Niet willen werken, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Niet willen werken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 21:46

Mijn haflinger is meestal liever lui dan moe.
Tijdens het rijden heeft ze echt geen zin en is ze sloom.
Ze reageert ook niet op je been wat ook erg vervelend is.
Ik heb altijd buiten gereden ivm gebrek aan bak, nu sta ik
op een nieuwe stal en rijd ik meestal in de bak . Buiten was
het niet zo erg maar in de bak is het nu wel erger.
Ik geef dan ook wel een tik als ze niet loopt, maar dan begint
ze meestal te bokken, en dat mag ze niet dus geef ik dr een tik.
Bij die tik geeft ze ook een bok en dan geef ik nog een tik , zodat
ze het niet van me wint en niet dr zin krijgt want dan kom ik helemaal
nergens. Nu heeft iemand me een tip gegeven gewoon harde schoppen
en tikken op der hals ipv der kont zodat ze niet meer bokt. Dit heeft
wel al een beetje zin. Maar toch wou ik even kijken wat voor tips jullie
hadden en of dit jullie bekend voor komt?
Ik voer trouwens 2 kilo biks per dag, 1 schep maismeel en behoorlijk
veel hooi.

Annettu_

Re: Niet willen werken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:55

Hmm.. Bij mijn pony was dat ook vaak, Wat mij lesgeefster vertelde is dat je haar niet de kans moet geven om moe en sloom te doen, Als ze op goede tempo zit en begin langzamer te doen meteen weer een been geven,

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:58

Blijkbaar vind ze de bak saai, zou dus proberen afwisseling te zoeken! Ga weer regelmatig buitenrijden, zet eens een sprongetje neer, ga eens wandelen, longeer eens, ga eens gewoon spelletjes doen met haar in de bak (los). Verras haar zodat ze nooit van te voren weet wat jullie gaan doen, dat houdt de interesse vast.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:02

Bedankt voor jullie reacties.

Als ik been geef gaat ze wel weer harder, maar direct valt ze dan weer terug..Dus dan blijf ik schoppen.. Als ik in 1 keer een flinke schop geef loopt ze wel wat langer zonder terug te vallen..
Ook moet ik opmezelf letten dat ik neit aan de teugel trek, want ik heb snel de neiging om aan de teugel te trekken als ik kracht zet om een harde schop te geven. Dus rij de laatste tijd met een knoop in de teugels en hou het zadel vast. Zodat ik niet tegen werk.. Voorwaarts rijden maar dan toch weer tegenhouden. Word ze zelf vast ook wel gek van. Maar ze wil soms ook wel de hoefslag af. Dus moet wel de teugels een beetje vast blijven houden. Het is dus nogal moeilijk om overal aan te denken, voorwaarts houden dat ze niet terug valt, haar niet laten hangen, haar op de hoefslag te houden, door de hoeken te laten gaan, goede been lichtrijden.. Op me houding let ik dan even niet, ziet er vast niet uit maar dat kan ik er echt niet bij hebben. Dan ziet het er maar even niet uit.. Het belangrijkste is dat ze voorwaarts niet trekkend door de hoeken gaat.

En daar zat ik ook al aan te denken ja, afwisseling. Bedankt voor de reactie ik zal dr aan werken!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:05

Succes ermee ik weet hoe frustrerend het is !

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:08

Dankje. Het is inderdaad frustrerend, erg vervelend.
Het kost zoveel moeite , je bent echt buiten adem en het
rijden word ook minder leuk zo .Maar hopelijk zal het binnenkort
weer beter gaan en dat het weer wat leuker word. Maar ik denk
dat het voor haar én mij een beetje afwisseling wel wonderen misschien kan doen!

Vivjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:10

Nou, join the club.
Ik rijd een paard bij die ook liever lui dan moe is.
Ga vooral niet meer been geven en al helemaal niet schoppen.
Been is been en daarme is het klaar.
1x been, luisterd die daar niet naar, nog een keer been (iets harder) luisterd die daar nog niet naar, dan een tik.
En zo dus de hele tijd doorgaan. Nu heb ik bereikt dat hij het niet meer hoeft te flikken om te bokken, soms in galop doet ie dat nog wel maar daarna is het ook klaar, hij geeft reactie (hij gaat sneller) en dat is wat ik gevraagd had, die bok is niet wat ik wilde daarom geef ik hem daarna ook nog een tik na (waar ik dan geen bok op krijg).
Dus, gewoon consequent zijn. Als jij nu meer been gaat geven dan heeft jou paard dus zijn zin, hij krijgt geen tik en dat vind ze alleen maar fijner.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Veel succes!!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:12

Misschien stond heter niet duidelijk ( of zelfs niet? ) maar ze krijgt wel tikken, maar dan op dr hals. Knipoog En ik kan je zeggen dat als ze echt niet meer luisterd die best streng zijn !

Vivjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:14

xkimmx schreef:
Misschien stond heter niet duidelijk ( of zelfs niet? ) maar ze krijgt wel tikken, maar dan op dr hals. Knipoog En ik kan je zeggen dat als ze echt niet meer luisterd die best streng zijn !

Ik heb gelezen dat ze tikken krijg hoor!
Maar heb alleen mij ''ritueel'' laten zien.
Je moet zelf weten en beoordelen wat jij van toepassing vind, op haar hals of op haar kont..

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:16

Oh oke. Lachen
Ja bedankt , dit heb ik eerst ook geprobeerd.
Maar heeft helaas niet geholpen ! Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:34

Misschien een andere manier van trainen proberen, of les nemen van iemand die jou kan leren hoe het ook zonder schoppen kan??
Bokken op de zweep is een teken dat jij teveel doet en geen respect hebt voor je paardje, dat heeft echt geen enkele zin.
Ga eens wat ana grond en handwerk doen, misschien dat je dan een soort band met de pony krijgt, waardoor ze wel voor je wil werken,
Kan het niet iets lichamelijks zijn?

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:49

Probeer heel consequent te zijn met je been . Zorg dus dat je heel bewust been geeft ,zodra je been geeft moet je reactie krijgt. Wanneer je reactie krijgt meteen je been er af halen. Geen reactie inderdaad een tik geven, als dat op de hals beter gaat omdat ze dan niet bokt prima!.

Probeer ook veel af te wisselen zodat je d’r bezig houd, veel voltes en tempo wisselingen. Alle overgangen nar voren rijden dus als je van stap naar draf gaat wil je niet gewoon draf maar eigenlijk bijna middendraf. Als je dat een paar keer duidelijk maar streng vraagt gaat het meestal snel beter.

succes

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:28

Weet je zeker dat je paard geen pijn heeft last van zijn rug, te weinig voer?
Als je dat soort dingen allemaal kunt uitsluiten dan is het gewoon de aard van het paard, sommige zijn bereid te werken en kunnen niet zonder en je zegt het zelf al.. sommige zijn liever lui dan moe

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 08:47

Er zijn al goede tips gegeven zie ik. Ja
Kijk eerst eens of het geen lichamelijk probleem is, of ze mischien te weinig voer krijgt. Dat moet je echt heel zeker weten.
Word je ook eens bewust van hoe je rijd. Mischien geef je zelf de hele tijd been, en heb je haar op die manier afgestompt. Als jij been geeft, zij luistert, maar jij haalt de druk niet weg (je stopt niet met drijven) dan snapt ze niet meer wat je bedoelt. Dus negeert ze het drijven gewoon maar.
Ik weet niet of je les hebt? En zo ja, ben je er tevreden mee, leer je er veel, verbeterd je rijden? Je mag best kritisch zijn, ik stel ook veel eisen aan een instructeur, omdat ik gewoon goed wil leren rijden.

