3,5 jarige friese merrie @ work in de harde wind

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

3,5 jarige friese merrie @ work in de harde wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:20

Pytsje is een 3,5 jarige friese merrie, haar vader is Andries.
Ik heb haar zelf beleerd, wat allemaal best goed ging. Alleen nu komen we tegen de stelling en buiging aan en dat wil nog niet allemaal vlotten, dus donderdag heb ik mijn eerste les weer.
Ze was aardig druk door de harde wind en allemaal wapperende dingen om haar heen maar toch was ze heel braaf en liep voor het eerst ook in de galop nageeflijk.
Onze bak is maar heel klein, namelijk 15 bij 24 meter ongeveer en dat helpt ook niet altijd mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel te opgekropt, niet omdat ik aan de teugels zit te scheuren maar af en toe duikt ze er zelf even helemaal achter omdat ze even niet weet hoe het moet, been erbij en er weer uitrijden.
Afbeelding

Even een snel moment, maar vond het wel een leuke compositie
Afbeelding

Tussendoor even iets anders doen, draaien om de voorhand of achterhand doen we zo nu en dan ook, gewoon voor de lol, dit kan ze ook als ik er naast sta en met m'n vinger naar haar kont wijs, daarbij zeg ik 'draai' en dan draait ze Ja
Afbeelding

Nog steeds aan het draaien
Afbeelding

Binnenhand loslaten, wel een mooi ontspannen galopje, terwijl ze eigenlijk toch wel heel erg moeite heeft met de galop
Afbeelding

Hier zie je goed dat ze achter de teugel gaat lopen en de teugel in een boogje hangt
Afbeelding

Nog drie foto's van een paar dagen geleden:
Afbeelding

Heel wazig maar wel een mooie opwaartse galop
Afbeelding

Afbeelding

Aurora3

Re: 3,5 jarige friese merrie @ work in de harde wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:28

Ik vind het echt een prachtig paard, en die manen *kwijl kwijl* Vingers aflikken

Je rijden ziet er netjes uit. Jammer dat je bak zo klein is. Galopperen kun je misschien beter buiten gaan oefenen, kun je lekker lange rechte stukken rijden, das ook makkelijker voor je paard.

Je zou je handen wel wat meer voor je mogen houden en iets hoger. Op sommige foto's zet je je handen een beetje vast. Probeer je wel eens om haar de hals te laten strekken naar voor en naar beneden, dat ze je hand mooi blijft volgen?? Ik denk dat dat wel een goede oefening zou zijn om het opkroppen op te lossen. Leer haar heel bewust jouw hand te volgen naar voren en naar beneden. Dit kun je dan makkelijker toepassen als je denkt dat ze achter de teugel wil gaan kruipen.

edit: je hebt ook wel een beetje de neiging tot piano handjes, daar zou je ook wel een beetje op kunnen letten, geeft een netter beeld.
Verder zie ik nu dat je paard op heel veel foto's net een beetje achter de loodlijn is. Ik zou haar proberen net iets meer met haar neusje eruit te rijden. Zeker zo'n jong paard loopt beter iets voor de loodlijn dan iets erachter Knipoog

Je laatste foto vind ik eigenlijk de beste. Op die foto's dat ze echt opkropt valt ze ook nogal uit elkaar. Ik denk dat het idd nog een beetje moeilijk voor haar is allemaal, zoals je zelf ook al zegt.
Op die galopfoto zit je wel heel erg naar binnen. Kan een momentopname zijn maar probeer daar wel op te letten want je maakt het haar niet echt makkelijker als je zo naast haar hangt.

Heel veel suc6 met haar en ik ben benieuwd naar de toekomstige foto's Cool
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 24-11-08 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:32

Aurora3 schreef:
Ik vind het echt een prachtig paard, en die manen *kwijl kwijl*

Je rijden ziet er netjes uit. Jammer dat je bak zo klein is. Galopperen kun je misschien beter buiten gaan oefenen, kun je lekker lange rechte stukken rijden, das ook makkelijker voor je paard.

Je zou je handen wel wat meer voor je mogen houden en iets hoger. Op sommige foto's zet je je handen een beetje vast. Probeer je wel eens om haar de hals te laten strekken naar voor en naar beneden, dat ze je hand mooi blijft volgen?? Ik denk dat dat wel een goede oefening zou zijn om het opkroppen op te lossen. Leer haar heel bewust jouw hand te volgen naar voren en naar beneden. Dit kun je dan makkelijker toepassen als je denkt dat ze achter de teugel wil gaan kruipen

Gelukkig is ze al aardig verkeersmak dus we rijden veel buiten, maar kunnen niet meer buiten galopperen omdat de bermen nu zo glad en nat zijn.

