Paard trekt enorm aan linkerteugel (rechtsom)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Paard trekt enorm aan linkerteugel (rechtsom)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 11:26

Daar ben ik weer Haha! Ik heb weer eens een probleempje... Gelukkig krijg ik binnenkort ook priveles met de fries die ik rijd, dus dat scheelt ook alweer de helft! Maar nu het volgende:
De laatste 2x dat ik hem reed (voor de mensen die het nog niet weten, hij is nog jong) begon ie enorm te trekken als ik op de rechterhand reed. Ik heb juist en tip van iemand gekregen om hem als jong paard met lange teugels de rijden zodat hij leert zelf z'n balans te zoeken/houden... Maar nu wordt dat beetje lastig, want laat ik los dan valt ie naar binnen. Maar nu is het een enorm getrek wat ie doet en houd ik 't in draf maar paar rondjes vol voordat m'n arm zeer gaat doen :S

Ik zeg: HELLUP Knipoog

Nibbit

Re: Paard trekt enorm aan linkerteugel (rechtsom)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:30

Zelf loslaten, je hand naar voren doen. Dan krijgt ie wss teveel stelling naar binnen maar voor even is dat niet erg. Hij hoort gewoon niet aan de teugel te trekken

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 11:33

Dankjewel voor je supersnelle reactie Haha! , maar dan gaat ie dus naar binnen toe.. Hoe kan ik dat dan voorkomen? Want op been reageert ie nog niet zo goed dat ie dan wel op de hoefslag blijft.. (Hij gaat nu alleen nog maar sneller op been)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:35

Je hoeft m ook niet een heel rondje los te laten, even los, daarna stuur je weer naar de hoefslag, dan weer even los, en goed je binnenbeen er aan houden

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 11:36

Ohhw op die manier! Oke, dankje! Ik zal 't eens op die manier proberen! Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:41

Voor een jong paard misschien wat lastig, maar ze leren het heel snel. Ik heb het probleem ook gehad. Alleen ging die van mij dan met een bloedgang ook weg.
Ik draai mijn heup (rechter heup) erin en hij laat direct los. Succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:45

ik heb hetzelfde probleem gehad, met een bijrijdpony. Ik krijg prive les, op de klassieke dressuur.
Je moet absoluut niet terug trekken, zij is toch wel sterker. Hou wel contact met allebij de teugels. Wissel af, van rechtstellen, naar stelling naar rechts. doet ze het ook op de linkerhand?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 11:47

Nee hij doet 't alleen op de rechterhand... Ik snap het ook niet, want voorheen was 't allemaal wel prima, alleen galop op rechts was iets moeilijker. Maar nu heeft de eigenaar 'm mee gehad naar z'n les (normaal rijdt ie z'n andere paard) en trekt hij zo... Ik hoop dat ik 't er wel weer uit kan krijgen! Boos!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:48

Het is leuk om met zo'n jong paard direct wat extra dingen te doen. Het rechtrichten en het puur op je zit rijden!! Het is voor het beestje veel leuker en voor jouw ook Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:49

mm, dat is appart.. Probeer eens, overdreven buigen naar rechts. En dan even zo houden. Op een gegeven moment, wordt dat te moeilijk, en zal ze zelf aan geven dat ze stelling kan naar links..

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:54

Naar mijn idee is dit alleen maar moeilijker voor de ruiter.. Waarom? omdat hij hoe dan ook de volte op zou gaan. Ik denk niet dat je het probleem naar de andere kant moet gaan verleggen.
Ik ben het wel eens met veel figuren rijden constant stelling veranderen.
Zelf goed rust en direct loslaten zodra hij links pakt. Is heel moeilijk, maar vandaar mijn verhaaltje over op je zit en rechtrichten.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:00

Oke dus op je zit rijden, rechtrichten.. Zou longeren ook helpen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:01

dubbele longe kan je doen, ja.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:05

Ik zou vooral alleen even oefenen op het rijden op je zit en rechtrichten. Met hulp zou wel fijn zijn, het is moeilijker dan je denkt. Hier leer je je paard heel goed op je zit alles doen, reageert veel beter op dan op je ben en teugels.
Door deze manier van rijden, leer je zelf meer aanvoelen. Want op het moment dat hij zijn linker kant pakt ben je al te laat. Daarvoor voel je al dat hij zijn schouder weg drukt. En dan ga je dus direct je heup er in draaien en zal hij het niet pakken. Zowel blijft jouw heup ingedraaid en kan hij eigenlijk neit naar rechts.
Het is echt heel interesant en je merkt in een keer dat je paard 10x meer kan dan je ooit gedacht had.
Wijken, schouder binnen/buiten waarts hoor je vaak dat ze dat pas in de L en M moeten kunnen?? Maar dat hoort een paard al te kunnen voordat je de B proef in gaat. Sterker nog hij kan het al Knipoog Alleen zoek de juiste metode

