Zorro (fjord kruising) basiswerk, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Zorro (fjord kruising) basiswerk, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 22:34

Hoi!

Fijn dat je de moeite hebt genomen om mijn (allereerste HAW!)topic aan te klikken, we kunnen namelijk wel wat tips gebruiken! Allereerst een inleiding:

Dit is mijn paard Zorro:
Afbeelding

Een fjord x welsh merrie, van rond de 13 jaar. Zorro is voor ik haar kreeg mishandelt en verwaarloost, en daardoor ook nooit goed ingereden. Na jaren te hebben aangemoddert, was mijn lieve vriendinnetje Iris zo lief om haar deze zomer een maand onder handen te nemen. Daar heeft Zorro eindelijk de basis geleerd, en ik heb ook gelijk heel veel geleerd. Op 1 augustus is ze weer thuis gekomen en zijn wij druk gaan oefenen.

Ons niveau is dus eigelijk alleen de basis. Zorro was al die jaren wel zadelmak, maar ze had geen flauw idee wat ik van haar vroeg, en dat eindigde vaak in bok, spring en cross partijen. Vooral de rem zat er absoluut niet op. Nu gelukkig wel Haha!

Zorro en ik hebben les, maar helaas was dit een lesje, en daarna werd Zorro kreupel. Ze heeft toen 8 weken stil gestaan, en dit was de derde keer dat ik er daarna weer op zat. We zijn kalm aan begonnen, en nu is haar conditie weer zo hersteld dat we weer gaan lessen, zonder begeleiding komen we er niet.

Punten waar we tegenaan lopen:
- Zor doet nog wel eens haar hoofd ineens naar beneden, wat mij uit balans brengt
- Het tempo is nog wel eens een discussie punt, ze wil het liefste snel
- Van draf naar stap zal vlotter moeten, Zor is van nature best een drammertje, en ik moet er erg op letten dat ze luisterd en reageert
- Ze is fel op mijn been
- Vooral in het begin en als het moeilijk word, heeft ze moeite met ontspannen, ze vind het soms best moeilijk, en gaat daardoor snel dribbelen en te vlot lopen
- Zor vind het erg moeilijk om rechte lijnen te lopen, al helemaal als ze geen steun heeft van de bakrand

- Ik zit vreselijk, mijn benen liggen raar en ver naar achteren, ik kijk naar beneden.. Soms val ik voorover, soms zit ik te stijf rechtop.. Maar ik ben me er (zeker na deze foto's) van bewust en werk eraan!
- Als we van galop naar draf gaan donder ik naar voren
- Mijn handen lijken op sommige foto's best streng, dit ervaar ik tijdens het rijden niet zo, zal dit met les ook eens aankaarten

Ik kan zo even niet meer punten bedenken, er zijn best veel dingen waar we tegen aan lopen. Maar ze kent natuurlijk ook alleen de basis, en ik ben ook niet bepaald een topruiter. Gelukkig zijn er ook dingen die wel heel goed gaan, we vinden het erg leuk, we doen erg ons best, en het gaat toch steeds weer wat vooruit!

Zor is dankzij de 8 weken verplicht niet werken nogal rond geworden, ze word echt dik van lucht als ze niets doet..

Genoeg verteld, de foto's (staan niet helemaal op volgorde, en ik heb ook niet overal commentaar bij gezet, jullie kunnen zelf ook wel zien of het een stap of draf foto is Lachen ):

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding
Stilstaan vind ze moeilijk, en ook niet echt leuk..

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding
Van hand veranderen, erg moeilijk zo'n rechte lijn zonder bak rand!

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Afbeelding

Foto's van de galop heb ik niet geplaatst, dat gaat vrij goed, hier vinden we de meeste problemen in, dus wil ik ook het liefste tips voor!

Ik wil dus graag tips, maar houdt het vriendelijk, en houdt rekening met ons niveau! Bedankt!

