Merrie in de staak, hulp gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Merrie in de staak, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:52

Hoi allemaal,

Een vriendin van mij heeft een 6 jarige Iglesias merrie uit een tuiger moeder.
Ze heeft haar zelf gefokt, daarna netjes en professioneel in laten rijden toen ze 3,5 was, en daarna netjes doorgereden. Ze is nu L2 met haar.
Ongeveer 1,5 jaar terug heeft de merrie iets aan haar rug gehad, er is toen een Daaleman zadel gekocht en de merrie is helemaal nagekeken en behandeld door Hofland in Bodegraven, daarna genezen verklaard.
Nu heeft die vriendin drie kwart jaar niet gereden omdat ze een kindje heeft gehad, en nu ze het weer op wil pakken, staakt de merrie vreselijk. Dus ze is weer terug gegaan naar Hofland, daar bleek het zadel niet goed te zijn, ze heeft een zadelmaker (van Rijs) laten komen en ze heeft nu een KN zadel. De merrie is wederom helemaal nagekeken door Hofland, zelfs haar rug is nu ook op de foto gezet.

Maar, de merrie blijft staken, zodra je erop zit en aan wil draven, dan stopt ze, keert ze om en begint te bokken.

Omdat we altijd uitgaan van het feit dat een paard dit niet doet om gemeen te zijn, vragen we hier om raad. Wie heeft er een idee wat er mis kan zijn?

Graag goede tips, we zijn echt geen pennymeisjes die er geen verstand van hebben, eigenaresse is M dressuur en ik heb in de Z gereden. Enkel een tip als 'naar voor toe slaan' en verder niks erbij zetten, daar hebben we niets aan.

Bedankt voor de tips!!

criollolover

Re: Merrie in de staak, hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:59

wat je kunt doen is even longeren voordat je gaat rijden. er zijn paarden waar de blessure tussen de oren blijft zitten. dan moeten ze er even doorheen weten dat ze geen pijn meer hebben. als ze met longeren vervelend blijft doen dan is er meer aan de hand. is ze braaf met longeren stap er eens op aan de longe, zo kun je het vertrouwen terugwinnen. heb het zelf ook ooit zo gedaan met mijn paard.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:02

Niet voor 't een of ander, maar ik zou er voor de zekerheid ook een andere zadelmaker naar laten kijken. Ik weet uit eigen ervaring dat van Rijs bepaald niet feilloos is...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:05

Dank je voor je advies, criollolover.
De dierenarts heeft haar verteld dat ze de merrie flink naar voor toe moet slaan, maar omdat er zoveel nijd in de merrie zit, vind ze het bijna eng om te doen.
Erop aan de lijn is een idee dat ze zeker gaat proberen!

BBreedveld, van Rijs is naar Bodegraven gekomen en heeft samen met een dierenarts naar het juiste zadel gezocht, wij gingen ervanuit dat het nu goed zou liggen. Haar Daaleman heeft ze maar weer verkocht, was nog gloednieuw omdat ze tijdens haar zwangerschap niet heeft gereden. Dus eigenlijk was van Rijs al een second opinion...

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:13

Ik zou er ook eens een tweede dierenarts bij halen. Hoe reageert ze als er druk op haar rug wordt uitgeoefend zonder zadel, dus met de vlakke hand? Hoe draaft ze met zadel aan de longe? Ons paard had ook een lange tijd stil gestaan en had door de 'nieuwe' training bij ons last van verzuurde rugspieren. Dit uitte zich ook in mindere bespiering terwijl hij juist meer spieren zou moeten krijgen. Hij heeft van de DA een spul gekregen om het melkzuur af te voeren, tijdelijk pijnstillers voor zn rug. Ook kreeg hij vit. E en selenium. Nu gaat het weer super.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:13

Ik zou zeggen, helemaal terug naar de basis met dit paard. Eigenlijk opnieuw beleren ongeveer.

Stapje voor stapje, helemaal alles opnieuw om haar het vertrouwen terug te geven. Waarschijnlijk is het een heel gevoelig paard dat het gevoel heeft dat ze over haar grenzen gepusht is. Dit neemt ongeveer 4-6 weken in beslag waarna de opening naar een fijne samenwerking er weer is.

Vooral omdat de situatie gevaarlijk begint te worden en haar vertrouwen per dag heel snel keldert, zou ik dit adviseren. Ik heb er zelf al een flink aantal paarden met een pijnverleden weer goed mee gekregen. Zie bijvoorbeeld Templario op de pagina foto's op http://www.noorhorses.com

Als je hulp wilt of meer uitleg hierover kun je me altijd benaderen via harmonicdressage@gmail.com

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:27

Pfoeh lastige kwestie.

