Scheef lopen, hoe weer recht ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

Scheef lopen, hoe weer recht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 18:56

Hooi Hooi
ik ben Sietske en ben druk aan het trianen met Midnight Shadow Haha!.
maar nu stuiten wij tog echt op een probleem. Hij loopt namelijk op de linker hand behoorlijk als een banaan op de hoefslag Clown !
rechts is er helemaal niks aan de hand en links stap gaat vaak ook goed. Maar als we gaan aandraven begint het al een beetje, dit kan ik dan nog wel weer recht krijgen maar als we aan galopperen is het echt heel erg. Hij heeft het de ene keer wel meer als de andere keer. Hij doet de voltes verder wel goed maar dan moeten ze ook gebogen lopen dus dat is geen probleem. Vandaag was het net of we de traver deden in de galop[ terwijl we gewoon recht over de hoefslag moesten.

mijn vraag is nu hebben jullie hier ervaring mee? & hoe los ik dit op (welke oefeningen)?

Vast bedank kusjes Sietske &Hoefjes M. Shadow Sigaar

beantsje

Re: Scheef lopen, hoe weer recht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:58

zoek maar eens op Antoine de Both (AdB). Er zijn al heel veel topics over.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:17

goed met je binnenbeen tegen de buik aan duwen, en je buitenteugel er aan houden Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:52

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:00

Gewoon goede instructeur zoeken die verstand heeft van rechtrichten en die vooral niet 1 bepaalde methode aanhangt. Knipoog

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:07

buitenteugel, buitenteugel, buitenteugel,
probeer te denken aan schouderbinnen waarts rijden maar dan in galop, dus veel buitenteugel en binnenbeen om te begrenzen.

succes

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 04:36

marrlinde schreef:
goed met je binnenbeen tegen de buik aan duwen, en je buitenteugel er aan houden
goed met je binnenbeen tegen de buik aan duwen, en je buitenteugel er aan houden Knipoog

al gedaan reageert hij in de galop niet op! Clown

Betteke schreef:
Gewoon goede instructeur zoeken die verstand heeft van rechtrichten en die vooral niet 1 bepaalde methode aanhangt.

heb een goede instructrice en we zijn er ook mee bezig maar zou graag meer suggesties willen, toch bedankt! Haha!

beantsje schreef:

heb bij ons op de manege les van hem gehad, hij liep dan iets rechter maar nog scheef (zoals aangegeven soms is het bijna goed en soms heel scheef), maar ik zal even kijken. dankje Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:05

Wat je ook zou kunnen doen is vanaf de grond aan wijken voor druk werken, dat helpt ook echt,
Maar snap niet dat je instrutrice dan geen oplossing kan bedenken als ze goed is, die zou toch moeten weten wat rechtrichten is en hoe en wat stelling is en wat het doel van de stelling is, of krijg je geen theorie vertelt onder het rijden?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:15

Op de linkerhand moet je in draf en galop schoudervoor blijven rijden. Dus niet schouderbinnenwaarts, maar een stukje minder. Ook in galop druk je zijn schouder een stukje naar binnen. Je hoeft niet met je binnenbeen naar achter te gaan, meestal is de druk met je buitenteugel voldoende. Laat een vriendin op de hoefslag kijken of je paard nu recht is. Ook contragalop op de rechterhand, en dan goed zijn voorbenen op de hoefslag houden is een handig trucje. Daarnaast is goede intructie natuurlijk ook nodig, zij kan je verder helpen met het rechtrichten maar zelfs kan je dus al goed aan de slag met het schoudervoor rijden op de linkerhand.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:34

Shanedow schreef:
beantsje schreef:

heb bij ons op de manege les van hem gehad, hij liep dan iets rechter maar nog scheef (zoals aangegeven soms is het bijna goed en soms heel scheef), maar ik zal even kijken. dankje Haha!

