappen.
Soms gaat dit goed, soms minder goed.
Kwestie van geduld hebben denk ik.
Zo lang mogelijk doen wat ze gewoon is, en telkens een stapje verder gaan.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:48

Ons paard was ook een drama, begon heel woest met de voorbenen te slaan waardoor je er ook niet goed bij kon staan. Hij is hiermee begonnen omdat er één keer iemand (zonder onze toestemming Boos!) verkeerd op is gestapt (bij de handelaar) waardoor hij heel bang is geworden.

Wij hebben met veel geduld en afleiding gewerkt. Idd duidelijk maken dat er iemand opstapt, afleiden en dan rustig opstappen. We kregen maar één kans per keer dus het moest meteen goed en rustig gebeuren. Hangen kon ook niet, we moesten echt in één keer zitten.

Het ging heel lang slecht en opeens ging de knop om en bleef hij keurig stil staan. We weten nog steeds niet waarom Tong uitsteken

Wij hebben met veel geduld gewerkt, veel aanraken op zijn lichaam. Rug, billen, buik, ook met de zweep "aaien" zodat hij alles van zichzelf voelde. Daarna rustig opstappen en vooral héél rustig gaan zitten. Dit alles wel aan de longeerlijn zodat hij eventueel (een beetje) gecontroleerd kon uitrazen.

Hij heeft één keer tijdens het opstappen een praam omgehad, op advies van de handelaar. We zaten helemaal vast en wisten niet meer wat te doen, vandaar. Achteraf gezien had ik t nooit gedaan, volgens mij heeft het echt helemaal niet gewerkt en heeft hij meer gehad aan de rust.

Succes! Het is echt een k.u.t. probleem!

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:02

Gezien het feit dat ze het in de bak nog doet maar in de stal niet, wijst erop dat het een vertrouwensprobleem is. Ik had ook zo'n paard. Het was duidelijk in het verleden fout gegaan bij het beleren en ze heeft er heel lang last van gehad.
Om te beginnen zou ik goed controleren of het zadel goed past. Met name of de ruimte voor de ruggengraat breed genoeg is. Daar kan een probleem zitten. Ook moet je zorgen dat het zadel al goed vast zit. Stap nog even een rondje en singel nog een keer aan. Het paard kan last hebben van het schuiven van het zadel.
Stap altijd op met een opstapje, ook in de bak. Sommige paarden hebben echt een hekel aan dat heisen. Je kan ook heel goed met opstapje opstijgen als je alleen bent (met zo'n paard moet je je uberhaupt afvragen of het zo verstandig is om alleen te rijden, cq op te stijgen). Zet het opstapje in een hoek of juist een paar meter uit de hoek. Dat is een plek waar je heel weinig rijdt en je kan er zelf gemakkelijk omheen hobbelen, daar heb je nauwelijks last van.
Blijf rustig wachten tot het paard stilstaat en zet dan het opstapje ernaast. Andersom kan veel stress geven. Stap pas op als het paard stil staat. Rust is heel belangrijk.

Gewoon consequent zijn en rustig blijven. Uiteindelijk zal het paard je gaan vertrouwen en zich er niet meer zo druk om maken

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:14

Hoi hoi,

Wat ik nooit heb hoeven doen, maar wat bij paardencollega's heel goed werkte zijn snoepjes. Iemand die ik kende zei: het is toch geen hond, dit doe ik niet....maar het werkt eerlijk waar heel erg goed. Een vriendin van mij bijv had een paard dat groot was en heel erg gespannen....die moest ook zowiezo vastgehouden worden...in het begin steeg zij op, gaf degene naast haar een snoepje, op den duur ging zij het zelf doen. Paard moet om dit snoepje te krijgen haar hoofd naar beneden doen en haar hoofd draaien. Resultaat, ontspanning en beloning en vooral...aandacht weg van het enge opstijgen.

Ik heb het overig wel toegepast op die van mij toen hij moeilijk stil wilde staan buiten. Werkte als een charm. Beloning moet natuurlijk wel op het goede moment voor de goede actie...dus stilstaan in jouw geval Knipoog

Proberen waard meid, misschien wel een simpele oplossing voor een onwijs moeilijk probleem. Op den duur (en dit kan best een jaar duren) kan je de snoepjes weglaten en heb je een paard dat netjes stilstaat bij opstijgen..

En wat brandweer zegt (en meerdere), consequent zijn en rustig blijven...en altijd hetzelfde doen. Best moeilijk, maarja Lachen

Over het krukje in de bak...gewoon neerzetten hoor, als het geen enorm ding is kan je er toch omheen rijden?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:42

Suzzy_3 schreef:
Onze jonge (ondertussen 4 jaar) steigerde de eerste paar keren bij het opstappen. Om dit af te leren zijn we telkens in de stal opgestapt. (Daar kan ze niet omhoog), en dan uit de stal gegaan.
Dit heb ik een half jaar zo gedaan. Toen kon ik op mijn gemak in de wei opstappen (telkens wel met hetzelfde ritueel: langs haar hupsen, 1 voet in de beugel en springen, over haar leunen en klopt op de andere kant van haar, en dan opstappen).
Dit is altijd heel goed gegaan.
Nu rijdt mijn broertje op haar en moet die haar telkens eerst longeren, en dan opstappen. Dit gaat de laatste tijd terug moeilijker. De lesgeefster houdt haar dan vast aan de rechterkant, en dan kan mijn broertje opstappen.
Soms gaat dit goed, soms minder goed.
Kwestie van geduld hebben denk ik.
Zo lang mogelijk doen wat ze gewoon is, en telkens een stapje verder gaan.

