Tristan tijdens dresuurles @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Lys

Tristan tijdens dresuurles @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:02

Zo hier zijn we weer Haha!!
Ik rijd Tristan nu zo'n 4 maandjes en ik heb ongeveer anderhalve maand geleden me eerste HAW geplaatst! Aangezien het er met me andere verzorgpaarden om ernstige redenen nooit van is gekomen Verdrietig, was ik toch wel blij toen me eerste te hebben.
En zo hier volgt nummer 2! Nu zelfs tijdens les.
We hebben momenteel even een winterdipje, een tijdje terug was die zo stug dat die ook niet meer los was te krijgen. Dat gaat al wel wat beter, alleen hij is de laatste tijd zo schrikkerig, dat ik hem soms geneens op de hoefslag krijg.
Na me les vorige week hebben we dit er eventjes goed uitgereden en ik krijg hem nu bijna overal langs. Misschien niet altijd lief, maar je moet echt heel erg consequent zijn, want als je het 1 keer toestaat volgen er nog 10.
Paar weken terug kreeg ik hem dus helemaal de bak niet meer door, maar dat gaat gelukkig nu beter. Zeker vandaag was die veel beter! Hij ging zelfs zijn enge hoek door Pling !
Verder zijn we hem erg op de rem aan het trainen, omdat hij erg door me heen dendert en als je hem dan en keer terug wil hebben duurt het 4 rondjes. Dus we zijn hem erg op de rem aan het rijden, dat remmen ook remmen is.
Aan het eind van de les kan je alles op 2 pinken doen, dan hoef je maar te gaan zitten en hij komt al.
Hier willen we ook naartoe.
Verder zijn we hard aan het trainen om ons debuurt te maken Go jij! Go jij! .
Commentaar mag, maar houd het wel een beetje netjes asjeblieft.

Ps. het eerste topic ; [RT-HAW] Ik met Tristan eindelijk @ work, dresuur training ter vergelijking Knipoog en oordeel Haha!

Afbeelding
Zo beginnen, erg sterk vanuit de kaak en zonder rem..

Afbeelding
Gelukkig wordt het al snel zo.

Afbeelding
Hij dendert hier nog wel een beetje door me heen, moet die iets meer terug komen

Afbeelding
Ik vind het een fijn beeld geven.

Afbeelding
Hier loopt die dan eindelijk langs zijn enge hoek Pling !! Ben er helemaal blij om Tong uitsteken.
Daarom ook het extra binnen been, om hem er wel te houden. Hij komt hier nog wel wat omhoog, omdat het natuurlijk zogenaamd eng is Clown . Hij mag hier wat ronder.

Afbeelding
Beheerst tempo

Afbeelding
Slangevolte
Knap paard Lovers

Afbeelding
Eventjes verzamelen

Afbeelding
Nog een keertje

Afbeelding
En eruit rijden,

Afbeelding

Afbeelding
En dit voor op zijn slechte hand Tong uitsteken

Afbeelding
Wat naar voren rijden zonder dat die sterk wordt

Afbeelding
Overleg met lieve instructrice Lachen

Afbeelding
Pling

Ben benieuwd dat jullie ervan vinden!

Chantal93

Re: Tristan tijdens dresuurles @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:06

Jullie zijn echt vooruit gegaan hoor Haha!
Je handen soms iets lager maar verder ziet het er goed uit Knipoog

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:08

Dankje Haha!! En jij super bedankt voor de foto's Lovers !!
Dankje Haha!!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:17

Daar is die Lachen

Jullie komen er wel Knipoog Blijf inderdaad op je handen letten. Je kijkt trouwens wel goed voor je Haha!

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:19

Lys!
Ziet er netjes uit hoor.. Inderdaad soms proberen hem niet te strak te rijden maar dat komt vast wel goed..
Ga je met hem starten? Lachen

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:21

Dankjullie Lachen!
En ik zal er op letten Knipoog ik moet een tussen weg gaan vinden.
De vorige keer mocht ik ze meer oprichten.. nu weer iets zakken Tong uitsteken.
En ik wil inderdaad met hem gaan starten Haha!, is ook toestemming voor Knipoog aangezien het natuurlijk niet mijn paardje is jammer genoeg Knipoog. Maar zo gaat het ook super Pling .
En de druk is idd om dus een beetje de rem erop te houden Knipoog zodra die echt los laat, ga ik daar ook echt goed ontspannen Lachen en soms heb ik er zelf ook nog wel moeite mee inderdaad Knipoog

