Desprit d'Escuro [BWP]@ dressuurwedstrijd. E5, E7

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

Desprit d'Escuro [BWP]@ dressuurwedstrijd. E5, E7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:50

Hallo.

Vandaag had ik m'n eerste échte officiele wedstrijd!
En hier zijn natuurlijk foto's van én een filmpje.

Voor mensen die desprit nog niet kennen:
Ze is nu 5 jaar, ik heb haar van haar 3jaar en ze kon nog niets.
Heb haar zelf alles aangeleerd met goede begeleiding natuurlijk Knipoog
Ze heeft al meerdere keren rust moeten krijgen wegens blessures, dus we hebben al een paar grote pauzes gehad, maar nu gaat alles weer helemaal goed.

Training:
Iedere zaterdag heb ik les, we doen vooral dressuur.
Springen komt nog wel, maar eerst nog wat de dressuur bijschaven Clown

Niveau:
Deze wedstrijd heb ik de E5 en E7 gereden en die zijn vrij goed verlopen Lachen

Oké, vandaag liep ze dus haar eerste officiele wedstrijd..Was best spannend.
Het moest allemaal redelijk vlug gebeuren want door dat stomme k.utweer hadden we wat vertraging op de baan waardoor we wat later aangekomen waren. Ik moest als tweede rijden dus heb niet veel tijd gehad om in te rijden. Ze was eigenlijk echt braaf. Veel paarden die begonnen freaken omdat ze in een andere piste zaten.. Desprit deed helemaal niets Clown Had ik weer effe geluk.
M'n eerste proef was de E5, die was vrij goed verlopen... Paar foutjes gemaakt zoals te vroeg afwenden, te laat overgang maken, scheef lopen, verzet. Maar ik was tevreden *LOL* Voor deze proef had ik 50% met een 8ste plaats van de 18 deelnemers.

Tweede proef ging stukken beter naar mijn gevoel. Ze liep veel fijner dan de eerste proef.
Bij m'n eerste proef had ik als commentaar teveel handgebruik. In m'n tweede proef heb ik daar dan echt opgelet en heb ik meer met m'n zit en benen gewerkt. En daardoor ging ze zichzelf ook meer gaan dragen en liep ze wat constanter. Hier heb ik nog geen foto's of filmpjes van. Ik had 52,11% met een 21ste plaats van de 25... De andere combinaties die in deze proef meededen waren qua niveau al meer gevorderd dan wij. Het was ook een andere jury, en naar het schijnt was deze jury veel strenger.. Maar ik ben trots op m'n beestje *LOL*

Enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog een filmpje van m'n eerste proef, E5:
http://nl.youtube.com/watch?v=KJON50_H_5k

Zoals ik al zei, er zitten nog veel foutjes in. Maar tis toch al beter dan vorige keren.

En nog van haar sexy hoofdje:
Afbeelding

Afbeelding

En nog eventjes onstressen Clown
Afbeelding

Commentaar mag, maar opbouwend. En ja, ik heb m'n uitslagen met commentaar op dus ik weet wat me te doen staat Lachen

Cemlys

Re: Desprit d'Escuro [BWP]@ dressuurwedstrijd. E5, E7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:04

Netjes gedaan Alison. Nog een paar tips. probeer te werken aan het stiller houden van je onderbeen. Het de indruk dat ze daardoor wat onrustig is in haar hoofdhouding. Verder je teugels een tikje korter, als je door de hoek komt, valt de spanning op je buitenteugel vaak weg. Galop iets minder explosief rijden, nu schiet ze wat onder je uit. Maar voor een eerste keer officieel netjes gereden vind ik. Wanneer is de volgende?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:59

Netjes hoor, voor zo'n jong beestje. Ja
Leuk dat ze braaf was, da's toch altijd wel het belangrijkste.

Even kijken, wat zie ik... Clown
Je hebt pianohandjes, probeer daar op te letten.
Filmpje kan ik hier helaas niet bekijken, maar op de foto's zie ik dat je stelling aanneemt op de lange zijde. Probeer daar juist recht te stellen. En houd in galop ook contact, ga met je handen mee met de beweging. Dan kan je haar beter aanvoelen en controleren.

Sucses ermee!

