problemen met op- en afstijgen 3,5 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Invidia

problemen met op- en afstijgen 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 00:48

mijn pony staat inmiddels drie maanden in training. ik heb besloten om het niet zelf te doen, omdat ik bang was het te verpesten. vanaf dag één onder het zadel werd duidelijk dat hij ontzettend bang was met het op- en afstijgen. wanneer hij eenmaal liep, werd het een ontzettend fijne pony. tot er weer afgestegen moest worden.
nu staat hij dus drie maanden in training. de laatste keer dat ik erop ging, lag ik er binnen 10 seconden weer naast omdat hij op hol sloeg voor ik de andere stijgbeugel te pakken had, en ik dat nou eenmaal niet kan uitzitten.
bij de laatste poging opstijgen wilde hij mij helemaal niet meer op zijn rug, deed er alles aan om mij weg te houden. de man die hem nu in training heeft staan ging er natuurlijk meteen op, omdat het goed afgesloten moest worden. bij het opstijgen kwam hij meteen omhoog, en sloeg direct weer op hol. hij was eigenlijk meteen weer terug bij af.
nu is mijn vraag of mensen hier ervaring mee hebben, of er zelfs ooit van gehoord hebben dat een paard of pony zo ontzettend angstig is bij het op- en afstijgen. de mensen waarbij hij in training staat hebben het iig nog nooit meegemaakt. ik heb mijn pony nu al twee jaar, dus ik ga er vanuit dat het geen vertrouwenskwestie is. ik weet ook zeker dat er niets traumatisch gebeurd is bij het op- of afstijgen, dus een logische verklaring is er eigenlijk niet.
ik kijk uit naar reacties, aangezien ik het beestje na 2 jaar liever niet wil verkopen. zoals het er nu uit ziet heb ik namelijk geen andere keuze, omdat ik hem gewoonweg niet kan rijden, en hij er natuurlijk absoluut geen plezier in heeft.

anneliesdj

Re: problemen met op- en afstijgen 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 02:36

Hoe was de pony voor het rijden? Het klinkt alsof hij angstig is geweest met opstijgen en jullie daar verkeerd op hebben gereageerd waardoor hij versterkt werd in zijn angst.
Wat je fout hebt gedaan kan ik zo niet zeggen maar kan iets heel onbenulligs zijn, bv met je been tegen zijn kruis zijn gestoten oid, hoeft maar een keer te gebeuren en het paard is bang. Doordat hij steigert en op hol gaat (waardoor jullie schreeuwen/trekken in de mond ed) komt hij in een vicieuze cirkel, jouw taak is om daar doorheen te breken Lachen

Angeliiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 02:50

voor het rijden was hij al angstig, maar dat werd al verteld door de vorige eigenaresse, die hem anderhalf jaar in de hengstengroep op het land had staan voor ik hem kocht. op een jaar of twee werd hij gecastreerd, waarover mensen die erop gestudeerd hebben natuurlijk nog steeds zeggen dat ze daar angstiger van worden. toch heb ik met hem nooit langer als 5 minuten paniek ondervonden, omdat hij altijd op mij vertrouwde. hij is namelijk erg eenkennig, dus hij is absoluut niet dominant of iets in die richting.

qua de fouten moet ik toch echt zeggen dat dit niet het geval is. ik heb er alleen zeer ervaren personen op laten rijden, die zeker wisten wat ze deden. schreeuwen of in de mond trekken, zelfs straffen kwam niet tot orde. dit is juist waardoor ik het zo vreemd vind Lachen

Angeliiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 02:57

sorry trouwens voor de verwarring ik was mn wachtwoorden van een jaar (of meer, weet ik veel?) kwijt. vandaar de nieuwe account.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 03:11

Angeliiquex schreef:
voor het rijden was hij al angstig, maar dat werd al verteld door de vorige eigenaresse, die hem anderhalf jaar in de hengstengroep op het land had staan voor ik hem kocht. op een jaar of twee werd hij gecastreerd, waarover mensen die erop gestudeerd hebben natuurlijk nog steeds zeggen dat ze daar angstiger van worden. toch heb ik met hem nooit langer als 5 minuten paniek ondervonden, omdat hij altijd op mij vertrouwde. hij is namelijk erg eenkennig, dus hij is absoluut niet dominant of iets in die richting.