Kan het niet zijn dat er te abrubt begonnen is?

Laatst kwam een vriendin van me naar me toe met dat haar verzorgpaard zo sjagerijnig was als ze met het zadel aankwam.

Ik ben gaan kijken, en heb geen blessure of pijn ergens kunnen ontdekken.
Wel heb ik geadviseerd om alles heel rustig te doen (merrie heeft ook meerdere malen lang stilgestaan) Dus ook het opzadelen, eerst op een gaatje, stukje lopen, en dan weer wat strakker, stukje lopen etc etc.

Spieren krijgen een optater als je in een ruk aansingeld. Zeker als paard ongetraind is !

Zo ook met trainen, heeft ze wel goed opgebouwd?
Veel mensen vergeten dat , het paard liep al L2, dus menen ze dat het dier binnen no time weer op dat niveau zit..

Ik zou dus eens ff opnieuw beginnen.
Begin eens met een weekje longeren, lekker over de rug, overgangetjes laten lopen, hooguit 20 minuten a 30 minuten per keer.
Ga ook eens naar het bos, veel stappen is ook goed om een paard zonder conditie weer wat sterker te krijgen.
Als je er dan weer opgaat, rijd dan kort, evt alleen stappen en draven. Geen gekke oefeningen, gewoon rechtoe rechtaan , wat voltes en meer niet.
Vergeet niet dat een paard ook enorme spierpijn kan hebben!!
Een paard vergeet de pijn in de rug die hij gehad kan hebben, niet zomaar...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 21:29

Pallatin, Mindfield en Crossmonster, bedankt voor jullie adviezen!
Het paard lijkt geen last meer te hebben van haar rug als je ernaast staat, ze kan er makkelijk met de vlakke hand over de rug strijken en ook aan de longeerlijn is het paard lief, braaf en over de rug. Ook is ze een aantal keer door een paardenmasseuse behandeld en haar ruggetje voelt aan als een losse drilpudding, weinig bespiering, maar wel los.

Vandaag is het paard met een halflang teugeltje gereden en dat ging redelijk goed.
Crossmonster, ze zal er nog beter op letten dat ze het zadel niet te snel aansingelt. Gelukkig heeft het paard niet helemaal stilgestaan toen haar baasje zwanger was, tot op de dag dat haar vliezen braken, heeft ze aan de longeerlijn gelopen (met hulpteugeltje, over de rug). Binnenkort neemt die vriendin het paard mee naar het strand.
Mindfields, ik ga haar je site doorgeven! Hopelijk heeft ze er iets aan!!
Pallatin, ze heeft nu ook al poeder voor haar rug (ik weet niet precies wat voor poeder, vriendin wist het ook niet precies) maar ze zal kijken voor vit. E en selenium, bedankt voor de tips.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:51

Ik zou het paard eens rijden als hij pijnstillers heeft gehad. Als ze dan nog staakt, weet je dat het iets tussen de oren is. Loopt het paard dan ineens braaf, dan weet je ook dat er iets nog niet goed is en kun je verder kijken.

Is het tussen de oren dan zou ik toch zeggen: doorpakken. Weet dat het niet eenvoudig is maar kan uit eigen ervaring zeggen dat het van psychisch verzet al snel een leuk lolletje wordt omdat ze weten dat het vrouwtje toch niks doet Knipoog

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:21

Klinkt mij herkenbaar in de oren, mijn paard heeft van juli 2007 t/m april 2008 stil gestaan ivm zwangerschap en bevalling etc.
Toen ik weer met hem begon heb ik hem eerst regeltig gelongeerd, dat ging prima en eventjes rijden ging ook goed, maar na een paar weken begon hij plotseling te staken onder het rijden.
Hij wilde niet meer een volte naar rechts, wilde niet meer aandraven, omkeren steigeren etc.
Ook na laten kijken, zadel aangepast etc., maar hij bleef enorm klieren, zo erg zelfs dat ik hem thuis de bak niet eens meer in kreeg.

Ik heb het probleem op de volgende manier aangepakt:

- Een half uurtje longeren aan het halster zonder bijzet of iets dergelijks
- Een half uurtje longeren met hoofdstel, longeersingel en touwtje, dus echt werken
- Vrij springen over lage hindernis, hindernis wel steeds iets veranderen of spannender maken
- Beetje prutsen met grond werk, achterwaarts gaan, opzij etc
- Buitenritje maken

Iedere dag deed ik iets van bovenstaande behalve op de dag dat ik naar les ging en de dag na de les had/heeft hij altijd vrij.

Dit heeft enorm geholpen en ik moet eerlijk zeggen dat het staken eigenlijk helemaal van de baan is, hij doet het alleen nog als zijn aandacht tijdens het rijden bij heel iets anders is en ik hem bij de les probeer te houden.
In dat geval ga ik gelijk de andere kant op en ga heel iets anders doen, ga het gevecht niet aan win het toch niet ,want ik word bang van hem en dan ben je verloren.
Wie niet sterk is moet slim zijn werkt voor mij/ons beter Lachen, daarnaast scheelt deze manier een heleboel stress voor beide.

Ik hoop dat je iets aan bovenstaande hebt, want het is een heel vervelend probleem.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:32

Ik heb echt precies hetzelfde probleem! Zodra ik aandraaf gaat hij in de stop en bokken en beetje steigeren.. Ik weet dus hoe ontzettend vervelend en vooral frustrerend het is..
Mijn paard doet dit nou een half jaar al, het gaat steeds beter, maar dan opeens weer helemaal slecht.

Wij hebben een nieuw zadel erop (ook KN) en het ging een tijdje weer heel goed. Daarna nam het weer af.

Wat ik doe:
- heel veel afwisseling! de ene dag grondwerk, dan springen, dan dressuur. Hierdoor gaat het al een stuk beter
- ik draaf aan en laat hem eerst gewoon draven. Maakt niet uit hoe hij loopt, als hij maar draaft. Daarna weer stappen en rustig nageeflijk vragen.
- Geduld.. bij mijn paard had ik eerst het gevoel dat het kwam omdat hij bang was om weer pijn te krijgen.

We gaan 2 stappen vooruit en dan weer een stap terug. Het duurt dus heel lang bij ons.

Ik ga dit topic iig goed volgen omdat ik vaak ook helemaal niet meer weet wat ik moet doen. We hebben les en we bouwen rustig vanaf niks weer op, maar het is echt heel frustrerend!

@ Urielle, dat met die pijnstillers vind ik een hele goede tip, had er nog niet aan gedacht en ga er zeker over nadenken en overleggen!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 22:36

Bedankt voor de tips meiden!!!
Urielle, die tip van de rug verdoven en kijken of ze dan staakt is een goede!! Ik zal het zeker bespreken met haar. Dan kan je een hoop al uitlsuiten, nu weten we niet of het pijn is, of dat de merrie iedereen in de maling neemt.

En Ulfeino en Fem-Daf zeggen een beetje hetzelfde, heel veel afwisseling met het paard doen. Springen, daar is die vriendin niet zo van, maar wie weet kan ze het eens proberen, balkjes draven, longeren en grondwerk moet zeker lukken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:49

Een paard neemt je echt niet in de maling.
Ik heb er ook een die als ik vraag, te draven in een keer stil gaat staan, bij mij helpt het haar uit balans te brengen.
Wat ook erg goed helpt is, eraf gaan , ernaast gaan lopen en over gangen maken, van stap naar draf en als dat een paar keer goed gaat, dan stap je weer op en vraagt op de zelfde manier de overgangen, werkt echt heel erg goed, vaak geef je toch een duidelijk of misschien te streng signiaal af en daar kunnen sommige paarden al op staken, dat doen ze echt niet om jou in de maling te nemen, maar meer omdat ze je niet snappen op dat moment, er zal iets anders zijn in jou huoding, je hebt je dag niet , het kan zoveel zijn wat jijzelf fout doet,
Je moet bij dit soort paarden met heel veel geduld rijden, ongeduld in de ruiter kan al stilstaan betekenen voor zo`n paard,

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 08:57

Midgie, een overgang vragen lijkt me niet iets wat het paard niet zou kunnen snappen... We zijn beide geen Ankie, maar we weten wel hoe we een simpele overgang naar de draf kunnen rijden en dat we zeker weten dat het op een eerlijke manier gaat, meer vraagt haar baasje op dit moment zelfs niet. We weten ook zeker dat de merrie de hulp snapt, vroeger draafde ze altijd keurig aan op precies dezelfde beenhulp.
Ook heeft ze het probleem niet als er iemand naast staat, aan de longeerlijn loopt ze prima, en waarschijnlijk aan de hand ook.
Toch bedankt voor je advies, het had inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Maar wij denken zelf aan iets anders.

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:18

Jouw probleem komt mij bekend voor. Ik heb zelf ook zo'n type merrie gehad (dressuur x tuiger). Als ik het goed begrijp kun je gewoon met de merrie rondstappen (en ik denk ook figuren rijden) en op het moment dat je been geeft om aan te draven, stopt ze en gaat ze in de 'staak'. Bij mijn merrie werkte het om gelijk met de beenhulp voor het aandraven kleine (zachte) tikjes met een zweepje te geven op de achterhand. Op het moment dat ze aandraafde (luid belonen met je stem Haha! ) probeerde ik haar iets over het tempo te laten lopen. Op het moment dat ik zelf voelde dat haar voorwaartse drang terug kwam, kon ik haar terug schakelen naar het normalen tempo en gewoon verder trainen.

