Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sieppus schreef:Longeertouw mee en even longeren voordat je erop stapt. Dan kan ze even kijken waar ze is en dan is het meest gekke er vaak wel af.
. 
Ibalia schreef:Ik vind longeren voor het opstappen niet een erg goede tip. Natuurlijk kunnen ze hun energie misschien kwijt maar…Hoe zit het met de wedstrijden??
Er moet maar ruimte zijn om te longeren en ik vind dat je de andere mensen er mee hindert als je dit in de losrijbak moet doen.
Daarbij is het natuurlijk niet fijn als jij je paard net een beetje onder controle hebt en er daarna iemand zijn paard even lekker uit laat bokken aan de longeerlijn.
Wat je ook kunt proberen is gewoon voorwaarts rijden, met een “losse”aanleuning, veel voltes, eventueel overgangen en het kijkerige gewoon negeren. Zo lossen wij het vaak op met onze kijkerige merrie. Die ziet dan plotseling bakkabouters en beren ergens achter zitten..
Succes!
> ik hoef haar niet te longeren omdat ze overtollige energie heeft of id. Ze is ook niet kijkerig, slechts loperig.

Animal_ABC schreef:Het achterwaarts gaan meer gaan oefenen, eerst in rustige omgeving, en opbouwen zodat je het ook in een drukkere omgeving kunt doen.

Nibbit schreef:Je kunt ook proberen heel lui/langzaam te lichtrijden in draf, en zelf goed rustig door ademen wil ook wel eens (iets) helpen.

Navidad schreef:ik heb er ook een onder me kont die loperig is, weet precies hoe je je dan voelt. het is inderdaad het beste om haar op jou te laten wachten. Dit paard wat ik rij is altijd wel wat loperig en wat dat betrefd ook een elastiekje. Eerst moet ze op me wachten en dan pas kan ik de ontspanning vinden bij haar. zonder een fijne warming up, zal ik het achterwaarts niet toepassen. zo krijg je overbelasting op de koude pezen.. wat jezelf toepast is ook heel erg goed, het langzamer lichtrijden en zelf rustig blijven. en bezig houden.