qua de fouten moet ik toch echt zeggen dat dit niet het geval is. ik heb er alleen zeer ervaren personen op laten rijden, die zeker wisten wat ze deden. schreeuwen of in de mond trekken, zelfs straffen kwam niet tot orde. dit is juist waardoor ik het zo vreemd vind Lachen

Dat kan zijn maar als je opstijgt en hij schiet weg dan kun je bijna niet voorkomen dat je hem in de mond trekt, zelfs niet als je een prof bent, ik bedoel niet dat hij onkundig is ingereden maar dat je misschien net een klein foutje hebt gemaakt en de pech hebt dat je paard niet zo vergevingsgezind is en al angstig was van tevoren.

Ik snap overigens niet waarom een paard angstiger moet zijn als hij later gecastreerd is. Zijn er veel mensen bij geweest? Is hij soms als 2 jarige ruw uit de wei gesleurd, op stal gezet en gecastreerd?

Als hij jou vertrouwd zou je het in princiepe zelf moeten kunnen oplossen. Als je nu zelf eens alles doet en dan heel rustig, zadelen, rondje lopen ed. Vestig niet de aandacht op het opstijgen dus doe het anders als je normaal doet. Merk je dat hij rustig is dan sta je stil en ga je naast hem staan, merk je dat hij bang wordt dan negeer je hem, enkel zorgen dat hij niet weg kan lopen, verder helemaal niets doen. Is hij weer rustig dan beloon je hem uitgebreid en haal je de druk eraf door weer weg te lopen. Zo kun je steeds een stapje verder gaan, zorg wel dat hij eerst rustig is voor je de druk weghaalt, daarom is het ook belangrijk dat je kleine stapjes vooruit gaat en op tijd stopt, verwacht dus niet in 3 dagen resultaat.

Angeliiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 03:27

dank je anneliesdj voor je uitgebreide antwoord, toch wil ik hierbij goed uitleggen dat hij al drie maanden in training is, en paarden of pony's met dit probleem er binnen enkele weken vanaf zijn. (niet dat ik dit van mijn kanjer verwacht, maar je gaat toch conclusies trekken aangezien de trainers hier ervaring mee hebben.)

met het verhaal van het - na het castreren zijn ze vaak angstiger- heb ik geen duidelijke bronnen, maar ik wilde wel aangeven dat ik dit al ruim voor het inrijden gelezen heb, al was ik er nog niet mee bezig. fijn, zo'n dierenopleiding. (sarcastisch) hierdoor is het voor jullie waarschijnlijk een nutteloos bericht, aangezien ik er geen links e.d. van heb.

ik moet eerlijk toegeven dat ik in mijn hoofd binnen 3 dagen resultaat verwacht, maar dat ik dankzij de begeleiding veel realistischer ben. het gaat mij erom (wat ik vást niet goed uitgelegd heb, het spijt me) dat ik ongeveer 10 keer geprobeerd heb erop te stappen, twee keer in stap aan de hand goed en rustig ben blijven zitten, zeker tien minuten, waarbij er vertrouwen van de pony én van mij was, maar na het halthouden (bijvoorbeeld) er toch een op-hol-slaan-geval was. hierna viel ik er binnen 10 seconden vanaf, en ik vertrouwde hem niet meer, en hij mij duidelijk ook niet. en na het opstijgen kreeg ik toch echt de beugel niet meer. ook al wil ik nog zo graag geloven dat de pony het wilde. het vertrouwen is voor mij gewoon weg (drama queen, ik weet het. maar na 2 jaar vertrouwen opbouwen verwacht je toch wel iets, geef toe.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:54

Reageert 'ie ook angstig op bv een deken opdoen of het zadel over zijn rug zwaaien bij het opzadelen? Dan zou het een soort van 'achterbang' kunnen zijn. Erg lastig weg te krijgen en de enige manier is toch desensibel maken dmv oefeningen, en altijd verrekte voorzichtig blijven...