ja dat probeer ik ook, alleen ze flipt altijd als het ergens anders is als in stal, en dat proberen kost inderdaad ontzettend veel tijd. Maar als ik ergens anders opstijg blijft ze de heletijd gestressd , loopt ze niet lekker en schrikt ze van echt álles.
Het is niet dat ik het niet probeer, maar ze is gewoon onzettend .. tjah ik heb er geen woord voor. Het is een mengeling van angst en uitproberen.

Fem_daf schreef:
Ons paard was ook een drama, begon heel woest met de voorbenen te slaan waardoor je er ook niet goed bij kon staan. Hij is hiermee begonnen omdat er één keer iemand (zonder onze toestemming Boos!) verkeerd op is gestapt (bij de handelaar) waardoor hij heel bang is geworden.

Wij hebben met veel geduld en afleiding gewerkt. Idd duidelijk maken dat er iemand opstapt, afleiden en dan rustig opstappen. We kregen maar één kans per keer dus het moest meteen goed en rustig gebeuren. Hangen kon ook niet, we moesten echt in één keer zitten.

Het ging heel lang slecht en opeens ging de knop om en bleef hij keurig stil staan. We weten nog steeds niet waarom Tong uitsteken

Wij hebben met veel geduld gewerkt, veel aanraken op zijn lichaam. Rug, billen, buik, ook met de zweep "aaien" zodat hij alles van zichzelf voelde. Daarna rustig opstappen en vooral héél rustig gaan zitten. Dit alles wel aan de longeerlijn zodat hij eventueel (een beetje) gecontroleerd kon uitrazen.

Hij heeft één keer tijdens het opstappen een praam omgehad, op advies van de handelaar. We zaten helemaal vast en wisten niet meer wat te doen, vandaar. Achteraf gezien had ik t nooit gedaan, volgens mij heeft het echt helemaal niet gewerkt en heeft hij meer gehad aan de rust.

Succes! Het is echt een k.u.t. probleem!

Ja dat aanraken doe ik inderdaad al, want als ik bovenop haar zit en ik raak haar aan schrikt ze soms gewoon, dat probeer ik er nu uit te krijgen.
Dat van het aan de Longeerlijn vind ik een zeer goed idee!

Elpharo schreef:
Hoi hoi,

Wat ik nooit heb hoeven doen, maar wat bij paardencollega's heel goed werkte zijn snoepjes. Iemand die ik kende zei: het is toch geen hond, dit doe ik niet....maar het werkt eerlijk waar heel erg goed. Een vriendin van mij bijv had een paard dat groot was en heel erg gespannen....die moest ook zowiezo vastgehouden worden...in het begin steeg zij op, gaf degene naast haar een snoepje, op den duur ging zij het zelf doen. Paard moet om dit snoepje te krijgen haar hoofd naar beneden doen en haar hoofd draaien. Resultaat, ontspanning en beloning en vooral...aandacht weg van het enge opstijgen.

Ik heb het overig wel toegepast op die van mij toen hij moeilijk stil wilde staan buiten. Werkte als een charm. Beloning moet natuurlijk wel op het goede moment voor de goede actie...dus stilstaan in jouw geval Knipoog

Proberen waard meid, misschien wel een simpele oplossing voor een onwijs moeilijk probleem. Op den duur (en dit kan best een jaar duren) kan je de snoepjes weglaten en heb je een paard dat netjes stilstaat bij opstijgen..

En wat brandweer zegt (en meerdere), consequent zijn en rustig blijven...en altijd hetzelfde doen. Best moeilijk, maarja Lachen

Over het krukje in de bak...gewoon neerzetten hoor, als het geen enorm ding is kan je er toch omheen rijden?

Ik ga eerst alle andere optie's proberen, voordat ik deze probeer, ik heb geen zin om mijn 'rang' als leider af te staan Lachen wat je doetr als je snoepjes geeft.

Iedereen bedankt voor de reacties! Iedere andere reactie is welkom natuurlijk!

X. Kelly

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:50

Ik zou idd met krukje opstappen, en meteen na het opstappen het hoofd inbuigen tot ze met haar neus bij je stijgbeugel is. Dat vraagt wat voorbereiding van de grond. Doe je aan grondwerk? Dat is sowieso heel goed voor de opvoeding, en helpt problemen in het zadel te voorkomen/op te lossen. Het inbuigen van het hoofd kan ook vanaf de grond, geen snoepjes voor nodig.

Kijk naar dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

Op 5:08 zie je wat ik bedoel.
Zie filmpje in mijn onderschrift voor de ultieme finesse.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:52

je rang als leider sta je niet af hoor als je snoepjes geeft. Mijn merrie krijgt ook meestal bij het opstappen een snoepje, gewoon omdat ze het nog steeds moeilijk vind om stil te staan. ondanks dat en wel meer snoepjes dingen weet ze echt wel haar plaats en die is onder mij