3-jarige reageert niet altijd op beenhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

3-jarige reageert niet altijd op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:59

Hallo allemaal,

ik heb een paardje van bijna 3,5 jaar. Ze is deze zomer zadelmak gemaakt en ik ben er zelf in spetember mee beginnen rijden (ze is niet zo heel groot en nogal tenger van bouw waardoor er de eerste 2 maanden een licht gewicht heeft opgezeten onder begeleiding van lesgever). Ik reed toen 4 keer in de week een kwartiertje met daarvoor 5 minuutjes longeren. Ze was van bij het begin wel liever lui dan moe en dus niet altijd even actief. Buiten dat ging het eigenlijk altijd goed.

In oktober is ze dan terug naar de wei verhuisd. Ze was dit haar hele leventje al zo gewoon en ik wou haar die vrijheid blijven geven. Dit ging echter niet zoals verwacht.
Ze werd na 2 weken vechten "baas over de andere paarden" en liet dit ook tijdens het rijden merken. Daarbij kwam nog eens dat het weer niet echt schitterend was waardoor de weide niet altijd even veilig te berijden was (te glad voor haar zotte kuren, met de andere pony kon wel gewoon verder gereden worden). Ze liet haar niet meer longeren (kwam gewoon met haar oren plat in de nek naar mij gelopen) en ging tijdens het rijden alleen nog stilstaan en begon op iedere hulp om haar vooruit te krijgen alleen maar bokken en steigeren. Omdat ik het niet verder wou laten komen heb ik na een maand beslist om haar terug op de manege te zetten omdat er daar wel pistes zijn waar ik haar kan straffen indien nodig zonder schrik te hebben dat ze zou uitgleiden.

Ondertussen staat ze daar dus ook alweer een maandje. natuurlijk heeft ze ook hier de eerste keren geprobeerd om haar zinnetje door te drijven bij het longeren maar dat was snel van de baan.
Wat dan wel het probleem is... Als ik aan het rijden ben wil ze niet altijd luisteren naar mijn beenhulp. Zeker de eerste 5 minuten probeert ze me graag uit. Ze reageert dan gewoon helemaal niet op mijn been, of geeft een bok. Af en toe beslist ze dan zelf om te gaan stilstaan of van draf naar stap te gaan en ook dan reageert ze dmv bokken op mij hulpen. Nu reed ik deze week in de piste terwijl er les was en de lesgever zij nadien dat ik nog een beetje strenger moet zijn. Andere lesgever die haar heeft zadelmak gemaakt en waarvan ik zelf les heb zei ook dat ik haar nog meer moet belonen als het wel goed gaat. Nu is mijn vraag, hoe streng mag/moet/kan je zijn tegen een 3-jarige? Als ze neit reageert op mijn been, geef ik haar tikje van de zweep, daarop geeft ze een bok maar gaat wel vooruit. Moet ik haar dan nog een tikje geven als straf voor het bokken of beloon ik haar beter omdat ze vooruit loopt.

(we rijden ongeveer 4 keer in de week, telkens 5 minuutjes longeren en dan max. 20 à 25 minuutjes rijden)

bedankt alvast voor het lezen

monica08

Re: 3-jarige reageert niet altijd op beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:02

Ik zou haar zeker een tikje mee geven als ze niet luistert naar je beenhulpen. Als ze nu al niet hoeft te reageren, zal het later alleen maar moeilijker worden.
En inderdaad wat je lesgever zegt ook belonen als ze het wel goed doet! Als ze dan weer begint te treiteren weer strenger worden.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:17

het bokken is volgens mij een rechtstreeks gevolg van het niet aan het been zijn. Belangrijk is van consequent te zijn : been=vooruit, geen reactie : serieuze tik van de zweep , en dat telkens opnieuw. Zou het kunnen dat je misschien doordat je weet dat ze zal bokken, maar een klein tikje geeft dat niet zoveel indruk op haar maakt? Raar om te zeggen maar misschien moet je haar echt een serieuze tik verkopen, springt ze dan vooruit of zo, is niet erg zolang je maar voorwaartse reactie hebt... Natuurlijk als ze echt dominant is zou het kunnen dat ze dan nog erger in verzet gaat, dat kan jij denk ik het beste inschatten?
Hoe reageert ze aan de longe is ze daar wel voorwaarts? anders eerst longewerk , daarna erop aan de longe en verder werken aan actie=reactie reflex

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:03

Bokken op de zweep is een teken dat je te veel doet , jij zou ook terug meppen als iemand jou te hard een tik geeft.