Wat natuurlijk ook kan is dat het paard het op- en afstijgen stomweg als pijnlijk ervaart, of ervaren heeft. Past het zadel echt perfect? Heb je 'm al eens door een osteopaat na laten kijken?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:59

Waarom heb je niet nog even gewacht met hem in laten rijden? Hoe ben je met hem begonnen? Heb je er thuis al eens een zadeltje opgelegd? Hoofdstelletje om gedaan? Deken? Mijn merrie is nu 2.5, ik zet er af en toe een krukje naast en ga daar op staan (terwijl ze helemaal los staat) Ik zou je pony terug halen en zelf opnieuw beginnen (op de grond!) gewoon heel rustig..zeker bij een pony die al angstig is gaat dit allemaal wat te snel denk ik

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:02

Als ik jou was zou ik heel relaxt opnieuw beginnen... Dus eerst hangen, gaat dit goed, zonder angst dan voorzichtig op zijn zij kloppen, terwijl je hangt. Op de plek waar je been komt kloppen en verder naar achter. Dan weer eraf. Dit een paar keer herhale en dan in de beugel gaan staan er er over heen hangen... daarna gaan staan in de beugel en heel voorzichtig been erover en gaan zitten. Ik heb ook een paar gehad, die heel angstig was met op en af stijgen en zij heeft het zo afgeleerd. Eventueel als je stal hooggenoeg is kun je dit gewoon in de stal doen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:04

Zo wie zo vind ik jammer dat je al op een 3,5 jarige zit omdat die nog lang niet is uitgroeit in zijn gewrichten
en ik weet niet hoe hun begonnen zijn met inrijden
maar ik kan me redelijk beeld voor me ogen krijgen hoe een normal person dat doet.. en ik weet niet of je ooit grondwerk met hem hebt gedaan..
dingen met een angstige pony moet je rustig aan doen laat hem het hoofdstel zien ruiken en druk het niet direct in zijn mond.. evengoed als het zadel laat hem kijken inrijden is niet zomaar wat.. en met opstijgen neem de tijd want warschijnlijk is dit bokken enz nu aangeleerd gedrag.. en je hoeft overigens NIET perse te rijden vind dit vreselijk om te horen net of je je pony nergens anders voor hebt ! ga eens spelen met je pony hij is nog jong hoor !

En als je je pony 2 jaar hebt zegt dat niets over de relatie.. warschijnlijk vertrouwde jou pony je thuis omdat hij niet veel anders heeft..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:14

MSophie schreef:
Zo wie zo vind ik jammer dat je al op een 3,5 jarige zit omdat die nog lang niet is uitgroeit in zijn gewrichten
maar ik kan me redelijk beeld voor me ogen krijgen hoe een normal person dat doet.. en ik weet niet of je ooit grondwerk met hem hebt gedaan..
dingen met een angstige pony moet je rustig aan doen laat hem het hoofdstel zien ruiken en druk het niet direct in zijn mond.. evengoed als het zadel laat hem kijken inrijden is niet zomaar wat.. en met opstijgen neem de tijd want warschijnlijk is dit bokken enz nu aangeleerd gedrag.. en je hoeft overigens NIET perse te rijden vind dit vreselijk om te horen net of je je pony nergens anders voor hebt ! ga eens spelen met je pony hij is nog jong hoor !

En als je je pony 2 jaar hebt zegt dat niets over de relatie.. warschijnlijk vertrouwde jou pony je thuis omdat hij niet veel anders heeft..

Slapen

Wat heeft ze nou aan zo'n antwoord? Ze vraagt om hulp hoe ze het op kan lossen!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:17

MSophie schreef:

Sorry maar dit vind ik ook een lompe opmerking! Jij kunt toch niet vanaf daar zien waarom haar paard haar vertrouwd? Hoezo omdat hij niet veel anders heeft?!
Als ze hem al twee jaar heeft en duidelijk alles al met hem heeft gedaan wat er omschreven is dan lijkt het me logisch dat het hier om een vertrouwensband gaat. Een paard vertrouwd je of hij vertrouwd je niet en dat is echt niet te beinvloeden als hij " niet veel anders" dan jou heeft.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:36

Heel lastig probleem, ik spreek uit ervaring!

