Inrijden goed, in de ring zoooo traag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21Jarig

Inrijden goed, in de ring zoooo traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 15:04

Zoals de titel al zegt.
Mijn nog jonge 4 jarige merrie loopt in de lessen en tijdens het inrijden altijd heerlijk. lekker inbuigen, wijken en gehoorzaam aan het been. geen probleem.. Maar dan mag ik starten en zodra mijn voorlezer begint is het net of ze instort.
Ik kan mijn been aanleggen (zelfs schoppen) maar het doet haar niets meer.
Een flinke tik werkt 1 onderdeel maar ik heb daar geen tijd voor in een proef omdat ik verder moet rijden.
Het is zo jammer omdat ik weet dat ze zoveel beter kan..
Ze is wel drachtig maar dat kan dit probleem toch niet zo erg maken?
Of zal ze een dipje hebben??
we hebben nu lekker 3 weken geen wedstrijd..
ff relaxen en lekker trainen.
Wie heeft er tips, advies of ervaring hiermee..

Silence

Re: Inrijden goed, in de ring zoooo traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:05

Hoe ben jij zelf zodra je de ring in moet?

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 15:10

helemaal niet gespannen. wedstrijden of inrijden maken bij mij geen verschil meer. miss ben ik wel te ontspannen....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:11

Ik denk dat het grotendeels aan jou ligt, met losrijden doe je lekker je ding en als je de ring in komt is er de druk van het presteren en misschien ook wat remmingen omdat de jury zit te kijken waardoor je niet durft te rijden zoals je normaal doet.

Daarnaast zou ik ook veel vreemde locatie's opzoeken, lekker je paard alles laten zien, grote lege bakken ed zodat ze overal aan kan wennen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:12

Misschien kan je thuis of in het inrijden proberen van ze over haar tempo te doen lopen, beetje à la middendraf...

Als ze dan zou terugvallen bij het binnenkomen, zakt haar tempo nr arbeidsdraf ipv sukkeldrafje?

Dit is geen garantie, maar mogelijks wel het proberen waard?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:14

Ik vrees toch dat het (on)bewust bij jou vandaan komt.
Een paard kan niet zo denken dat ie nu ineens in de ring is en zich eens anders zal gaan gedragen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:17

Misschien ga je onbewust wat meer gespannen of verkrampt zitten waardoor je paard ook gespannen wordt. Verward
Sommige paarden sluiten zich af als ze spanning hebben en sommige paarden schrikken bijv weer overal van als ze spanning hebben.

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 15:21

Ik weet het niet, heb al aardig wat wedstrijden achter de rug en na mijn weten ga ik niet gespannender rijden. wel anders, meer zwieberende benen omdat ze niet goed voorwaarts wil. Wat ik me ook af vroeg is of ze wellicht eenzaamheid-angst heeft. Want ze zit wel alleen in zo;n ring. En bij het inrijden heeft ze paarden om zich heen..

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:35

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 4 jarige paard! Het gaat zo goed. Vandaag met inrijden ook, ze liep super! Maar dan kom ik de ring in. Eerste rondje ging goed maar zodra ik begin, dan is hij totaal niet meer aan mijn been.
Zou ook wel graag willen weten waar het aan ligt...

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 00:19

was je toevallig ook in Rijssen vanwege de dtrcup??

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:22

Wat als eerste bij me opkomt is dat veel mensen met inrijden hun eigen zit aannemen en zo gauw ze de ring in gaan extra recht op zitten en de benen langer maken dan normaal, is het geen mogelijkheid dat dit bij jou ook het geval is?

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:26

Gelukkig ben ik niet de enige!! Dit is voor mij zoo herkenbaar! Ik heb precies hetzelfde met mijn 4-jarige Fries.. Het ligt vast aan mijzelf, maar ik heb nog niet echt gevonden wat ik dan anders doe, want voor mijn gevoel luistert hij gewoon niet meer zo gauw ik de ring in stap! Ik probeer me zo 'normaal' mogelijk op te stellen. Naja, iig veel succes! ik denk dat je toch onbewust anders gaat rijden!

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 04:30

Nijn, je hebt gelijk.
Zodra ik de ring in kom ga ik idd rechterop zitten en mijn benen langer maken.. maar dit zou toch juist bevordelijk moeten zijn voor het voorwaarts rijden???

trouwens, ik zag dat jij het paard van Lin verzorgt. Het paard wat ik bedoel is Zafira, van lin geweest..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:21

Maar als je paard niet gewent is dat jij op die manier zit en rijdt kan het juist tegen je werken. Doordat je een andere houding aan gaat nemen komen je hulpen ook iets anders aan, alhoewel als het goed is minimaal verschil is.
Je paard merkt dat je anders zit, en die zal denken dat er iets aan de hand is dus is er meestal alsnog spanning opgebouwt.

Misschien ga je iets tegen/zwaarder zitten op het moment van benen lang maken?