Als dat allemaal in orde is, kun je er (voorzichtig) van uit gaan dat je paard inderdaad wat lui is. Betekend nog niet dat het probleem bij het paard ligt hoor, in 99,99 % van alle gevallen ligt het probleem bij de ruiter. Jij bent waarschijnlijk niet consuquent genoeg.
Mijn aanpak bij luie paarden:
Vanaf het moment dat je opstapt, moeten ze aan het werk. Je moet niet opstappen met als achterliggende gedachte "ohnee, daar gaan we weer een heel uur," maar juist met een houding van: "Okee, we gaan er voor, en paard, jij gaat werken."
Als je wilt wegstappen, pak je eerst je zweep in een hand en geef je de gewenste hulp daarvoor (bij voorkeur een kuithulp). Waarschijnlijk reageert ze daar niet goed op, en daarom heb jij je zweep vast klaar. Je geeft direct een paar rotmeppen, laag op haar kont, op haar bovenbeen bijna. Dit klinkt heel gemeen, maar ik vind het nog niet half zo gemeen als de hele tijd schoppen en slaan. Het eerste kwartier houd je dit bij iedere overgang vol. En houd haar aan het werk. Je mag geen 15 meter rechtuit gaan, of in dezelfde gang. Figuren, en overgangen. Pak een warmrijdgalopje mee, kijk of je haar een beetje "heet" kan krijgen. Ze moet gewoon die drang naar voren hebben. Je teugels houd je er dus goed bij, want je vangt de energie die je er van achteren instopt als het ware, van voren op. Als jij een middendraf wilt, hoef je in principe enkel je handen naar voren te doen!

En als dit niet werkt, is er echt iets mis, want op deze manier kreeg ik de meest afgestompte manegepaarden voorwaarts op mijn kuiten. Knipoog

Edit: En het mooie aan deze methode is dat als je het goed doet, je na een kwartiertje je zweep niet meer nodig hebt, en je niet meer hoeft te schoppen. Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:24

Miss_Malfoy schreef:
Kijk eerst eens of het geen lichamelijk probleem is, of ze mischien te weinig voer krijgt. Dat moet je echt heel zeker weten.
Word je ook eens bewust van hoe je rijd. Mischien geef je zelf de hele tijd been, en heb je haar op die manier afgestompt. Als jij been geeft, zij luistert, maar jij haalt de druk niet weg (je stopt niet met drijven) dan snapt ze niet meer wat je bedoelt. Dus negeert ze het drijven gewoon maar.
Ik weet niet of je les hebt? En zo ja, ben je er tevreden mee, leer je er veel, verbeterd je rijden? Je mag best kritisch zijn, ik stel ook veel eisen aan een instructeur, omdat ik gewoon goed wil leren rijden.

Als je wilt wegstappen, pak je eerst je zweep in een hand en geef je de gewenste hulp daarvoor (bij voorkeur een kuithulp). Waarschijnlijk reageert ze daar niet goed op, en daarom heb jij je zweep vast klaar. Je geeft direct een paar rotmeppen, laag op haar kont, op haar bovenbeen bijna. Dit klinkt heel gemeen, maar ik vind het nog niet half zo gemeen als de hele tijd schoppen en slaan.

Edit: En het mooie aan deze methode is dat als je het goed doet, je na een kwartiertje je zweep niet meer nodig hebt, en je niet meer hoeft te schoppen. Lachen

Het eerste stuk dacht he dat is iemand die weet hoe het werkt, maar helaas met verder lezen blijkt het wat minder te worden.

Een paar rotmeppen, sorry maar weet niet van wie jij les krijgt?
Is geen manier om een paard te rijden,
Leer eerst eens het verschil tussen voorwaarts en tempo.
Leer ook eens waarvoor de zweep gebruikt dient te worden en dat is niet om een paar rotmeppen te geven het eerste kwartier,
Kan me zo bedenken dat het paard wat jij rijd op de zweep rijd en niet op jou hulpen, du spuur uit respect voor de zweep en niet uit respect voor jou, want zo te lezen heb jij niet veel respect voor het paard, erg jammer dat er nog steeds zulke adviezen worden gegeven, een ding ik hoop dat ze niet opgevolgt gaan worden Verdrietig

Ik weet niet op welke methode jij les krijgt , maar zou maar eens een andere instrutrice zoeken.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 10:30

Ben het ook maar deels met Miss_Malfoy eens. Het stukje wat ze schrijft over overgangen en figuren ben ik het geheel mee eens. Zo heb ik mijn ex-mangeknol lekker aan het lopen gekregen. Bijvoorbeeld: halve volte draf, halve volte galop, daarna weer een halve volte stap gevolgd door een halve volte galop.
Hou je paard vooral bezig met iets en loop inderdaad geen rondje in hetzelfde tempo.
Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 13:24

midgie schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Als je wilt wegstappen, pak je eerst je zweep in een hand en geef je de gewenste hulp daarvoor (bij voorkeur een kuithulp). Waarschijnlijk reageert ze daar niet goed op, en daarom heb jij je zweep vast klaar. Je geeft direct een paar rotmeppen, laag op haar kont, op haar bovenbeen bijna. Dit klinkt heel gemeen, maar ik vind het nog niet half zo gemeen als de hele tijd schoppen en slaan.