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:16

Hoi Lysje, jammer dat je foto's zo donker zijn.. Tong uitsteken
Ben blij voor je dat je eindelijk een maatje hebt gevonden zonder problemen Knipoog

Jullie gaan zeker vooruit, nu nog de spanning er af en dan is het toppie Haha!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:41

jammer dat de foto's zo donker zijn! ik vind dat jullie zeker voor uit zijn gegaan! Haha!
ik kan eigelijk geen commentaar vinden! maar probeer je hakken uit te druk (moest wat verzinnen Tong uitsteken)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:31

Je hebt een erg knap paard onder je kont, dat ten eerste Ja
Let alleen op dat je je onderbeen niet teveel naar achteren legt, dat valt me op sommige foto's op, maar op anderen is je beenhouding weer netjes, dus wellicht een momentopname?
Verder vind ik je houding erg netjes!

Tryggurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:23

Let op je houding je zit af en toe een beetje naar voren.
Verder is het netjes

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:35

Even beide topìcs bekeken. Zit wel voouitgang in, vooral in jou houding! Ja

Maar volgen mij hang jij wel naar een kant, en zit je dus scheef. In je eerste topic zag je dat meer dan hier. Verder zitten er erg nette en fijne plaatjes tuusen!
Ga zo door.!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:34

het lijkt alsof hij op somige fotos wat tegen de hand loopt.
maar er zitten zeker fijne beelden tussen;)
let op je handhouding en probeer de kleine dingetjes te verbeteren Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:27

Ziet er goed uit Lys!! Erg fijn dat je een paardje hebt gevonden waar je zo leuk mee uit de voeten kunt en waar je zelfs mee mag starten. En nu maar hopen dat hij niet kreupel wordt!!

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik zie best wel veel spanning in het plaatje. En die hou je met je handen erin. Ik zou hem wat losser laten van voren, zeg maar voorwaarts-neerwaarts zoals dat genoemd wordt. En veel meer ontspannen in je hand/arm/schouder. Zolang jij daar blijft spannen, zal hij ook niet gaan ontspannen. Zijn spanning zal wel verminderen, maar nooit helemaal verdwijnen als jij spanning blijft houden.
Ik weet het, absoluut geen fijn gevoel om een loperig paard los te laten, maar dit is ook de oplossing om het loperige eruit te krijgen. Bij Sem deed ik hetzelfde; Vasthouden, in die krul houden, met het idee dat hij dan bij me zou blijven. Maar sinds ik les heb, heb ik geleerd dat ik hier uiteindelijk niets mee bereik. Je houd hierdoor de spanning in jou en hem, waardoor hij dingen blijft zoeken om van die spanning af te komen. Wanneer jij hem van voren open laat, krop je die spanning niet op, kan hij lekker gaan lopen en zal je merken dat hij ook een stuk fijner in de hand gaat worden.
Rustig ophoudingen blijven maken met je hand als hij harder gaat, met name met je zit proberen de vaart eruit te krijgen (probeer langzamer de lichtrijden dan hij loopt) en als hij echt onder je vandaan loopt, terug naar stap. Geen grotere ophoudingen etc. geen maken, altijd klein beginnen, de tijd nemen voor je overgang en belonen als hij hem maakt. Probeer hem lekker bezig te houden door hem steeds een pasje naar links en dan naar rechts te laten zetten.
Succes met hem! Hij is hartstikke leuk zeg!!

Martii_L_P_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:39

echt een super leuk paard!!
echt schattig en loopt netjes!
probeer wel zelf rechtop te blijven zitten
verder echt super leuke fotos
Xx martine

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 17:49

Dankjullie wel Lachen.
En San ik snap wat je bedoelt Knipoog maar dit is jammer genoeg niet de manier voor hem.
Zodra ik hem los laat wordt die heeel heet en heel sgterk, dan gaat die door me heen denderen en alleen maar aan de kletter. Ik moet juist de rem erop rijden, wanneer hij zo fijn is dat die rem erop zit, dan lat ik hem ook helemaal los Lachen , dat si zeg maar ook wel zijn beloning en dan gaat die het steeds vaker doen.
Maar je hebt ook wle gelijk want ik vind het altijd lastig om vanuit vooral me schouders los te laten. Voor me gevoel laat ik los, maar voor het zicht nog niet Knipoog.
Dankjewel iig Lachen!

