Wat doen met mijn 2 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_M_arieke

Wat doen met mijn 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:03

Heey,

Ik heb laatst een superleuk paard gekocht.(indoctoxferro) Ze is nu ruim 2 jaar. (van juli)
ze komt zaterdag thuis, en ik wil graag een band met haar opbouwen (natuurlijk door te poetsen enzo dat snap ik Vork ).

Ik wil eigenlijk wat gaan doen met haar, maar ik heb gelezen dat longeren slecht is voor een jong paard ivm het nog niet volledig zijn van de groeischijven enz. Nagelbijten / Gniffelen
Sommige mensen zeggen tegen mij dat ik rustig aan kan beginnen met grondwerk, andere zeggen nog een tijd in de wei laten staan, anderen zeggen dat ik zelfs al kan beginnen met longeren ect, en misschien een keer los laten springen.

wat denken jullie? Bloos

Xantha

Re: Wat doen met mijn 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:06

Wandelen?
ik zou nog niet te veel met haar doen.
Je kan maar een keertje een paard alles leren, begin daar niet te vroeg mee.

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:11

Precies,,
Als je nu te vroeg begint kan je later miss eerder stoppen wegens problemen met rug enz enz.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:13

lekker een stukje lopen inderdaad. Een beetje gewenning aan verkeer en "vreemde voorwerpen" (basic schriktraining). Houd dergelijke dingen kort, het paard is nog jong en dus snel overbelast.

Zelf doe ik ook wel wat grondwerk maar houd het simpel. Wat wel kan is bijvoorbeeld parelli, bijv. squeeze game. dat is op den duur handig met trailer training.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 18-11-08 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:14

Ik heb ook een tweejarige, nu bijna twee en half. Op zich doe ik niet heel veel afwisselend werk hoor... balkjes draven heb ik hem eens laten doen maar daar snapte hij geen hol van haha. Ik wandel wel best veel met hem, laat 'm rennen in de bak om z'n ei kwijt te kunnen, doe grondwerk met hem, heb hem tweemaal een longeersingel om gedaan. Voor de rest doe ik nog niet zoveel met hem. Ik vind 'm nog wat te iel om 'm 'aan het werk' te zetten dus daar wacht ik mee. Schriktraining kun je ook doen, maar is met mijne niet nodig. Die is supernieuwsgierig en niet snel onder de indruk van vreemde dingen.

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:16

dat snap ik, ik wil haar niet overbelasten,
daarom vraag ik wat handig is Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:17

lekker terug de opfok op tot die ver 3 is
ik ben zelf te vroeg begonnen met mijn ruin toen der tijd met de gevolgen van dien

ik hoop dat je zo verstandig bent

of lekker in de hand houden door middel van poetsen
wandelen en schrik training

alle dingen niet langer dan 15 minuten laten duren
opbouwend uiteraard
het is een jong (kind) paard wat dan ook de tijd nodig heeft om alle indrukken te verwerken.

verstandigste wat ik persoonlijk vind is terug de opfok in

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:20

Lekker vreemde dingen laten wennen.
Mee over de weg wandelen
Veeeeel poetsen, hoefjes uitkrabben etc.
Vooral niet gaan longeren en vrijspringen, alsjeblieft niet!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:22

verkeermak maken, en aan alle rare dingen die je je kunt voorstellen laten wennen,
trailerladen oefenen.
kan nog wel 100 andere dingen verzinnen, maar doe voorlopig vooral niet te veel en laat je paard vooral paard zijn!
hoe ga je je paard verder stallen?
of ben je daar nog niet uit

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:23

mijn poown wordt in maart 3, ik ben nu 2x per week een kwartiertje grondwerk met hem aan het doen.. heel basic parelli.. wijken voor druk, meelopen aan het halster, verder gaan we wel eens wandelen, liefst met andere paarden mee.. beetje schriktraining, zeilen, vlaggetjes, paraplu, brommer, fiets, auto, tractor.. zulke dingen
Wel komt hij elke dag even in de hand, gecontroleerd op verwondingen en even een kroel..
verder staat hij lekker op het land met zijn vriendjes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:24

Lekker op de wei gooien met soortgenoten, en hooguit eens per week even in de hand nemen.
Niet teveel mee gaan tuttelen, over een jaar heb je een verwend kind voor je het weet...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:27

Wandelen inderdaad en dan meteen de stemhulpen leren voor als je zodirekt gaat longeren. Dus stap, draf en halt. Galop lijkt me voor jezelf wel een tikkie te zwaar. Stapje terug...ook erg handig in de toekomst. Dan kan je nog ( mits je over een bak of paddock beschikt) ook wat schriktraining gaan doen. Zeiltje op de grond, zweep overal langs halen, doek/dekje los op de rug enz. enz. Er zijn heel veel dingen te verzinnen met een 2 jarige.
We willen natuurlijk wel foto's zien he, van je aanwinst! Gefeliciteerd nog trouwens en ik hoop dat je een beetje kan slapen tot zaterdag! SPANNEND!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:31

hou alles heel kort, maar doe er veel mee, ze leren nu het best en zijn nog niet helemaal op hun top van hun kracht.

ik stuurde je ook al een pb.
groetjes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:35

Die van mij is 2.5. En wij doen niet heel veel; keer hoofdstelletje om, voetballen (samen met de honden van stal haha) Dekje op, dekentje om, ze loopt los met me mee door de bak! En af en toe een stukje wandelen idd! Longeren begin ik pas in het nieuwe jaar mee..verder zou ik ook niet te vaak los springen (zwaar voor de pezen en gewrichten)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:36

Ik heb met mijn beide jonge paarden veel gedaan van veulen af aan. Het belangrijkste is om goed op te letten hoeveel je paardje aankan. Wordt zijn concentratie minder, gaat hij gapen, stop dan. Vind uit wat hij leuk vindt. Ik heb veel met beiden gewandeld. Lekker langs de weg, worden ze gelijk verkeersmak. Keertje een chabrak opleggen, longeersingel, of zelfs (even) een zadel. Rustig een rubber bitje proberen (maar touw aan het halster laten zitten) zodat hij went aan het gevoel van iets in zijn mond. Beetje grondwerken. Niet belastende vrijheidsdressuur (op commando voetje opbeuren bijvoorbeeld)... er is heel veel te doen!