Edit: paar stomme typfoutjes..

tassie

Re: Zorro (fjord kruising) basiswerk, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:39

ten eerste zit je veel te ver achter in je zadel, je voeten steken erg uit en als je kijkt naar foto 4 zie je dat je teveel naar voren hangt. verder kan je niks raars zien, lekker voorwaarts blijven rijden en dan zakt die vanzelf wel een keertje met zijn hoofd en gaat die lekker over zijn rug lopen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 12:11

Klopt inderdaad, ik zit op deze foto's veel te ver naar achteren. Ik heb er ook foto's bij dat ik wel netjes op mijn plek zit, het is puur als ze sneller gaat als de bedoeling is, ik voorover ga leunen en daardoor achterin mijn zadel schuif. Die gewoonte heb ik overgehouden van de periode dat het alleen maar heel hard ging en ik haar niet stoppen kon. Ik moet dat echt zien af te leren om voorover te hangen, maar dat valt me nog zwaar, het is echt een gewoonte Haha!

Ik kreeg nog wel de tip om mijn beugels een gaatje langer te doen, zodat ik rechterop blijf zitten, dit zal ik eens proberen.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:20

mischien een spoorriempje door je singel en beugels heen doen, heb ik ook een tijdje gedaan, ga je vanzelf goed zitten met je hakken

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 12:23

Oke, dank je voor de tip!!

Ik probeer er enorm op te letten dat ik mijn benen aansluit en goed blijf zitten, maar ik moet nog op zoveel dingen letten dat dat niet altijd even goed lukt. Zo'n riempje helpt me dan inderdaad gemakkelijker op de goede weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:20

Ten eerste: Wat een ontzettend lekker ding! Lovers
Lijkt trouwens wel een beetje op een [ras].

Ten tweede: de tips.
- niet steeds naar beneden kijken.
- je benen beter aansluiten aan je pony.
- rechterop gaan zitten (schouders naar achter, borst vooruit).

Wat ik me afvraag, is waarom je je benen zo afsteekt.
Vind je dat lekker rijden, of heeft het een andere reden.

En verder vind ik jullie een hele goede combinatie! Ja
Ik hoop dat je nog heel lang plezier met hem hebt.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:34

Volgens mij kom je qua houding al een stuk beter te zitten als je je beugels een gaatje langer doet.
Verder geef je zelf eigenlijk wel aan wat je mindere punten zijn.
Probeer met je handen geen piano te spelen Clown als je je ellebogen iets meer buigt ziet dat er ook beter uit.

Jullie zijn een leuke combinatie. Zorro is ook een gave kruising! Ja

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:44

Wat een leuk paard!
Op de foto's zijn niet echt minpunten te zien over het rijden zelf.. dat ziet er allemaal wel goed uit, dus moeilijk om daar tips over te geven..
Een beetje een algemene tip: veel afwisselen qua oefeningen, dan blijft ze bij de les en heeft ze geen tijd om eraan te denken dat ze moet dribbelen/ hoofd omlaag doen

Ik denk idd ook dat als je je beugels langer maakt je hele houding zal veranderen!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 16:07

dat dekje heb ik ook:P

je steekt lijkt wel gewoon heel je onderbeen af;)
probeer die er lekker aan te houden en een beetje te spelen met de teugels zodat ze wat losser wordt.
ook rechtop blijven zitten.
en lekker veel overgangen van stilstand ( dat wil ze toch niet:P) naar draf en van stil naar stap ed;)
succes!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 16:25

Persoonlijk vind ik de lengte van je beugels prima zo. Wat je onderbenen betreft: je beenpositie is prima, probeer wel inderdaad een beetje te oefenen op het aangesloten houden, maar dat valt niet mee hè, met zo'n ronde ribbenkast onder je krent? Als je kijkt naar de hak-heup-schouderlijn is het enige wat uitsteekt je achterste. Dat zou je kunnen oefenen door,als Zorro dat goed vindt, je knieën op te trekken en voor je zadel tegen elkaar te houden. Zo een rondje of wat stappen en dan weer laten zakken zonder te gaan verzitten! Ik weet het, het voelt heel vreemd in het begin, en je heupen zullen moeten wennen, maar hier hoor je. Je hak is netjes uitgedrukt, knieën liggen mooi aan. Je mag je handen iets hoger dragen.
Al met al vind ik jullie een heel leuke combinatie, mooie pony ook. Loopt er lekker met de oortjes op, ziet er vriendelijk uit allemaal. Toppie hoor.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 17:49

Ten eerste bedankt voor jullie leuke reacties!