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:32

Ik vind het er erg vriendelijk uitzien. Ze zou voor mijn gevoel soms iets vlotter mogen zijn in de draf. Ik denk dat de aanleuning ook ten goede zou komen. Maar buiten de kleine foutjes vond ik het verder een nette proef hoor. Jullie komen er wel Lachen

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:43

vind het er erg netjes uitzien, en zeker voor zó'n jong paard Lachen let zoals eerder gezegt wel op dat je je teugels in galop niet te los gooit, maar dat kan ook een moment opname zijn Lachen

leuke combinatie!
wat houdt de e5 en e7 eigelijk in? wist niet dat dat in belgie andere klassenaanduiding was Tong uitsteken

Popkjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:43

igor001 schreef:
wat houdt de e5 en e7 eigelijk in? wist niet dat dat in belgie andere klassenaanduiding was Tong uitsteken

Dit zijn duitse proeven. Die worden bij België bij de provinciale verenigingen gereden. Bij LRV worden dezelfde benamingen als in nederland gebruikt B, L, M, Z. In Duitsland staan de E proeven voor einsteiger, A anfänger, L leicht, M mittel, S schwer. In de E dressuur wordt enkel arbeidstempo gevraagd en het rijden van enkele figuren. A versterking in draf en galop, overgang galop stap, galop aanspringen uit stap, volte 10m, achterwaarts gaan, wending om de voorhand. L verzameling, eenvoudige galopwissel, wending om de achterhand en kurzkehrt, volte 8m. M travers, schouderbinnenwaarts, vliegende wissel, uitgestrekte draf en galop. S halve pirouette in galop, galopwissel om de 3 of 4 passen.
Hier vindt je een voorbeeld van de proeven http://www.vlp.be/_ln/dr_proeven.php

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:50

alison voor de eerste keer vind ik dit er super uitzien, zeker gezien alle omstandigheden, je kwam te laat om nog fatsoenlijk los te rijden etc. De meeste punten weet je zelf al, als je de volgende keer gewoon 'normaal' kan losrijden enzo dan ziet het er vast nog beter uit. Succes met je kanjer!

bedankt popkjen voor de uitleg, ik wist het ook niet.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:46

met welke hand groet jij nou af??? Als ik het goed zie was het met links, of niet? Hoort natuurlijk met rechts.
Verder moet je erop letten dat je netjes bij de letters afwendt, maar dat wist je waarschijnlijk al. En de galop zou ik thuis nog eens flink oefenen. Ze schiet nu nogal onder je vandaan, dat is een beetje zonde want verder ziet het er over het algemeen best netjes en gecontroleerd uit.
Owja, de arbeidsstap zou een stuk langzamer mogen. Stap moet een langzame sierlijke beweging zijn, bijna traag. Nu ziet het er best wel gehaast uit. Maar misschien is dit door de spanning of door het korte losrijden.

In ieder geval heel netjes voor een eerste keer. Heel veel suc6 nog met haar

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:55

Fijn hoor!
Leuk dat je je eerste 'officiële' wedstrijd achter de rug hebt.
Nieuwe frontriemn trouwens?

Hiet ziet er lekker ontspannen uit, af en toe te diep en je handen iets te breed en laag, maar voor een eerste keer echt leuk!
Succes verder Knipoog

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:16

Ziet er echt goed uit Alison !
Je mag er zeker en vast tevreden over zijn ! En al helemaal omdat het je eerste keer 'écht' was Knipoog

Als tips mss je handen af en toe nog iets hoger (iets meer dragen) en nog iets meer voor je houden. Ik krijg ook de indruk dat ze niet heel goed aan het been is, doordat je nogal veel met je been drijft? Maar kan natuurlijk een vertekend beeld zijn..
Maar algemeen gezien, vind ik het echt een net en fijn beeld geven ! Jullie gaan zeker nog een heel eind verder geraken ! Ook fijn dat je de commentaar zo fijn opneemt en er ook wat aan wilt doen Ja

Nog hééééél veeeel succes !! Knipoog

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:31

@ Ines: Nu ik het filmpje nog eens bekijk heb je inderdaad gelijk over m'n onderbenen!
Vreemd, normaal heb ik daar niet echt problemen mee Clown Maar ik zal der op letten!
Galop is inderdaad veel te overhaast.. dat had m'n lesgever ook gezegt dat ik als commentaar ging krijgen dat haar galop te overhaast is. En dat is ook zo. Haar galop is inderdaad nog wat overhaast, maar als je het vergelijkt met een paar weken terug dan is dit echt al veel beter. Paar weken terug was haar galop: Aanspringen, bit vast nemen, uitbreken en lopen maar! Rechter galop ging trouwens een week geleden al helemaal niet. Nu heb ik haar al wat meer bij me en breekt ze al minder open. Sommige dagen gaat haar galop ook echt supergoed, mooi verzamdeld enzo.. andere dagen is dat weer helemaal overhaast. Maar bedankt voor de tip! Volgende is 11 januari in de flandria Lachen

@ Miss_Malfoy :
Ik was écht al blij dat ze haar niet zo aanstelde Clown Als je die andere paarden daar zag lopen, was ze toch wel één van de paarden die niet freakte om in een andere piste te rijden. Dus dat geluk had ik al.
Bedankt voor de andere tips.