Een goeie lesgever zoeken, die jou kan helpen een jong paard verder te trainen, wees vooral geduldig en neem de tijd,
Je zou ook eens wat los en grondwerk kunnen doen, want de afspraak wie bij jullie de leider is is volgens mij ook niet helemaal duidelijk,
Maak het ook niet temoeilijk voor een jong paard, met een jong paard ben je gewoon heel lang met de basis bezig, die moet perfect zijn , want de basis is iets waar je steeds naar terug moet kunnen en dat leer je niet door het paard te straffen, maar door met heel veel geduld te trainen,

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:09

Midgie: dat is niet helemaal waar , sommige paardne geven gewoon een bok als je ze een tikje geeft.
Mijn 3 jarige deedt dit ook die bokte al als je je benen aanlegde.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:09

gister geprobeerd op jong paard maar al gedacht aan combinatie stemcommando met been? Ik praat de oren van mn paard dr kop af maar het resultaat is dat ze weet dat als ik drijf en ze niet luistert, ze streng mondeling commando krijgt met been. Doet ze het goed, dan gelijk lief stemcommando met beloning. Dat deed ik gister ook bij jongere paard en het werkte!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:19

Blijf consequent in je hulpen, zorg dat jij bepaald wat er gebeurd en niet andersom want als dat nu al moeilijk gaat zal dat alleen maar moeilijker worden als ze wat ouder wordt en meer conditie gaat krijgen enz.. Mijn 3-jarige was ook niet direct aan het been (zoals de meeste) maar nu reageerd hij heel fijn, geen reactie is tik. Weet je wel zeker dat het zadel goed ligt en ze verder ook geen last heeft van de rug o.i.d.?

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 09:23

@memo: Bij het longeren is ze normaal wel voorwaarts. Je kan haar dan niet rustig laten stappen om vervolgens te gaan draven ofzo. Ze vliegt er meteen in galop vandoor met enkele bokjes en gaat eens ze uitgeraasd is gewoon draven. Ook bij het longeren heb je wel een zweep nodig om haar te stimuleren, anders gaat ze gewoon stilstaan en achteruit stappen.
Hoe ze zou reageren met iemand erop aan de longe kan ik nu niet zeggen. Dit is namelijk geleden van deze zomer en toen bokte ze niet als reactie op beenhulp (ze had toen nog minder evenwicht natuurlijk waardoor bokken nog uitgesloten was).

Dat ik haar eerst een klein tikje geef is wel waar. Ik geef been en als ze daarop niet reageert geef ik haar eerst een tikje op haar schouder. Hierop reageert ze vaak wel door voorwaarts te gaan maar zal ze zelden op bokken. Reageert ze daar ook niet op krijgt ze natuurlijk wel tik op haar kont. Ik denk niet dat ze in verzet zou gaan van een serieuze tik, ze zou er vandoor vliegen maar meer niet denk ik.

@midgie: Voor alle duidelijkheid, ze krijgt zeker geen te harde tik van de zweep. Gewoon nog maar mijn zweep tegen haar laten rusten en ze begint al met haar staart te zwieren.
Daarbij komt ook dat ik een goeie lesgever heb en ik al de tijd heb van de wereld. Ze moet niets presteren binnen een bepaalde termijn, we hebben geen ambities voor wedstrijden te rijden of dergelijke. te moeilijk is het ook echt niet. Het enige wat we doen is stap, draf en klein beetje galop, figuren zoals cirkels, diagonaal,... rijden. Ik denk dus niet dat het teveel gevraagd is om meteen te reageren op mijn beenhulpen. Zoals je zelf zegt, de basis moet perfect zijn en reageren op beenhulp hoort daarbij.

@Karenenditty: Op stem reageert ze niet. Natuurlijk spreek ik haar zacht toe als ze braaf is samen met een beloning en spreek ik haar streng toe als ze ambetant doet maar dit heeft geen effect.