Dacht je dat het met 1 les goed te krijgen is? Het is een voorkeurs- en gewoontehouding en net zoals jij niet in 1 dag met je andere hand kan schrijven zal een paard niet in 1 dag recht lopen.
Rechtrichten is een basis waarop je altijd zal terug moeten vallen in je training.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:00

ik had ook dit probleem, maar iedere week les nu. Recht recht recht. Het helpt enorm, ik voel het nu veel eerder.
Ik rij enkel maar op de binnenhoefslag, dan zie je veel beter waar het probleem ontstaat. voortdurend de schouder recht zetten.
Maar ik kan het niet goed op een forum uitleggen, veel lessen zal mijn tip zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:05

Als je paard in banaanvorm loopt, moet je hem van het been aftikken waar hij met zijn romp dus doorheen loopt. Reageert hij niet op je kuit, ondersteun dan met spoortje of zweepje. Hou in je achterhoofd dat het voor een paard ook veel moeite en spierpijn kost om van houding te veranderen, dus met kleine stukjes opbouwen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 21:31

deadnkt voor sommige reactie.
Ik ben er trouwens achter gekomen dat hij op een buitenrit in de linker galop wel goed loopt, en als we niet op de hoefslag galopperen(bijv. bij a afwenden) dan is er ook niks en loopt hij recht, maar zodra hij op de hoefslag komt (langs het hek) loopt hij scheef.
BrankaZ schreef:
Dacht je dat het met 1 les goed te krijgen is?

Nee, eigenlijk kan je niks in één dag helemaal foutloos aanleren, bedoel alleen te zegge dat ik zijn manier van rijden heb ervaren en enkele oefeningen en trucs die hij heeft gegeven ook thuis oefen.

Urielle schreef:
Reageert hij niet op je kuit, ondersteun dan met spoortje of zweepje.

Ik rij eigenlijk altijd met sporen en soms met een zweepje

midgie schreef:
Maar snap niet dat je instrutrice dan geen oplossing

Ze heeft enkele oplossingen en oefeningen maar daar loopt hij doorheen. Verder doet hij het soms wel recht, en soms heel erg scheef.
Ook loopt hij op de manege vrij recht en thuis weer schever.

Storm76 schreef:
Ook contragalop op de rechterhand, en dan goed zijn voorbenen op de hoefslag houden is een handig trucje

Dankjewel, heb het even geprobeert maar bij de contra galop op de rechterhand is er niks aan de hand, en loopt hij gewoon recht.
groetjes

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 00:05

Vergeet niet dat een paard conisch is gebouwd, zijn voorlijf is smaller dan zijn achterlijf. Omdat hij met zijn buitenvoorbeen en buitenachterbeen op de hoefslag wil lopen, zal zijn binnenachterbeen dus buiten de massa gaan, en al helemaal als dit ook nog een zijn holle kant is.
Om zijn binnenachterbeen dus weer netjes voor zijn binnenvoorbeen te krijgen, zul je hem dus moeten rechtrichten dmv schoudervoor te rijden.

Dat hij er in de contragalop geen last van heeft, komt doordat hij zijn billen niet naar buiten kan gooien, daar zit immers de muur/het hek. Dit kan je ook wat vaker oefenen, zo krijg je je paard ook rechter. Het moet wel een gecontroleerde contra zijn, netjes nageeflijk en geen trek en plukwerk, plat door de bocht ed. anders heeft het weinig zin.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:47

longeren, mischien passoatuig? of 2 lijnen?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:24

Betteke schreef:
Gewoon goede instructeur zoeken die verstand heeft van rechtrichten en die vooral niet 1 bepaalde methode aanhangt. Knipoog

Dat laatste vooral Haha!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 18:25

Storm76 schreef:
Vergeet niet dat een paard conisch is gebouwd, zijn voorlijf is smaller dan zijn achterlijf. Omdat hij met zijn buitenvoorbeen en buitenachterbeen op de hoefslag wil lopen, zal zijn binnenachterbeen dus buiten de massa gaan, en al helemaal als dit ook nog een zijn holle kant is.
Om zijn binnenachterbeen dus weer netjes voor zijn binnenvoorbeen te krijgen, zul je hem dus moeten rechtrichten dmv schoudervoor te rijden.

