Fijn dat je de moeite hebt genomen om mijn (allereerste HAW!)topic aan te klikken, we kunnen namelijk wel wat tips gebruiken! Allereerst een inleiding:
Dit is mijn paard Zorro:

Een fjord x welsh merrie, van rond de 13 jaar. Zorro is voor ik haar kreeg mishandelt en verwaarloost, en daardoor ook nooit goed ingereden. Na jaren te hebben aangemoddert, was mijn lieve vriendinnetje Iris zo lief om haar deze zomer een maand onder handen te nemen. Daar heeft Zorro eindelijk de basis geleerd, en ik heb ook gelijk heel veel geleerd. Op 1 augustus is ze weer thuis gekomen en zijn wij druk gaan oefenen.
Ons niveau is dus eigelijk alleen de basis. Zorro was al die jaren wel zadelmak, maar ze had geen flauw idee wat ik van haar vroeg, en dat eindigde vaak in bok, spring en cross partijen. Vooral de rem zat er absoluut niet op. Nu gelukkig wel
Zorro en ik hebben les, maar helaas was dit een lesje, en daarna werd Zorro kreupel. Ze heeft toen 8 weken stil gestaan, en dit was de derde keer dat ik er daarna weer op zat. We zijn kalm aan begonnen, en nu is haar conditie weer zo hersteld dat we weer gaan lessen, zonder begeleiding komen we er niet.
Punten waar we tegenaan lopen:
- Zor doet nog wel eens haar hoofd ineens naar beneden, wat mij uit balans brengt
- Het tempo is nog wel eens een discussie punt, ze wil het liefste snel
- Van draf naar stap zal vlotter moeten, Zor is van nature best een drammertje, en ik moet er erg op letten dat ze luisterd en reageert
- Ze is fel op mijn been
- Vooral in het begin en als het moeilijk word, heeft ze moeite met ontspannen, ze vind het soms best moeilijk, en gaat daardoor snel dribbelen en te vlot lopen
- Zor vind het erg moeilijk om rechte lijnen te lopen, al helemaal als ze geen steun heeft van de bakrand
- Ik zit vreselijk, mijn benen liggen raar en ver naar achteren, ik kijk naar beneden.. Soms val ik voorover, soms zit ik te stijf rechtop.. Maar ik ben me er (zeker na deze foto's) van bewust en werk eraan!
- Als we van galop naar draf gaan donder ik naar voren
- Mijn handen lijken op sommige foto's best streng, dit ervaar ik tijdens het rijden niet zo, zal dit met les ook eens aankaarten
Ik kan zo even niet meer punten bedenken, er zijn best veel dingen waar we tegen aan lopen. Maar ze kent natuurlijk ook alleen de basis, en ik ben ook niet bepaald een topruiter. Gelukkig zijn er ook dingen die wel heel goed gaan, we vinden het erg leuk, we doen erg ons best, en het gaat toch steeds weer wat vooruit!
Zor is dankzij de 8 weken verplicht niet werken nogal rond geworden, ze word echt dik van lucht als ze niets doet..
Genoeg verteld, de foto's (staan niet helemaal op volgorde, en ik heb ook niet overal commentaar bij gezet, jullie kunnen zelf ook wel zien of het een stap of draf foto is
):1.

2.

3.

Stilstaan vind ze moeilijk, en ook niet echt leuk..
4.

5.

6.

7.

Van hand veranderen, erg moeilijk zo'n rechte lijn zonder bak rand!
8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

Foto's van de galop heb ik niet geplaatst, dat gaat vrij goed, hier vinden we de meeste problemen in, dus wil ik ook het liefste tips voor!
Ik wil dus graag tips, maar houdt het vriendelijk, en houdt rekening met ons niveau! Bedankt!
Edit: paar stomme typfoutjes..
als je je ellebogen iets meer buigt ziet dat er ook beter uit.
Ik steek mijn benen denk ik af omdat ik dus wat voorover val, en daardoor mijn benen wat naar achteren gaan, doordat ze zo rond is, en ik heb reuma, en netjes aansluiten lukt niet altijd. De reuma is een bijzaak, denk dat het het meeste komt doordat ik voorover hang, ik moet hier goed op gaan oefenen.
), dat je dan een stuk rechter op zit.