En idd in het laatste deel zit helemaal een waarheid Knipoog daar zijn we nu echt mee bezig. Als diegaat denderen moet ik hem gewoon hup op de noodrem, gewoon zelfs naar het halthouden. En dat duurt aan het begin nog heel lang, maar gelukkig aan het eind al niet meer Haha!.
maarja dankje San Haha!!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:11

Wat leuk dat jij Tristan rijd nu! Haha! . Ik ken Tristan nog wel.. Hij stond een paar jaar terug nog op de Paardenhoeve...toen verzorgde een vriendin van mij hem nog (Lisenka). Leuk dat jij hem nu doet. Je hebt een nette zit! Probeer nog aan je ontspanning te werken, hij is nu af en toe zeer heet, waardoor die spanning heeft. Je bent hier waarschijnlijk al laaaaang mee bezig, maar ik moet wat zeggen he, op HAW. Knipoog En let op dat je je handen niet te breed zet af en toe.. Jullie zijn een mooie combie! Waar sta je nu met Tristan? Nog wel in het WL zo te zien met die kassen haha.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:31

Leuk paard, met zo te zien mooie gangen.

Wat doet hij dan precies als je hem wat losser laat aan de voorkant? Gaat hij alleen maar hard, of echt plat door de bochten, bokken en weet ik veel wat voor gemene dingen? En rijd je hem buiten, zoja hoe is hij dan?Zoniet, kijk eens hoe hij dan doet; als je geschikte plekken hebt om hem eens echt op JOUW commando te laten gaan tenminste. En als hij sneller wil, ZAL hij sneller, totdat hij moe is maar dan nog een flink stuk sneller/langer. Dat hielp bij mijn vorige haflinger (formaat en karakter tank Knipoog ) enorm goed, maar daar moet je wel de mogelijkheid voor hebben, dus een echt lang stuk (3kilometer ofzo) wat veilig is.

Als het niet gevaarlijk wordt voor jou/hem zou ik hem toch eens proberen wat losser te rijden, moe wordt hij dan vanzelf en als hij doorheeft dat jij er niet van onder de indruk bent en hij er alleen maar meer vermoeid van wordt (in tegenstelling tot wanneer hij wel goed luisteren zou) valt misschien het kwartje.
Als jij het zelf niet aandurft misschien iemand anders er een keertje op? Alleen maar remmen lijkt me niet goed, dan blijft die spanning er zo in. Dat wat je er aan de voorkant instopt/inzit moet je er ook weer mee kunnen remmen, maar dat geldt ook andersom.
Maar goed, daar moet je paard/situatie ook naar zijn uiteraard!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 17:01

Hij moet wel gewoon reageren op mijn been. Zodra hij ontspant moet die ook weer voorwaarts kunnen op me been en dit doet die super!
Hij vind dan gewoon alles eng, dan krijg je hem niet meer over de hoefslag heen en wil nog wel is een ahndje hebben van ineens om te keren en dan keihard weg te rennen of iets. Het is altijd verschillend hoe die dit doet. En die mogelijkheid hebben we je jammer genoeg niet. Elke week gaat die lekker naar buiten, dan is die wel heel braaf af en toe Knipoog maar ook dan heeft die er wel een handje van aan de kletter te gaan Huilen van het lachen.
Dus ik denk dat die mogelijkheid er niet inzuit.l Maar misschien dat het zoveel spanning ook lijkt omdat het aan het begin van de les is. Aan het eind isdie los en kunnen we lekker volle ontspanning rijden, alleen toen was het te donker Knipoog.