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:08

Ja sowieso wil ik lessen met hem... Omdat ik ook bang ben dat ik anders dingen verkeerd ga doen.
Maar ik ben het met je eens, paarden kunnen al heel snel dingen, hij heeft in 2 wk tijd geleerd achteruit te lopen, puur op m'n stem Cool

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:09

Wat trouwens ook wel heel goed is... Is niet aan de longe, maar naast je paard te oefenen! Met halster en met je buitenhand aan het halster touw net onder het halster. Met je binnenhand kun je dingen aangeven..
Succces

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:09

Ik denk dat je paard dan rechtsgebogen is als hij aan de linkerteugel trekt,
maar aan de andere kant als hij op de rechterhand juist naar binnen valt....

Veel buiging oefenen wil helpen denk ik (slangenlijnen, zigzagjes, achtjes),
en dan vooral op de moeilijke kant.
Daardoor zal hij de linkerteugel ook steeds losser laten, en dan kan jij het ook losser laten.

Wat ook wel eens kan helpen is op het rechte stuk linkerteugel aantrekken en zodra hij de schouders naar binnen verplaatst direct weer los.

Succes ermee!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:13

Oke... Ik zal dat van d'r naast lopen vanmiddag eens uitproberen, ik ga d'r nu niet op (ik heb gewoon spierpijn in m'n arm van dat getrek Bloos, niet goed ik weet 't... daarom mijn vraag Knipoog )

Citaat:

Ja hij valt naar binnen met z'n hoofd naar buiten?!
Laatst bijgewerkt door berdien85 op 16-11-08 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:13

More schreef:

Veel buiging oefenen wil helpen denk ik (slangenlijnen, zigzagjes, achtjes),
en dan vooral op de moeilijke kant.
Daardoor zal hij de linkerteugel ook steeds losser laten, en dan kan jij het ook losser laten.

Wat ook wel eens kan helpen is op het rechte stuk linkerteugel aantrekken en zodra hij de schouders naar binnen verplaatst direct weer los.

Succes ermee!

De linker teugel aantrekken? Why? Als je wil dat hij een schouder buitenwaarts doet kun je dat toch ook gewoon vragen i.p.v. trekken? Teugels zijn niet om aan te trekken...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:16

Trekken heb ik dus min of meer gisteren gedaan... = spierpijn
Daar word ik en het paard niet blij van... Boos!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:17

uhm ik snap wel wat ze bedoeld, eigenlijk gewoon, kleine korte kneepjes geven in de teugel.. maar daar moet je nu noch niet mee beginnen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:18

berdien85 schreef:
Oke... Ik zal dat van d'r naast lopen vanmiddag eens uitproberen, ik ga d'r nu niet op (ik heb gewoon spierpijn in m'n arm van dat getrek Bloos, niet goed ik weet 't... daarom mijn vraag Knipoog )

Probeer hem dan op rechts om jij loopt dan links van je paard zelf op de hoefslag en probeerd hem een schouder buitenwaarts te krijgen: wat je moet doen is het volgende: Net onder het halster heb je het touw vast, je draait het hoofd iets om je een (naar de buitenkant van de bak) en met je hand dus je heel zachtjes, waar je been normaal ligt. als hij met zijn kont weg draait doe je het weer opnieuw. Hij mag niet teveel doordraaien en jij moet recht op de hoefslag blijven lopen. Dit doe je ook met schouder binnenwaarts. Loopt hij op de hoefslag en jij ernaast. Blijf in 1 lijn. Beloon hem met iets lekkers als hij het goed doet.

Wijken doe je in een bocht. Als hij nog in de bocht zit stel je hem naar binnen en loop je zelf schuin naar de letter B en E met je hand zachtjes drukken waar je been normaal ligt. Belonen al zet hij 2 passen goed!

Probeer slangen voltes en dergelijke, hij mag absoluut niet voorbij jouw en ho is ho. Ook achterwaarts kun je van hem vragen..

Succes!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:19

saskiakefie schreef:
uhm ik snap wel wat ze bedoeld, eigenlijk gewoon, kleine korte kneepjes geven in de teugel.. maar daar moet je nu noch niet mee beginnen

Ben ik helemaal met je eens. Dan ga je juist de strijd aan! En dat gaat niet werken!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:33

Bedankt voor de tip arnjojo... Ik ga 't zeker proberen!! Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:45

En hoe is het gegaan?