@ Popkjen:
Ook ik vind dat ze soms in draf toch iets vlotter mag, alleen heb ik staan als commentaar op m'n drafwerk dat ze soms te veel gaat lopen en dat ze soms wat té overhaast loopt... als ik wat vlotter rij, dan is haar aanleuning inderdaad wat constanter. Ik denk dat dit wel goed gaat komen met het trainen Knipoog Bedankt hoor.

@ Igor001: Bedankt voor je reactie Lachen
Over m'n teugels in galop heb je inderdaad gelijk. Ik heb de neiging om bij het aanspringen m'n teugels wat losser te laten.. maar dat mag juist niet want anders breekt ze dus uit. Nu in m'n lessen werken we daar wel op dat ik echt contact moet houden, en met resultaat want 2 weken geleden was galop niet aan te zien Clown Ik zie dat Popkjen al wat uitleg gegeven heeft over de E5 en E7 proeven Lachen Bedankt daarvoor.

@ Supersonny:
Bedankt hoor Lachen Ja, haha het was wel eventjes stressen toen ik moest opzadelen en moest inrijden. En zeker als je ouders je nog eens staan op te jagen ook Clown

@ Aurora3:
Ehm ja, ik zag het ook pas op m'n filmpje dat ik met links gegroet had. Heb het dan eens rond gevraagt als dat kwaad kon en zo'n ramp was het ook weer niet. Maar ik weet het nu voor de volgende keer.. Volgens mij was het gewoon door de 'stress' Tong uitsteken haha. Verder over de galop heb ik bovenaan deze post al gereageert op Ines haar berichtje. Idem dus hiervoor. Als je een foto zou zien van haar galop een paar weken geleden dan is dit echt wel al veel verbeterd. Als je wil zoek ik eens een foto van haar galop van een paar week geleden.. alleen zit ik nu momenteel op de verkeerde pc.En bedankt over de middenstap uitleg Clown Zo liep ze trouwens haar vorige wedstrijd: [RT-HAW] Desprit d'Escuro [BWP, 5jr] @ L5 dressuur .
Is wel al een tijdje geleden, maar als vergelijking kan het wel een beeld geven Lachen

@ yulan: Bedankt hoor!
En inderdaad, nieuwe frontriem *LOL* de verleiding in de winkel was té groot Haha! haha

@ BlanCarla:
Over het aan het been zijn.. Dat valt eigenlijk best goed mee hoor. Maar soms als ze het wat moeilijk vind durft ze vlug blokkeren waardoor ze dan vertraagd. Vorige zaterdag in de les had ze dit ook. Ik heb haar dan eigenlijk weer wat losser moeten laten en goed vooruit moeten rijden.. voor de rest heb ik haar dan niet meer te veel gevraagt en heb ik haar goed over haar rug moeten rijden Lachen En echt bedankt voor je berichtje hoor Lachen

Ik heb trouwens het filmpje van m'n E7 proef. Deze is nu aan het uploaden.. zodra hij online staat zet ik hem hier ook voor de mensen die het ook eens willen zien Lachen

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:49

Wauw wat heb jij een mooi paard onder je kont zeg! Vingers aflikken

Probeer goed op je onderbenen te letten, deze wiebelen nogal vind ik, al hinderen ze je zit niet. De pianohandjes ben je je al bewust van, dus dat hoef ik eigenlijk niet te herhalen.
Moet wel zeggen dat ze me niet heel erg storen, je zit je paard er in ieder geval niet mee in de weg hoor. Voor het plaatje zou het wel mooier zijn, net als een stiller onderbeen. Lachen
Succes met haar en ik ben benieuwd naar je andere filmpje!