Ik ga er straks proberen op te letten dat ik meteen reageer als ze niet reageert op beenhulp. dus eerst geen 2de keer beenhulpen maar direct tikje. Gaat ze dan wel vooruit, belonen natuurlijk.

Bedankt voor de reactie

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:38

Sommige paarden zijn echt heel gevoelig, dan lijkt mij dat je als ruiter daar zuinig op moet zijn en niet nog een tik geven als hij zwiept met zijn staart of bokt,
juist kun je beter voorlopig bezig gaan met het voorwaartse en als dat knopje erop zit komt het tempo echt vanzelf, de morot moet sterker worden en dat doe je door middel van rechtrichten. je kan het paard ook leren te reageren op je zithulp en juist zeker met een jonkie op stem werken, als al die oefeningen vanaf de grond bevestigt zijn is het 10 x om dat vanaf het zadel uit te leggen, ik weet niet hoeveel tijd je hebt natuurlijk, neem de tijd voor om je paard dingen te leren, ga stapje voor stapje en doe ook heel veel stappen terug.
Ook met een doel gaan rijden, dus vandaag gaan we werken aan stelling en buiging in stap , maak er dan ook niet meer van , maar stop als het goed gaat , ook al is het na 5 min.
waarom probeer je eens niet een tijdje zonder je benen te rijden, maar puur op zit en stem.
Als ze niet op stem reageert is er al niet veel aan de het basis grondwerk gewerkt, wat je juist bij jonge paarden wel belangrijk, hoe moet een jong paard weten dat een schop met de zweep tempo betekent?
Dat zijn dingen die kun ej leren vanaf de grond en geeft minder gebok en gezwiep met de staart, ik ben zelf met 3 jonkies bezig en die zweipen en bokken nooit tenzij ik te overmoedig word, maar dan weet ik dat ik een stap terug moet .

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:43

hier hebben heel veel paarden last van! omdat ze het gewoon niet "snappen". ik gebruik er gewoon meestal stemhulp bij, en gelijkertijd een tikje op de hals Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:59

Misteryke schreef:
@memo: Bij het longeren is ze normaal wel voorwaarts. Je kan haar dan niet rustig laten stappen om vervolgens te gaan draven ofzo. Ze vliegt er meteen in galop vandoor met enkele bokjes en gaat eens ze uitgeraasd is gewoon draven. Ook bij het longeren heb je wel een zweep nodig om haar te stimuleren, anders gaat ze gewoon stilstaan en achteruit stappen.
Hoe ze zou reageren met iemand erop aan de longe kan ik nu niet zeggen. Dit is namelijk geleden van deze zomer en toen bokte ze niet als reactie op beenhulp (ze had toen nog minder evenwicht natuurlijk waardoor bokken nog uitgesloten was).

Heeft het paard door wat je stemhulpen zijn?
Dus stap-draf en galop?
Als je daar steeds je zweep bij nodig heb, kan het me voorstellen dat het met "inrijden" (of doorrijden) je paard er nog niks van snapt en dus op een gegeven moment zich gaat verzetten...
Je zou er zelf ook gek van worden als iemand je in het chinees probeerd duidelijk te maken en als je het niet goed doet een tik geeft.
Pas AUB op dat je het paard niet "verkloot" en zorg voor goede (betere) hulp, desnoods breng je 'm weg om door te rijden...

Het stil staan en achteruit stappen = niet goed. Zeker een jong paard zou moeten WILLEN rennen en iig naar voren willen. Een heftige basisfout die er nog in zit. Hoe meer basisfouten hoe groter de kans dat het paard gefrustreerd raakt.
Net als op school moet je eerst de simpele dingen onder de knie hebben om daarna die dingen te kunnen herkennen, toepassen en combineren.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:04

mijn 4 jarigr heeft vorige week ook alleen maar staan bokken hoor..
na ieder tikje nog een bok tik bok tik bok..
ik vond echt doodseng en vond ook nie leuk om te doen, maar ze moet het echt af leren..
was wel lesgeefster bij hoor;P

ps ze is ook nie aan been dus houd dit topic goed in gaten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:30

liesJ schreef:
ik vond echt doodseng en vond ook nie leuk om te doen, maar ze moet het echt af leren..

