WiseGuy M is een KWPN tp v. Roy M van 5 jaar. Hij is nu een klein jaar onder het zadel en loopt ook voor de kar. Ik rijd hem gemiddeld 2x in de week.
Er zijn veel punten om aan te werken. Maar het grootste probleem waar we tegen aan lopen is de rechtgerichtheid. Rechtsom loopt hij voor mijn gevoel lekker.
Maar linksom: Wanneer ik iets druk neem op links of mijn hand naar binnen haal voor stelling, meneer draait af. Ik probeer dit op te vangen met mijn binnenbeen. Maar hij valt hier echt gewoon doorheen. Waardoor ik dus weer terug val op mijn rechterhand om hem toch de richting in te krijgen die ik wil.
Zweepje houd ik zoveel mogelijk in mijn linkerhand zodat ik mijn kuit wat kan verduidelijken door een klein tikje achter mijn kuit te geven bij geen reactie.
Maarja, het komt hij er dus op neer dat hij bijna constant met rechterstelling (en lengtebuiging) loopt, linksom en rechtsom en ik echt niet meer weet wat ik hieraan kan doen.
Daarbij komt dat hij de laatste tijd een soort van protest geeft na het van hand veranderen (dit vind hij moeilijk). Hij doet dan zijn hoofd omhoog en helemaal naar rechts, dat ik volledige het contact op rechts kwijt raak.
Ik heb nu les op een klassieke manier, ik probeer constant een contactteugel te hebben, dit lukt me duidelijk nog niet altijd.
Verder hebben we genoeg andere verbeter punten, deze mogen natuurlijk ook genoemd worden en advies: graag.
De foto's zijn gemaakt van het eerste half uur, hoelanger ik erop zit hoe beter hij loopt, maar hier heb ik dus geen foto's van.
Linksom lengtebuiging & stelling vragen.
'protest' waardoor ik mijn contact op vooral rechterteugel verlies.
Hier is duidelijk te zien hoe recht hij blijft in een wending naar links. (grote volte)
Rechtsom, loopt hij zeer (te)makkelijk met lengtebuiging. Hier laat ik mijn binnenteugel te veel los.
Zelfde als vorige foto. (mooi sta-moment
)Linksom. Ik breng mijn hand hier iets omhoog om vriendelijker in te werken, ook hier valt hij vaak doorheen.
Ontspanning blijft ver te zoeken, er was blijkbaar iets te zien aan de andere kant.
Ik weet dat dit geen mooi beeld is, ik zoek echt advies op de punten die ik aangegeven heb.
ze hebben meer gang dan een normaal paard.