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:17

Het geeft een mooi beeld, maar het ziet er over het algemeen wat té gehaast uit. Wat Aurora3 zegt over de stap geldt zeker ook voor de draf. Een jong paard hoeft niet de impuls en schwung te hebben van een doorgewinterde superster, maar een horizontale correcte balans waarbij het paard netjes op de vier benen draagt, mag toch wel. Vandaar dat je paard haar hoofd wel wat opgooit tijdens de overgangen. Zo wordt het gewicht van de voorhand gebracht om van voren uit de overgang te rijden. Ik moest deze zaken als volgt oplossen:
Hele kleine voltes (max 10 m) rijden in een zo traag mogelijke stap met een v-nw hoofd-hals houding. Zo is het paard verplicht zichzelf met een ruiter écht te dragen. Op de goeie momenten een overgang naar draf (traaaag) rijden, heel rustig, zonder dat het paard té hoog kan komen met het hoofd. De kleine voltes op linkerhand zullen, mits je heel veel binnenbeen gebruikt, het linker achterbeen versterken. Ik meen te zien dat dit niet zo goed ondertreedt als het rechter achterbeen. Klopt het dat je rechts gemakkelijker meer gewicht in de hand hebt dan links? Wel, het linker achterbeen zou hier wel eens de oorzaak van kunnen zijn.

Misschien veel commentaar, maar dat neemt niet weg dat de proef best netjes was hoor!

Grtz

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:27

nog een tip voor jou ...

ALTIJD BLIJVEN LACHEN ....

ik zie de eerste foto's en denk gelijk zoiets van : mmm, heeft ze het niet naar der zin ?
probeer altijd te lachen, vind de jury ook leuk

nicole1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:32

Wat een geweldig mooi paard!
En je hoofdstel Moooi!! Bloos
Verder ziet het er netjes uit hoor erg vriendelijk zo te zien!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 17:18

Hier heb ik het filmpje van mijn tweede proef (de E7)
http://www.youtube.com/watch?v=TPgroyVY9uo
Commentaar was al iets beter dan mijn eerste proef en ik vond eerlijk gezegt dat m'n tweede proef al een stuk beter en soepelder verliep. Rechts was ze versprongen in kruisgalop waar ik dan ook maar een 4 voor heb gekregen. En als ik uit linkergalop kwam brak ze eventjes uit.

@ Blinnii: Bedankt voor de tips! Ik zal er zeker aan denken Knipoog

@pdjonghe:
Dankje voor je tips en commentaar Lachen
Met zo'n tips ben ik dus veel.
Alles wat jij beschrijft over het traag rijden en oefeningen daarop moet ik wel in mijn les doen. En de ene keer loopt ze dan echt mooi verzameld en niet overhaast, de andere keer is het minder goed. Wat ik wel kan zeggen is dat ze links makkelijker plooit, maar dan loopt ze wel over haar schouder. Haar acherhand zet ze links ook wat naar binnen. Ze zet zichzelf op links dus naar binnen. Ze loopt dus niet recht, maar in de les moet ik haar in het begin altijd goed verzameld rijden en rechtrichten. Dit gaat nu beter en beter...Mijn lesgever had dus ook gezegt dat ik voldoende lang moest inrijden en op die zaken moest letten.Allen waren we dus later dan verwacht en had ik echt niet veel tijd meer om deftig in te rijden. Haar galop gaat links altijd stukken beter en verzamelder. Rechts laat ze minder snel los, in galop valt ze soms naar binnen en is ook niet zo soepel. Links gaat alles dus veel soepelder. Maar dit veranderd ook van dag tot dag.

@ Jarco:
Ik had er zeker en vast plezier in hoor! Dit is iets wat ik al hééél lang wou doen, alleen waren mijn ouders nog wat aan het twijfelen ivm het vervoer enzo. Maar nu zijn ze echt bereid om ons te voeren naar zo'n wedstrijd. Ik ben dus echt blij dat ik eindelijk kan starten. En ik was ook wel trots dat alles zo goed ging dus ik vond het echt wel leuk! Volgens mij was ik gewoon heel geconcentreerd bezig Clown En op het einde van mijn proef lachte ik nog eens vriendelijk naar de jury en die keek nogal streng en boos naar me dus dan dacht ik ook zoiets van: Okéé Verward dan niet Rolleyes
En ik denk wel dat de laatste foto aantoont dat ik er zeker plezier in heb Clown

@ Nicole1988: Dankje hoor!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:24

Rijtechnisch kan ik hier echt niks zinnigs meer aan toe voegen Maarre als jij dat paard van je binnenkort een keer kwijt bent, dan uhm hoef je hem vooral niet in mijn stal te gaan zoeken hoor Schijnheilig

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:27

Wow! ik vind jullie 2 echt een leuk duo!
Haha & wat een kwijlbeestje
Over het rijtechnishe :
Het lijkt wel een paardje waar wat pit achter zit zoals bij het aanspringen in galop gaat niet zo gelijdelijk aan maar meer van 'zoef ik ben weg'
door te oefenen kan je dit alleen maar verbeteren maar toen je de 2de keer aansprong was het zelfs al beter.
Dus als je aanspringt in galop, echt proberen aan te voelen wanneer ze aanspringt en haar dan 'opvangen' zodat het niet op een explosie lijkt.
Ook mag je in sommige wendingen wat meer doorstellen.
Je kan bv eens een training doen met overdreven stelling! Dat is eens goed voor haar.