Nou dan zou ik een andere lesgeefster zoeken, want door blijven tikken is dus niet de manier.
Het bokken leer je af door naar je paard te luisteren en er niet zomaar op blijven tikken.
Je paard zegt bij elke bok wat jij fout doet en een lesgeefster hoort daar niet het advies van door tikken te geven,
maar het advies geven het op een andere manier op te lossen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:09

midgie schreef:
liesJ schreef:

Nou dan zou ik een andere lesgeefster zoeken, want door blijven tikken is dus niet de manier.
Het bokken leer je af door naar je paard te luisteren en er niet zomaar op blijven tikken.
Je paard zegt bij elke bok wat jij fout doet en een lesgeefster hoort daar niet het advies van door tikken te geven,
maar het advies geven het op een andere manier op te lossen.

Ben het wel deels met je eens liesj. Soms werkt die manier wel als het paard een onkundige ruiter heeft gehad.
Echter een 4 jarige die er mee begint, zou ik ook een andere manier adviseren. negeren kan ook niet verkeerd zijn en dat in combinatie met kijken waarom het paard bokt. Jonge paarden die "klachen" meestal niet voor niets. Kan zijn dat hij de oefening te zwaar vind of de ruiter een tegenstrijdige hulp (en) geeft.
Je moet blij zijn dat het paard een signaal geeft, want het eruit slaan, kan je later zwaar duur komen te staan.(blessures)

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:20

Is het ook niet een combinatie van niet vooruit denken en puberteit?
Die van mij is ook 3,5 en heeft eergister voor het eerst gebokt. Niet gemeen maar toch ff zijn kont de lucht in.
Hij denkt sinds en week dat hij helemaal het mannetje is en probeert behoorlijk uit!

Qua rijden, als ik teveel been geef of net te hard bij tik met de zweep licht hij zijn kontje ook. Op dat moment mijn schuld omdat ik beter moet doseren....

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:22

nou het is niet slaan hoor, tis gewoon een klein zacht tikje,,
waarom we dat doen, omdat het paard anders niet meer vooruit komt, bokt het even niet word ze gelijk beloond, maar als we dat tikje nie geven word de situatie alleen maar gevaarlijker. vanochtend misschien beetje verkeerd beschreven Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:26

Knakkertje schreef:
Is het ook niet een combinatie van niet vooruit denken en puberteit?
Die van mij is ook 3,5 en heeft eergister voor het eerst gebokt. Niet gemeen maar toch ff zijn kont de lucht in.
Hij denkt sinds en week dat hij helemaal het mannetje is en probeert behoorlijk uit!

Qua rijden, als ik teveel been geef of net te hard bij tik met de zweep licht hij zijn kontje ook. Op dat moment mijn schuld omdat ik beter moet doseren....

Ik geloof noooit zo in puberteit en tegenwerken.
Ze nemen de ruimte die ze krijgen. Ze worden sterker en willen meer ontdekken. Als je ze aan het werk houdt op een leuke manier krijg je vaak juistt de positive kant van de extra energie.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar zie veel mensen tobben, die duidelijk nog niet erg handig zijn met rijden.
Jij geeft zelf al aan dat jij de fout bij jezelf zoekt en dat is natuurlijk super! Alleen zo kan je het oplossen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:28

liesJ schreef:
nou het is niet slaan hoor, tis gewoon een klein zacht tikje,,
waarom we dat doen, omdat het paard anders niet meer vooruit komt, bokt het even niet word ze gelijk beloond, maar als we dat tikje nie geven word de situatie alleen maar gevaarlijker. vanochtend misschien beetje verkeerd beschreven Bloos

Maakt niet uit hoe hard, gaat erom dat je begrijpt waarom dat ze bokt.
En het gaat erom dat je mijn en liesj 's verhaal begrijpt.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:36

I rest my case Haha!

