Mijn hengst is net zo! Ik krijg het aardig onder controle op de manier van rockie.
Alleen in het begin heb ik de zweep er wel langer bij gehouden, omdat er anders geen beginnen aan was

Probeer iig eerst heel goed je zit na te gaan, werk je niet tegen met je zit? Hangen je benen goed los langs zijn lichaam? Op
deze foto in je profiel lijkt het alsof je niet voldoende steun op je beugels hebt. Hierdoor kan het zijn dat je (onbewust) de hele tijd met je been aandrijft, waardoor natuurlijk de reactie van je paard steeds minder wordt.
Probeer er goed om denken dat je eerst met de allerlichtste hulp begint, uiteindelijk eindigt geen reactie dan op een flinke tik met de zweep (iig zodanig dat hij er écht van onder de indruk is en wel even uitkijkt voordat hij weer zo'n klap krijgt). Hem goed de tijd geven om op je lieve hulpen te reageren en voor jezelf controleren of die duidelijk genoeg waren. Is hij dan nog niet gehoorzaam (genoeg), streng zijn! De tijd dat je nog wél met je zweep rijdt wel proberen zo min mogelijk tikken te geven en eerst te straffen met je been/spoor.
Zodra je dan zonder al te veel tikken kan rijden, kan je proberen de zweep weg te leggen en er weer bij te pakken zodra het niet meer lukt (niet te lang doormodderen als het niet helemaal meer lukt met je been, gelijk streng en zweep erbij). Als hij daarvan weer 'wakkergeschrokken' is, leg je de zweep weer weg.
Ik rij meestal alleen in een buitenbak. Ik kan mijn zweep te paard op en van de bakrand leggen/pakken. Soms hang ik hem ter verrassing in een boom langs de bak, omdat ik bij de bakrand echt moet halthouden om de zweep te kunnen pakken, vanuit de boom kan zelfs in de galop