Ik merk wel dat wanneer ik een zweepje in m'n handen heb, ik wel m'n handen mooi rechtop en voor me hou. Ik zet ze inderdaad soms vast.
Over het hals strekken, dat wil ook niet zo goed, alleen bij het uitstappen dat zakt ze wel wat maar dan waait er weer een blaadje weg en gaat het koppie weer omhoog. Ze vind het heel moeilijk om de hand te volgen, ze wil eigenlijk ook niet dat ik teveel contact heb met haar mond, gelukkig gaat dit steeds beter.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:38

wat ik doe als mijn paard wat achter de teugel gaat lopen is mijn hand overdreven ver naar voren steken zodat ze die kan volgen, goed je been erbij dan wel! verder een super mooi paardje!

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:21

Een fries loopt gemakkelijk in een hoge/trotse hoofd-halshouding. Dat oogt heel sjiek, maar ik zou proberen om tijdens trainingen heel veel vw-nw te werken. Dat zal het achterbeen en de balans zeker goed versterken. Het is niet evident met een fries - geloof me vrij, ik heb er ervaring mee - maar o zo belangrijk dat ze die rug goed kan ontspanning. En geniet natuurlijk lekker veel van je paardje verder!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 14:21

pdjonghe schreef:
Een fries loopt gemakkelijk in een hoge/trotse hoofd-halshouding. Dat oogt heel sjiek, maar ik zou proberen om tijdens trainingen heel veel vw-nw te werken. Dat zal het achterbeen en de balans zeker goed versterken. Het is niet evident met een fries - geloof me vrij, ik heb er ervaring mee - maar o zo belangrijk dat ze die rug goed kan ontspanning. En geniet natuurlijk lekker veel van je paardje verder!

Ja klopt, ik vind het heel moeilijk om haar naar beneden te 'krijgen', wanneer ze nageeflijk gaat lopen duikt ze meteen helemaal achter de teugel en veel te diep. En wanneer ze druk is, bijvoorbeeld met deze harde wind van afgelopen weekend, loopt ze juist veel te hoog.
Verder bedankt voor jullie commentaar Ja

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:25

Oh! echt een prachtig paard! Best knap voor zo'n jonkie wat hij allemaal kan. Jammer dat jullie bak klein is, dan kan je niet lekker uitgalloperen. Soms ziet het er een beet onontspannen uit. Maarja dat komt in de loop van de tijd wel denk ik. Succes Knipoog

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:30

Een erg mooie fries!!!
Ik heb juist moeite om me fries in de oprichting te rijden, Vw Nw doet ze juist erg goed Nagelbijten / Gniffelen
Ze wil dan ook het liefst heerlijk vw nw lopen, oefening baart kunst!

Verder vind ik het er goed uitzien, en indd let op je handen niet te streng.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:38

naomi109 schreef:
Oh! echt een prachtig paard! Best knap voor zo'n jonkie wat hij allemaal kan. Jammer dat jullie bak klein is, dan kan je niet lekker uitgalloperen. Soms ziet het er een beet onontspannen uit. Maarja dat komt in de loop van de tijd wel denk ik. Succes Knipoog

Dankje Haha! we kunnen wel gebruik maken van de bak van mijn instructrice gelukkig, die is mooi groot en we rijden veel buiten.
Die ontspanning komt meestal wat later tijdens het rijden maar het komt gelukkig wel, ze is ook nog jong dus ziet overal spookjes enzo Vork

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 17:39

2misty2 schreef:
Een erg mooie fries!!!
Ik heb juist moeite om me fries in de oprichting te rijden, Vw Nw doet ze juist erg goed Nagelbijten / Gniffelen

Zullen we ruilen? Clown Ik denk dat het vanzelf wel komt, ik ga vanaf deze week ook weer lesrijden dus het moet helemaal goed komen.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:42

Ik vind het echt een prachtige fries! Haha!
Let indd op je handen, en zoals iemand anders al zei: Je handen heeel erg naar voren steken helpt bij sommige paarden echt !
Mag ik trouwens vragen met wat voor zadel je rijd? Lachen

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:45

DjunDjun schreef:
2misty2 schreef:
Een erg mooie fries!!!

Zullen we ruilen? Clown Ik denk dat het vanzelf wel komt, ik ga vanaf deze week ook weer lesrijden dus het moet helemaal goed komen.

Denk dat we maar moeten mixen hahah dan wordt het perfect Haha!
Allebei een beetje inleveren en een beetje erbij haha!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:07

Cupcake_ schreef:
Let indd op je handen, en zoals iemand anders al zei: Je handen heeel erg naar voren steken helpt bij sommige paarden echt !
Mag ik trouwens vragen met wat voor zadel je rijd? Lachen

Ik zal het eens proberen om mijn handen overdreven naar voren te steken. Probleem is dan denk ik dat ik geen contact weer krijg, omdat ze het dus niet vind als ik ook maar íets contact heb met de mond.