En dankje Ilona, hij staat nu op een privestal in de lier Knipoog.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:09

Dat eng vinden en wegrennen zit hem ook echt in die spanning die hij in zich heeft (en ook een stukje karakter natuurlijk). Ik kan Sem op 2 verschillende manieren rijden; spanning erin houden en met de rem erop of spanning eruit rijden, naar voren in mijn hand laten lopen en hem links-rechts laten stappen. Op de eerste manier zal hij om niets weg blijven springen, zal hij die kruiwagen in de hoek doodeng blijven vinden, zal hij ineens besluiten dat hij nog even moet testen of hij nog wel heel erg hard kan. Op manier 2 verminderen bovenstaande dingen heeeeel erg. Doordat hij zijn spanning dan kwijt kan door te werken en door bezig te zijn en hem niet opkropt doordat ik hem vasthoud. Ze moeten die spanning kwijt op een of andere manier.
Ik hoop echt voor je dat dit de juiste manier is voor Tristan maar ik verwacht dat je straks blijft hangen op een punt waarbij je spanning houdt en geen totale ontspanning krijgt. En doordat je geen ontspanning hebt, kun je niet aanspannen of inspannen. Ik denk dat je echt moet gaan durven die rem eraf te halen, want zonder drang naar voren (en dat is iets heel anders dan willen rennen) kun je ook geen goede aanleuning krijgen (wat ook weer iets heel anders is dan een mooie houding).

Helaas hebben we hier inderdaad geen ruimte om ze even lekker te laten gaan, zelfs het strand niet met al die rare opspuitgekkigheid. Maar ik geloof ook niet dat je dit paard daarmee kunt beinvloeden. Ik heb dit met mijn pony's ook regelmatig geprobeerd; laten rennen en als ze afremmen, nog eens doordrijven. Nou dan gaan ze gewoon weer een tandje harder, hebben ze niets van. Ze worden er alleen maar gekker van.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 17:12

Nee idd San je hebt ook gelijk Lachen naar het eerste half uurtje is er gewoon idd wat spanning, maar gelukkig is het meestal dan ook echt weg. En kan ik hem op 2 pinken rijden en ik hoef maar te gaan zitten en hij is terug in tempo..
Alleen tja idd het is zijn karakter en het duurt de ene keer langer dan de andere keer Knipoog. En ik moet henm ook juist zodra hij iets eng drijgt te vinden gelijk voorwaarst rijden en dat doe ik dan ook Knipoog dan ben ik hem net voor Lachen

Martii_L_P_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:31

erg netjes!
echt een leuk paardje!
probeer wel je handen af en toe wat lager te houden
verder is het netjes! Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:07

vooral die laatste foto's vind ik er goed uitzien! ik vind persoonlijk dat je hem er wat meer doorheen moet rijden, laat hem maar eens goed doorknikken. vind dat je hem nu teveel in een 'proef' houding rijdt.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:06

Waarom is ie in het begin dan zo heet en duurt het zo lang voordat jij hem tot ontspanning kan krijgen?? Staat ie 23 uur per dag op stal en mag ie dan een uurtje lopen? Helpt het misschien om hem eerst even los te gooien? Of als ie wel buiten komt helpt het misschien om hem even flink te longeren zodat de frissigheid eraf is?
Als dat niet helpt dan denk ik dat het toch een kwestie is van heel consequent zijn en niet toestaan dat ie zo gaat rennen.

Ik denk trouwens dat jij en Sjonniej grotendeels hetzelfde bedoelen. Wat jullie volgens mij allebei bedoelen is dat je even vast houdt op het moment dat je paard te hard gaat en dat je loslaat en ontspant als hij braaf jouw tempo loopt. (correct me if I'm wrong)

Op zich vind ik dat een prima uitgangspunt. Alleen ik denk dat je hem iets meer naar die ontspanning toe zou moeten rijden. Je probeert nu te voorkomen dat hij gaat rennen door hem in het begin heel erg vast te houden. Pas na een tijd als jij het idee hebt dat hij niet zal gaan rennen dan durf je meer los te laten en kunnen jullie meer ontspannen. In feite bepaalt je paard dus wanneer dat gebeurt.
Ik denk dat het niet erg is als je paard een keertje gaat rennen. Laat hem maar fouten maken, daar hoef je hem niet voor te behouden. Als hij een keer een fout maakt door dus te gaan rennen dan kun jij hem duidelijk maken dat dat fout was en dat dat dus niet is wat je van hem wilt.
Jij zegt dat dat niet de manier is om je paard te rijden omdat ie dan heel sterk wordt en heel erg door je heen gaat lopen. Ik denk dat dat komt omdat je nog te laat bent in je reactie. Jij reageert pas als hij eigenlijk al heel erg hard gaat en dan moet je dus ook weer een hele harde hulp geven om hem terug te krijgen, misschien heb je zelfs de noodrem nodig. Dat wekt allemaal weer spanning op waardoor hij drukker wordt.
Ik denk dat je moet proberen om heel geconcentreerd te rijden en zodra hij een heel klein beetje harder gaat geef je een kleine hulp om hem weer ietsje terug te nemen dat levert heel weinig spanning op.
Ik zou er ook op letten dat je daar al mee begint vanuit de stap. Je draaft aan en hij mag op dat moment al niet harder dan dat jij in gedachte had. Gaat ie harder dan neem je hem terug en doe je de overgang opnieuw. Als ie netjes rustig aandraaft dan houdt je je hand helemaal ontspannen, ook je schouder. Zodra hij een klein pasje harder gaat dan moet je denken dat je naar de grond wil zegmaar, je kont in het zadel, hakken laag, maak je zwaar en druk je handen met je teugels iets naar beneden. Zodra hij langzamer gaat ontspan je weer helemaal.