Maar ik vind het al goed voor de eerst keer wedstrijd hoor!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:07

@ Alwiene: Hahaha Haha! bedankt hoor!
@ Miss_maya: Er zit inderdaad nogal pit in, en nu zeker omdat ze geschoren is en omdat het zo frisjes is Clown Maar het is inderdaad zo dat ze eigenlijk al altijd goed voorruit is, dus wordt het nog moeilijker om haar echt goed verzameld te hebben. Maar nu gaat dat steeds beter en beter en inderdaad: Oefenen , oefenen en oefenen is de enige oplossing Lachen Bedankt voor de tips!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:38

Eerst de complimentjes.. Je paard kan echt super lekker lopen zeg, mooie soepele gangen. En die frontriem vind ik echt supertof, zou echt super staan bij mijn stoere knollebol Vingers aflikken ! K zal m hier in nederland wel weer niet kunnen vinden ..

Je moet inderdaad even op de houding van je handen letten, en goed op de letter gaan rijden.

Volgens mij komen jullie wel ver samen. Succes.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:54

Wat een leuk beest zeg.
Ziet er heel netjes uit voor een eerste keer.

Haha, en ik wist meteen van welke streek je was aan het accent van de voorlezer ROFL

Wat mij opviel in je filmpje is dat je bij het uit de cirkel van hand veranderen iets erg vreemd doet bij B. Ze komt precies de bocht niet door? Daarna als je op het einde daar oversteekt, doe je het weer op die manier. (alleen minder duidelijk) Wat gebeurt daar?
Linkergalop gooit ze haar kont trouwens erg naar binnen, maar dat schreef je wel dacht ik.
Ik heb ook de indruk dat je soms wat teveel die buitenteugel losgooit. Ik zag haar hier en daar wat over die buitenschouder weglopen, dacht ik?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:51

ziet er weer super uit alison!
Probeer idd in galop erop te letten dat ze tijdens je overgang niet door je hand wil springen in galop, probeer haar tijdens je overgang niet te veel te geven Lachen Maar ik weet hoe sterk ze al verbeterd is in haar galop, dus dat komt zeker goed!
Veel succes nog!!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:02

whaha ik vind het maar vaah ik ben de knhs gewend:P
pas op dat je paard in de galop niet uitelkaar valt vergeleken met de draf Knipoog
verder moet je indd op je benen letten.
leuk beestje loopt niet slecht.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:33

Wawie, mooie frontriem! Ik vind het er ook heel goed uitzien, je ziet wel een beetje spanning, maar dat is vrj normaal denk ik toch. Juist die onderbenen idd wat rustiger houden, dan zu het beeld al rustiger zijn. Galop zit actie in! Lachen Doe zo voort!
Ps was dat die zondag dat het plots begon te sneeuwen? Dan heb 2 uur vast gezeten op de Brugse ring, pffff

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 14:27

@ Honeys :
Dankje hoor!
Die frontriem is van Premiere moest je hem willen hebben Knipoog

@LuckyStory:
Toen ik van hand veranderde uit de cirkel zette ze haar achterhand naar buiten en vertraagde ze voor zover ik me kan herrinneren. Wat ik dan precies deed weet ik of zie ik ook niet meteen Verward Tong uitsteken Ze zet idd haar achterhand vrij veel naar binnen in de linkergalop waardoor ze dus links ook heel gemakkelijk over haar schouder loopt. Maar daar wordt er op gewerkt Knipoog

@ Mieke:
Bedankt mieke!
Ze is inderdaad al superveel verbeterd met haar galop dus eigenlijk ben ik wel tevreden hoor Lachen

@ Vilouma:
Dankje, en zoals eerder vermeld is haar galop al stukken beter dan een paar week geleden Lachen

@ Astragirlie:
Inderdaad, mijn benen hé.. zal er int vervolg op moeten letten.
En dat was inderdaad die zondag dat het megaveel aan het sneeuwen was. Gelukkig waren we net op tijd terug op stal toen het ineens megaveel begon te sneeuwen. Ik heb trouwens eens gevraagt aan de dochter van op stal of ze de piste ook verhuren, en die zei dat ze da wel deden maar dat het te zien is op welke uren je de piste zou willen gebruiken..dus anders moet je maar eens bellen naar daar hé Knipoog