Mijn merrie toonde dit gedrag meestal als ik door omstandigheden een paar dagen niet door had kunnen trainen. Ook ik heb haar rug en zadel laten nakijken, maar dat was allemaal 100% in orde. Mijin merrie liep op Z niveau, dus kende de hulpen dus ook erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:21

Mits er niks fysieks aan de hand is, is hier maar eén remedie.... aanpakken die handel en bij de eerste de beste bok of poging tot omdraaien echt keihard aanpakken en voorwaarts jagen tot ze niet meer kan.
Dit zijn nou wat je noemt typische tuigerstreken.
TS, wat is de afstamming van de moeder? Daar ben ik heul benieuwd naar.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 09:25

Harlekijntje, dat klinkt echt helemaal hetzelfde! Ook het type paard, ook deze merrie is een tijdje niet aan het werk geweest. En het lijkt uit jouw schrijven dat jouw merrie ook niet heel erg voorwaarts uit haarzelf is, dat is deze merrie ook niet, ze is een tikje flegmatiek en het duurt even voordat het motortje gaat draaien, als ze eenmaal loopt, dan is het wel net een dieseltje en is het een erg fijn dier om te rijden.
We gaan het zeker uitproberen! Dank je wel!!

Suleilitha, ik wist niet dat tuigers van die boeven waren Lachen Ik weet de afstamming niet van haar moeder, ik dacht dat er Fabricius in zit, maar ik zal het navragen voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:28

Ooooh, dat zijn van die lekkere Haha!
Fabricius is een Renovo en Renovo is een zoon van Cambridge Cole, dat was een zuivere grote maat Hackney en die staat nogal bekend om nafok met echt klerestreken....
Zit er Wouter-bloed in, dan heb je ook in de meeste gevallen een draak te pakken.....

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:35

suleilitha, idd tuigerstreken! Maar bij mijn merrie werkte de door jouw genoemde methode echt averechts Bloos Na lang puzzelen, ben ik er achter gekomen dat de door mij genoemde methode bij mijn merrie de enige was die werkte...

Storm76; zou bijna denken dat we over hetzelfde paard praten. Mijn merrie was idd in het begin heel flegmatiek, maar als de motor idd begon te draaien was het een echt dieseltje en kon ik echt heel fijn met haar werken en zat er behoorlijk wat power (positief) in. Ik ben door deze merrie echter wel een veel betere ruiter geworden Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:40

O dat kan heel goed, dat bij jouw paard jouw methode heel goed werkte en als dit bij het paard van de vriendin van TS werkt, niks mis mee, juist prima dan!!!
Ik heb die apparaten wel eens op de hoefslag gezet, ben ook wel eens een zandpad in geraced en dan mochten ze zo hard als ík wilde, tot ze niet meer konden...... en dat hielp ook ontzettend. Kan alleen niet zeggen dat het ongevaarlijk was Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:50

Vind het wel vreemd dat zoveel mensen "gewoon" door rijden. In de meeste gevallen is er toch echt wat aan de hand. Vind het fijn dat de ts er iig vanuit gaat dat het paard niet "gewoon" dwars doet.
Als het paard verder normaal reageerd, zou ik ook gaan voor de pijnstillers en dan kijken...
Wat het ook kan zijn is de angst voor pijn, omdat ze die ervaring hebben (gehad). Je kan dus niet altijd verwachten dat het gelijk met pijnstillers over is en er vanuit gaan dat het géén pijn is. ...
Je zal de tijd moeten nemen en het paard goed moeten observeren. Vaak kun je als eigenaar meer signalen zien dan de D.A, omdat je het paard beter kent. je weet wat normaal gedrag is en wat niet.

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:54

superwoman: sommige 'gevallen' moet je eerst persoonlijk meegemaakt hebben, voordat je er een mening over kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:55

Superwoman, nogmaals, tuigers en kruisingen daarmee, zijn juist vaak experts in het uithalen van streken die niet door de beugel kunnen, ook als ze geen pijn hebben Knipoog en een tuiger of deels tuiger die een poos niks heeft hoeven doen kan voor complete rodeo's zorgen.

FelxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:58

Ik zou het weer langzaam en stapje voor stapje oppakken. Ik denk toch dat ze nog wel last van haar rug heeft, maar als ze genezen is verklaard zal dat wel niet. Voor het rijden even longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:59

FlexMir, als daadwerkelijk uitgesloten kan worden dat dit paard niks mankeert, is stapje voor stapje oppakken echt niet de weg.