Ik rijd met een zadel van interhippique.nl

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:08

2misty2 schreef:
Denk dat we maar moeten mixen hahah dan wordt het perfect Haha!
Allebei een beetje inleveren en een beetje erbij haha!

Haha ja dat word dus veulentjes fokken Haha!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:55

DjunDjun schreef:
Gelukkig is ze al aardig verkeersmak dus we rijden veel buiten, maar kunnen niet meer buiten galopperen omdat de bermen nu zo glad en nat zijn.

Ik merk wel dat wanneer ik een zweepje in m'n handen heb, ik wel m'n handen mooi rechtop en voor me hou. Ik zet ze inderdaad soms vast.
Over het hals strekken, dat wil ook niet zo goed, alleen bij het uitstappen dat zakt ze wel wat maar dan waait er weer een blaadje weg en gaat het koppie weer omhoog. Ze vind het heel moeilijk om de hand te volgen, ze wil eigenlijk ook niet dat ik teveel contact heb met haar mond, gelukkig gaat dit steeds beter.

Je moet proberen om je paard te laten begrijpen dat jouw hand zacht is en dat ze die kan vertrouwen. Ze moet leren dat het fijn is om een lichte aanleuning met jou hand te hebben. Dat kan natuurlijk alleen als jij haar bewegingen netjes volgt en je hand niet vast zet.
Als ze dat snapt kun je je hand zachtjes haar bewegingen laten volgen als ze haar hoofd houdt waar jij het wil hebben. Als ze dat niet doet dan geef je been en dan sluit je je hand, dat is minder prettig dus ze zal snel doorhebben in welke houding jij haar wil hebben.

Om haar de hals te laten strekken zou ik beginnen vanuit een houding waarin ze netjes aan de teugel loopt. Vanaf daar maak je je teugels steeds een heel klein beetje langer en houdt je je been er goed bij en je kijkt of ze netjes licht contact blijft houden. Ze hoeft niet persee echt te zakken met haar hoofd, als ze haar hals horizontaal wil houden lijkt me al heel wat. Zo probeer je je teugels steeds een beetje langer te maken. Als ze haar hoofd omhoog doet geef je weer even been je sluit je je hand even totdat ze weer omlaag gaat en dan ben je meteen weer licht.

Verder gewoon goed belonen als ze doet wat je wil, dan snapt ze makkelijker wat je bedoelt. En vooral niet teveel tegelijk vragen, ze is nog zo jong dus je hebt nog tijd zat. Knipoog

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 19:29

Aurora3 schreef:
DjunDjun schreef:

Je moet proberen om je paard te laten begrijpen dat jouw hand zacht is en dat ze die kan vertrouwen. Ze moet leren dat het fijn is om een lichte aanleuning met jou hand te hebben. Dat kan natuurlijk alleen als jij haar bewegingen netjes volgt en je hand niet vast zet.
Als ze dat snapt kun je je hand zachtjes haar bewegingen laten volgen als ze haar hoofd houdt waar jij het wil hebben. Als ze dat niet doet dan geef je been en dan sluit je je hand, dat is minder prettig dus ze zal snel doorhebben in welke houding jij haar wil hebben.

Om haar de hals te laten strekken zou ik beginnen vanuit een houding waarin ze netjes aan de teugel loopt. Vanaf daar maak je je teugels steeds een heel klein beetje langer en houdt je je been er goed bij en je kijkt of ze netjes licht contact blijft houden. Ze hoeft niet persee echt te zakken met haar hoofd, als ze haar hals horizontaal wil houden lijkt me al heel wat. Zo probeer je je teugels steeds een beetje langer te maken. Als ze haar hoofd omhoog doet geef je weer even been je sluit je je hand even totdat ze weer omlaag gaat en dan ben je meteen weer licht.

Verder gewoon goed belonen als ze doet wat je wil, dan snapt ze makkelijker wat je bedoelt. En vooral niet teveel tegelijk vragen, ze is nog zo jong dus je hebt nog tijd zat. Knipoog

Heel erg bedankt voor de uitleg, echt super uitgelegd OK dan!
Op deze manier ben ik ook ongeveer bezig maar na jouw uitleg snap ik het helemaal Ja
Ik zal er mee bezig!

Oh ja nog even een aanvulling over een zachte hand hebben, daar ligt het probleem juist omdat ik haar vanaf het begin af aan (heb haar zelf beleerd) superzacht heb gereden,té zacht dus eigenlijk omdat ik geen paard met een stugge mond wil en geen hard hand wil. Nu word het dus moeilijk wanneer ik wél enigszins contact wil met de mond. Maar na deze uitleg moet het helemaal goedkomen (en met begeleiding natuurlijk).

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:32

Ach, op zich is dit niet zo'n groot probleem. Als je het omgekeerde hebt is het veel moeilijker op te lossen.