Het eerste stuk dacht he dat is iemand die weet hoe het werkt, maar helaas met verder lezen blijkt het wat minder te worden.

Een paar rotmeppen, sorry maar weet niet van wie jij les krijgt?
Is geen manier om een paard te rijden,
Leer eerst eens het verschil tussen voorwaarts en tempo.
Leer ook eens waarvoor de zweep gebruikt dient te worden en dat is niet om een paar rotmeppen te geven het eerste kwartier,
Kan me zo bedenken dat het paard wat jij rijd op de zweep rijd en niet op jou hulpen, du spuur uit respect voor de zweep en niet uit respect voor jou, want zo te lezen heb jij niet veel respect voor het paard, erg jammer dat er nog steeds zulke adviezen worden gegeven, een ding ik hoop dat ze niet opgevolgt gaan worden Verdrietig

Ik weet niet op welke methode jij les krijgt , maar zou maar eens een andere instrutrice zoeken.

Dit heb ik niet van mijn instructeur. Lachen
En de hele discussie respect, ik zie maar een iemand die geen respect heeft, en dat is die pony.
Ga jij er maar eens iedere week aan, een manegepaard. Geloof me, als je niet direct duidelijk maakt wat je wilt, lachen ze je iedere keer dat je weer aan komt zetten met je "zweep is zielig" keihard in je gezicht uit.

Ik rijd al een poos niet meer op de manege, maar ik kan je vertellen, deze methode werkt prima.
Vind jij het soms wel normaal dat de TS het hele uur tikken uit moet delen?
Ik zie liever dat ze het een paar keer goed doet, als de hele tijd maar half.

En zweep is een aanwijsstok, je hebt actief en tempo versnellen.

Ook gaat het niet enkel om respect voor die zweep, of zelfs angst. Op het moment dat je paard zo verschrikkelijk afgestompt is, moet je gewoon wat duidelijker zijn. Echt, na een kwartier kan ik die zweep wegleggen, en het paard blijft net zo voorwaarts.

Dat is mijn mening, en die ga jij niet veranderen. Lachen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:37

Sorry hoor, maar ik rij ook wekelijks op een manege en heb mijn zweep zelden nodig, soms bij het wijken of schouder binnenwaards een beetje om wat extra druk te geven (dus niet slaan). Ook bij manegepaarden ligt het aan de ruiter hoe het paard loopt. Wedden dat als je een goeie Z-ruiter (of hoger) op een willekeurige afgestompte manegeknol zet zij die wel aardig aan het lopen krijgt? Mischien niet op Z-nivo, maar over het algemeen toch netjes genoeg voor een leuke B of L proef. En dat ook zonder overdreven gebruik van sporen of zweep!

Er zijn maar zeer weinig paarden die ook met een echt goede ruiter niet aan het lopen gaan.

Een paard het eerste kwartier de bak door meppen, ja, dan gaan ze wel lopen ja, zou ik ook doen als iemand mij een kwartier lang verrot slaat! Heb ook nog nooit gehoord van een manege waar zo lesgegeven wordt (al zullen ze er ongetwijfeld zijn) en zou zelf dan meteen rechtomkeert maken, zo hoef ik niet te rijden! Paardrijden moet leuk zijn voor beide, niet alleen voor de ruiter. Zelfs voor een manegepaard (of beter gezegd: Juist voor een manegepaard) moet het rijden leuk blijven!

Conclusie: Ligt toch praktisch altijd aan de ruiter!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:41

mij is altijd geleerd dat je een zweep pas na 2 x niet luisteren gebruikt. Ik ben zelf een verfente aanhanger van deze methode.
Dus eerst hulp geven, bij niet reageren de hulp wat harder herhalen. Nog steeds geen reactie = hulp met tikje achter de kuit. Als je dit consequent doet wordt je paard vanzelf actiever op je been. Het duurt langer dan de methode van Miss_Malfoy, maar geeft zeker hetzelfde resultaat.

Vivjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:46

midgie schreef:
Misschien een andere manier van trainen proberen, of les nemen van iemand die jou kan leren hoe het ook zonder schoppen kan??
Bokken op de zweep is een teken dat jij teveel doet en geen respect hebt voor je paardje, dat heeft echt geen enkele zin.
Ga eens wat ana grond en handwerk doen, misschien dat je dan een soort band met de pony krijgt, waardoor ze wel voor je wil werken,

Als ik mag reageren..
Als je paard bokt op een tik, dan betekent dat (in mijn ogen) dat jou paard geen respect heeft voor jou.
Ik rijd een paard bij die echt niet wilt werken voor je, en echt een deugniet is, en hij neemt je echt in de maling, als jij niet streng genoeg bent dan lacht hij je uit..dus vanuit deze ervaring kan ik opmaken dat hij geen respect heeft voor mij als ik hem een tik geef en hij een bok (als reactie daarop)..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:52

Paard kan ook geen respect hebben voor de zweep, of vinden dat er te snel naar de zweep wordt gegrepen. Mijn eigen miep bokt ook naar de zweep als je die in haar ogen onterecht gebruikt. Als ze zelf weet dat ze hem verdient heeft reageert ze normaal. Zo'n paard is heel leerzaam wat betreft zweepgebruik, dat kan ik garanderen. Elke onterechte tik wordt meteen afgestraft.

Verder heeft madam meer dan genoeg respect voor me (zal me nooit omver lopen of voor me proberen te komen of de baas over me te spelen en luistert perfect naar me) en vertrouwen in me (bij de meest enge dingen die ze kent, trekkers en graafmachines loopt ze gewoon met me mee, met haar neus in mijn haar alsof ze om bescherming vraagt), ze heeft alleen een eigen mening over zweepgebruik en dat is haar goed recht!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:59

@mick75: zo'n miepje heb ik inderdaad ook.
Om eerlijk te zijn vind ik dat bokken niet zo erg als ze maar doet wat ik vraag. Dan negeer ik die bok gewoon.

Vivjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:05

Nou, mijn bijrijdpaard die bokt op de zweep, hij weet zelf dondersgoed dat hij terecht is maar hij bokt, of die nou terecht is of niet.. Tong uitsteken
Maar daarnaast kan hij nog wel respect voor je hebben inderdaad.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:08

Precies Danneke! Mijn miep doet na de bokpartij toch ook altijd maar wat er gevraagd wordt, ze laat alleen weten dat je het ook anders had kunnen vragen (duidelijker).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:15

Vivjuuh schreef:
midgie schreef:

Als ik mag reageren..
Als je paard bokt op een tik, dan betekent dat (in mijn ogen) dat jou paard geen respect heeft voor jou.
Ik rijd een paard bij die echt niet wilt werken voor je, en echt een deugniet is, en hij neemt je echt in de maling, als jij niet streng genoeg bent dan lacht hij je uit..dus vanuit deze ervaring kan ik opmaken dat hij geen respect heeft voor mij als ik hem een tik geef en hij een bok (als reactie daarop)..

Als je paard bokt naar een tik heeft dat meer met het respect van de ruiter naar het paard te maken te maken, waarom zou je je paard steeds harder moeten willen slaan??
Het paard geeft aan dat de hulp te groot is en gaat ertegen in, een ruiter die respect heeft voor zijn paard/pony, zal dan zeker niet harder gaan tikken, maar juist zijn hulpen verfijnen en proberen samen te werken, paardrijden is wederzijds respect en slaan en bokken hoort daar niet bij.
Als je paard niet wil lopen, dan zul je een andere oplossing moeten gaan zoeken dan doortikken met de zweep lijkt me,

Anders krijg je een wissel werking, de ruiter tikt, het paard bokt en de ruiter tikt harder, dan ben je toch in een soort gevecht met je paard, wie het langst volhoud en het hardst tikt/bokt heeft gewonnen, heeft niets met paardrijden te maken, maar meer met ongeduld van de ruiter.