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:41

siskeh schreef:
verkeermak maken, en aan alle rare dingen die je je kunt voorstellen laten wennen,
trailerladen oefenen.
kan nog wel 100 andere dingen verzinnen, maar doe voorlopig vooral niet te veel en laat je paard vooral paard zijn!
hoe ga je je paard verder stallen?
of ben je daar nog niet uit

ze staat (nog) in een loopstal.
als ze bij mij thuis komt wil ik haar voor het grootste gedeelte in de wei hebben,
ik vind nl op stal staan de hele dag zo zielig,

dus overdag denkik in de weide, en 'snachts op stal.
daar ben ik nog niet helemaal uit Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:44

Herstel : ik zie dat ze 2,5 is, ipv 2 (zoals de titel zegt)

Dan kan idd wat longeren geen kwaad. Maar hou het kort, en liefst maar eens per week,zodat ie de tijd krijgt om het te verwerken, zowel geestelijk als lichamelijk. Ook is het komende jaar contact met soortgenoten nog erg belangrijk, dus zet m niet alleen in de wei.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:45

als het kan zou ik dr de hele dag in de wei laten, krijgt hij niks van en als je de mogelijkheid hebt is het geweldig!
staan er verder nog andere paarden/ponnies veulens?

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:49

Ja, dan komt ze bij mijn welsh(die verwacht in mei een veulen dus dan zoizo een kleintje erbij)
8jarige Dpony
en oude shetlander

allemaal staan ze nu bij elkaar, ze hebben lekker de ruimte,
(de Dpony, (angel) en welsh(avalon) kunnen elkaar niet zo goed hebben, maar door dat ze veel ruimte hebben ontlopen ze elkaar.

De grootste, Angel dus, is wel de baas.
en aangezien mijn 'toekomstige' 2jarig paard nu al minstens 20 cm groter is,
ben ik bang dat ze wel uit gaan maken wie de baas word in de weide..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:50

Veel wandelen, en poetsen.
Nog niet echt longeren, maar je kan wel soms even lekker laten uitrazen

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:56

crossmonster schreef:
Herstel : ik zie dat ze 2,5 is, ipv 2 (zoals de titel zegt)

Dan kan idd wat longeren geen kwaad. Maar hou het kort, en liefst maar eens per week,zodat ie de tijd krijgt om het te verwerken, zowel geestelijk als lichamelijk. Ook is het komende jaar contact met soortgenoten nog erg belangrijk, dus zet m niet alleen in de wei.

idd!! longeren kan echt geen kwaad, mijn 2,5 jarige longeer ik nu 1x per week, met longeersingel en dekje eronder. ongeveer 20 minuten. ze pakt het steeds beter op. overgangen snapt ze nu. na het longeren even wandelen door de bak, en dan die kant op die jij wil! x tje halthouden, wachten op jou totdat jij weer een sein geeft van voorwaarts. als ik naar die van mij kijk, heb net gelongeerd en elke x weer snapt ze het weer een stukje meer. ze was nu wel heeel braaf. overdag loopt ze buiten met andere paarden en nachts op stal.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:58

oww ze komen er echt wel uit qua rangorde!
geef ze de tijd en de ruimte,
groote maakt absoluut niet uit in rangorde trouwens hoor Knipoog

op 2,5 jaar jarige leeftijd kan je gaan longeren, maar er zijn nog 1000 andere dingen die je kan doen dus ik zie de meerwaarde van longeren niet

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:28

1000 andere dingen, nou noem ze eens....

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:31

Volgens mij is de beste manier om een jong paard te laten wennen en een band op te bouwen: Grondwerk. En daarmee bedoel ik het grondwerk van Natural Horsemanship. Vertrouwen en respect-spelletjes. Leuk om te doen, je leert er zelf van bij en je kan het eigenlijk al doen met een veulen! Lachen
Wandelen kan volgens mij ook al vrij snel, als je je paardje een beetje kent en weet hoe hij reageert Knipoog
Longeren ben ik sowiso tegen, dus dat raad ik niet aan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:32

Ik longeer ze al vanaf veulen Clown Dus dat kan makkelijk, als je begint met 5 minuten en dat langzaam opbouwt, een 2jarige kan makkelijk al trainen aan de longe. En het nut van longeren? Gehoorzaamheid, opvoeding, ze leren aan de hulpen te staan, bouwen wat conditie op, worden wat mooier noem maar op.

Zelf doe ik ook met de jonge dieren al balkjes lopen, ook aan de longe, en maken ze een sprongetje. En verder gewoon wandelen, poetsen, tutten etc. Ik laat mijn beesten op jonge leeftijd al aan zoveel mogelijk wennen, ook aan het scheerapparaat en het vlechten van de manen en dergelijke. En vergeet ook de spuitbussen niet, anders krijg je dat gezeur straks. Lachen
Laatst bijgewerkt door Chaos op 18-11-08 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt