bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_S_

bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 18:58

Hallo,

Ik krijg nu ongeveer al 6 maanden paardrijles op een jong paard van ongeveer 4 jaar en hij probeerd altijd eerst uit. Hij moet altijd even tegendraads toen. Door zijwaart te lopen,naar links gaan terwijl ik verlang dat hij naar rechts gaat, niet willen draven, zich echt verzetten en protest. Ik pakde hem goed aan en ik dacht dat ik hem had want hij luisterde goed naar mij enzo en hij protesteerde niet meer. Maar sinds kort begint hij terug maar veel feller als daarvoor. Hij bokt veel meer en veel feller, hij loopt achteruit idp van vooruit, niet willen draven,niet willen rondrijden,niet op de hoefslag willen blijven lopen, ...Ik heb hem dan aan aangepakt (kordaat hulpen geven en tikje met de zweep) maar hij begon fel te bokken en ik kreeg wat bang en ik weet dat ik door moet doen en hem daar door moet krijgen en niet mag opgeven maar ik vind het eng dat hij bokt en dat beinvloed mij. heeft iemand tips over wat ik beste kan doen als ik voel dat hij gaat bokken want hem vooruit drijven helpt niet en als hij bokt ,bokt hij meestal met zijn hoofd omhoog waardoor ik ook wat schrik heb om ieder moment een kopstoot te krijgen als ik naar voor val. Ik heb nooit schrik op hem gehad tot nu. Hij voeld heel anders aan. Maar de eigenaares zegt dat zij da ook heeft gehad met hem en dat zij op een bepaald moment ook schrik kreeg maar dat zij ook die klik heeft moeten maken van we moeten daar door. Ze zegt dat ,dat een periode is waar ik door moet anders ga ik niets meer met hem klaar krijgen. Maar ik vind het moeilijk om door te doen als hij heeft gebokt. Vroeger bokde hij ook wel eens maar niet zo fel als nu.

Wie heeft raad en tips voor mij

Cheiba

Re: bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:00

zit zijn zadel wel goed? misschien heeft hij wel ergens last van en is dat een aanleiding dat hij zo bokt?

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:02

Ik denk het niet want als de eigenaares erop zit doet hij dat niet meer. En als ik erop kruip doet hij het wel. Zij zegt dat hij dat ook bij haar heeft gedaan vroeger.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:04

oke en wat zegt je instructriece hier over?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:09

gewoon blijven aan tikken met de zweep tot jij de laatste klap heb gegeven hij nokt vanzelf

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:11

ik weet het. Dat is het probleem. Ik weet dat ik hem moet blijven tikken totdat hij doet wat ik wil en stopt met bokken. Ik weet dat maar al te goed. Maar de lef ontbreekt mij wat. Ik vind dat echt vervelend want eerst had ik dat niet bij hem. Maar toen was zijn protest ook niet zo fel als nu. Maar na een tijd had ik hem ook en nu ben ik opnieuw 'kwijt'.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:12

oke maar het is dus wel zeker iets om jou uit te proberen?
misschien krijgt hij bij jou ook de kans om dit te flikken
ik zou proberen om hem voor te zijn. zou gauw je merkt dat hij wil gaan bokken. hou je hem goed voorwaarsts. een voorwaarts paard kan eenmaal niet bokken.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:17

gewoon ze hoofd omhoog trekken en dan een klap geven dan kan die nooit hoog bokken als jij zijn hoofd omhoog trek en een klapgeeft en als die gaat rennen trek je hem om na de kant van het hek

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:18

Als hij bokt doet die zijn hoofd omhoog.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:19

als hij bokt zijn hoofd omhoog? dit is wel een beetje vreemd. want dat wil juist zeggen dat hij zelf een klap in zijn rug krijgt als hij bokt....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:23

ja daarom ene paard kan niet bokken met zijn hoofd omhoog en anders doet het hem zeer daarom ze hoofd omhoog dan kan die nie meer bokken zonder t pijn doet en dan is die t zo zat,
jonge paarden proberen altijd een tijdje uit, gewoon ff al je lef op een stokie en pak em een keer aan

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:28

Voor hij bokt doet hij zijn hoofd niet omlaag. Het is moeilijk uit te leggen. Hij gooid eerst zijn hoofd omhoog en zijn voorbenen en dan van achter en dan zijnhoofd omlaag en dan gooid hij zijn hoofd omhoog. Dus wat omgekeerd eig. Ik heb het gezien toen hij het bij iemand anders deed. Het is niet van nu doet hij zijn hoofd omlaag nu gaat hij bokken dat is bij hem niet bij hem ist heel onverwacht en gooid eerst zijn hoofd omhoog. Ik ga proberen om mijn moed bij elkaar te rapen en de volgende week er voor te gaan maar ik begin met een klein hartje hoor. Ik vind het wel erg want ik had hem net. Hij was net braaf bij mij. Maarja.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:32

Als het paard het bij de instructrice niet meer doet, heeft hij mogelijk uit respect of misschien angst bedacht dat hij zich maar moet inhouden. Zogauw jij op zijn rug zit, ruikt hij waarschijnlijk zijn kans. Als het echt geen ander probleem is, zit er niks anders op dan hem flink voorwaarts te blijven rijden met je been of desnoods met zweepje. Zorg dat je goed blijft zitten. Hou je desnoods ergens aan vast (riem of iets) zodat je er in ieder geval niet afkukelt.

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 13:22

OKe bedankt voor de tips. Ik ga mijn beste doen om even door te bijten en proberen kalm te blijven. Ik begin er wel met een klein hartje aan maar ik weet dat het moet. Maar of het mij gaat lukken om die 'angst' te overwinnen weet ik niet. Ik hoop het in ieder geval.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:01

beugels wat korter (als je dressuurlengte zit) en verlicht gaan zitten wil ook wel helpen om op te vangen, althans bij mij toch. Eventueel bokriempje aan het zadel hangen, alleen al het idee zal je misschien een veiliger gevoeg geven. Laat je angst eens plaatsmaken voor dominantie en als het moet zelfs even woede, dat kan helpen de knop in je hoofd omdraaien op het moment dat het echt nodig is. Op zich vind ik woede als ruiter niet goed omdat het vaak te maken heeft met ongeduld, maar in dit geval...

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 14:11

Ja ik merk wel dat als ik idd dat dominante of woede laat boven komen bij mij ik wel meer durf. Nu als het woede is dat bij mij naar boven komt is het nog niet zo dat ik hem ga afransen ofzo maar dan ben ik wat kortader en heb ik geen schrik om hem een tik te geven. Nu je het zegt dacht ik daar aan en stond ik er bij stil. Dank je wel dat is een heel goede tip. En inderdaad ik ga eens vragen of ze een bokriempje heeft. Het gedacht alleen al kan inderdaad mij helpen om toch door te zetten.

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 14:20

Even ter info ik had hier totaal geen problemen mee vroeger dan deed die het ook maar niet zo fel en durfde ik wel een tik te blijven geven totdat hi luisterde ook al maakde hij een bokje. Maar nu is hij het veel feller aan het doen en het bokken veel feller aan het doen en pas sinds vorige week eigenlijk is dit zo en ook sinds vorige week dan dat ik eig niet meer goed durf om hem een tik te geven als hij bokt of als ik merk dat hij gaat bokken. Maar ik durf hem wel een tik te geven als hij niet wil draven of van de hoefslag gaat totdat ik denk dathij gaat bokken. echt vervelend. Maar memo jou tips ga ik zeker eens proberen uit te voeren want dat kan wel eens helpen

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:12

gewoon voordat je erop gaat zeggen 'ik win en ik ben de baas':-) , helpt bij mij (angst zit tussen je oren), ik heb een superknol van 5 die mij heel erg uitpobeerde. Ik begon ook wat angstig te worden (al heel wat jonge paarden gereden, maar zo fel nog nooit niet meegemaakt), tot mijn geduld echt opraakte (heb normaal engelengeduld:-)) en ik eindelijk de knop kon omdraaien om hem af te straffen TIJDENS het bokken en niet erna (heeft toch geen zin), was pure frustratie en woede (ben nu ook niet echt trots op). 2 keer heeft ie het zo geprobeerd en tegen mijn zweep aangelopen... Daarna had ik mijn superbraaf paard terug dat ik voordien had, sindsdien moet ik maar even streng zijn naam zeggen als hij even nukkig is en het is gedaan. En nee bang is ie niet van mij, want flemen komt hij nog meer doen dan vroeger en hij wordt ook beloond als hij wel doet wat hij moet doen.

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 16:18

Ja dat doe ik wel veel hem belonen als hij het wel goed doet en luisterd. Tijdens het bokken straffen. Ah oke. Dat gaat wel moeilijk zijn want dan ben ik meestal bezig met mijn evenwicht te houden en te proberen niet te vallen en mij aan zijn manen vast houden. Lachen Ja dat is echt dat zit tussen de oren. This dat ik kmoet die klik maken van gewoon doen en niet denken. Mijn instructrise zegt dat ik teveel nadenk. Ik ga die klik moeten maken en denken ik ben de baas mijn geduld is op en wat boos worden. ik denk dat dat wel een goede oplossing zou zijn

bokkelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:31

idd wel heel raar ja dat hij tijdens het bokken zijn hoofd omhoog houd. anders zou ik zeggen: gewoon een keer een flinke ophouding met je buitenhand..

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 16:43

Ja en vervelend. Want het zit er nu niet alleen in dat ik val maar ook dat ik dan een kopstoot krijg als ik naar voor val. Ik heb al een klein kopstootje van hem gehad tijdens het bokken. Want het is ook niet echt voorspelbaar wanneer hij gaat bokken. Ik heb ook al gehad dat hij bokde en ik viel naar voor en toen deed hij zijn hoofd dus omhoog waardoor ik terug in het zadel belandde. Beste wel grappig. Haha! Je voelt hetniet aankomen dus kan je ook niet schrap zetten. Dus tijdens het bokken even flink aan de buitenteugel trekken?

bokkelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:54

_S_ schreef:
Ja en vervelend. Want het zit er nu niet alleen in dat ik val maar ook dat ik dan een kopstoot krijg als ik naar voor val. Ik heb al een klein kopstootje van hem gehad tijdens het bokken. Want het is ook niet echt voorspelbaar wanneer hij gaat bokken. Ik heb ook al gehad dat hij bokde en ik viel naar voor en toen deed hij zijn hoofd dus omhoog waardoor ik terug in het zadel belandde. Beste wel grappig. Haha! Je voelt hetniet aankomen dus kan je ook niet schrap zetten. Dus tijdens het bokken even flink aan de buitenteugel trekken?

Ja als ze haar hoofd tussen de knieen steekt wel, maarja dat doet ze niet dus. je kunt het wel proberen. Niet trekken maar gewoon een flinke ophouding (dus even hard trekken en meteen weer loslaten) niet blijven trekken Knipoog
Nog een tip om goed te kunnen blijven zitten: ALTIJD je gewicht op je beugels houden en je been lang houden! Als een paard dan bijvoorbeeld 1 een keer omdraaid ga je met je paard mee in plaats van dat je eraf valt. Dus niet op je bovenbenen klemmen wat heel veel mensen wel doen. en trouwens ook achterover blijven zitten Knipoog

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 16:57

ja want deze week had ik dus dat ik tijdens het bokken mijn beugels kwijt was en toen had ik zo iets oei ik moet er meer op letten dat ik goed mijn benen strek en toen had ik inderdaad ook door dat ik mijn boven benen klemde dus daar ga ik ook op letten dat als hij waar aan protesteren is dat ik goed mijn benen lang maak, mijn boven benen niet opspan en achterover ga zitten

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:59

Mm, kun je niet naar een andere manege gaan of ander paard proberen? Met 6 maanden neem ik niet aan dat je al een topruiter bent, dan is het beter om op een rustig paard te rijden Knipoog

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 17:01

iI rij 6 nu ongeveer maanden op hem. Ik rij al langer paard. Het is privé les van de eigenaares van het paard.