Bij mijn paard ging het opstappen steeds moeizamer en moeizamer. Ik heb er na een maand of 2 een DA bij gehaald en rug op de foto laten zetten. Diagnose: kissing spines, hij had dus pijn bij het opstappen. Inmiddels is hij behandeld en heb ik een nieuw zadel voor hem gekocht. We zijn nu weer langzaam aan het opbouwen. En fingers crossed, het gaat redelijk. De ene dag beter dan de andere, maar hij moet gewoon leren dat het opstappen geen pijn meer doet (en dat zit nog tussen zijn oren).

Mijn tip aan jou. Probeer het aan te pakken zoals Iorr hierboven beschrijft en neem de tijd ervoor. Als het aan blijft houden, laat dan zeker de rug en hals van je paard nakijken.

Succes!!

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:56

Iorrr schreef:
MSophie schreef:

Slapen

Wat heeft ze nou aan zo'n antwoord? Ze vraagt om hulp hoe ze het op kan lossen!

Even offtopic.. Ik zie zo vaak dat mensen een gewone vraag stellen en dat hun medebokkers ze gewoon finaal de grond intrappen. Ik vind dit soort dingen echt niet kunnen. Deze mensen komen met iets, omdat ze er zelf niet uitkomen en proberen erachter te komen via anderen die er bijvoorbeeld ook ervaring mee hebben gehad, maar het enige dat ze dan te horen krijgen is dat ze het zelf niet goed hebben gedaan en weet ik veel wat allemaal nog meer..

Maargoed, mijn paard is inmiddels ook 3,5 en in het begin vond ie het ook verschrikkelijk als ik opstapte. Gelukkig is het bij mij ook overgegaan na een aantal maanden. Je zegt zelf dat je paard eenkennig is. Je hebt je paard zelf zo lang verzorgd en nu denkt hij waarschijnlijk ook zo iets van Nou, jij hebt me zo lang verzorgd en nou moet ik ineens met anderen. Ik denk inderdaad ook dat je gewoon even opnieuw moet beginnen. Haal hem naar huis, laat hem gewoon even weer lekker een maandje weer niks doen en blijf wel gewoon lekker poetsen en een beetje met hem wandelen enzo. Ik heb dan het geluk gehad dat ik m'n paardje al vanaf dat ie een half jaar was zelf op heb kunnen voeden dus ik ben al heel vroeg ook bijvoorbeeld de weg opgegaan, zodat ie mij leerde vertrouwen als ik zei dat het goed was er dus ook niks was.
Ik denk dat het vertrouwen bij het paard gewoon weg is. Altijd zag ie jou, en nu moet ie ineens met anderen. Ga gewoon lekker zelf met m aan de gang dan komt het vanzelf weer goed Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:59

oogkleppen willen wel eens helpen, zorg ervoor dat er een ervaren persoon op de grond staat die je helpt met opstappen, en het paard gerust stelt....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:01

KiWiKo schreef:
oogkleppen willen wel eens helpen, zorg ervoor dat er een ervaren persoon op de grond staat die je helpt met opstappen, en het paard gerust stelt....

Maar straks moeten die oogkleppen weer af, zit je dan niet weer met hetzelfde probleem denk je?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:04

niet als hij de beweging niet meer eng vind Lachen Lachen

Als de ruiter eenmaal zit dan is er niks aan de hand voor zover ik begrijp Lachen

En als het dier eenmaal aan de beweging van in het zadel komen gewend is, dan is het aangezicht voor het dier dat er dus iemand op zijn rug klimt ook wat minder eng Lachen dan is het allemaal wat vertrouwder Lachen

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:21

Hoi, mijn paard van 3,5 jaar heeft ook opstapproblemen. Hij is nu een paar maanden zadelmak. Hij is ergens anders zadelmak gemaakt en was in het begin ook heel bang met opstappen (niet met afstappen) Na een paar weken was dit over en kon ik er zo op. Nu staat hij sinds oktober weer thuis en vind het eigenlijk weer spannend met opstappen. Hij blijft rondjes draaien tot ik er op zit hij gaat er niet vandoor o.i.d. Als ik er eenmaal opzit is t over en kan ik gaan rijden. Meestal stap ik onder het rijden nog een paar keer op en af en dan is hij gewoon superbraaf.
Hoe gedraagt hij zich verder met opzadelen, aansingelen e.d.? Echt een lastig probleem dit, ik zoek ook naar de gouden tip en ik laat er een osteopaat naar kijken om eventuele rugproblemen uit te sluiten.
Bovenstaande tip met oogkleppen (of bondjes aan de bakstukken van je hoofdstel) kan ook goed werken!
Veel succes in ieder geval!!