Het beste is waarschijnlijk om deze oefening voor het eerst te doen als hij een paar dagen achter elkaar behoorlijk gelopen heeft, dan vantevoren nog even lekker longeren of losgooien zodat hij zo rustig mogelijk is en dan oefenen. Let erop dat je er steeds op tijd bij bent. Ga niet verruimen of galopperen ofzo want dan wordt ie alleen maar drukker. Gewoon alleen maar draf en stap. Niet te lang oefenen natuurlijk want dan wordt het saai voor hem en gaat ie daardoor weer klieren. Probeer het eens een week ofzo echt vol te houden, dan zul je voelen dat als jij handiger wordt daarin dat het je wel lukt zonder spanning.

Het kan ook schelen om een tempo te kiezen dat maar net harder is dan stap. De meeste paarden hebben dan minder snel de neiging om te gaan rennen en het is heel duidelijk dat dit het tempo is dat jij uitkiest. Als je een tempo neemt dat lijkt op wat je normaal altijd rijdt dan doet je paard dat eigenlijk automatisch. Terwijl hij juist moet leren dat hij het niet bepaalt. Snap je wat ik bedoel?

Hou er wel rekening mee dat zo'n laag tempo behoorlijk zwaar is voor je paard. Dus met een jong paard zou ik het helemaal niet doen en met een ouder paard dat het niet gewend is alleen maar korte stukken.

Ik hoop dat mn verhaal een beetje duidelijk is en dat je er wat aan hebt

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 17:45

Nou dit paard is ten eerste onwijs verwend Tong uitsteken.
Hahahahhaa hij staat elke dag heerlijk buiten Haha!! Zomers op het land, 's winters in de paddock. Verder geef ik volle aandacht aan hem dus is die er zowiezo nooit een uurtje uit Knipoog.
En hij gaat altijd minimaal 1 keer in de week naa rbuiten en 2 keer in de week mag di elekker keihard aan de longe rennen Clown, dus die 4 dagen die die loopt gaat die maar ook gewoon is zijn best doen ook haha Clown.

Ik hodu hem ook niet vast omdat die niet mag rennen, zijn beloing is de ontspanning, laat hij gelijk los ontspan ik ook gelijk Lachen. En tuutlijk schiet die dan nog wel is weg, maandag was het zelfs zo dat de rem er zo goed opgereden was dat ik me maa rlanbg hoefde te maken een ophouding hoefde te maken dat die 2 stappen weg rende entoen ineens stil stond Bloos .
Over dat consuquente over dat harder etc dat doe ik nu juist al eenb paar maanden Knipoog daar zijn we juist erg mee bezig Lachen.
We kunnen nu jook eindelijk rustig galoperen en niet dta we met 100 km door de bak gaan Knipoog dus dat deel dat doen we al een tijdje Tong uitsteken.

En idd hij hoeft ook niet altijd op een rustig tempo af en toe moet je hem er ook uit rijden. Me instructrice zegt ook altijd het hoeft maar in kleine stukjes Knipoog.
En verder klopt het allemaal want zorijd ik ook haha Knipoog. Toch bedankt Lachen

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:31

leuk stel jullie Haha!

aller eerst wat commentaar:

je valt soms iets wat naar voren, en je moet je handen iets beter houden
voor derest loopt hij best vaak achter de loodlijn, teminste zo ziet het er uit....
ziet er wel mooi uit, maar het is niet erg goed

verder posietief:

je benen hangen op de foto te zien mooi om de pony heen en
jullie komen er zeker wel!!

Pling