@ KoudbloedKim: Dank je, als ze wat slanker is ziet ze er nog lekkerder uit Knipoog Ik steek mijn benen denk ik af omdat ik dus wat voorover val, en daardoor mijn benen wat naar achteren gaan, doordat ze zo rond is, en ik heb reuma, en netjes aansluiten lukt niet altijd. De reuma is een bijzaak, denk dat het het meeste komt doordat ik voorover hang, ik moet hier goed op gaan oefenen.

@ JewEmm: Ik zal eens proberen hoe het gaat met mijn beugels iets langer, wie weet helpt het!

@ Fantastico en Vilouma: Ik probeer idd veel af te wisselen, veel oefeningen, veel overgangen, en dat zorgt er zeker voor dat ze meestal bij de les blijft.

@ Anne Marie: Ik ga het wel eens proberen met langere beugels, proberen kan nooit kwaad. Het werkt inderdaad mee dat ze zo rond is, dan is aansluiten best moeilijk. Maar goed, het moet mogelijk zijn, in ieder geval beter en netter als dit. Ik zal het eens gaan proberen met mijn knieen voor het zadel, probeer ik het gewoon eerst bij het uitstappen, dan is Zorro in ieder geval lekker rustig en kan ik het mooi proberen. Verder bedankt voor de complimenten!

Aardbei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:08

Leuke pony!:)
Probeer wat rechter op te zitten, soms 'val' je een beetje naar voren, kunnen natuurlijk ook moment opnamens zijn. Knipoog

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 16:32

Zijn geen momentopname's helaas, ik val echt naar voren. Maar goed, ik doe mijn best om dat af te leren! Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:51

Ik vind het er om te beginnen heel vriendelijk uit zien, jullie stralen beiden uit dat jullie nog wel een en ander te leren hebben, maar het ziet er ook uit als samenwerking en het vormen van een team Ja
De belangrijkste punten die ik bij jou zie zijn het afsteken van je benen en het naar voren vallen in je lichaam, maar je weet dit zelf al.
Verder zie ik af en toe dat je paard 'wegloopt' voor het bit en het niet echt aan lijkt te nemen (foto 8). Via internet hier tips voor geven is wel heel lastig, met goed les zal hier zeker aandacht aan worden besteed lijkt mij.
Oefen lekker door met je paard, jullie kunnen een prachtige combi worden met wat oefening en begeleiding Ja

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:52

Ik vind dat je heel goed op weg bent. Zeker dat je hulp hebt gevraagd en dat je gaat lessen. En het ziet er gewoon ontspannen uit. Je neemt er de tijd voor.
Dus al moet er nog veel gebeuren, mijn complimenten voor je aanpak!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:02

Bedankt allebei, dat doet goed! We hebben inderdaad nog veel te leren, maar omdat we elkaar al jaren kennen zijn we ook echt een team. We doen kalm aan, en we komen er wel!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:23

Nou ik kan niet trotser op jullie wezen naar het zien van de foto's Haha!

Je benen afsteken komt vooral heel erg veel weg op het moment dat je naar voren valt zeg maar dus goed opletten dat je op je kont blijf zitten Haha!

Meis ik ben echt super trots op jullie want ja ik weet dat zorro geen makkelijke is Knipoog
En de rest komt echt wel vanzelf Haha!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:09

Haha gelukkig maar, ik ben nog altijd heel trots op jou, want dankzij jou rijden we weer!