dashje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:49

even iemand m vast laten houden met een hand voor zn linkeroog,zodat ie minder ziet.
of hem uit een emmer voer laten eten tijdens het opstappen.werkt bijna altijd.
en zelf niet teveel twijfelen.gewoon gaan zitten.dan overtuig je hem ook.suc6

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:29

Angeliiquex schreef:
dank je anneliesdj voor je uitgebreide antwoord, toch wil ik hierbij goed uitleggen dat hij al drie maanden in training is, en paarden of pony's met dit probleem er binnen enkele weken vanaf zijn. (niet dat ik dit van mijn kanjer verwacht, maar je gaat toch conclusies trekken aangezien de trainers hier ervaring mee hebben.)

Wat wil je hiermee zeggen? Dat er niets mis is gegaan? Dat lijkt me toch wel duidelijk, ik bedoel niet dat hij ruw behandeld is ofzo, het kan evengoed per ongeluk zijn gegaan. Ik heb zelf ook al vele jonge paarden ingereden en je kunt nog zo ervaren en voorzichtig zijn maar een ongeluk zit in een klein hoekje en je hoeft maar net even een klein banketstaaf foutje te maken en hij is beledigd, bij een paard wat van zichzelf al angstig is heb je dan snel een probleem.

Ik heb zelf een opleiding paardenhouderij gehad maar ik heb nooit gehoord over bang zijn na castreren. Misschien de eerste week maar dat lijkt me logisch.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:37

Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Mijn vorige paard ging er ook direct na het opstappen als een gek vandoor.. na 1 rondje kreeg je hem wel weer terug, maar fijn opstappen was anders! Ik longeerde hem dus altijd eerst een tijdje, vooral toen die net zadelmak was en knoopte hem met halster onder het hoofdstal vast aan zijn eigen stal. Wel een touw met zo veiligheidshaak, zodat als je echt in problemen kwam hem snel los kon trekken. Daarna ging ik op en afstappen, vastgeknoopt aan de stal. 1e keer vond ik het zelf ontzettend eng, aangezien hij lekker ging hangen. Hij stond toen nog op de africhtingsstal, ik werkte daar en ging dan de stallen afmesten en om het half uur liep ik naar hem toe en weer op en afstappen. 4 dagen, toen kon ik los in de bak opstappen zonder dat hij er vandoor ging.

suc6 ermee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:40

NAAAAAAA Haha! dat zou ik dus nooit nooit doen............ LEVENSgevaarlijk.........

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:45

KiWiKo schreef:
NAAAAAAA Haha! dat zou ik dus nooit nooit doen............ LEVENSgevaarlijk.........

En het meeste domme dat ik ooit gehoord heb, bedenk het eens Blauw oog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:55

lastig probleem..
Wij hebben op dit moment ook een 3.5 jarige waarmee het opstappen door 1 x een foutje, nu helemaal een probleem is.
De eigenaar ging op het paard zitten en het paard rende daarop zo door degene heen die hem vast hield. Singel niet goed vast en de hele boel hing er naast.

Nu rijdt mijn vriendin hem door omdat de eigenaar met vakantie is. Ze stapt met een krukje op (beHoud van de paardenrug Knipoog ) maar het paard vind het nog steeds lastig. Dus paps houdt hem vast (niet te strak)en laat los als mijn vriendin het zegt. En het wordt nu gelukkig steeds beter. EN aan het eind van de training nog even het op- en afstappen herhalen, even hangen en wiebelen zodat hij leerst dat dit niet eng is.

Ze deed laatst haar trui uit en hing deze op de bakrand. Heeeel erg eng.. aan het eind van de training had het paard de trui over het hoofd hangen en liep gewoon door de bak heen met de trui over zijn hoofd.. Haha!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:57

op stal deden wij dit met alle jonge paarden! De meeste mensen stonden er van te kijken, maar eigenlijk ging het bij elk paard vrij relaxt. Beter als dat gestress en gedraai in een grote bak.