Dat hij er in de contragalop geen last van heeft, komt doordat hij zijn billen niet naar buiten kan gooien, daar zit immers de muur/het hek. Dit kan je ook wat vaker oefenen, zo krijg je je paard ook rechter. Het moet wel een gecontroleerde contra zijn, netjes nageeflijk en geen trek en plukwerk, plat door de bocht ed. anders heeft het weinig zin.

bedankt, hier kan ik zeker wat mee. Haha!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:29

mijn paardje is net 6 maanden onder het zadel
staat al weer even kreupel
maar is ook scheef

ik rij eigelijk bijna nooit op de hoefslag
en ik richt hem altijd recht
denk een beetje schouder voor maar hou hem recht
geen stellig vragen
rij hem met 2 teugels recht
loopt hij van voor iets meer naar het schot toe
vraag dan beide handen wat naar binnen zodat je paardje gedwongen wordt de voorkant wat naar binnen te nemen
en probeer dan met je been je paardje met zijn achterhand op de zelfde lijn te laten lopen
niet dat hij met zijn voorkant opzij gaat en ook weer met zijn billen Haha!
probeer dit ook in je voltens te doen en de rest van je viguren
dit helpt bij de mijne erg goed en is al wat rechter geworden
veel oefenen en van de hoefslag afblijven

ik hoop dat je hier iets aan heb

gr liza en su6 met rijden

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 18:23

liesje_waal schreef:
mijn paardje is net 6 maanden onder het zadel
staat al weer even kreupel
maar is ook scheef

ik rij eigelijk bijna nooit op de hoefslag
en ik richt hem altijd recht
denk een beetje schouder voor maar hou hem recht
geen stellig vragen
rij hem met 2 teugels recht
loopt hij van voor iets meer naar het schot toe
vraag dan beide handen wat naar binnen zodat je paardje gedwongen wordt de voorkant wat naar binnen te nemen
en probeer dan met je been je paardje met zijn achterhand op de zelfde lijn te laten lopen
niet dat hij met zijn voorkant opzij gaat en ook weer met zijn billen
probeer dit ook in je voltens te doen en de rest van je viguren
dit helpt bij de mijne erg goed en is al wat rechter geworden
veel oefenen en van de hoefslag afblijven

ik hoop dat je hier iets aan heb

Bedankt voor je tips , zal er zeker aan werken, gaat al iets beter maar moeten nog lekker door werken (we gaan neit overhaasten!)

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:40

Bij mij lag het aan dat ik op de verkeerde zitknobbel zat...

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:40

Buitenteugel en binnenbeen. Dit heeft mijn paard recht gekregen, en die was zo scheef als maar wat. Veel rechte lijnen rijden, afwisselend grote en kleine stukken.

_annefleur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:00

Mijn pony hat hier ook last van..
Ga eens goed aan de buiging werken.
Zet um op de volte en vraag contrastelling je probeert um eiglijk helemaal recht te krijgen op de volte.
Het is ook goed om, als je een lange zijde pakt wat normale stelling te vragen, en met je binnenbeen op die hoefslag houden. Zo dwing je eigelijk die achterhand wel op de hoefslag te krijgen.

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:58

begrijp ik goed dat hij te erg gebogen is op de linkerhand?
Als dat het geval is : constant 2de hoefslag rijden overgangen, of liefst zelfs op een plaats zonder omheining
rechtrichten (proberen) afwisselen met contrastelling rechte zijden en cirkels
heb je de contragalop enkel geprobeerd op de rechterzijde? (dus linkse galop)
als ja , dan is er een grote kans dat juist die galop wel goed zal gaan maar niet de rechtse galop op de linkse zijde

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:36

mijn merrie doet het ook nu, wij lossen op door buitenhand bij je te houden en daarbij je binnenteugel los te gooien. En dan galopeer maar rechte stukken. bij ons is ook de stap en draf nog niet voldoende bevestigt, dus de basis is nog niet goed. Probeer te kijken of je dit ook bij jou het geval is zodat je ook dat kan verbeteren.
Veel succes nog!

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:14

aan de kant waar hij uitbreekt moet je snel een aantal keer achter elkaar vragen met je hand en dan de andere hand alleen contact aanhouden...
dan richt je ze heel makkelijk weer recht!

succes