Zeker als je niet helemaal precies snapt wat je zou moeten doen en als je paardje nog zo jong is dan is het helemaal niet erg dat je haar superzacht rijdt. Ze moet toch eerst leren om haar evenwicht te vinden met ruiter zonder dat je in haar mond zit. Lijkt me nu een prima moment om iets meer contact met haar mond te gaan zoeken.

Heel veel suc6 met je mooie paardje en ik ben heeeeeeeeel benieuwd naar nieuwe foto's.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:53

Prachtige fries heb je daar. Loopt ook mooi ruim. Idd af en toe wat achter de teugel maar daar heb je al veel tips voor gekregen. Verder ziet het er erg netjes uit voor zo'n jong paard.
Je zou je handen wat meer kunnen dragen, dan wordt het plaatje nog mooier.

Bevalt dat zadel je een beetje? Het ziet er zo te zien wel goed uit.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 11:49

Aurora3 schreef:
Ach, op zich is dit niet zo'n groot probleem. Als je het omgekeerde hebt is het veel moeilijker op te lossen.

Zeker als je niet helemaal precies snapt wat je zou moeten doen en als je paardje nog zo jong is dan is het helemaal niet erg dat je haar superzacht rijdt. Ze moet toch eerst leren om haar evenwicht te vinden met ruiter zonder dat je in haar mond zit. Lijkt me nu een prima moment om iets meer contact met haar mond te gaan zoeken.

Heel veel suc6 met je mooie paardje en ik ben heeeeeeeeel benieuwd naar nieuwe foto's.

Dat heb ik vaker gehoord ja, als het omgekeerd is dat je er dan nog veel meer moeite mee hebt.
Ik zal zo snel mogelijk nieuwe foto's plaatsen maar dan moet de fotograaf ook willen Knipoog

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 11:51

aisie schreef:
Prachtige fries heb je daar. Loopt ook mooi ruim. Idd af en toe wat achter de teugel maar daar heb je al veel tips voor gekregen. Verder ziet het er erg netjes uit voor zo'n jong paard.
Je zou je handen wat meer kunnen dragen, dan wordt het plaatje nog mooier.

Bevalt dat zadel je een beetje? Het ziet er zo te zien wel goed uit.

Dank je Lachen M'n handen zijn in de afgelopen dagen al heel erg verbeterd vind ik zelf.
Het zadel bevalt op zich wel, het is alleen wel heel erg glad vind ik zelf, als ik 1 beugel kwijt ben glijd ik er al bijna af, terwijl ik normaal een best wel goeie, stevige zit heb.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:12

Leuke fries!!!
Ook ik zou meer lengte willen zien in de hals, meer richting vw-nw. Velen hebben hier moeite mee dit voor elkaar te krijgen, toch helpt het al enorm als je zorgt dat paard uiterst scherp aan je been is. als je dan hals verlengt en je staat toe, zakt hij vanzelf. Denk er wel aan om goed bij te drijven op het moment dat je je hand toestaat (niet je teugels losgooien!!). Succes!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:29

klomp schreef:
Leuke fries!!!
Ook ik zou meer lengte willen zien in de hals, meer richting vw-nw. Velen hebben hier moeite mee dit voor elkaar te krijgen, toch helpt het al enorm als je zorgt dat paard uiterst scherp aan je been is. als je dan hals verlengt en je staat toe, zakt hij vanzelf. Denk er wel aan om goed bij te drijven op het moment dat je je hand toestaat (niet je teugels losgooien!!). Succes!

Dat vind ik ook het belangrijkste, zo scherp mogelijk aan het been. Dat is ie 90 procent van de tijd ook wel, behalve als ie wat vermoeider word, dan moet je haar echt scherper houden.
Ik ben gister even naar buiten geweest en ondanks dat ze superkijkerig was heb ik toch net even kunnen oefenen, zo konden we ook even lekker rechtuit rijden. Ze zakte mooi, ze was aan het been en ik heb haar een heel eind richting halsstrekken gekregen met nog steeds contact met het bit. Daarna natuurlijk lekker rondgehobbeld buiten, want dat is natuurlijk ook de bedoeling buiten. Maar ik heb wel even de kans gegrepen omdat ze zo lekker liep.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:42

Cupcake_ schreef:

mijn pony wil dat indd ook nog wel eens doen.
je handen naar voren helpt dan echt. maar wel korte stukken. zodat je paard niet te hard gaat rennen en gaat hangen.

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:11

Wauw mooipaardje!
Denk aan je handjes (rechtop en ontspannen) maar verder
heb je een nette houding Lachen!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 09:46

Caiit schreef:
Wauw mooipaardje!
Denk aan je handjes (rechtop en ontspannen) maar verder
heb je een nette houding Lachen!

Dank je, mijn handen zijn inderdaad een probleem, ik zal er op letten!