Dinsdag heb ik ook weer les, dus we zullen weer flink aan de slag gaan!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:06

Wauw wat een beertje Haha!

Er is alleen één ding wat ik aan je uitleg niet helemaal begrijp. Je zegt dat ze fel is aan het been, graag snel wilt, maar van stap naar draf niet vlot is.
Kan het zijn dat je het 'aan het been' zijn niet verwart hard willen lopen? Een paard dat echt goed is aan het been zou in principe ook zo aan kunnen draven.

Wat je iig kunt doen is veel overgangen rijden en duidelijk zijn met je been. Dus knijpen, nog een keer knijpen, schopje, tik zweep en in dat tempo blijven totdat jij een andere hulp geeft. Maar ook in draf kun je veel tempowisselingen doen. Om meer reactie van stap naar draf te krijgen, veel oefenen. Dus bijv. bij 5 meter voor een leter al duidelijk maken: joh zometeen gaan we iets doen. (met iets meer tempo bijv.) en dan meter voor de letter knijpen. (en dan dat riddeltje herhalen wat ik eerder aangaf). Halve bak doordraven, terug naar stap en weer opnieuw. Als je elke keer een letter (niet elke keer dezelfde letter) of vast punt neemt is het voor jezelf makkelijker om je stappen te onthouden. Bij bij B. draven Bij C stappen Bij E weer draven, bij A stappen, bij B draven en dan kun je die stukken stap korter maken, draven langer maken.
Let wel op dat ze op je been reageert en niet doordramt en weg wilt. En zorg ervoor dat je been ook echt stil is als je geen hulp wilt geven Lachen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:09

Wat een leuk beestje en wat fijn dat ze aan jouw een goed baasje heeft na haar verleden!
Ook ik dacht meteen na het zien van de foto's dat je wellicht beter zult zitten als je je beugels wat langer doet.
Verder vraag ik me wel af of jij de juiste maat zadel hebt, hij lijkt achter je wat weinig ruimte te hebben. Als hij inderdaad aan de kleine kant is qua zitvlak dan is het ook lastig zitten dus een goed passend zadel doet wonderen.
In de wendingen zou je binnenhand iets meer van de hals mogen om ook wat meer buiging te krijgen.
Ik vind dat ze het al netjes doet hoor en het ziet er vrolijk en lekker voorwaarts uit.
Train je haar ook aan de longe, als je haar daarbij goed aan de hulpen hebt staan kun je dat ook weer gebruiken onder het zadel.
Wees consequent en met les erbij zal het zeker goedkomen!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:08

Wat een leukerd zeg!
Probeer ook al is ze zo'n race-eend, niet je benen af te steken. Daarnaast gewoon streng zijn dat het ook een keer afgelopen is met onder je uit rennen. Dit heeft veel met je zit te maken wat al eerder gezegd is: je zit voorover en je achterste steekt uit. Dit komt doordat je constant bezig bent met terug te rijden met je lichaam. Je zit is steeds iets achter de beweging. Probeer eens een stukje voor je gevoel vooruit en omhoog (achterhand er onder) te rijden, je zult zien (als je een foto laat maken Tong uitsteken), dat je dan een stuk rechter op zit.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:49

Hey!

Ik zit op het profiel van mn zusje en zag je vragen! Ik ben nu net mijn 3 jarige pony aan het inrijden en hij vind ook lossen lijnen door de bak moeilijk, mijn tip is om dat dan juist te gaan doen. dus niet op de hoefslag gaan rijden maar op de binnenhoefslag, een meter uit de kant. En probeer goed te voelen, zodra je maar een kleine druk naar de buitenkant voelt moet je corrigeren met je benen. Pas als de lijnen over de binnenhoefslag goed gaan kun je weer de hoefslag gaan volgen. zo leer je je paard op eigen benen te lopen en niet op steun van de bakrand.
Ben het ook met de meesten eens, probeer je beugels eens een gaatje langer. En je duwt je hakken wel erg laag, je moet er met paardrijden altijd op letten dat je je spieren niet overstrekt. Zoals bijvoorbeeld met turnen, dat is een sport gebaseerd op spanning, terwijl paardrijden juist op ontspanning richt. Probeer je hakken iets meer te ontspannen, dan word je zit ook beter. Om te voorkomen dat je naar voren valt moet je je buikspieren aan spannen. Dat is iets wat je ook gewoon op een stoel kan oefenen, op school bijvoorbeeld.
Probeer verder je benen er gewoon aan te houden, dan went je paardje er vanzelf aan. Want je past nu je houding aan aan je paard, en daardoor ga je heel raar zitten. Je paard moet zich aanpassen aan jou en niet anders om!