Probeer in ieder geval positief af te sluiten, al is het maar omdat hij een half rondje keurig op de hoefslag blijft draven.
Nooit met een slecht gevoel van je paard stappen, zo gaat voor hem de lol er ook vanaf.

edit: het is een ZE

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:19

wat leuk.. XD
zit met hetzelfde probleem,
mijn 3,5 jarige is net 3 weken onder het zadel, en is nog wat sloom en luistert niet altijd goed naar het been. ik rijdt er voorwaarts en overgangen zodat ze duidelijk de hulpen leert, en ikmerk ook dat zodra ik klak metmijn tong dat ze dan merkt dt ze vooruit moet, dus krijg ik geen reactie met mijnben dan klak ik erbij, en anders wordt ik evenboos metmijn stem en dan heeft zehet ook wel door. dus zou het eerst met stem proberen voordat je er een zweep bij haalt

moetwel zeggen dat z eook niet altijd naar mijn stem luistert, maar goed wil het zolang mogelijk proberen zonder er een zweep bij te halen of sporen, endan is dat helemaal niet onvriendelijk maar als je eenmaal met zweep rijdt weetikdat je er ook heel moeilijk zonder kan want dan wil ik er het liefst zodra ze terug valt een tik je verkopen terwijl ik dat betermet mijn been kan oplooseendus ik wil daarom niet met zweep rijden maar goed dat is us voor mij persoonlijk zo Knipoog

omdat ik dan lui wordt Bloos dus de zweep komt erbij deze jonge pony bij niet bij Tong uitsteken!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:59

Over het tempo maak ik me echt geen zorgen. Als ze vooruit gaat is dit vlot genoeg. Ook het versnellen en terug vertragen binnen de draf is geen enkel probleem en ook dit gebeurd deels met beenhulpen. Ze snapt dus erg goed wat de bedoeling is, alleen heeft ze er soms geen zin en dan reageert ze niet of dmv bokken op mijn beenhulp.

wat de stemhulpen betreft. Ze weet heel goed wat stap-draf-galop wil zeggen. Bij het longeren vliegt ze er de eerste minuujtes gewoon vandoor om haar energie kwijt te kunnen en eens dat gebeurd is vind ze het zelf meestal genoeg. heb je dan geen zweep bij stopt ze en gaat ze achteruit lopen. Bij het woord zweep moet ik wel vermelden dat dit slechts een dressuurzweepje is. Tik krijgt ze dus niet aan de longe, alleen het idee en de beweging van de zweep omhoog te doen is al voldoende.

@superwoman: je zegt dat een jong paard zou moeten WILLEN rennen en dat dit een basisfout is. Je kan echter niets of niemand leren om iets te WILLEN... Je kan een paard leren om vooruit te gaan, maar je kan hem niet leren om dit te willen. het ene paard wil dit nu eenmaal liever dan het andere. Mijn paardje was reeds als veulen altijd vrij rustig en de keren dat ze door de wei rende zonder reden waren zeldzaam. Mijn paardje mag bij wijze van spreken 2 dagen niet uit haar stal geweest zijn buiten voor wat rond te stappen en als je haar dan vrij laat in de paddock zal ze zeker niet uit haar eigen beginnen lopen. Dan staat ze daar gewoon wat rond te kijken, maar haar uitleven, nee...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:24

Misteryke schreef:
@superwoman: je zegt dat een jong paard zou moeten WILLEN rennen en dat dit een basisfout is. Je kan echter niets of niemand leren om iets te WILLEN... Je kan een paard leren om vooruit te gaan, maar je kan hem niet leren om dit te willen. het ene paard wil dit nu eenmaal liever dan het andere. Mijn paardje was reeds als veulen altijd vrij rustig en de keren dat ze door de wei rende zonder reden waren zeldzaam. Mijn paardje mag bij wijze van spreken 2 dagen niet uit haar stal geweest zijn buiten voor wat rond te stappen en als je haar dan vrij laat in de paddock zal ze zeker niet uit haar eigen beginnen lopen. Dan staat ze daar gewoon wat rond te kijken, maar haar uitleven, nee...