Off-topic, wat een toeval van Zafira Lachen

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:04

Ook al denk je dat je niet gespannen bent, ongemerkt kan het toch zo zijn dat je anders in werkt. Misschien heb je wel iets te veel druk op de teugels (maak je ze misschien extra op maat als je de ring in rijdt). Het paard wordt daar terughoudend van. Ook al zou het aan de omgeving liggen dat je paard daarop anders reageert, dan moet je toch iets verzinnen om dat te doorbreken als je de ring in rijdt. Misschien nog even kort voordat je begint wat korte snelle overgangen rijden en dan er goed op letten dat je niet te veel met je hand doet. Knipoog

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 16:39

Inderdaad, dat zou een oplossing kunnen zijn. Vlak voor de proef begint wat overgangen rijden i.p.v het anti-schrik rondje in draf.
grote kans dat jullie gelijk hebben alleen ik merk het zelf niet.. erg irritant.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:42

Ik weet niet of je lang losrijdt, maar je kunt ook korter losrijden zodat ze iets fitter is. Knipoog Sommige paarden lopen zichzelf leeg met losrijden Lachen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:04

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:09

mijn 5 jarige pony deed het de 1e proef ook best wel erg, misschien is het omdat ze nog jong zijn? Hoor alleen maar van jonge paarden in dit topic. Ik zat zelf wel best gespannen dus misschien lag het daaraan, 2e proef ging ook veel beter dus denk toch beetje spanning van jou, of van het paard.
Komt echt wel goed, gewoon wat meer ervaring met haar opdoen Knipoog

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:18

wiseguy15 schreef:
Ik weet niet of je lang losrijdt, maar je kunt ook korter losrijden zodat ze iets fitter is. Knipoog Sommige paarden lopen zichzelf leeg met losrijden Lachen.

Ik rij altijd al erg kort in omdat ze dan wat frisser blijft. helaas ept dat helemaal weg in de ring...

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:42

Ik rij meestal ook maar 15 minuten los en dan heeft hij energie zat! Op mijn coupon van zaterdag stond dat ik 't paard teveel van voren tegenhoud. Misschien pak ik inderdaad de teugels tijdens de proef korter. Volgende keer proberen om ze iets langer te houden. Ik denk dat ik onbewust toch wat gespannen ben...

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:59

Mijn paard heeft vaak hetzelfde probleem. Waar het bij mij aan ligt is het volgende: hij weet dat als we de ring ingaan, ik hem heel anders aanpak, omdat ik mijn proef niet wil verpesten. Als advies heb ik toen gekregen: Als hij nog 1x niet goed reageert aan je hulpen, dan geef je hem wel zo genadeloos op zijn donder (ook al verpest je daarmee je hele proef) dat hij het lef niet meer heeft om zo slecht te reageren. Hier hebben we samen aan gewerkt en ik zit er nu veel meer op door hem bij iedere pas die me niet bevalt, gelijk goed op zijn plaats te zetten met een tik of flinke prik. Klinkt niet echt vriendelijk, maar ik heb het maar 1x hoeven doen en nu kan ik hem veel beter rijden in de ring. Als je je bewust bent van wanneer en hoe het gebeurd, kun je dus ook veel beter handelen en ik had voor mezelf (met mijn instructrice) al snel de oorzaak gevonden en het lag dus aan mij, omdat ik te voorzichtig was in de ring.
Maar hoe dat zit met een zwanger paard, dat weet ik niet....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:45

Komt me bekend voor, wat bij mij een beetje het probleem is, is dat ik normaal lekker kan schakelen en de oefeningen rij wanneer ze me uitkomen. Reageert ie dan niet lekker, dan krijgt ie een tik of trap mee.

In de proef wil ik netjes zitten en rijden, dus als hij dan ff minder reageert wil ik onzichtbaar corrigeren. Dus ga ietsje meer been geven, dan zakt ie nog verder terug en geef ik weer meer been enzovoorts....

Het probleem ligt bij mij, ik moet nog leren ook op die momenten goed te corrigeren en niet steeds meer been te gaan geven.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:21

DebOptimaal schreef:
Mijn paard heeft vaak hetzelfde probleem. Waar het bij mij aan ligt is het volgende: hij weet dat als we de ring ingaan, ik hem heel anders aanpak, omdat ik mijn proef niet wil verpesten. Als advies heb ik toen gekregen: Als hij nog 1x niet goed reageert aan je hulpen, dan geef je hem wel zo genadeloos op zijn donder (ook al verpest je daarmee je hele proef) dat hij het lef niet meer heeft om zo slecht te reageren. Hier hebben we samen aan gewerkt en ik zit er nu veel meer op door hem bij iedere pas die me niet bevalt, gelijk goed op zijn plaats te zetten met een tik of flinke prik. Klinkt niet echt vriendelijk, maar ik heb het maar 1x hoeven doen en nu kan ik hem veel beter rijden in de ring. Als je je bewust bent van wanneer en hoe het gebeurd, kun je dus ook veel beter handelen en ik had voor mezelf (met mijn instructrice) al snel de oorzaak gevonden en het lag dus aan mij, omdat ik te voorzichtig was in de ring.
Maar hoe dat zit met een zwanger paard, dat weet ik niet....

Mocht je dit gaan proberen, start dan voor de zekerheid H.C. dan weet je in ieder geval zeker dat je geen verliespunten o.i.d. kan rijden Knipoog. (tenminste geen die meetellen Tong uitsteken)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:04

ik heb dit probleem ook gehad.
had me ingeschreven op een wedstrijd, met losrijden was er niks aan de hand. net voordat ik de ring in ging was mijn voorlezer na de jury gegaan, verteld wat er aan de hand was(alleen voor de duidelijkheid voor hun). proef helemaal verkl**t maar ze ging in 1 tempo door. 2e proef van die avond ook gedaan.

zo heb ik dat een x flink gedaan. bij de volgende wedstrijd was het al wat minder maar heb zo een stuk of 2/3wedstrijden aan het klooien geweest maar toen was ik er door. wat je ook kan doen is net vordat je de ring in gaat, spoortjes of iets scherpere spoortjes om doen(deed een stal genootje van mij en dat hielp haar heel goed) ook met spoortjes, goed aanpakken, heb je kans dt je er snel vanaf bent! suc6!