Hoop dat je er wat aan hebt!!

Groetjes Sanne

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:28

Ik had vanmiddag al een heel lang antwoord getypt, viel ineens de computer uit.. Hier nog een poging:

@ Sammie: Misschien heb ik het verkeerd om getypt, het probleem is juist van draf naar stap. Voorwaarts is geen enkel probleem, ze is enorm voorwaarts, juist de rem is wel eens zoek. We rijden idd al veel overgangen om dit te oefenen en het gaat zeker beter!

@ opisop_shop: Goed gezien inderdaad, ik heb een 17,5 inch zadel, en 18 of 18,5 was mooier geweest. Dit is een boomloos zadel, en werd toen nog niet in die maten gemaakt. Zorro loopt er hartstikke goed onder, het past super, en ik zit er ook fijn op. Het past wel, maar voor het plaatje was groter mooier geweest. Helaas, ben eigelijk niet van plan om een ander zadel te kopen nu dit zo goed bevalt. Nou ja, ik wil sowieso graag qua bovenbenen wat afvallen, dus misschien lijkt het over een tijdje mooier Knipoog

Ik longeer 2x in de week, en daardoor komt ze inderdaad steeds beter aan de hulpen! De tip om mijn binnenhand bij wendingen meer van de hals te houden zal ik zeker wat mee doen!

@ _iDj_: Ik zal het zeker proberen, bedankt voor je tips!

@ Sanne: Ik probeer inderdaad al veel losse lijnen door de bak te maken, zodat ze wat meer leert om recht te lopen zonder de bakrand te volgen. Gaat ook de goede kant op.

Allemaal weer bedankt voor jullie reacties en tips, erg leuk! Ik heb vanmorgen weer gereden en al wat tips uitgeprobeerd, alleen mijn beugels zijn nog even hetzelfde gebleven, omdat er mensen vlakbij aan het bomen zagen waren was Zor wat pittiger als anders, dus heb ze even op de vertrouwde lengte gelaten. Ga het morgen even proberen! Ben in ieder geval veel bezig geweest om rechtop te zitten en mijn benen aan te sluiten, voor mijn eigen gevoel ging dit al best goed.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:49

Allereerst: wat een superleuke pony!

Je houding kan inderdaad soms wat beter, maar dat weet je zelf ook heel goed. En als je pony nog geen constant tempo heeft, is het ook niet makkelijk om goed te blijven zitten. Ik heb dat met mijn tinker ook regelmatig Knipoog

Je pony heeft een enorme nek! Supergaaf, maar het maakt het lekker naar beneden rijden wel lastiger.
Wat bij mijn tinker altijd goed helpt, is als ik voltes rij en haar dan met de binnenteugel naar beneden vraag. De buitenteugel goed constant eraan houden om te begrenzen.

Verder vind ik dat je netjes met je handen rijd, dat ziet er heel fijn uit.
Ik zou proberen om op de volte te draven em haar te vragen om jehand te volgen. Dan mag ze best lekker laag lopen. Lekker onspannen, je benen eraan houden voor het tempo en steeds vragen met de binnenteugel.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:22

Marloes R ondanks dat zoro zo'n dikke nek heeft kan ze heel netjes naar beneden lopen Lachen
Het is alleen het is echt een merrie die het niet doet als ze erg geen zin in heeft Knipoog