Paard wat achteruit gaat aan de longe is een basisfout! Paard wil van nature vooruit!
Je kan een paard leren om voor jouw te willen werken. Dan ben je een goede leider. Als je enkel kan krijgen wat je wilt door te dwingen, zal je niet ver komen (uitzonderingen daar gelaten, zoals bijv Christine W. Knipoog ) Het ene paard of het andere kan erg verschillen. Soms moet je wat slimmer zijn om te krijgen wat je wil. Echter de basis is het belangrijkste en moet je niet afraffelen.
Je zweep moet dienen als aanwijsstokje, niet als strafmiddel.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:47

heb twee maand geleden een paard gekocht dat altijd met sporen is gereden en ik verkies het om dat niet te doen
dus hij negeert men benen wel eens, als hij dat doet moet ik een tikje juist achter men been geven (dus niet op zen kont) zodat hij weet dat een been hulp ook "pijn" kan doen en dat hij beter luistert. Als je paardje bokt bij een tik met de zweep moet je hem daarna ook straffen met een tik vind ik, na een tijd zou je paard dan wel moeten snappen dat naar de benen luisteren gewoon het beste is.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:03

Hier nog zo een geval!

Als ik goed benen geef met stemhulpen maakt ze een overgang maar soms durft ze ook wel ineens van draf naar stap te gaan en bij zo iets geef ik dan altijd benen en een tikje met de zweep.
Dan draaf ik even, ga ik naar stap een paar passen, maak een overgang naar draf en als ze dat goed doet beloon ik haar ook.

Je moet de 'zoveel mogelijk' proberen te belonen en zo weinig mogelijk te straffen.
Bokjes komen wel eens voor maar dan doe je die oefening gewoon opnieuw totdat ze niet meer bokt en dan ga je ook iets anders doen.
En zeker niet te lang aan een stuk hetzelfde willen want het moet ook interessant voor hun blijven.

En als je al een tijdje bezig bent en het gaat goed , laat haar dan ook eventjes wat uitrusten en pak het dan weer op.
Je moet vooral tijdens het rijden opbouwen.

Dus als je benen geeft en ze reageert niet, dan geef je de volgende keer benen met een tikje van de zweep en eventueel een stemhulp erbij en als ze dan naar draf gaat zonder te bokken mag je haar best wel belonen.
En zo bouw je af totdat je alleen maar benen hoeft te geven en eventueel met een stemhulp.

Maar komt 'het wijken' voor de druk van je been. Ik vind persoonlijk dat dit niet makkelijk is eer dat je er goed mee weg bent.
Soms snapt ze het en soms niet. Dus als iemand hier nog goede tips voor heeft..
Altijd welkom

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:32

Allereerst moet ik kwijt dat ik wel vind dat je je paard vroeg heb ingereden. Mijn eigen jonge dame heb ik met 3,5 pas van de weide geplukt en met bijna 4 heb ik er voor het eerst een rondje op gestapt... Ze is nu 4,5 jaar oud en loopt nu sinds een paar maanden pas echt in een volwaardige training.
Protesteren kan twee dingen betekenen: 1. onmacht 2. verveling en meestal is het een combi van beide.

wat je nu het beste kunt doen is volgende:
- Let erop dat je tijdens het rijden enorm veel verschillende figuren achter elkaar rijdt zodat je paard steeds zn koppie erbij moet houden, ga ook gewoon niet bestaande figuren rijden... hij/zij moet steeds deken wat wil ze nu van me... Ook veel overgangen rijden helpt hier goed bij!
- Als hij/zij tijdens het rijden niet goed aan het been is kan je het beste 1x normaal been geven, bij geen reactie 1x een harder been en als dat ook niet werkt met een springzweepje een klein tikje achter je been (niet te hard)
Wat hierbij top helpt is om met longeren de zweep op de plek te richten waar het been zit en niet achter bij de kont... ik longeer mijn paard zelf altijd zo (heeft mijn instructeur me zo geleerd) en mijn dame is super goed aan het been.
- en wat ik me bij jou verhaal afvraag is of je wel lol hebt met je paard? Probeer elke dag het leuk te hebben, natuurlijk gaat het wel eens niet zoals je wilt, maaaaar je hebt nog een heel jong paard dus je hebt nog tijd genoeg om alles te leren. Een beetje knuffelen en gek doen met elkaar maakt dat jullie het beide leuker gaan vinden om elkaar weer te zien!!
als ik mijn dame niet elke dag ten minste 2 minuten knuffel werkt ze die dag niet voor me... en ik moet zeggen... gelijk heeft ze Knipoog